Ferrita, probleem en meningen
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2009 10:45 #1233597
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic aanvulling ervaringen Miquel,
Toen Miquel hier was hebben we even zitten te experimenteren met het "dunner"maken van de eindpijp, door er dunnere buizen in te schuiven. Het viel me op dat het geluid met een "dunnere" binnendiameter veel acceptabeler werd. We hebben er niet mee gereden, maar de resultaten op de brug met gasgeven waren veelbelovend in mijn beleving.
Gr. Bouke
Gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
30-03-2009 21:02 #1233698
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee keer de hoek om
Hallo Volvisti
Vandaag kreeg ik een PB-tje van Hein. Hij had sterke vermoedens, dat mijn pijp op mijn auto niet ging passen. Daarop heb ik het hitteschild dat op het uitlaatspruitstuk zit, er maar eens afgeschroefd. En wat blijkt, de flens van het uitlaatspruitstuk zit horizontaal. Mijn downpipe zou dus één 90 graden bocht moeten hebben. Helaas zitten er twee 90 graden bochten in en zit de flens verticaal. Dat gaat dus niet passen. Ik heb al een mailtje naar Marc van European Tuning gestuurd. Ik ben benieuwd met welke oplossing hij komt.
groetjes
Mathy
Vandaag kreeg ik een PB-tje van Hein. Hij had sterke vermoedens, dat mijn pijp op mijn auto niet ging passen. Daarop heb ik het hitteschild dat op het uitlaatspruitstuk zit, er maar eens afgeschroefd. En wat blijkt, de flens van het uitlaatspruitstuk zit horizontaal. Mijn downpipe zou dus één 90 graden bocht moeten hebben. Helaas zitten er twee 90 graden bochten in en zit de flens verticaal. Dat gaat dus niet passen. Ik heb al een mailtje naar Marc van European Tuning gestuurd. Ik ben benieuwd met welke oplossing hij komt.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2009 21:35 #1233708
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter de tuin
Vandaag mijn uitlaat + downpipe eronder gehangen plus turbo vervangen. Geen uitlaat pasta gebruikt het geluid was super als de uitlaat eenmaal warm was dan waren de hele kleine lekjes die er waren ook verdwenen. Hij klinkt mooi donker en beschaafd. De pasvorm vanaf de turbo was ook perfect, de pijp hangt op de graad nauwkeurig recht naar achter. Het enigste wat moeizaam was om de downpipe met lambda sonde plaatsen en een idiote dikke beugel van 4 mm dik plaat materiaal.
Ach ja al met al mag niet klagen.
Groeten A-J
Ach ja al met al mag niet klagen.
Groeten A-J
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2009 21:37 #1233709
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Als je 'm toch weggooit....
Mathy,
Mijn aanbod blijft staan, voor de oudijzerprijs neem ik 'm van je over .
Even zonder gekheid, ik ga er vanuit dat ET e.e.a elegant oplost. Je motortype was bekend en dan had duidelijk kunnen zijn dat deze downpipe niet ging passen.
Het is dat het geld nu niet heb maar anders had ik 'm direct van je overgenomen.
Mijn aanbod blijft staan, voor de oudijzerprijs neem ik 'm van je over .
Even zonder gekheid, ik ga er vanuit dat ET e.e.a elegant oplost. Je motortype was bekend en dan had duidelijk kunnen zijn dat deze downpipe niet ging passen.
Het is dat het geld nu niet heb maar anders had ik 'm direct van je overgenomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2009 04:30 #1235164
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na een week
Met de DB-killer ben ik eigenlijk zeer tevreden over het geluid. De resonantie of toename van de geluidsdruk tussen de 100 en 140 is helemaal verdwenen. De DB-killer is met 3 hechtlasjes vastgezet maar als mijn vrije tijd het toelaat wil ik daar nog kritisch naar kijken. Aan vermogen heb ik nauwelijks ingeboet.
Ben benieuwd naar de andere ervaringen.
 
 
 
Ben benieuwd naar de andere ervaringen.
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2009 10:21 #1235543
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Nieuwe einddemper
Hallo Ferrittianen,
gisteren op de druk bezochte PKKKK dag de nieuwe einddemper van Ferritta eronder gezet. Met wat hulp van oa. Rudiger was het eigenlijk zo gepiept.
En het viel mij op dat toen ik de 'oude' demper er onderuit had en ik even voor de gein de motor startte er nauwelijks verschil was met toen de 'oude' demper er nog onder zat!
Enfin, nieuwe eronder en op de terugweg naar huis..... helemaal goed! Geen resonantie meer dus geen angst meer mijn vullingen te verliezen, de radio kon weer een paar tandjes lager en ik on mezelf weer horen denken.... en toch net even een stoerder geluid dan met de originele demper.
Nadat ik de vrouw van haar werk had opgehaald was ik natuurlijk benieuwd naar haar reactie..... en ze hoorde het meteen, hé, ik kan weer met je praten!
Al met al dus helemaal tevreden met de nieuwe einddemper zonder lekkken en mét DB-killer.... en ik heb niet het idee dat ik aan trekkracht heb moeten inleveren.
Hierbij is dus het Ferritta perikelenboek voor mij met tevredenheid afgesloten!
 
GG,
gisteren op de druk bezochte PKKKK dag de nieuwe einddemper van Ferritta eronder gezet. Met wat hulp van oa. Rudiger was het eigenlijk zo gepiept.
En het viel mij op dat toen ik de 'oude' demper er onderuit had en ik even voor de gein de motor startte er nauwelijks verschil was met toen de 'oude' demper er nog onder zat!
Enfin, nieuwe eronder en op de terugweg naar huis..... helemaal goed! Geen resonantie meer dus geen angst meer mijn vullingen te verliezen, de radio kon weer een paar tandjes lager en ik on mezelf weer horen denken.... en toch net even een stoerder geluid dan met de originele demper.
Nadat ik de vrouw van haar werk had opgehaald was ik natuurlijk benieuwd naar haar reactie..... en ze hoorde het meteen, hé, ik kan weer met je praten!
Al met al dus helemaal tevreden met de nieuwe einddemper zonder lekkken en mét DB-killer.... en ik heb niet het idee dat ik aan trekkracht heb moeten inleveren.
Hierbij is dus het Ferritta perikelenboek voor mij met tevredenheid afgesloten!
 
GG,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
20-04-2009 01:07 #1235612
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waardeloos
Hallo Volvisti
Ik heb afgelopen vrijdag en zondag in totaal een dikke 1250 km extra op de teller gezet. Dus ik weet nu hoe de Ferrita klinkt.
Tot 2500 toeren klinkt ie wat harder. Stationair komt de auto "wat steviger" over.
Boven 3500 toeren klinkt ie als een standaard pijp.
Maar tussen 2500 en 3500 toeren maakt ie veel te veel herrie. De motor (B234F) draait 3000 toeren bij 120 km/h.
Ik heb wel het idee dat de motor meer vermogen overhoudt. Maar eigenlijk kan ik het niemand aanbevelen. Als de pijp (redelijk) stil moet zijn, maakt ie herrie en als ie wat meer herrie mag maken, hoor je niet dat ie erop zit.
groetjes
Mathy
Ik heb afgelopen vrijdag en zondag in totaal een dikke 1250 km extra op de teller gezet. Dus ik weet nu hoe de Ferrita klinkt.
Tot 2500 toeren klinkt ie wat harder. Stationair komt de auto "wat steviger" over.
Boven 3500 toeren klinkt ie als een standaard pijp.
Maar tussen 2500 en 3500 toeren maakt ie veel te veel herrie. De motor (B234F) draait 3000 toeren bij 120 km/h.
Ik heb wel het idee dat de motor meer vermogen overhoudt. Maar eigenlijk kan ik het niemand aanbevelen. Als de pijp (redelijk) stil moet zijn, maakt ie herrie en als ie wat meer herrie mag maken, hoor je niet dat ie erop zit.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 08:19 #1235616
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Was ik al bang voor...
Hoi Mathy,
 
ik was eerlijk gezegd al een beetje bang voor deze reactie....
Mijn "sjonnie" acceptatie gehalte ligt denk ik iets hoger dan die van jou , maar ik ondervond precies hetzelfde als wat jij omschrijft.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat bij mij de einddemper lek was. Tijdens de PKKK dag afgelopen weekend toen ik de lekke demper ging wisselen voor een goede heb ik voor de gein de motor even gestart terwijl er geen einddemper onder zat, en tot mijn verbazing was het geluid nagenoeg hetzelfde als met de (kapotte) einddemper.
De nieuwe demper mét DB-killer bevalt echter wel prima! En iets steviger geluid wanneer je gas geeft, maar het is niet meer zo dat je de radio niet meer kan horen.
Dus misschien een idee om er eentje in te laten zetten? Marc van ET was echt heel netjes en behulpzaam.
Succes en ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
 
GG,
 
 
ik was eerlijk gezegd al een beetje bang voor deze reactie....
Mijn "sjonnie" acceptatie gehalte ligt denk ik iets hoger dan die van jou , maar ik ondervond precies hetzelfde als wat jij omschrijft.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat bij mij de einddemper lek was. Tijdens de PKKK dag afgelopen weekend toen ik de lekke demper ging wisselen voor een goede heb ik voor de gein de motor even gestart terwijl er geen einddemper onder zat, en tot mijn verbazing was het geluid nagenoeg hetzelfde als met de (kapotte) einddemper.
De nieuwe demper mét DB-killer bevalt echter wel prima! En iets steviger geluid wanneer je gas geeft, maar het is niet meer zo dat je de radio niet meer kan horen.
Dus misschien een idee om er eentje in te laten zetten? Marc van ET was echt heel netjes en behulpzaam.
Succes en ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
20-04-2009 21:46 #1235657
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meer info?
Hallo Miquel
Kun je me wat meer vertellen over wat er precies verandert als je zo'n dB killer inbouw(en laa)t?
En waar ie precies ingebouwd wordt en hoe ie eruit ziet (ook al zie je er in ingebouwde toestand misschien niets van na inbouw)?
Wat vraagt Marc overigens voor dat ding (en de eventuele inbouw)?
groetjes
Mathy
Kun je me wat meer vertellen over wat er precies verandert als je zo'n dB killer inbouw(en laa)t?
En waar ie precies ingebouwd wordt en hoe ie eruit ziet (ook al zie je er in ingebouwde toestand misschien niets van na inbouw)?
Wat vraagt Marc overigens voor dat ding (en de eventuele inbouw)?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2009 22:05 #1235662
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic DB-Killer
Hoi Mathy,
hopelijk wat bevredigende antwoorden op je vragen:
 
Kun je me wat meer vertellen over wat er precies verandert als je zo'n dB killer inbouw(en laa)t?
- het geluid veranderd, het blijft een stoere brom, dus wel iets zwaarder dan de originele Volvo uitlaat, maar het Sjonnie gehlate gaat echt helemaal weg. Vooral de bijna aso brom tussen de 2000 en 3500 RPM, die je ook heb wanneer je vanuit lage toeren je gas indrukt, is echt weg na het inbouwen van een DB-killer.
 
En waar ie precies ingebouwd wordt en hoe ie eruit ziet (ook al zie je er in ingebouwde toestand misschien niets van na inbouw)?
- het is een vernauwing die in het chrome sierstuk aan het eind van de demper zit, wordt ingebouwd. Het is bij mij met 4 puntlasjes vastgezet en je ziet het eigenlijk nauwelijks.
 
Wat vraagt Marc overigens voor dat ding (en de eventuele inbouw)?
- Ik weet niet wat Marc voor het inbouwen rekende, hij heeft het voor mij kosteloos gedaan. De DB-Killer zelf was geloof ik €20,- ongeveer, ik heb de rekening even niet bij de hand.
 
Al met al denk ik dat je je niet langer moet gaan lopen ergeren en gewoon zo'n ding in laten bouwen. Onze 16V lijken wel extra gevoelig voor deze uitlaten. Maar ik ben nu helemaal happy, ik klink niet erger dan het Golfje van mijn 18 jarige buurjongen maar heb wel een 'volwassen' pijp en brom onder de auto.....
Ik hoorde op de PKKKKK dag dat de Ferritta's normaal gesproken altijd met een DB-Killer worden geleverd, en het lijkt me in zo verre logisch omdat een demper met pijp waar geen vernauwing in zit niet kán werken!
 
Succes en uietraard Gulle Groet,
 
 
hopelijk wat bevredigende antwoorden op je vragen:
 
Kun je me wat meer vertellen over wat er precies verandert als je zo'n dB killer inbouw(en laa)t?
- het geluid veranderd, het blijft een stoere brom, dus wel iets zwaarder dan de originele Volvo uitlaat, maar het Sjonnie gehlate gaat echt helemaal weg. Vooral de bijna aso brom tussen de 2000 en 3500 RPM, die je ook heb wanneer je vanuit lage toeren je gas indrukt, is echt weg na het inbouwen van een DB-killer.
 
En waar ie precies ingebouwd wordt en hoe ie eruit ziet (ook al zie je er in ingebouwde toestand misschien niets van na inbouw)?
- het is een vernauwing die in het chrome sierstuk aan het eind van de demper zit, wordt ingebouwd. Het is bij mij met 4 puntlasjes vastgezet en je ziet het eigenlijk nauwelijks.
 
Wat vraagt Marc overigens voor dat ding (en de eventuele inbouw)?
- Ik weet niet wat Marc voor het inbouwen rekende, hij heeft het voor mij kosteloos gedaan. De DB-Killer zelf was geloof ik €20,- ongeveer, ik heb de rekening even niet bij de hand.
 
Al met al denk ik dat je je niet langer moet gaan lopen ergeren en gewoon zo'n ding in laten bouwen. Onze 16V lijken wel extra gevoelig voor deze uitlaten. Maar ik ben nu helemaal happy, ik klink niet erger dan het Golfje van mijn 18 jarige buurjongen maar heb wel een 'volwassen' pijp en brom onder de auto.....
Ik hoorde op de PKKKKK dag dat de Ferritta's normaal gesproken altijd met een DB-Killer worden geleverd, en het lijkt me in zo verre logisch omdat een demper met pijp waar geen vernauwing in zit niet kán werken!
 
Succes en uietraard Gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





