Over een paar jaar rijden we allemaal elektrisch en zonder mogelijkheid zelf te sturen, remmen, gas te geven etc.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2021 19:27 #1469272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbrandingsmotor of elektromotor op waterstof
Ik deel natuurlijk je hoop dat onze bakstenen nog járen kunnen blijven rijden, maar ik zie echt niet in waarom je waterstof zou moeten gaan verbranden.
Wat is het voordeel van een verbrandingsmotor ten opzichte van een brandstofcel?

Rendement van een brandstofcel is hoger, minder onderhoud, minder onderdelen, geen versnellingen, meer koppel, compacter.
Wat een onding is zo'n verbrandingsmotor eigenlijk :)

Persoonlijk denk ik dat de grote moot binnen 20 jaar elektrisch rijdt, of de elektriciteit nou in een accu of waterstof wordt opgeslagen.
Je zult echter altijd een niche houden voor benzine en diesel. Oldtimers, grasmaaiers, een enkele Pool of Bulgaar... Je kunt ongetwijfeld niet meer op elke hoek van de straat tanken, maar zoals er ook nog petroleum en kolen te koop is zal er ook nog benzine te krijgen zijn.

Kortom, het zal wat duurder en ingewikkelder worden, maar ik zie onze benzineauto's voorlopig nog wel rondrijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2021 20:52 #1469273 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Tijdwinst doelstellingen CO2
"Ik deel natuurlijk je hoop dat onze bakstenen nog járen kunnen blijven rijden,
maar ik zie echt niet in waarom je waterstof zou moeten gaan verbranden".

Op zich wel met je eens maar stel je zou binnen twee jaar over kunnen schakelen
van benzine op waterstof. Dat zou een enorme tijdwinst zijn ten opzichte van
het wachten tot iedereen elektrisch kan rijden.
Dat zou weer betekenen dat de doelstellingen voor wat betreft de CO2
stukken sneller behaald kunnen worden.

Wat voor mij persoonlijk erg leuk zou zijn om te kunnen blijven verbranden,
want wees nou eerlijk.
Een echte auto is zo'n batterij ding niet.

@Reinier
Mijn motivatie voor binnenwegen is dat je wat meer van de omgeving ziet.
Het wat duurder rijden wordt redelijk gecompenseerd door het uitsparen
van de tolgelden (ongeveer 127 euro enkele reis P'end-Nice, zeg maar 75 liter).

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-12-2021 09:57 #1469281 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Met mijn 940 op lpg tik ik
Met mijn 940 op lpg tik ik regelmatig de 1:9 á 9,5 aan sinds de invoering van 100km/u.
Rijdt je net zoals Reinier al aangeeft even vlot door met caravan er achter, dan scheelt het je wel iets meer dan 1km per liter kan ik je uit ervaring zeggen ;(

Met mijn caravannetje (nog geen 750kg beladen) en 2 personen bagage in de auto door Frankrijk met 110 op cruise control in de bergen deed een schrikbarende 1:4,8. Beste wat ik gehaald heb is 1:7,3.

Ik denk dat binnendoor met een caravan niet alleen tol scheelt, maar ook brandstof. Je rijdt langzamer, en die dingen zijn enorme windvangers, dat is waar het grote verlies aan brandstof in zit.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2021 17:41 #1469292 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor ombouw naar waterstof
Voor ombouw naar waterstof zal je een goedgekeurde tank moeten inbouwen die een druk van zo'n 700 tot 900 bar aan kan. Waterstofgas onder atmosferische druk heb je niets aan : je kunt nog beter op rotjes gaan rijden, zit meer energie in.
Als je ziet welke, in feite draconische, eisen er aan een LPGtank gesteld worden, zie ik een achteraf-inbouw van een tank met honderd keer zo hoge druk echt nooit gebeuren. En ik zie je ook niet zo snel een 900-liter tank ergens in je Volvo inbouwen pom een enigszins vergelijkbaar actieradius met benzine te hebben.

Verder is het hele idee van rijden op waterstofgas al energetisch onwenselijk, OOK met een brandstofcel: je hebt well-to-wheel ongeveer 40% meer verliezen dan met electrisch rijden. ALS we er al in slagen om waterstofgas op te wekken met overbodige energie, kunen we dat veel beter gebruiken om het waterstofgas voor de industrie te leveren: daar wordt nu zo'n tien miljoen kuub aardgas per jaar voor verstookt.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2021 17:45 #1469293 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verder: als de waterstofauto
Verder: als de waterstofauto gemeengoed wordt, ga ik vast grote mistlampen kopen. Zat laast in regenachtig weer achter een Mirai, en daar kwamen gigantische witte wolken uit telkens als hij gas gaf. Waterdamp als uitstoot heeft ook gevolgen!
Moet er niet aan denken hoe dat is bij temperaturen onder nul: dat spul bevriest gelijk op alles waar het neerslaat. Permanente ijzel dus, gelijk ook maar spijkerbanden kopen.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-12-2021 10:30 #1469303 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zo kan het ook natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2021 13:27 #1469305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 7-serie
Voor 15.000 euro doe ik mee!

Groet,
Gerard

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2022 01:29 #1469308 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Nooit met een batterijpakket
Hoogstens met een elektromotor en waterstof aan boord en dan nog pas als
het echt niet anders kan.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 06:04 #1469331 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Kooktoestel

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-01-2022 12:56 #1469334 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic prijs en bereik zijn gekoppeld
En onze bakstenen zijn nou niet bepaald gestroomlijnd of licht, voor 15.000 kom je niet ver.

Dus elektrificeren van een oldtimer doe je alleen maar uit nostalgie en emotie of om een binnen stad in te mogen. Maar niet eens voor het milieu. Want de kWh die je per km kwijt bent is minstens twee maal zo veel als de meest ongunstige SUV-EV en die is weer twee keer zo slecht als een Tesla.

Dan kom je op een punt dat de je de investering in de grondstoffen milieu technisch niet eens terugverdient binnen de levensduur.

Net als een ongeïsoleerd huis met een warmtepomp verwarmen. Comfort gaat omlaag en stookkosten omhoog. Netto milieuwinst is er dan niet en de terugverdientijd is negatief.

Dus als je elektrisch wil rijden voor het milieu, koop dan een EV die er goed op is ontworpen, gebruik slim laden en deel hem (slim) zodat ie gebruikt wordt in de plaats van meerdere benzineauto's. Auto's staan bijna altijd stil, de mijne soms maanden achter elkaar en dan is een baksteen weer helemaal niet zo slecht voor het milieu.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC