LH2.4 upgrade naar 984
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2018 16:00 #1449603
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adrian a.s. Zaterdag bij Nordicar
Adrian, mogelijk heb je tijd om bovenstaand a.s. zaterdag bij Nordicar te meten, uit te vinden ? Zal in ieder geval de 984 ook even meenemen. Zo electrotechnisch ben ik ook weer niet, laat mij maar gewoon verbouwen en kozijnen maken en dergelijke...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2018 16:01 #1449604
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Egr in de 940 vind ik meer
Egr in de 940 vind ik meer een storingsbron dan een toevoeging.
Egr Is alleen aktief in deellast maar met vollast gaat de egr zoizo dicht evenals met stationair toerental.
Dus pk's winnen met egr verwijderen doe je niet.
Met egr aktief zijn je uitlaatgassen in deellast ietsjes lager.
Mijn ervaring Is dat de egr op Den duur ervoor zorgt dat deellast motorloop minder fijn wordt.
Ik de modellen vanaf model 1997 hebben geen egr meer.
Het wordt idd in ezk gemeten (tempsensor) maar deze Is alleen mbt vrijgave vacuum naar onderdrukdoos om egr te bedienen.
Grtz Daniel
Egr Is alleen aktief in deellast maar met vollast gaat de egr zoizo dicht evenals met stationair toerental.
Dus pk's winnen met egr verwijderen doe je niet.
Met egr aktief zijn je uitlaatgassen in deellast ietsjes lager.
Mijn ervaring Is dat de egr op Den duur ervoor zorgt dat deellast motorloop minder fijn wordt.
Ik de modellen vanaf model 1997 hebben geen egr meer.
Het wordt idd in ezk gemeten (tempsensor) maar deze Is alleen mbt vrijgave vacuum naar onderdrukdoos om egr te bedienen.
Grtz Daniel
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2018 17:29 #1449611
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Egr bij diesel Is qua
Egr bij diesel Is qua functioneren hetzelfde maar qua gevolgen mbt storing en vervuiling een ander verhaal.
Vind het appels met peren vergelijken.
Vind het appels met peren vergelijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2018 18:59 #1449613
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Het is dat mijn Vialle LPI systeem het signaal ervan nodig heeft want zonder schakelt hij niet over naar LPG anders had ik het al uit geschakeld en gedemonteerd maar zonder die EGR merkte ik op dat hij een betere trekkracht had.
Ik zie het maar zo dat het 2dehandse lucht is wat hij in ademt wat voor jezelf ook niet prettig is en dan kunnen mensen met nog zo veel statistieken komen en uitslagen van testen,
Als je je ook maar 1 seconde vermogen vraagt van je motor in het gebied wanneer de EGR zijn werk doet smoor je hem door gebruikte dus minder zuurstof rijke lucht er in te pompen waardoor je eigenlijk vermogens verlies lijdt en je onnodig je motor aan het belasten bent,
Alle emissie eisen die men tegenwoordig stelt aan motoren is funest voor de motor en dan maakt het niet uit of het diesel/benzine of LPG is.
Een collega van mij vaart met een gemariniseerde Scania van vorig jaar daar zitten voor de Scheepvaart inspectie alle nodige maatregelen op echter zodra de keuring weer geweest is word er een andere computer opgezet en dan is de motor zuiniger en de uitstoot lager, en dat hoef je niet te geloven maar ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen dat de uitstoot gewoonweg gehalveerd was.
Alleen voor de subsidie en de groene staats leugenbank zijn al die zogenaamde uitstoot verbeteringen nodig omdat de groene wereld daar nog steeds in geloofd.
Maar goed ik kan nog wel veel meer over de groene leugen vertellen maar dat kunnen we maar beter doen met een bak koffie en een stuk gebak.
Ik zie het maar zo dat het 2dehandse lucht is wat hij in ademt wat voor jezelf ook niet prettig is en dan kunnen mensen met nog zo veel statistieken komen en uitslagen van testen,
Als je je ook maar 1 seconde vermogen vraagt van je motor in het gebied wanneer de EGR zijn werk doet smoor je hem door gebruikte dus minder zuurstof rijke lucht er in te pompen waardoor je eigenlijk vermogens verlies lijdt en je onnodig je motor aan het belasten bent,
Alle emissie eisen die men tegenwoordig stelt aan motoren is funest voor de motor en dan maakt het niet uit of het diesel/benzine of LPG is.
Een collega van mij vaart met een gemariniseerde Scania van vorig jaar daar zitten voor de Scheepvaart inspectie alle nodige maatregelen op echter zodra de keuring weer geweest is word er een andere computer opgezet en dan is de motor zuiniger en de uitstoot lager, en dat hoef je niet te geloven maar ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen dat de uitstoot gewoonweg gehalveerd was.
Alleen voor de subsidie en de groene staats leugenbank zijn al die zogenaamde uitstoot verbeteringen nodig omdat de groene wereld daar nog steeds in geloofd.
Maar goed ik kan nog wel veel meer over de groene leugen vertellen maar dat kunnen we maar beter doen met een bak koffie en een stuk gebak.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2018 21:12 #1449621
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Wat voor signaal bedoel je
Wat voor signaal bedoel je wat je lpi nodig heeft Tom?
Je gehele mensel wordt door je ecu bepaald.
Je gentec van vialle (mbt mensel) rekent het alleen om zodat juiste hoeveelheid lpg ingespoten wordt.
Je gehele mensel wordt door je ecu bepaald.
Je gentec van vialle (mbt mensel) rekent het alleen om zodat juiste hoeveelheid lpg ingespoten wordt.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2018 09:59 #1449643
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Helemaal eens met wat Wessdan
Helemaal eens met wat Wessdan zegt voor wat betreft EGR en diesel.
Het verhaal over 2ehands-lucht, vermogens-verlies en extra belasting op de motor berust echter op een misverstand. EGR zorgt juist eerder voor een lagere belasting op de motor.
De EGR is alleen actief in deellast. De neerwaartse beweging van je zuigers trekt een vacuum waardoor lucht aangezogen wordt. Bij deellast staat de gasklep maar relatief weinig open, waardoor je zuiger "afgeremd" wordt door de weerstand van het vacuum. Wat in het Engels dan weer "pumping-loss" genoemd wordt.
Je gasklep kan niet verder open om "pumping-loss" te reduceren, want je introduceert dan extra zuurstof, en dan gaat de lambda regeling weer meer brandstof inspuiten, en dus weer meer vermogen. De EGR vult dit vacuum (deels) op met zuurstof-arme uitlaatgassen. Het vacuum is dus lager, dus minder weerstand, minder verliezen en dus beter brandstofverbruik.
De toevoeging van uitlaatgassen zorgt ook nog eens voor een lagere temperatuur. De inerte-gassen doen niet mee in de verbranding, maar kunnen wel een gedeelte van de warmte (gecreëerd door ontsteking brandstof) absorberen en afvoeren via de uitlaat.
Overigens wordt de klep volledig buiten werking gesteld zodra je vermogens gaat vragen. Je wilt dan de maximale hoeveelheid verse zuurstofrijke lucht hebben. En dus geen uitlaatgassen zonder zuurstof.
Wanneer je een verder goedwerkende egr hebt, zou ik hem dus lekker laten zitten.
Het verhaal over 2ehands-lucht, vermogens-verlies en extra belasting op de motor berust echter op een misverstand. EGR zorgt juist eerder voor een lagere belasting op de motor.
De EGR is alleen actief in deellast. De neerwaartse beweging van je zuigers trekt een vacuum waardoor lucht aangezogen wordt. Bij deellast staat de gasklep maar relatief weinig open, waardoor je zuiger "afgeremd" wordt door de weerstand van het vacuum. Wat in het Engels dan weer "pumping-loss" genoemd wordt.
Je gasklep kan niet verder open om "pumping-loss" te reduceren, want je introduceert dan extra zuurstof, en dan gaat de lambda regeling weer meer brandstof inspuiten, en dus weer meer vermogen. De EGR vult dit vacuum (deels) op met zuurstof-arme uitlaatgassen. Het vacuum is dus lager, dus minder weerstand, minder verliezen en dus beter brandstofverbruik.
De toevoeging van uitlaatgassen zorgt ook nog eens voor een lagere temperatuur. De inerte-gassen doen niet mee in de verbranding, maar kunnen wel een gedeelte van de warmte (gecreëerd door ontsteking brandstof) absorberen en afvoeren via de uitlaat.
Overigens wordt de klep volledig buiten werking gesteld zodra je vermogens gaat vragen. Je wilt dan de maximale hoeveelheid verse zuurstofrijke lucht hebben. En dus geen uitlaatgassen zonder zuurstof.
Wanneer je een verder goedwerkende egr hebt, zou ik hem dus lekker laten zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2018 10:04 #1449644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En vervuiling in je inlaatspruitstuk ?
Hoe zit het met vervuiling indien je een EGR hebt ? Wij rijden best veel korte stukken rond de deur en ik heb altijd begrepen dat een EGR de boel flink kan vervuilen.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2018 12:11 #1449649
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat heb ik ergens ook wel
Dat heb ik ergens ook wel eens gehoord, en kan me voorstellen dat eventuele uitlaatgassen wat roet meenemen.
Dit zal bij LPG wel minimaal zijn, maar bij diesel dus juist veel erger, met benzine er ergens tussenin.
Volgens mij maakt korte stukken niets uit, als ik me niet vergis gaat de EGR pas werken wanneer je blok op temperatuur is.
Ik heb er in mijn eigen inlaat weinig "zooi" kunnen vinden. Niet meer dan in de rest van het inlaat traject, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de carter ontluchting welke wat oliedampen meeneemt Ik heb wel eens plaatjes van ZEER vervuilde systemen gezien, maar dit wordt dan altijd veroorzaakt door een defecte EGR.
Dit zal bij LPG wel minimaal zijn, maar bij diesel dus juist veel erger, met benzine er ergens tussenin.
Volgens mij maakt korte stukken niets uit, als ik me niet vergis gaat de EGR pas werken wanneer je blok op temperatuur is.
Ik heb er in mijn eigen inlaat weinig "zooi" kunnen vinden. Niet meer dan in de rest van het inlaat traject, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de carter ontluchting welke wat oliedampen meeneemt Ik heb wel eens plaatjes van ZEER vervuilde systemen gezien, maar dit wordt dan altijd veroorzaakt door een defecte EGR.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2018 13:42 #1449656
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vervuiling
Dat heb je bij een egr in diesels.
De egr in mijn 940 benzine heeft nooit problemen gegeven.
Alleen de tempsensor op de egr heeft het een keer begeven.
Dan heb je een foutcode van de ezk zodra de motor op temperatuur is.
Geeft verder niks. De egr controller kan dan niet zijn werk doen.
Wat ik er van begrepen heb: de egr is om milieu redenen ingezet.
In de jaren 90 waren er in Californië strenger regels voor emissie.
De egr gaat NOX emissie tegen.
Dat ontstaat wanneer de verbrandingsgassen te heet worden.
Vandaar de tempsensor op de uitlaatgassen.
Bij cilindervulling met gedeeltelijk verbrand mengsel wordt de hoge temperatuur omlaag gebracht. Minder zuurstof betekent minder vuur.
De temperatuur loopt meestal op bij deellast en stationair.
Beperking vanvermogen heb ik dan ook nooit gemerkt.
De egr in mijn 940 benzine heeft nooit problemen gegeven.
Alleen de tempsensor op de egr heeft het een keer begeven.
Dan heb je een foutcode van de ezk zodra de motor op temperatuur is.
Geeft verder niks. De egr controller kan dan niet zijn werk doen.
Wat ik er van begrepen heb: de egr is om milieu redenen ingezet.
In de jaren 90 waren er in Californië strenger regels voor emissie.
De egr gaat NOX emissie tegen.
Dat ontstaat wanneer de verbrandingsgassen te heet worden.
Vandaar de tempsensor op de uitlaatgassen.
Bij cilindervulling met gedeeltelijk verbrand mengsel wordt de hoge temperatuur omlaag gebracht. Minder zuurstof betekent minder vuur.
De temperatuur loopt meestal op bij deellast en stationair.
Beperking vanvermogen heb ik dan ook nooit gemerkt.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2018 14:34 #1449658
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Mooi beschreven noppen20.
Mooi beschreven noppen20.
Enige Is (mijn ervaring) dat de egr na x jaren niet meer helemaal juist. Functioneert.
Dan in deellast beetje zelfde gevoel als met een slechter wordende lambda sensor, licht schokkerig gedrag bij 1 snelheid.
Bji veel korte stukken rijden vervuilt een 940 egr ook.
Met lange stukken bijna niet.
Mijn egr zoog destijdsminimaal false lucht.
Ik rookte toen nog.
Flinke lading rook in inlaatbuis geblazen met verder alles dicht gemaakt.
Vervolgens compressor met 1 bar erop.
Rook kwam minimaal uit de egr klep er weer uit.
Ook bij gasklephuis langs as.
Erg meteen verwijderd.
In deellast iets mooiere loop.
Ongetwijfeld ook door verdwijnen van t lek
Bij Nissan destijds mega verschil na afkoppelen egr.
Bijkomend voordeel, kom nu bij mn carterontluchting.
Pk win je er zeker niet mee, al staat op het internet veel onzin over pk winst mbt egr.
Volgens mij beetje offtopic...
984 of welke andere ecu doet niets met egr, doet de ezk
Enige Is (mijn ervaring) dat de egr na x jaren niet meer helemaal juist. Functioneert.
Dan in deellast beetje zelfde gevoel als met een slechter wordende lambda sensor, licht schokkerig gedrag bij 1 snelheid.
Bji veel korte stukken rijden vervuilt een 940 egr ook.
Met lange stukken bijna niet.
Mijn egr zoog destijdsminimaal false lucht.
Ik rookte toen nog.
Flinke lading rook in inlaatbuis geblazen met verder alles dicht gemaakt.
Vervolgens compressor met 1 bar erop.
Rook kwam minimaal uit de egr klep er weer uit.
Ook bij gasklephuis langs as.
Erg meteen verwijderd.
In deellast iets mooiere loop.
Ongetwijfeld ook door verdwijnen van t lek
Bij Nissan destijds mega verschil na afkoppelen egr.
Bijkomend voordeel, kom nu bij mn carterontluchting.
Pk win je er zeker niet mee, al staat op het internet veel onzin over pk winst mbt egr.
Volgens mij beetje offtopic...
984 of welke andere ecu doet niets met egr, doet de ezk
Moderators: Jerry Stam