Over een paar jaar rijden we allemaal elektrisch en zonder mogelijkheid zelf te sturen, remmen, gas te geven etc.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2018 09:33 #1448312
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Effect
Na 500 km staat de benzinemeter nog boven half, waar die anders staat na 400 km staat.
Besparing brandstof 20 %. Dus ook in emissie.
Opvallend hoe weinig mensen toch harder rijden.
Het staat op de borden boven de snelweg aangegeven.
Besparing brandstof 20 %. Dus ook in emissie.
Opvallend hoe weinig mensen toch harder rijden.
Het staat op de borden boven de snelweg aangegeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-08-2018 10:28 #1448314
door Wytze Broerze
Basis is deels BMW techniek begrijp ik.
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Is dit de nieuwe "kever" die EV voor iedereen bereikbaar maakt?
Basis is deels BMW techniek begrijp ik.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-08-2018 10:34 #1448315
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dit filmpje geeft meer technische info.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-08-2018 15:42 #1448320
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Elektrisch rijden is milieuvervuilend
Gaandeweg vraag ik mij af waarom jij (en blijkbaar jij niet alleen) zo'n voorstander bent van elektrisch rijden, Wytze. Het lijkt me niet direct ingegeven door milieubewustzijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het voorlopig een zware belasting vormt voor het milieu. Vanwege de 'honger' naar grondstoffen voor de productie van accu's is elektrisch rijden nog lang geen alternatief voor een moderne benzine-auto. Zweeds (ja, ja...) onderzoek * toont aan dat elke kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Bijvoorbeeld voor een kleine elektrische auto als de 'state of the art' Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit dat al 5,3 ton (!) extra CO2 is uitgestoten voordat er ook maar een kilometer mee is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden.
Voor een Tesla S met een accu-capaciteit van maximaal 100 kWh loopt de uitstoot nog verder op, tonen de onderzoekers aan. Pas als je hier ruim acht jaar (!) mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto. En omdat de meeste bezitters die zich een dergelijke auto kunnen veroorloven doorgaans niet langer dan twee à drie jaar in hun auto rijden alvorens een nieuwe aan te schaffen, is de belasting voor het milieu evident. TNO verwacht dat pas over een jaar of tien het produceren van accu's minder energie vereist. Dan begint de klimaatwinst mogelijk al na twee tot drie jaar te tellen.
Voorlopig rijd ik dus nog even door in mijn Volvo. Inclusief soundtrack...
(*bron: NRC)
Adriaan
Voor een Tesla S met een accu-capaciteit van maximaal 100 kWh loopt de uitstoot nog verder op, tonen de onderzoekers aan. Pas als je hier ruim acht jaar (!) mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto. En omdat de meeste bezitters die zich een dergelijke auto kunnen veroorloven doorgaans niet langer dan twee à drie jaar in hun auto rijden alvorens een nieuwe aan te schaffen, is de belasting voor het milieu evident. TNO verwacht dat pas over een jaar of tien het produceren van accu's minder energie vereist. Dan begint de klimaatwinst mogelijk al na twee tot drie jaar te tellen.
Voorlopig rijd ik dus nog even door in mijn Volvo. Inclusief soundtrack...
(*bron: NRC)
Adriaan
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-08-2018 19:10 #1448324
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Elke liter benzine is ongeveer 2,3 kilo CO2
De basis van alle rekenmodellen is dat getal.
Ik zie de actuele status van de transitie of misschien disruptie niet als de directe winst.
Het is een proces wat nu gaande is en wel degelijk op termijn zijn vruchten af zal werpen, of het nu 2, 3 of 10 jaar is voor een EV. Van beide modellen, en alles er tussen, zijn rapporten.
Ik ben er van overtuigd dat we met de huidige verbranding van fossiele brandstoffen afstormen op een ramp.
Het kan anders. Daar is ook geen discussie over.
Dus waarom zouden we dat niet voor ons nageslacht doen.
Was vorige week nog in de Franse Alpen. Als je daar ziet hoe aantoonbaar de gletschers in een paar jaar reduceren, dan schrik je je rot.
En net als onze bakstenen is ook een tesla na de twee of drie jaar bij de 1e eigenaar niet rijp voor sloop, dat meen ik te lezen in je verhaal, maar gewoon beschikbaar voor de volgende eigenaar. Tesla's met 3 ton op de klok zonder grote ingrepen, los van de eerste serie motoren die onder garantie zijn vervangen, zijn geen uitzondering.
En na een leven in een auto is de batterij uit de auto bijzonder geschikt voor inzet in de gebouwde omgeving. Denk aan de arena in Amsterdam, die heeft een batterij paket van "oude accu's" uit de Nissan Leafs.
Genoeg om een avond event geheel van stroom te voorzien.
Gaan gewoon nog een keer heel wat cycli mee voor dat ze worden gerecycled.
En daarmee helpen ze ook nog eens mee aan de stabilisatie van ons electriciteitsnet netwerk.
Daarbij weet ik dat er in iedere universiteit op de wereld wordt geëxperimenteerd met nieuwe batterij systemen. Ik mag hopen dat daar betere en minder belastende batterijsystemen uit komen.
Het is denk ik met de EV transitie nog maar net begonnen. En ja, er zullen fouten worden gemaakt en hersteld.
Misschien lachen we om bovengenoemde Sion over paar jaar.
Ik zie met de energie transitie en alles wat er bij hoort een kans op een betere toekomst voor ons nageslacht.
Maar ik sta open voor een beter plan.
Doorgaan met fossiele brandstoffen verbranden is geen optie in mijn beleving.
Ik zie de actuele status van de transitie of misschien disruptie niet als de directe winst.
Het is een proces wat nu gaande is en wel degelijk op termijn zijn vruchten af zal werpen, of het nu 2, 3 of 10 jaar is voor een EV. Van beide modellen, en alles er tussen, zijn rapporten.
Ik ben er van overtuigd dat we met de huidige verbranding van fossiele brandstoffen afstormen op een ramp.
Het kan anders. Daar is ook geen discussie over.
Dus waarom zouden we dat niet voor ons nageslacht doen.
Was vorige week nog in de Franse Alpen. Als je daar ziet hoe aantoonbaar de gletschers in een paar jaar reduceren, dan schrik je je rot.
En net als onze bakstenen is ook een tesla na de twee of drie jaar bij de 1e eigenaar niet rijp voor sloop, dat meen ik te lezen in je verhaal, maar gewoon beschikbaar voor de volgende eigenaar. Tesla's met 3 ton op de klok zonder grote ingrepen, los van de eerste serie motoren die onder garantie zijn vervangen, zijn geen uitzondering.
En na een leven in een auto is de batterij uit de auto bijzonder geschikt voor inzet in de gebouwde omgeving. Denk aan de arena in Amsterdam, die heeft een batterij paket van "oude accu's" uit de Nissan Leafs.
Genoeg om een avond event geheel van stroom te voorzien.
Gaan gewoon nog een keer heel wat cycli mee voor dat ze worden gerecycled.
En daarmee helpen ze ook nog eens mee aan de stabilisatie van ons electriciteitsnet netwerk.
Daarbij weet ik dat er in iedere universiteit op de wereld wordt geëxperimenteerd met nieuwe batterij systemen. Ik mag hopen dat daar betere en minder belastende batterijsystemen uit komen.
Het is denk ik met de EV transitie nog maar net begonnen. En ja, er zullen fouten worden gemaakt en hersteld.
Misschien lachen we om bovengenoemde Sion over paar jaar.
Ik zie met de energie transitie en alles wat er bij hoort een kans op een betere toekomst voor ons nageslacht.
Maar ik sta open voor een beter plan.
Doorgaan met fossiele brandstoffen verbranden is geen optie in mijn beleving.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2018 19:24 #1448326
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dat er zeker bezwaren kleven
Dat er zeker bezwaren kleven aan elektrisch rijden, dat laat Adriaan zien. Dat we op de huidige weg niet verder kunnen, dat is ook wel duidelijk. Wytze heeft aardig wat feiten aangedragen. Nog los van het feit dat de olie opraakt.
Dat doet niks af aan het feit dat onze bakstenen fijne auto’s zijn en zeer solide (duurzaam dus!!!).
En dat een Tesla ook wel lang meekan zonder problemen kan je hier zien:
www.autoweek.nl/video/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/
Dat doet niks af aan het feit dat onze bakstenen fijne auto’s zijn en zeer solide (duurzaam dus!!!).
En dat een Tesla ook wel lang meekan zonder problemen kan je hier zien:
www.autoweek.nl/video/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2018 01:51 #1448331
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic En
hoe was je in de Alpen ?
Dat het daar zo slecht gaat is mede omdat mensen er naar toe rijden.
Zeker is het triest daar . Dat zal iedereen beamen.
Maar beetje een redenering vanuit de file zoals ik dat ben gaan noemen.
"Wat moeten al die mensen op de weg terwijl je zelf ook mede veroorzaker bent van dat die file er staat"
Dat het daar zo slecht gaat is mede omdat mensen er naar toe rijden.
Zeker is het triest daar . Dat zal iedereen beamen.
Maar beetje een redenering vanuit de file zoals ik dat ben gaan noemen.
"Wat moeten al die mensen op de weg terwijl je zelf ook mede veroorzaker bent van dat die file er staat"
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-08-2018 10:53 #1448336
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Kwestie van tijd
“En net als onze bakstenen is ook een tesla na de twee of drie jaar bij de 1e eigenaar niet rijp voor sloop, dat meen ik te lezen in je verhaal, maar gewoon beschikbaar voor de volgende eigenaar. ”
Dat een Tesla na drie niet rijp is voor de sloop, is niet wat ik beweer, Wytze. Dat lijkt me nogal voor de hand te liggen. Wat ik duidelijk wilde maken, is niet zozeer dat de Tesla na drie jaar van eigenaar verandert, maar dat de vorige eigenaar weer een nieuwe aanschaft, etc etc.
Inderdaad is - zoals met alle technologische omwentelingen en innovaties - het een kwestie van tijd alvorens de negatieve effecten tot het verleden behoren. Hoewel een en ander omwille van het milieu mij niet snel genoeg kan gaan, zullen tegen die tijd heel wat leden onder ons hun verplichte medische keuring ter verlenging van hun rijbewijs al achter de rug hebben...
Dat een Tesla na drie niet rijp is voor de sloop, is niet wat ik beweer, Wytze. Dat lijkt me nogal voor de hand te liggen. Wat ik duidelijk wilde maken, is niet zozeer dat de Tesla na drie jaar van eigenaar verandert, maar dat de vorige eigenaar weer een nieuwe aanschaft, etc etc.
Inderdaad is - zoals met alle technologische omwentelingen en innovaties - het een kwestie van tijd alvorens de negatieve effecten tot het verleden behoren. Hoewel een en ander omwille van het milieu mij niet snel genoeg kan gaan, zullen tegen die tijd heel wat leden onder ons hun verplichte medische keuring ter verlenging van hun rijbewijs al achter de rug hebben...
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-08-2018 11:15 #1448337
door ADRIAANB234FT
Dat een Tesla na drie niet rijp is voor de sloop, is niet wat ik beweer, Wytze.
Dat moet uiteraard zijn: Dat een Tesla na drie jaar rijp is voor de sloop, is niet etc.
Adriaan
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Correctie
Dat een Tesla na drie niet rijp is voor de sloop, is niet wat ik beweer, Wytze.
Dat moet uiteraard zijn: Dat een Tesla na drie jaar rijp is voor de sloop, is niet etc.
Adriaan
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-08-2018 12:24 #1448340
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat is inderdaad de "circle of life" van een auto.
Iemand koopt ze nieuw en daarna gaan ze richting de laatste eigenaar.
Uiteindelijk gaat het om de gebruikte grondstoffen en energie per gemaakte kilometer.
Gelukkig is het economische omslagpunt tussen een EV en een ICE al heel dichtbij.
En Peter, ik ben er met mijn 1:12,5 rijdende C70c heen gereden.
Omdat ik pleitbezorger ben van een snelle energietransitie betekend het niet dat ik mijn eigen leven direct 100% omgooi. In de Parijs akkoorden is een traject uitgezet voor descenia. Ik zal daar waar ik kan mijn steentje bijdragen.
Ligt nu bijvoorbeeld voor 5000 KWH per jaar zonnepanelen klaar om op mijn huis te leggen. Genoeg voor mijn huishoudelijk gebruik van 2000 kWh en een EV voor 20 a 25000 KM. En ja, dat is gewoon ook nog eens een goede investering.
En samen met mijn buren zijn er al ideeën aan het borrelen om de totale isolatieschil te verbeteren.
En als ik de kans krijg iets nieuw te bouwen zal dat absoluut een woning zijn die per saldo energie bijdraagt.
En ja, over een aantal jaren zeggen we misschien dat het veel beter had gekund.
En ik hoop dat als mijn rijbewijs om medische redenen niet meer geldig zal zijn Adriaan, ik middels een App mijn "zelfrijdende ride" voor kan laten rijden.
Ik moet er niet aan denken die vrijheid kwijt te raken.
Uiteindelijk gaat het om de gebruikte grondstoffen en energie per gemaakte kilometer.
Gelukkig is het economische omslagpunt tussen een EV en een ICE al heel dichtbij.
En Peter, ik ben er met mijn 1:12,5 rijdende C70c heen gereden.
Omdat ik pleitbezorger ben van een snelle energietransitie betekend het niet dat ik mijn eigen leven direct 100% omgooi. In de Parijs akkoorden is een traject uitgezet voor descenia. Ik zal daar waar ik kan mijn steentje bijdragen.
Ligt nu bijvoorbeeld voor 5000 KWH per jaar zonnepanelen klaar om op mijn huis te leggen. Genoeg voor mijn huishoudelijk gebruik van 2000 kWh en een EV voor 20 a 25000 KM. En ja, dat is gewoon ook nog eens een goede investering.
En samen met mijn buren zijn er al ideeën aan het borrelen om de totale isolatieschil te verbeteren.
En als ik de kans krijg iets nieuw te bouwen zal dat absoluut een woning zijn die per saldo energie bijdraagt.
En ja, over een aantal jaren zeggen we misschien dat het veel beter had gekund.
En ik hoop dat als mijn rijbewijs om medische redenen niet meer geldig zal zijn Adriaan, ik middels een App mijn "zelfrijdende ride" voor kan laten rijden.
Ik moet er niet aan denken die vrijheid kwijt te raken.
Moderators: Jerry Stam