Over een paar jaar rijden we allemaal elektrisch en zonder mogelijkheid zelf te sturen, remmen, gas te geven etc.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2018 01:28 #1448350 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee
Klopt Wytze
Dat is ook niet wat ik vraag , zou wat zijn.
Bedoelde het als een spiegel voor eenieder.
Ter bewustwording.
We zien allemaal wel het probleem maar zien niet altijd onze eigen rol daarin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-08-2018 11:03 #1448351 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Makke schapen
Wat Peter opmerkt, raakt de kern. Zodra langs de snelweg het verkeersbord 130 verschijnt, trappen nagenoeg alle automobilisten als makke schapen het gaspedaal in. Nou en, het mág toch??
En net zo makkelijk weer klagen wanneer de benzineprijs met een paar centen stijgt...

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-02-2021 11:41 #1465704 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Fossiele brandstof versus auto versus EV
Netje in het Nederlands vertaald.

vimeo.com/517312724

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2021 20:18 #1465708 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Waterstof
Toch denk ik dat het nog gaat gebeuren dat mijn baksteen direct op waterstof
kan gaan rijden.
Waterstof als brandstof dus, uitermate schoon.

Er komt een tijd dat er veel elektriciteit moet kunnen worden opgewekt, afgestemd
op de piekmomenten.
De daardoor ontstane netproblemen laten we nog maar even buiten beschouwing.

Die overcapaciteit staat 's-nachts niets te doen en kan dan uitstekend worden
gebruikt voor de fabricage van waterstof ter plekke.
Dus waar de windmolens en dergelijke staan, het transport van die elektriciteit
over grote afstanden is dan niet nodig.

Voor het transport van die waterstof kunnen zelfs bestaande gasleidingen
gebruikt worden.
Zelfs het probleem van opslag onder hoge druk zal opgelost worden en is nu
al op andere manieren mogelijk.

Het nadeel dat waterstofproductie gepaard gaat met verliezen van met name
de elektriciteit speelt dan niet meer, er is immers overcapaciteit.

Hoe dan ook, de komende tien jaar gaat er nog steeds benzinedamp door mijn
redblock heen, want eerder gaat het ze niet lukken om iedereen over te kunnen
laten schakelen op een EV.

Waterstof zal, naast elektriciteit, één van de mogelijkheden worden om die
milieuproblemen de baas te worden.
Ook in combinatie met een brandstofcel.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-12-2021 14:14 #1469239 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic We zijn weer een jaar verder.
Er zijn ook in 2021 weer veel EV modellen gelanceerd.
Ook volvo heeft weer eea echt op de markt gebracht in plaats van op papier.
Het elektrisch rijden alleen op de kermis als stoere opmerking hoor je niet meer.
Autobedrijven die een jaar terug nog niets van een EV wilde weten hebben de eerste EV’s van klanten geserviced en voorzien van een APK.
Het wordt steeds duidelijker dat er geen weg terug meer is.
Waterstof zal als energie opslag best zijn steentje bij gaan dragen. Maar er op rijden met onze oude bakkies zal niet gaan gebeuren.
Er zijn al meerdere ombouw trajecten gelanceerd met oude Volvo’s.
In het regeerakkoord is de verduurzaming bijna een rode draad geworden.
Niemand kan er nog onderuit.
Was deze man de aanjager van dit alles? Let wel, dit is een documentaire van 10 jaar terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2021 18:58 #1469241 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic weg terug
Uiteraard is er geen weg meer terug. Maar voordat er geen benzine/diesel/gas meer te koop is zijn we echt wel 20 jaar verder.
Jammer voor de jeugd die de oude Volvo's prachtig vinden.
En waterstof is alleen maar een methode om zelf elektriciteit op te wekken aan boord, en je daardoor dus niet een heel accu - pakket mee hoeft te zeulen.
Blijkbaar zijn er mensen die het idee hebben dat een benzinemotor op waterstof kan lopen .. volgens mij kan dat inderdaad ook niet.
Wat nog wel hoopgevend is, is dat er ook hard gewerkt word aan de ontwikkeling van synthetische brandstoffen. Misschien loopt een oude Volvo - motor daar nog wel op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-12-2021 12:28 #1469245 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic volgens mij waren er in het verleden al waterstof bussen
Voor het onderzoek heel goed om een verbrandingsmotor op waterstof te laten rijden, maar energetisch het paard achter de wagen.
Het kost zo veel energie om waterstof te maken en te vervoeren en het energetisch rendement van waterstof in een verbrandingsmotor is nu zo laag, dat dat alleen maar uit kan als je "gratis" energie "over" hebt. zoals zonnepanelen of windmolens die hun energie niet meer kwijt kunnen op het net. Dan moet de opwekking nog wel plaatselijk plaatsvinden en voor de energiekosten van het vervoer van de waterstof kun je dan de bus laten rijden. Tegenwoordig rijden bussen en zelfs auto's op waterstof via de brandstofcel, en daar is het energetisch rendement veel beter.

Maar er zijn nog ontwikkelingen in de verbrandingsmotor:
h2rijders.nl/blogs/verbrandingsmotor-op-...ge_content_entity=nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2021 15:38 #1469249 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toekomst???
ik ben net terug van de rit Epernay (Champagne) - Plurien in Bretagne v.v. met onze spiksplinternieuwe XC60 Recharge (bijelkaar zo'n 1150 kilometer
Ik moet zeggen dat bij het ontdekken dat "stuurhulp" in deze betekent dat de auto zelf rijdt als je de adaptieve cruisecontrol aanzet, ik eerst de boel heb uitgezet, maar op de terugreis heeft-ie op de snelweg praktisch steeds aangestaan. Voor lange afstanden is het geweldig kan ik verklaren. Nou was snelwegrijden al heel lang geen hobby meer...
Mijn vrouw rijdt nu elektrisch naar haar werk en terug, mooi stil zegt ze..
We hebben onze 6 jaar oude XC60 D4 AWD ingeruild, omdat we verwachten dat de regels hier in Frankrijk snel strenger zullen worden voor de diesels, ook de nieuwere, en dan is-ie niets meer waard...natuurlijk is het zonde, de volgende eigenaar heeft er een probleemloze en geweldige auto aan.
En mijn klassieke Volvo's liggen me na aan het hart, maar voor de lange afstand neem ik de moderne met alle comfort en veiligheid..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2021 22:42 #1469255 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Ombouwen naar atmosferisch waterstof
Ombouwen naar een atmosferisch waterstofmotor vergt geen bijzondere
grondstoffen zoals die om batterijen te maken.
Wat dat betreft is ook een brandstofcel met elektromotor te verkiezen
boven batterijauto's.
Batterijauto's hebben eigenlijk alles tegen.
Batterijen die verslijten, het hoge gewicht van die dingen en de steeds schaarser
wordende grondstoffen.
Dan de beperkte actieradius die steeds lager wordt naarmate de batterij
ouder wordt.

Mijn hoop voor de Volvo ligt bij een atmosferische waterstofmotor.
Dus de benzinemotor om kunnen bouwen naar waterstof.
Hybride zou nog mooier zijn (benzine en waterstof).

De omlooptijd van elektrische auto's ligt hoog dus eer dat iedereen elektrisch
kan rijden (financieel) zijn we minstens 10 jaar verder.
Met het om/verbouwen maak je een hele grote stap naar CO2 vrij in veel
kortere tijd.

Er wordt al gewerkt aan het op zee aanmaken van waterstof in tijden
van overproductie van elektriciteit.
Bestaande gasleidingen zijn uitermate geschikt voor de transport naar
het vasteland.

En voor wat dat met "stuurhulp" rijden betreft, ik moet er even niet aan denken.
Maar ik heb dan ook geen hekel aan snelweg rijden, noch aan binnenwegen.

Waarschijnlijk ga ik van de zomer een paar caravans naar Frankrijk brengen
voor derden en ik heb er nu al zin in.
Ik zit er over te denken om dan binnenwegen te nemen.

Het enige ongewisse is nog het verbruik van de 740 turbo.
Weet iemand hoe hoog dat ongeveer ligt met een caravan van ongeveer
1.000 a 1.100 kilo aan de haak?


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-12-2021 17:29 #1469268 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Ongeveer 1 km per liter minder
Als je je rechtervoet net zo zwaar laat leunen als gewoonlijk, en vlot mee wilt rijden. Binnenwegen met stoplichten, bochten en heuvels beïnvloeden dat wel nog meer in negatieve zin.

Maar ik rijdt zelf altijd rustiger met een caravan en dan is het gebruik vrijwel ongewijzigd.
90 op de cruise control op de snelweg is optimaal, lekker tussen de vrachtwagens blijven hangen, niet je snelheid vasthouden de steile heuvels op. Het is vakantie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD