Reddingsactie "Red de Witte Duivel". Probleem gevonden, maar nog niet opgelost !!!!!!!!!

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2008 23:54 #1063922 door V700 register
Beste allemaal,
Zoals beschreven in het topic over de wiite Turbo van Tim Calle (Zie <a href="/node/15414" target="_blank">DIT</a> draadje) is er een probleem met een Turbo.
Analoog aan het verhaal van Coos (van ongeveer een klein jaar geleden) wilde ik weer een reddingsactie op poten zetten om deze wagen van de sloop te redden en om Tim langer te laten genieten van zijn Turbo.
Het verhaal van Tim is dit:

Tim Calle schreef : Er zijn een aantal problemen, ik heb een andere <a href="/taxonomy/term/989">benzinepomp</a> gehaald ongeveer een maand geleden. Die wilde ik er zelf onderzetten, maar ik heb geen beschikking over een brug. Vandaar dat ik naar een kleine garage ben geweest en die hebben de pomp er onder gehangen. Echter beweerde zij dat de <a href="/taxonomy/term/394">startonderbreker</a> kapot was gegaan. Dus ik heb een prijs afgesproken om het te laten repareren. Dat hebben ze redelijk verkloot, want het een na het andere gebeurde, overal kortsluiting, lichten die niet meer werkten, de klokken die niets meer aangaven etc. Dat is inmiddels allemaal gerepareerd.
Nu vanavond belde ze weer op dat de auto klaar was, dus kwam ik de wagen halen... Nou kan net veertig km per uur rijden, op de een of andere manier werkt de overbreningen niet goed. Ben het dus echt goed zat. De garaga houdt vol dat ik de auto zo kapot heb afgeleverd, dus dat is erg lastig.
Ik ben er helemaal klaar mee, en vindt het erg jammer. Ben namelijk dol op deze wagen en z'n vermogen.
De motor, <a href="/taxonomy/term/757">B230FT</a>, <a href="/taxonomy/term/1104">turbo</a> <a href="/taxonomy/term/514">intercooler</a> draait nog prima. Daar is niets mis mee...

Zoals in dat draadje beschreven komt de wagen in week 8 (18- 24 februari) naar Kruisland en wordt hier gestald en dan kunnen we aan de bak om te gaan puzzelen.
Ik zal degene die aanmelden tussen de beschikbare data zetten.
Mogelijke data zijn (rekening houdende met mijn ploegendienstrooster):
zaterdag 23 feb in de middag
Zondag 24 feb
Zondag 2 maart
Zaterdag 15 maart
Wie wil meehelpen en op welke datum ben je beschikbaar?
Het lijstje wordt hieronder aangevuld.
Maarten de Rijke (alle genoemde data)
Tamas Kornman (alle genoemde data)
Richard (EndlessQuest) (23/2, 24/2, 2/3)
Jerry (24/2, 2/3. 15/3)
Paul (Solexpaul) (15 maart)
Willem van Strik (15 maart)
Tim Calle (Alle genoemde data)
Willem Veneboer (Misschien 15 maart)
We kunnen het toch niet over onze kant laten gaan om deze turbo niet te redden...........<table border="0" cellpadding="10" width="640" style="background-color: #e2e2de; border-width: 0px; border-color: #e2e2de"><caption></caption><tbody><tr><td>De status na een dagje stoeien...</td></tr><tr align="right"><td>15-03-2008<p align="left">Intro <p align="left">We zijn vandaag met zijn vieren bezig geweest. Dat wil zeggen Maarten, Jerry, Tim en ondergetekende. Het doel voor vandaag was het weer aan de praat krijgen van de motor en daarna verder te kijken naar de algehele staat van de motor en versnellingsbak.<p align="left">De brandstoftoevoer <p align="left">De verdenking lag gelijk van het begin al op de interne brandstoftank dus daar werd de aandacht eerst aan besteed. Deze verdenking werd versterkt door een test die we uitvoerden om te zien of er benzine bij de motor terecht kwam. Dit deden we door de toevoerslang bij het inlaatspruitstuk los te halen en deze, met ingeschakeld contact, als het ware op een oude doek te laten spuwen. (Mooie beeldspraak he?)<p align="left">De benzine kwam er met veel lucht uit. Dus absoluut geen constante straal. Dit deed vermoeden dat er een lek was waardoor er lucht in het systeem werd meegezogen. Met deze kennis gingen we de interne pomp testen.<p align="left">De brandstofpomp <p align="left">Alvorens alles te demonteren hebben we eerst gecheckt of er uberhaupt stroom op de pomp stond. Dit hebben we, na de correcte bekabeling via een Haynes manual nagegaan te zijn, met een multimeter nagelopen en alles klopte. Dus het ontbreken van spanning kon het niet zijn.<p align="left">We konden dus niet anders dan de extra tank te demonteren en daarna de pomp uit de hoofdtank halen. Dit was een aardig klusje. Gelukkig was er een overvloed aan koffie en Tim had gebak meegenomen. Verder was het weer geweldig (droog en af en toe zelfs een lekker zonnetje) dus iedereen was in zijn schik.<p align="left">Bij het demonteren van de pomp (en alles wat er aan zit) bleek dat er een draadje los zat. De massadraad om precies te zijn. Of dit tijdens het demonteren gebeurd is weten we niet. De connectoren waren in ieder geval zover verpaupert dat het de beste optie was om ze te vervangen voor nieuwe. Dat was deel een van de oplossing van de niet werkende pomp. <p align="left">Jerry gaf aan dat hij niet geloofde dat alleen een niet werkende pomp alleen voor dit soort problemen kon zorgen en het feit dat er lucht bij de benzine zat gaf al aan dat hij gelijk had. Bij nadere inspectie bleek het rubber waarmee de pomp aan de rest van de unit vastzit een gaatje te bevatten. Deze moest dus vervangen worden. Maar waar haal je zo snel een stuk benzineslang vandaan? <p align="left">Hier moesten we even creatief zijn en iemand, ik weet niet meer wie, kwam op het lumineuze idee om een stuk slang van het inlaatspruitstuk af te halen (het deel wat in de drukregelaar gaat). Deze had speling genoeg en het was precies het maatje dat we nodig hadden. Zo gezegd zo gedaan en na wat kluswerk hadden we een mooi stukje slang van de juiste afmetingen welke op de plaats van de oude werd gemonteerd.<p align="left">Alvorens alles weer in te bouwen hebben we de pomp even getest door deze aan te sluiten en het contact even aan te zetten. Het werkte allemaal weer perfect. Tijd om de hoofdtank weer af te sluiten. De extra tank lieten we even achterwege.<p align="left">Resultaat! <p align="left">Op het moment dat de hoofdtank weer was afgesloten hebben we hetzelfde testje als voorheen, het laten spuwen van de brandstofleiding op een handdoek, gedaan. Resutaat: een mooie ferme straal. Dat deel was dus weer in orde.<p align="left">Het terugbouwen van een extra tank <p align="left">Hier is aardig wat tijd in gaan zitten het probleem was dat de twee tanks weer met twee rubber slangen aan alkaar gekoppeld moesten worden. Erg vervelend was dat de grootste van de twee erg weerbarstig was en zowel met aanmoediging van onder als van boven niet mee wilde werken. Jerry kwam tijdens de koffiebreak (als het even niet wil lukken altijd een koffiebreak inlassen. Het werkt echt!) op het idee om een klein stukje uit de binnenrand van de slang weg te snijden om zo wat meer ruimte te creeëren. Dit bleek goud te zijn want de slang liet zich tien keer beter terugmonteren dan voorheen.<p align="left">Doet ie het of doet ie het niet...<p align="left">Toen kwam de test waar we allemaal op wachtten, het starten van de motor. Maarten ging achter het stuur zitten en probeerde te starten. De motor aarzelde even maar warempel, hij sprong aan! Maar daar was dan ook alles mee gezegd. Netjes was het zeker nog niet. De loop was erg onregelmatig en stoterig. Tijd voor een testritje.<p align="left">De testrit<p align="left">Maarten is met de 740 een paar keer de dijk op en neer gereden maar kwam al snel weer terug met de melding dat de 740 voor geen meter trok. Net 70 halen zijn niet de prestaties die men van een 740 tic verwacht. Verder kwam er rookontwikkeling onder de kap vandaan toen we deze openden en dit bleek olie te zijn welke op het uitlaatspruitstuk lekte. Bij het nalopen van de bron van de olielekage kregen we bange vermoedens dat de koppakking eruit geklapt was maar dit viel gelukkig mee. De lekkage zat een etage hoger. De kleppendekselpakking was de boosdoener. We hebben de 740 weer op zijn plekje teruggezet en zijn toen naar de motor gaan kijken.<p align="left">Wat er nog meer loos is<p align="left">Eerst zijn we langs de bougies gegaan. Twee waren er zwart en twee waren er goed. Apart. Bij het verwijderen van een van de kabels bleek deze volledig kapot te zijn. De twee kabels waarvan de bougies zwart waren heeft Maarten toen van zijn 740 tic geleend. Verder werden de zwarte bougies weer schoongeborsteld. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd. Dit doe ik overigens uit mijn geheugen dus Maarten corrigeer mij a.u.b. als ik het fout heb: 9.5 - 10 - 10.5 - 9. {Edit by Maarten: 9,6 - 10- 10,5 - 9,7, van voor naar achter en de achterste twee waren de zwarte bougies End Edit} Niet schokkend was de conclusie.<p align="left">De turbo is ook nog gecheckt. Geen probleem. Wat wel opviel was erg veel viezigheid aan de zijkant van het luchtfilterhuis. Aan de kant van de intercooler, onder de grote slang. Dit viel mij op aangezien ik bij mijn auto daar ook wel eens een lekkage gehad heb waardoor er valse lucht werd aangezogen en bijna al mijn vermogen weg was. Ik vond het opvallend genoeg om het aan de specialisten te melden. <p align="left">De tweede testrit <p align="left">Na het plaatsen van de donorbougiekabels en gereinigde bougies is Maarten weer achter het stuur gekropen. De performance was beter. De 740 haalt nu op de dijk net 100 kilometer per uur, het is dus nog niet wat het moet zijn. De motor liep al wel een stuk beter. We waren door de tijd heen en hebben, na wat gebrainstormt te hebben en afgesproken te hebben wat er nog gedaan moest worden, afscheid genomen. Voor nu...<p align="left">Besluit<p align="left">Het was een erg interessante dag. De Volvo start weer en en we geloven alle vier dat deze 740 zeker weer op de weg geholpen kan worden. Het grootste stuikelblok, de in-tank pomp, is opgelost, nu is het een kwestie van het analyseren van het performanceprobleempje.<p align="left">Als ik wat vergeten ben te melden dan wordt dit vast wel door de anderen aangevuld.<p align="left">Groet,<p align="left">Tamas </td></tr></tbody></table>&#160;

Dinsdag 25 maart schreef : Vandaag in de kou verder gaan zoeken.
De slangen van de turbo tot en met en het inlaatspruitstuk nagelopen, intercooler verwijderd en gecontroleerd. Alles was OK, geen lekken gevonden.
Maar bij gasgeven hoor je een zuigend geluid, een vacuum lek dus. Diverse slangen nagelopen, een slangenklem vervangen die niet goed meer was, Aansluiting op de rembekrachtiger provisorisch ingepakt (deze was kaduuk). Resultaat: Het loopt allemaal weer een stukkie beter, maar nog niet optimaal. Er is nog steeds een zuigend geluid te horen maar het is wat minder. Kortom, we zijn op de goede weg maar we zijn er nog niet helemaal.
&#160;
Vanavond even contact met Tim gehad omdat ik wist dat hij aan het eind van deze week een auto nodig had. Hij heeft ondertussen een andere wagen aangeschaft welke onderhoudstechnisch wat voordeliger is als een 740 Turbo. Mede hierdoor heeft hij de beslissing genomen om afscheid te nemen van deze 740 Turbo. De wagen komt dan ook te koop. Hij loopt nog niet 100% maar het is al een stuk beter. Ik wil nog wel even verder puzzelen maar ik heb ook niet al te veel tijd deze week dus resultaten laten even op zich wachten.
De vraag is dan ook: Heeft er iemand interesse in deze wagen?.
Hij is niet in concoursstaat maar heeft nog wel wat potentie. Zo niet, dan gaat de wagen naar de sloop maar dan is er altijd nog wel wat aan onderdelen te verwijderen.
Laat maar weten als je ergens interesse in hebt (bij voorkeur in de hele wagen)
Bij demontage zijn een aantal onderdelen al gereserveerd, maar er is nog zat goed spul aanwezig.
Mijn gegevens staan in mijn profiel. (of anders kun je ook Tim contacten)
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 00:14 #1191581 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic De Blauwe van Van Hemert
Hallo Maarten
23 En ik meen ook 24 februari wordt "De Blauwe van Van Hemert" gesloopt.  Een aantal mogelijke "life-savers" is dan dus al elders bezig.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 00:21 #1191582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grootste opkomst

Mathy schreef : 23 En ik meen ook 24 februari wordt "De Blauwe van Van Hemert" gesloopt.  Een aantal mogelijke "life-savers" is dan dus al elders bezig.

Mathy,
Ik/we kies/kiezen gewoon de datum dat de meeste "live-savers" kunnen.
Kom jij ook????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 00:36 #1191585 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Maybe
Hallo Maarten
Misschien.  Maar dus niet op de 23ste.  24ste staat nog niet vast.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 10:02 #1191593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoewel ik op het technische
Hoewel ik op het technische vlak waarschijnlijk weinig tot geen bijdrage kan leveren, lijkt het mij wel heel leuk om er bij te zijn, al is het maar om mijn technische kennis te verbeteren. Zou dat kunnen, of ben ik dan te veel een blok aan het been?
Groeten,
Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 12:08 #1191597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben ook geïnteresseert
Ik ben ook geïnteresseert ik heb alleen nog geen kans gezien om in de agenda te kijken.
Grote kans dat ik op een van die data wel kan hoor. Kies dus maar een datum en dan ga ik daar wel in mee. 
Groet,
Tamas 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 14:00 #1191605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gereedschap
Ik heb dan ook wel zin om te komen,zal ik de afstel gegevens meenemen van deze auto? Ik heb 2 boeken waar alles instaat van de 740tic inclusief
weerstand waardes/ motronic enz.
Verder nog gereedschap nodig? Garagekrik assteunen?
Welke dag het word dat hoor ik dan wel, ik moet dat weekend ook nog een dagje naar limburg dus ik hoor het wel graag een beetje optijd.
Kan ik meteen eens kennis maken met wat leden.
Dat komt er anders ook nooit van en dit is leuk intresant en vlak bij Zundert waar ik zelf woon.
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 16:28 #1191612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan 15 maart. Ik denk
Ik kan 15 maart. Ik denk gezien het zware lopen van de automaat dat het probleem daar in zit. Dus een slang en nieuwe ATF benodigd dat deze even lekker gespoeld kan worden.
 Groet,
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 18:51 #1191619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hoor

EndlessQuest schreef : Hoewel ik op het technische vlak waarschijnlijk weinig tot geen bijdrage kan leveren, lijkt het mij wel heel leuk om er bij te zijn, al is het maar om mijn technische kennis te verbeteren. Zou dat kunnen, of ben ik dan te veel een blok aan het been?

Je bent geen blok aan het been............
We hebben ook iemand nodig die voor de koffie zorgt...................... Nee hoor, geintje, mijn ervaring is dat iemand met weinig feitelijke kennis vaak de vraag stelt waar de deskundige over heen kijkt en zo de oplossing aandraagt, kortom, je bent van harte welkom.
Ben je alle data beschikbaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 18:53 #1191620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Noteren

tkornman schreef : Ik ben ook geïnteresseert ik heb alleen nog geen kans gezien om in de agenda te kijken.
Grote kans dat ik op een van die data wel kan hoor. Kies dus maar een datum en dan ga ik daar wel in mee. 

Gezellie, ik zal je voorlopig bij alle data erbij gaan zetten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD