Oldtimer regeling (weer) afgeschaft
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heel apart, wel Nederlands volgens mij maar ik hekel een dergelijke gedachtengang.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik zie meer eenMichael Oud schreef : Waarom zou een nieuwe auto die 5000 km per jaar gebruikt wordt wel belasting moeten betalen, en een oude auto die jaarlijks dezelfde afstand aflegt niet? Ik zie geen afgunst, ik zie alleen iemand die zich benadeeld voelt.
"waarom een bestaande regeling veranderen 'om het betalen' als die prima werkt zoals het is?"
Mijn vorige reactie is hier ook volledig op van toepassing.
Dat anderen met een auto van willekeurig bouwjaar best minder zouden mogen betalen voor hun auto (voer een hobby-auto belasting in?) als ze amper kilometers maken is weer een ander vehaal. Daar zou Den Haag best mee aan de gang kunnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus dan maakt het eigenlijk niet uit of oldtimers betalen? Doen ze nu immers niet en je voelt je er prima bij...Michael Oud schreef : Neen, dat haal ik niet.
Slechts de discussie 'lasten gelijk verdelen over de weggebruikers' blijft over. Een discussie waarbij het mij goed lijkt de BPM/CO2 belasting en accijns ook in mee te nemen. Om het de 'autoliefhebbers' makkelijk te maken zou er wat dat betreft een regeling moeten komen die het mogelijk maakt een licht-gebruikte auto onafhankelijk van zijn 'energielabel' tegen een laag belastingtarief te hebben.
Een x-aantal dagen-kaart, gebruikersdagen of kilometerregistratie zijn een optie? Zijn het vieze auto's dan zal men verder genoeg CO2-belasting betalen bij aanschaf en genoeg accijns bij het (sporadische) gebruik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik geef al een paar jaar aan dat een kilometerheffing voor elke weggebruiker het meest eerlijk is. Dat daar voordelen aan milieu ontlastende vervoersmiddelen aan zitten zou evident moeten zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit is nou net die verwrongen, zure kijk op het geheel waar ik zo'n hekel aan heb.Alwood schreef : Jij ziet geen afgunst in het invoeren van een (extra) belasting?
Apart.
Dan lijkt het haast alsof je met plezier belasting overmaakt?
...
Nu is het enkel treiteren om het treiteren.
Belasting heeft niets met afgunst of treiteren te maken en zeker niet met gericht 'pakken' van bepaalde groepen mensen. Dat zijn namelijk dezelfde mensen die ze bij de volgende verkiezingen weer nodig hebben. De overheid probeert gewoon uit alle hoeken en gaten geld te peuteren om onze welvaartstaat zoveel mogelijk in stand te houden. En in ieder hoekje zit wel iemand die het er niet mee eens is.
Ik maak niet met plezier belasting over (niemand denk ik), maar ik zie het nut er wel van in en ga er dus ook niet om zitten huilen.
Sh*t nou heb ik het toch gedaan...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar als het je niet uitmaakt hoeveel belasting anderen betalen moet dit uit zorgen voor het milieu voortkomen? Of zie ik nog iets over het hoofd?Michael Oud schreef : De bestaande regel werkt in jouw ogen allicht prima. Maar in de ogen van bestuurders dus niet. En ook in mijn ogen niet.
Als het om het milieu gaat, of alleen al de vervuiling in steden door smerige oude auto's, zou ik daar ook graag verbetering in aanbrengen. Ik ben al heel lang voor strengere keuringseisen, juist ook voor oudere auto's. Hou het haalbaar maar kijk bijvoorbeeld naar toevoeging van adblue aan bestaande diesels, een controleerbaar goede staat van motoren. Een APK voldoet daar in mijn ogen niet. De keuring is te simpel en keurmeesters werken te willekeurig.
Verder vind ik het prachtig als mensen oude auto's rijdbaar en in mooie staat houden. Wat dat betreft is het belastingvoordeel een kleine stimulans, die misschien iets meer van het oude wagenpark in leven houdt. Totdat ik zelf alle klassieker op de weg kan houden (en er voor betalen), mooi om te zien.
Eerder heb ik ook het 'cradle to cradle' plaatje genoemd.. Vanuit de tegenwoordig o-zo-belangrijke duurzaamheid zouden mensen in mijn ogen ook veel langer in oude auto's moeten rijden. Fabrieken vervuilen hier misschien niet al te veel, de totale autoproductie is erg smerig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Och kind. Ik heb brede schouders, huil gerust uit.Pietjeprecies schreef : Sh*t nou heb ik het toch gedaan...