Volvo 940 LPT “96 story
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2020 19:35 #1109419
door V700 register
Volvo 940 LPT “96 story is gemaakt door V700 register
Beste mede Volvo liefhebbers, ik ben Adriaan 16 jaar oud en sinds ik mij kan herinneren gek op Volvo's. Waar ik het virus opgelopen heb is tot op heden nog nooit duidelijk geworden, er zijn immers geen anderen liefhebbers in mijn omgeving. Op dit moment ben ik bijna klaar met het behalen van mijn rijbewijs, dit is heden ten dagen mogelijk door de regeling omtrent het rijden onder toezicht van iemand die al langer dan 5 jaar zijn/haar rijbewijs heeft. Nu heb ik mij afgelopen tijd georiënteerd en dingen (met name financieel) op een rijtje gezet en ben ik tot de conclusie gekomen om een Volvo 940 LPT aan te schaffen. Na wat speurwerk kwamen ik en mijn vader al snel op een zwarte station 940 uit ''96 met de B230fk motor (lpt dus want 99kw). Uiteraard heb ik verdere research gedaan naar de achtergrond van deze auto en de originaliteit. Bij de advertentie staat echter geen informatie over aanwezige opties dus aan de hand van de foto's heb ik kunnen vaststellen dat er geen cruisecontrol aanwezig is, de knoppen voor de airco en luchtcirculatie op een plek geplaatst zijn die mij niet bekend voorkomt bij de 940. Graag zou ik jullie mening willen hebben over de locatie van de knoppen voor de airco en luchtcirculatie. En of het te doen is om zelf een cruisecontrol in te bouwen? Ook vraag ik mij af of de kofferklep een Nederlandse betreft, naar mijn mening werd dit type altijd op de Amerikaanse markt verkocht. Woensdag ga ik bij de desbetreffende auto kijken, zijn er nog extra punten waar ik op moet letten buiten de normale checks om?
Alvast hartelijk dank met vriendelijke groet, Adriaan.
Alvast hartelijk dank met vriendelijke groet, Adriaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2020 19:43 #1458730
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Welkom
16 jaar en nu al een goede smaak !
Airco zal aftermarket zijn van het merk DeltaMill.
Niet mis mee, Dat bedrijf bestaat nog, Dacht dat ze in Oss zitten.
Cruise control achteraf inbouwen is goed te doen.
Kwestie van de spullen vinden in het 2e hands circuit.
Handleidingen zijn er en hier op het forum is kennis genoeg om je te helpen ermee met advies.
Dat van die achterklep weet ik zo niet 123.
Ben meer van de 740 dan van de 940.
Airco zal aftermarket zijn van het merk DeltaMill.
Niet mis mee, Dat bedrijf bestaat nog, Dacht dat ze in Oss zitten.
Cruise control achteraf inbouwen is goed te doen.
Kwestie van de spullen vinden in het 2e hands circuit.
Handleidingen zijn er en hier op het forum is kennis genoeg om je te helpen ermee met advies.
Dat van die achterklep weet ik zo niet 123.
Ben meer van de 740 dan van de 940.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2020 19:47 #1458731
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Roest
Let op roest,
Er zijn bekende plekken waar het kan roesten.
Krikpunten voorzijde, langsliggers thv schutbord, Einde van de kokerbalken.
Let ook op turbo wastegates die vastzitten.
Koppakking lekkages.
Gebruik de zoek functie anders eens met zoekterm "aankooopadvies".
Er zijn bekende plekken waar het kan roesten.
Krikpunten voorzijde, langsliggers thv schutbord, Einde van de kokerbalken.
Let ook op turbo wastegates die vastzitten.
Koppakking lekkages.
Gebruik de zoek functie anders eens met zoekterm "aankooopadvies".
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2020 20:42 #1458734
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super, bedankt voor de info!
Super, bedankt voor de info! Auto heeft altijd in de omgeving van Oss gereden en is ook voor onderhoud geweest bij van Roosmalen Volvo Den-Bosch dus dit lijkt erg voor de hand liggend. En een pluspunt wat betreft de auto. Cruise control is geen must maar in de loop der tijd zal ik toch eens wat spullen gaan verzamelen dan kan ik hem op den duur altijd nog ombouwen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2020 20:43 #1458735
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog meer goede info ik ga
Nog meer goede info ik ga eens even verder speuren naar extra info!
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2020 23:37 #1458740
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Airco moet inderdaad een
Airco moet inderdaad een Deltamil zijn. Daar is niks mis mee. Is in Volvo’s veel toegepast.
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2020 12:21 #1458745
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic achterklep
die greep van de achterklep is gewoon nog het oude '740' type volgens mij die ook op de eerste jaren van de 940 zit. Na ik meen 96 is dat een bredere geworden zonder de ''chromen'' uiteinden.
Verder kun je ook aan de gebruikssporen meestal wel zien hoe er met de auto is omgegaan.
Succes met de aankoop!
Verder kun je ook aan de gebruikssporen meestal wel zien hoe er met de auto is omgegaan.
Succes met de aankoop!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2020 12:55 #1458746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handgreep achterklep
Op mijn 940 van 1995 zit ook de vierkante handgreep op de achterklep.
Ik heb altijd begrepen dat deze vanaf 1996 vernieuwd is, mogelijk is deze nog nét op het randje ?
Ik heb altijd begrepen dat deze vanaf 1996 vernieuwd is, mogelijk is deze nog nét op het randje ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2020 13:12 #1458747
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank allen voor de spoedige
Dank allen voor de spoedige reacties! Airco is mij nu duidelijk de site van het betreffende bedrijf ziet er goed uit. Wat betreft de achterklep lijkt dit ook logisch te zijn auto is voor het eerst toegelaten in de 6de maand het zou kunnen dat er dus inderdaad nog wat 940’s met het oudere type handgreep geleverd zijn.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2020 01:16 #1458751
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nog wat tips
-Kijk onder de matten bij de bestuurders en bijrijderstoel naar nattigheid.
Kan koelvloeistof of hemelwater zijn.
-Check de staat van de raamlijsten van de voorruit. ( zijn moeilijk te vinden en duur).
-Onder motorkap kijken naar waar de langsliggers onder je schutbord verdwijnen. Is een roestgevoelige plek.
-Check de staat van het plaatwerk onder de accu en onder het sproeierreservoir. ( kan van onderaf).
-Kachelventilator in alle standen testen. Werkt die alleen in hoogste stand dan is de kachelweerstandsregeling defect. (is makkelijk op te lossen).
-Hoogste stand verwarming testen, ( wordt de kachel goed warm ?)
-Kijk naar de staat vd koelvloeistof en olie.
-Bij warme motor knijpen in bovenste koelvloeistof slang. ( moet nog wat soepelheid in zitten, niet te hard zijn of bol staan, teken van lekke koppakking).
-Dashboardverlichting (deels) vaak stuk bij de oudere Volvo's ( geen reden auto te laten staan natuurlijk).
-Bij veel 9 of 7's is de kunststof bodembeschermplaat vaak weg. ( vraag me niet waarom of waardoor maar ik zie het vaak).
-De remmen van de Volvo zijn zeer robuust. Niet vaak wat mis mee. Remdelen zijn doorgaans niet heel duur maar het blijven natuurlijk slijtagedelen en dan toch vervelend als je aan de beurt bent. (kan je de auto makkelijk rollen als deze in vrij staat en niet op de handrem ? anders vastzittende remzuigers)
-Een koppeling gaat doorgaans zo'n 300.000 km mee. De meeste Volvo's hebben wel zo'n stand of hoger. Dus de moeite waard te weten te komen of die ooit vervangen is.
-Naar mijn mening ben je vaak beter af met een auto met een wat hogere km stand waarbij dat soort dingen onvermijdelijk al eens vervangen zijn dan een auto met een lagere km stand die net tegen dat onderhoud aan zit. ( vaak reden om hem weg te doen )
Dan nog generieke dingen die niet specifiek des Volvo zijn maar altijd goed zijn te checken.
- Olielekkages, Achterzijde motorblok bij ontstekingshuis. Voorzijde bij krukaskeerring.
-Werking airco, Draait de pomp mee ? De magneetkoppeling kan wel eens stuk zijn.
-Giert de stuurbekrachtigingspomp bij maximale stuuruitslag ?
-Staat het stuur bij rechtuit rijden ook in de midenstand ?
-Staat van de banden. ( nogal voor de hand liggend). Letten op scheve afslijting enzo.
Kan koelvloeistof of hemelwater zijn.
-Check de staat van de raamlijsten van de voorruit. ( zijn moeilijk te vinden en duur).
-Onder motorkap kijken naar waar de langsliggers onder je schutbord verdwijnen. Is een roestgevoelige plek.
-Check de staat van het plaatwerk onder de accu en onder het sproeierreservoir. ( kan van onderaf).
-Kachelventilator in alle standen testen. Werkt die alleen in hoogste stand dan is de kachelweerstandsregeling defect. (is makkelijk op te lossen).
-Hoogste stand verwarming testen, ( wordt de kachel goed warm ?)
-Kijk naar de staat vd koelvloeistof en olie.
-Bij warme motor knijpen in bovenste koelvloeistof slang. ( moet nog wat soepelheid in zitten, niet te hard zijn of bol staan, teken van lekke koppakking).
-Dashboardverlichting (deels) vaak stuk bij de oudere Volvo's ( geen reden auto te laten staan natuurlijk).
-Bij veel 9 of 7's is de kunststof bodembeschermplaat vaak weg. ( vraag me niet waarom of waardoor maar ik zie het vaak).
-De remmen van de Volvo zijn zeer robuust. Niet vaak wat mis mee. Remdelen zijn doorgaans niet heel duur maar het blijven natuurlijk slijtagedelen en dan toch vervelend als je aan de beurt bent. (kan je de auto makkelijk rollen als deze in vrij staat en niet op de handrem ? anders vastzittende remzuigers)
-Een koppeling gaat doorgaans zo'n 300.000 km mee. De meeste Volvo's hebben wel zo'n stand of hoger. Dus de moeite waard te weten te komen of die ooit vervangen is.
-Naar mijn mening ben je vaak beter af met een auto met een wat hogere km stand waarbij dat soort dingen onvermijdelijk al eens vervangen zijn dan een auto met een lagere km stand die net tegen dat onderhoud aan zit. ( vaak reden om hem weg te doen )
Dan nog generieke dingen die niet specifiek des Volvo zijn maar altijd goed zijn te checken.
- Olielekkages, Achterzijde motorblok bij ontstekingshuis. Voorzijde bij krukaskeerring.
-Werking airco, Draait de pomp mee ? De magneetkoppeling kan wel eens stuk zijn.
-Giert de stuurbekrachtigingspomp bij maximale stuuruitslag ?
-Staat het stuur bij rechtuit rijden ook in de midenstand ?
-Staat van de banden. ( nogal voor de hand liggend). Letten op scheve afslijting enzo.
Moderators: Jerry Stam