Ferrita, probleem en meningen
- André Struis
- Nieuw lid
-
Maar maak je geen zorgen, dat doen ze bij Ferrita ook niet!
Een Ferrita pijp is gewoon Co2 gelast, zonder nabehandeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

vandaag ben ik Bouke de brug op geweest, na een rit van bijna 2 uur (wat toch geen prettje was..) bleek dat de uitlaat ten eerste niet goed vast zat en lekte op meerdere aansluitingen, dus een hoop pasta gebruikt.... en de klemmen goed vast gezet......
Maar na nader onderzoek bleek dat er een gat zat in de lasnaad waar de pijp de achterste demper inkomt. Ik hoop dus op garantie want de demper zelf lekt ook voor en achter, onderaan het demperhuis zeg maar, waar die geperst zit.
Ik denk dus een fabrikage fout. Wel lastig want ik heb niet even een reserve pijp en of demper liggen...... Een muis met een staartje...... van 2,5"!?
Wordt vervolgd......

GG,

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De beitspasta is alleen om de verkleuring door het lassen weg te halen. De beitspasta neemt ook nog wat chroom uit de legering mee daarom moet er na het beitsen ook nog met een ander middel gepassiveerd worden. Om de corrosievastheid weer te herstellen.struis schreef : Als je de las na het lassen beitst (met speciaal beits-middel) heb je hier geen last van.
Maar maak je geen zorgen, dat doen ze bij Ferrita ook niet!
Een Ferrita pijp is gewoon Co2 gelast, zonder nabehandeling.
De interkristallijne corrosie ontstaat doordat er tijdens de verhitting door het lassen ontleding ontstaat van koolstof. Deze koolstof zet zich af langs de kristalgrenzen. De verbinding tussen de kristallen bestaat dan allen nog uit koolstof. Bij trillingen valt dan de verbinding ineens weg. Verrassend is telkens weer wanneer je dit verschijnsel ziet. De pijp breekt dan zo recht af dat je je dat haast niet kunt voorstellen. Momenteel heb ik zelf weer zo´n geval staan. Wanneer ik even tijd heb zal ik er een plaatje van schieten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
goede informatie!wp001 schreef : De beitspasta is alleen om de verkleuring door het lassen weg te halen. De beitspasta neemt ook nog wat chroom uit de legering mee daarom moet er na het beitsen ook nog met een ander middel gepassiveerd worden. Om de corrosievastheid weer te herstellen.De interkristallijne corrosie ontstaat doordat er tijdens de verhitting door het lassen ontleding ontstaat van koolstof. Deze koolstof zet zich af langs de kristalgrenzen. De verbinding tussen de kristallen bestaat dan allen nog uit koolstof. Bij trillingen valt dan de verbinding ineens weg. Verrassend is telkens weer wanneer je dit verschijnsel ziet. De pijp breekt dan zo recht af dat je je dat haast niet kunt voorstellen. Momenteel heb ik zelf weer zo´n geval staan. Wanneer ik even tijd heb zal ik er een plaatje van schieten.
Is het niet mogelijk om met argon het las-gebied (HAZ) te beschermen voorde lucht? Of is dat niet het probleem hier? Ik hoop dat ET de juiste las-spullen heeft voor dit werk.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het grootste probleem is de verhitting. Die zou je kunnen minimaliseren door te TIG-lassen. Maar helemaal zonder verhitting gaat het niet. Geen verhitting = geen las.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
Zit er bij mij al weer een tijdje onder, nog niet afgebroken.
Ik heb in m'n loopbaan al heel wat rolletjes RVS lasdraad van 15 Kg/stuk weggelast, zonder na te behandelen.
Bij mijn weten is er nog niks afgebroken..............
Kritische constructies, moet je uiteraard wel beitsen/passiveren.
Maar of zo'n uitlaat daar nu onder valt?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Je kan die er zo uithalen, geeft geen vermogens toename.
Wel herrie (pijn aan je oren) en vlammen bij plotseling gas los.
Andersom dus ook niet lijkt mij.........
- V700 register
- Nieuw lid
-
hey Mathy,Mathy schreef : Hallo Jan-Willem
Het grootste probleem is de verhitting. Die zou je kunnen minimaliseren door te TIG-lassen. Maar helemaal zonder verhitting gaat het niet. Geen verhitting = geen las.
groetjes
Mathy
tig lassen heeft wel zeer geconcentreerde hitte inbreng, dus niet zomaar tig gebruiken. zelf las ik 95% met TIG, vind ik veel fijner dan MIG, en heb tot nu toe geen probleme gehad met rvs. met de juiste instellingen (pulse enzo) lijkt me TIG inderdaad het beste. Maar voor deze niet zo heel erg kritische toepassing zal huis-tuin-en-keuken MIG ook goed voeldoen.
Zorgen dat het opwarmen en afkoelen minder snel gaat is vaak ook een goed idee.
Maar of het hier een probleem geeft vraag ik me af. zelfs vastpunten met gewoon staal lasdraad zal ook jaren houden. Liever niet, maar het lijkt me geen groot issue.
Mvg,
Jan Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
De auto heeft op de brug gestaan voor de montage. We hebben wel veel aandacht besteed aan het spanningvrij ophangen van de pijp. Eerst zo goed mogelijk uitlijnen, daarna de klemmen vast gedraaid en als laatste de beugels om de dempers aangedraaid. De pijp wijst wel iets naar rechts maar kan vrij bewegen en staat niet onder spanning.
Ik ben van plan om zaterdag naar Gemert te komen om eens kennis te maken, misschien kunnen we dan eens vergelijken.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Jammer, maar beter zo dan een hoop gefreubel wat tot half werk leidt. Dan maar een nieuwe originele uitlaat als de oude uiteindelijk de geest geeft.
Groeten, Jan.