op water rijden..

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2008 22:41 #1191791 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Geloof

Lobbes schreef : Zijn er zoveel gekken die met overtuiging de boel belazeren of ben ik ik ontzettend dom?

Als mensen iets heel graag willen geloven zijn ze vaak moeilijk er vanaf te brengen.
Denk maar eens aan alle religies die onze wereld rijk is. Maar laten we daar niet over gaan discussieren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2008 23:43 #1191793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begin ik toch nog iets te geloven....
Dat vermoeden deel ik zo langzamerhand wel met je...
totdat een van onze leden ook het licht ziet en discipel wordt...
"eerst zien en dan geloven" zei Blinde Maupie...

Peter

Lobbes 

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 11:25 #1191811 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic Prius <-> Volvo met waterstoftank ???
Hola,
Mathy schrijft:
Waarom niet gelijk die elektrische energie omzetten in beweging?Je zet dan alleen beweging om in elektrische energie (tijden het remmen)  (1)en daarna (tijdens het rijden) elektrische energie om in beweging  (2).Je "verliest" dus maar twee keer een beetje energie.
Dat is dus wat er bij de Prius gebeurt. Hiervoor heb je een accu nodig om de POTENTIELE energie te bewaren. Hier treedt ook een energieomzetting met verlies op, van elektrisch naar chemish, in de accu. Het wordt echt warm van, voel hat aan je AA accu's of je telefoon tijdens lading eens. Toch 4 kier omzetten . 'Mijn' beschreven (theoretisch en verzonnen) alternatief is het bewaren van de POTENTIELE energie in een waterstoftank. Hierdoor kan men de vervelende accu's vermeden. In een paar grote steden reden bussen op waterstof maar die hedden volgens mij geen mechanisme om de remenergie terug te voeren naar waterstof. Remenergie ging helaas verloren. Overigens, bij mythbusters kregen ze de auto niet aan het rijdenmet de door hun gefabriceerde waterstof. Het was niet geconcentreerd genoeg voor een explosie.
De key is en blijft het omzetten en bewaren van de remenergie om het voertuig na de remperiode voorts te drijven. Onder remenergie kan ook begrepen worden het 'remmen op de motor' wat ook verloren energie is. Dat kan niet tegelijkertijd. Ik kan me ook herinneren dat het weleens werd geprobeerd met een extreem grote en snelle vliegwiel. Deels dezelfde mechanisme als bij een kinderspeelgoedauto dat stevig gedrukt wordt en daarna lang doorrijdt. Daarbij stonden het gewicht van de vliegwiel en de haalbare draaisnelheid in de weg. De haalbare draaisnelheid per minuut beperkte de opgeslagen energie te sterk, terwijl het eigen gewicht ook vooruit geduwd moest worden.
MVG
Guy Horn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 13:28 #1191826 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja, blind geloven doe ik niet..
Toch is het volgens mij niet onmogelijk en zeker te verklaren:
Als je motor een derde van de brandstof effectief omzet in beweging gaat er 2/3 verloren. Behoeft geen verder bewijs lijkt mij zo, hooguit dat in sommige gevallen 1/3 te mooi is om waar te zijn :)
Als je de brandstof dus kunt voorzien van een rendementsverbeteraar kun je wellicht 50% rendement realiseren Dat is dan een rendementsverbetering van 50%.
En blind? Tja, bij mij zijn het louter liquiditeiten die mij weerhouden 1000 eurp uit te geven aan de koop en installatiekosten. Niet omdat ik blind ben maar omdat ik vermoed (en dát wil ik onderzoeken c.q. bewijzen) dat hier een verandering op moleculair gebied wordt gerealiseerd die anderszins ook wordt gerealiseerd. En als ik die theorie verder kan onderbouwen met zo'n installatie dan is 1000 euro een verdomd kleine kostenpost.
Maar het kan ook weggegooid geld zijn, vandaar dat ik gehoopt had binnenkort e.e.a. in de praktijk in de USA te constateren. Maar de resi waarin ik dat wilde doen is vooralsnog uitgesteld. Maar ik moet en zal het proberen, en uiteraard hier verslag doen! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 14:03 #1191831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.

Boy Bakhuys schreef : Heb jij die boeken nog kunnen aanschaffen voor die 55euro?

Had wel gekund, maar heb het nog niet gedaan.Ik heb een mailtje gestuurd naar de nederlandse aanbieder van het spul, en kreeg onderstaand antwoord:

Boekenaanbieder schreef : Beste Bas,Het zijn inderdaad dezelfde ebooks als op water4gas aangeboden wordt maardan voor slechts 41 euro (je krijgt na betaling de link + het nummer vanmijn betalingsbewijs en hiermee kan je je volledig rechtmatig registrerenbij de verkoper van water4gas , alles is volledig in orde en je krijgt ooklevenslang updates).Dit kan ik slechts 1 maal aanbieden, je krijgt dan delink naar de downloadpagina waar je de 2 ebooks + de bonussen die opwater4gas staan kan downloaden.Je krijgt ook een levenslange toegang tot de membershipwebsite vanwater4gas.Op deze website vind je nog meer info en ook leveranciers van kits(meestal uit de USA, maar sommigen bieden gratis shipping).In de ebooks staat uitgelegd hoe je zelf een kit kan bouwen met materiaaldat je overal kan vinden of dat je kan bestellen via de membershipebsite alsje dat wil (kant en klare kits).Wie een beetje thuis is in automechanica kan dit systeem op zijn wagenplaatsen. Anders kan een automonteur je hierbij helpen, zij kunnen allekennis in de ebooks perfect begrijpen.Ik wil er wel op wijzen dat je wagen niet op water zal rijden maar opwaterstof en zuurstof dat door electrolyse onstaat en aan je bestaandebrandstof (benzine, diesel of gas) toegevoegd wordt waardoor er eenbrandstofbesparing op je gewone brandstof onstaat (voor jou dus gas).Of je op benzine, gas of diesel rijd speelt hier dus geen rol., maar zal welmee bepalen hoeveel je zal besparen.Wat van belang is, is dat indien je wagen een injectiesysteem heeft je deinstructies uit het boek goed opvolgt wat betreft injectiesystemen (dan iser een bepaalde electronische schakeling nodig die de meetsonde in jeuitlaat zal beinvloeden omdat die meer zuurstof zal meten en dus eigenlijkmeer brandstof zal vragen, wat ze juist niet mag doen) omdat je anders meerzal verbruiken.Dit alles staat heel goed uitgelegd in de ebooks (in het Engels!).Je krijgt hier dus geen kit maar wel alle kennis in de ebooks.De kits kan je zelf bouwen of kopen in de VS of gedeeltelijk zelf bouwenzoals je wil.Het is wel aan te raden dat je een basiskennis automechanica hebt of als jedie niet hebt een automonteur aan te spreken die hierin interesse heeft.Er staan ook nog formules van brandstofbesparende additieven in de ebooksdie je kunt maken met producten van bij de drogist (deze additieven kostenin de handel veel geld) en veel andere tips om brandstof te besparen zondereen water4gas-kit.Kopers van deze ebooks hebben hiervan geen spijt en zeer weinig mensenvragen hun centen terug nadat ze de ebooks kochten.Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.Indien je nog vragen hebt, stuurgerust een mailtje.met vriendelijke groeten,

De set boeken kost trouwens maar 41 euro.Maildres bij mij bekend.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2008 23:51 #1191914 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Omzetten en interpreteren
Hallo Guy

guyhorn schreef : Hier treedt ook een energieomzetting met verlies op, van elektrisch naar chemish, in de accu. Het wordt echt warm van, voel hat aan je AA accu's of je telefoon tijdens lading eens. Toch 4 kier omzetten

.

Hoezo vier keer?
Iedere energieomzetting levert verlies op.  En volgens mij verlies je het meeste, als je bewust warmte als een van de energievormen gaat gebruiken.  Ik bedoel dus niet warmte die als "bijprodukt" bij een energieomzetting optreedt.  Maar de omzetting van warmte in andere energie.  Hierbij "verlies" je redelijk veel energie.
En dan Mythbusters: Vergeet niet dat het a) entertainment is en b) dat de heren en dames uit de filmindustrie komen en daar voor bepaalde effecten zorg(d)en.  Bij de resultaten die ze daar behalen, moet je altijd kijken naar de manier waarop ze tot die resultaten zijn gekomen.  De ene keer zou de wetenschap tot dezelfde resultaten zijn gekomen, maar een andere keer ook niet.  Zoals gezegd, de heren zijn vooral ook uit op vermaak en niet op het wetenschappelijk verantwoord onderzoeken.
Groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2008 00:23 #1191918 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kunnen zien
Hallo JP

JP Elverding schreef : Toch is het volgens mij niet onmogelijk en zeker te verklaren:
Als je motor een derde van de brandstof effectief omzet in beweging gaat er 2/3 verloren. Behoeft geen verder bewijs lijkt mij zo, hooguit dat in sommige gevallen 1/3 te mooi is om waar te zijn :)
Als je de brandstof dus kunt voorzien van een rendementsverbeteraar kun je wellicht 50% rendement realiseren Dat is dan een rendementsverbetering van 50%.

Rendement ligt niet zo zeer aan de brandstof, maar aan de manier waarop die verbrand wordt en de manier waarop de daarbij vrijgekomen energie omgezet wordt in "het draaien van de wielen".
Een klein deel van de brandstof wordt nog steeds niet verbrand.  Dat geeft verlies.
Iedere zuiger moet per omwenteling twee keer versnellen en twee keer vertragen.  Dat geeft verlies.
Een voorbeeldje tussendoor: bij 6000 toeren versnelt een zuiger zo hard, dat als die versnelling een seconde zou duren, de zuiger Mach 3 haalt.
De kleppen moeten opengedrukt worden.  Dat kost ook energie.
Al die warmte die via de radiateur/oliekoeler/intercooler/uitlaat afgevoerd wordt, da's energie waar je aan de pomp voor betaald hebt, maar waar je niks voor terugkrijgt.
En zo zijn er nog wel wat puntjes te bedenken, waarom het rendement van een motor niet optimaal is.

JP Elverding schreef : En blind?

M'n vader ziet nooit een Maserati of een Lamborghini rijden, tenzij het er duidelijk op staat.  Is m'n vader blind?  Nee.  M'n vader weet niet hoe zo'n auto uitziet.
Wat wil ik daar mee zeggen?  Om iets te herkennen, moet je bepaalde dingen weten.  M'n vader weet niet hoe een Maserati uitziet.  En menigeen hier, heeft van exacte wetenschappen weinig kaas gegeten.  (Ik wil overigens niet zeggen, dat ik er alles vanaf weet.  Zou dat zo zijn, dat had ik waarschijnlijk allang bewezen, dat rijden op water absoluut onmogelijk is.)  De gemiddelde charlatan maakt hier handig gebruik van.  Je strooit wat met wetenschappelijke termen, vertelt er wat halve waarheden bij, vergeet een paar feiten te vertellen en voila, heel drommen "gelovigen" rennen achter je aan.
Als je al geld uit wilt geven, ga dan naar een technische universiteit en vraag daar of "rijden op water" zoals hier beschreven zou kunnen werken.  Biedt ze daar eventueel dat geld voor aan. Dan krijgen eerlijke mensen geld voor eerlijk werk.  Als dan blijkt, dat het niet helemaal onmogelijk zou kunnen zijn, stop dan je spaarcentjes in een dergelijk project.  Doe je dat niet, maak dan liever je geld over aan een charitatieve instelling.  Dan wordt tenminste een deel van het geld goed besteed.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2008 07:57 #1191923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net als volvo's
Een C30 ís een Volvo maar als je het ziet staan heeft het veel gemeen met Jundai of Kja modellen. Mijn definitie " een volvo is vierkant met achterwiel aandrijving" is een beperking voor de toekomst.
1000 euro is voor wetenschappelijk onderzoek niets; voor empirisch onderzoek wel.
Voor mij begint dat met literatuuronderzoek (vooral naar wat er niet staat geschreven), zoeken naar referenties bij de gebruiker zelf (bijna allemaal in de USA) en dan er voor gaan. Met in je achterhoofd natuurlijk de 98% kans om genept te worden. Moet soms kunnen, ook dat is een vorm van risico nemen.
Inmiddels heb ik de eerst 60 euro geinvesteerd in 5 dvd's met daarop de cursus voor de inbouwer/tuner. Kostte 34 dollar, plus nog iets meer voor het transport. Ik wil ze graag met een paar technisch en theoretisch onderlegde leden bekijken; als ze binnen zijn zal ik het melden.
En wat geld naar goede doelen betreft: ook daarvan is het rendement twijfelachtig, toch heb ik al de nodige afstandspleegkinderen kunnen helpen. Goed plan? 

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2008 11:02 #1191940 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic Ja, 4 keer omzetten!
De wet op het behoud van energie is volgens mij (al was het lang geleden) stelt dat energie omgezet kan worden en dat de som van alle energievormen gelijk is. In mijn auto is Benzine de bron en het heeft Potentiele energie, gemeten in calorieen per liter. De benzine verbrandt en produceert kracht en warmte. De warmte is verloren energie. Verder veroorzaakt elk wrijving zoals bijvoorbeeld het rollen van de banden en het remmenwarmte en dus energieverlies. Het drukken van de kleppen bijvoorbeeld is een andere verhaal omdat de klep drukt op zijn beurt terug en geeft een grot edeel van de energie terug aan de motor via de riemen. Hadden de kleppen lagers van supergeleiders met 0-weerstand dan kostte het drukken van de kleppen helemaal geen energie. Het werkt als de pendule van een klok. Tot hier heb ik de ongewenste energieomzetting bij een auto genoemd.
Bij hybride auto's wordt energie omgezet en bewaard! De omzetting is als volgt:
1. mechanisch naar elektrisch. 2. Elektrisch naar chemisch. 3. chemisch naar elektrisch. 4. elektrisch naar mechanisch. Voorzover ik weet haalt een elektrische motor/dynamo een rendement van 85% in het beste geval. Reken je verlies  = 30%. De chemische gedeelte ken ik niet. Iemand? dus, ja, 4 kier omzetten en een aanzienlijk verlies.
MVG
Guy Horn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2008 20:38 #1192170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reageren....:-)
Hoi Bas,

Doe mij dat adres in een peebeetje als je wilt en jij er zelf niets mee doet? En volgens mij heeft niemand die uitzending van Mythbusters echt gezien/gevolgd, want er komt geen reaktie op mijn vragen...,-) 
@Mathy:
op de TU in Delft is indertijd een prachtig project gesponsord door Volvo door een Volvo 480 beschikbaar te stellen om een speciaal veringsysteem te ontwikkelen. Een prachtig voorbeeld was te zien op de afgelopen VKB. Teleurstellend weinig interesse, trouwens! Tegelijkertijd ontwikkeld BMW een dergelijk systeem voor een spectaculaire Motor met zijspan die wel zo snoeihard door de bocht kan zonder om te vallen, dat het gewoon eng is om te zien, laat staan uit te proberen. De laatste ontwikkelingen zijn prachtig weergegeven in de Carver, een overdekte driewieler met een dergelijk veiligheidsverhogend veersysteem. Dat bestaat dus al meerdan 10 jaar en toch willen we er niet aan, ondanks al het gesubsidieerde onderzoek van een gerenomeerd instituut als de TU in Delft. Zo ook met al hun wereldrecords met de zonneauto's in Australie, die zorgen ook niet voor een echte boost in zonnecellen in ons van dure energie afhankelijke kikkerlandje.
Leuk detail is trouwens, dat studenten van de TU Delft nu bezig zijn om een kart op waterstof te laten rijden. De ambities zijn hoog, binnen niet al te lange tijd moet het in een formule auto gerealiseerd zijn/worden.
Ik de tussentijd, want we praten over de volgende tien jaar, blijf ik niet geloven dat het niet kan. Ik heb iets met het milieu, alternatieve brandstoffen en alle kleine beetjes en druppels op gloeiende platen, en co2compensatie en groene bakken etc. En toevallig rijd ik in een baksteen die ik mooi vind,  maar absoluut niet milieuvriendelijk of energiezuinig is! Dus daar doe ik graag 1% vanaf en als het meer blijkt te zijn, mooi meegenomen.
Verder ben ik in een ander leven automonteur geworden en doe ik nou onderzoek in een technisch laboratorium, is al die kennis toch niet helemaal verloren gegaan......
Groet, Boy 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC