Oldtimer regeling (weer) afgeschaft

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:19 #1372051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen tranen

Michael Oud schreef : huil gerust uit.

Ik doelde niet op het huilen, maar op het deelnemen aan een kansloze discussie.
Tja tot tien tellen was niet ver genoeg in dit geval. Maar bedankt voor het aanbod.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:25 #1372052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic belastingen...

Pietjeprecies schreef : Dit is nou net die verwrongen, zure kijk op het geheel waar ik zo'n hekel aan heb.
Belasting heeft niets met afgunst of treiteren te maken en zeker niet met gericht 'pakken' van bepaalde groepen mensen. Dat zijn namelijk dezelfde mensen die ze bij de volgende verekiezingen weer nodig hebben. De overheid probeert gewoon uit alle hoeken en gaten geld te te peuteren om onze welvaartstaat zoveel mogelijk in stand te houden.
Ik maak niet met plezier belasting over (niemand denk ik), maar ik zie het nut er wel van in en ga er dus ook niet om zitten huilen.
Sh*t nou heb ik het toch gedaan...

Bijna te moeilijk om uit te leggen maar ik doe nog een poging..
Zoals men in Nederland via ieder kiertje, gaatje en pleziertje belasting probeert te trekken (en in extreme mate gedrag beïnvloeden) gaat in mijn ogen gepaard met een treiter-drang.
Een herinvoering MRB voor oldtimers is daar in mijn ogen een prachtig voorbeeld van. Verder ook: thuiskopieerheffing, inkomstenbelasting tegenwoordig zelfs vanaf 6500 euro, vermogensbelasting maar (tot voorkort) mensen stimuleren maar een zo hoog mogelijke lening op hun huis aan te smeren.
Wat dat betreft lijkt het huidige kabinet het nog 'redelijk' te doen. Een lagere inkomstenbelasting geeft mensen in ieder geval het idee dat ze meer geld hebben, wat ze vervolgens in delen kunnen betalen aan de hogere BTW. (simpel voorbeeld)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:30 #1372053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kilometerheffing

Michael Oud schreef : Wil je niet invullen wat ik denk en hoe ik me voel alsjeblieft?
Ik geef al een paar jaar aan dat een kilometerheffing voor elke weggebruiker het meest eerlijk is. Dat daar voordelen aan milieu ontlastende vervoersmiddelen aan zitten zou evident moeten zijn.

Het is meer vragend dan dat ik je iets in de mond probeer te leggen...
Kilometerheffing vind ik opzich geen verkeerd idee, de uitwerking zoals die er lag met GPS-kastjes en een mega digitale infrastructuur was in mijn ogen dramatisch.
De beste 'kilometerheffing' is volgens mij brandstofaccijns. Je belast in een klap verbruik én kilometers. Beter europees- dan landelijk geregeld maar ook in NL kan je de accijns nog wel wat omhoog gooien (15ct?) voor iedereen in het buitenland tankt.
Pas de brandstofaccijns aan op de 'vervuiling' door die brandstof en geef vervolgens iedere auto (ook oldtimers) een gelijk wegenbelasting tarief.
Gewoon alle auto's, oud, nieuw, benzine, diesel, zwaar, licht, een vaste 300 euro per jaar MRB en de rest haal je uit de brandstof. Lijkt me prachtig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:34 #1372054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed

Alwood schreef : Gewoon alle auto's, oud, nieuw, benzine, diesel, zwaar, licht, een vaste 300 euro per jaar MRB en de rest haal je uit de brandstof. Lijkt me prachtig.

Hier zie ik ook wel wat in. De vervuiler betaalt, want in de file en in de stad is het verbruik het hoogst.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:38 #1372055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wegenbelasting
In Zwitserland is het ook wel aardig geregeld trouwens.
Wegenbelasting naar energielabel en motorinhoud. Oude auto's (ook oldtimers) vallen dan automatisch in het 'smerigste' tarief, de grootste motoren betalen het meest. Dat is echter nog steeds maar 260 euro per jaar voor een 2,3 liter Volvo. Voor een A-label betaal je de helft of minder. Voor een 'vieze' 5 liter betaal je volgens mij 400 euro.
Accijns op diesel is daar vrij hoog (diesel is duurder dan benzine). Daarentegen verbruiken diesels relatief weinig dus stimuleer je mensen een zuinige benzine of extra zuinige diesel te kopen in een bepaalde klasse. Extra zuinige diesels zijn dan zowel economisch 'iets' voordeliger als dat ze iets beter zijn voor het mlieu.
Ook sociaal is dat land aardig geordend overigens en alle belastingen liggen er lager dan hier. De landelijke overheid is er klein en daarmee goedkoop. Provincies/gemeentes hebben relatief veel te zeggen en staan dichtbij de burger.
Een droomland is het in mijn ogen nog niet maar ze hebben de 'zaakjes' wel goed geregeld. ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:40 #1372056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reacties
Kilometerregistratie via GPS is alweer achterhaald. Hedendaagse observatie apparatuur is zo geavanceerd dat ze gewoon kentekens kunnen herkennen in het langsrijden. Dus de invoer daarvan moet niet heel spannend hoeven zijn.
Verder: Belastingen worden niet geheffen vanuit calvinistische principes. We zitten in een economische crisis - mede omdat we (ik incluis, gelukkig ben ik wijzer geworden, hoe oud was ik toen helemaal) tegen een europese grondwet gestemd hebben, en nu nog steeds niemand een centraal geregeld europa ziet zitten - en daar moet een oplossing voor gevonden worden. Belasting heffen is daar een kortetermijnoplossing voor. Koopkracht verhogen is nog meer een kortetermijn oplossing. Een mentaliteitsverandering is wat echt nodig is. Maar we weten allemaal hoe koppig Nederlanders zijn. Ook uit deze discussie blijkt maar weer dat niemand zijn in betere tijden verkregen voordeeltjes af wil staan. Het moet maar bij "de ander" gehaald worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 17:49 #1372057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic grondwet
Haha, die europese grondwet was ik inderdaad ook tegen.
Het idee van een paar belangrijke regels die door heel Europa zouden gelden vond ik prachtig. Maar hoe meer ik las, hoe meer ik enkel een 'beleidsplan landbouw en handel' zag. Dat is in mijn ogen geen grondwet. Wel jammer dat er daarna nooit meer iets grondig herschreven is.
Ik hoop wat die crisis betreft in ieder geval dat het huidige kabinet die 4 jaar gewoon vol gaat maken. Als dat lukt is er al belangrijk gedrag verandert denk ik.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 19:11 #1372064 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic 1 % v/h licht wegverkeer of in afgelegde afstand in km-ers...

@ Michael,
Je noteert (volgens TNO) 1% v/h lichtwerkverkeer. Dit is waarschijnlijk gebaseerd op deelname aan de geregistreerde voertuigen maar niet aan de dagelijkse afgelegde km-ers. Dan kom je waarschijnlijk niet aan die éne % . Is volgens mij daarom niet helemaal een juiste stellingname. (en dat kan een groot verschil uitmaken, afgezien v/d "misbruikers" van de huidige regeling...)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 19:23 #1372066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee Geejee, lees mijn andere posts (of gewoon het hele onderzoek) maar eens. Die 1% is op basis van verkeerstellingen.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2012 19:29 #1372070 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Goed, mea culpa
Als ik opstart, dan lees is van "beneden naar boven". Zo afgesteld, zeker gezien de vele reacties... En om dan iedere keer weer "alle" schermen "terug"te zetten, is dit om practische redenen zo bij mij ingesteld...
Veel succes met je informatie(s) !

Moderators: Jerry Stam