LH2.4 upgrade naar 984

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2018 12:32 #1449338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Volgende dingetje,
ik heb een 940 met B230FK zonder airco en gewoon M90 handbak en er zit een turbodruk regelaar op van een HPT dus eigenlijk is het een HPT met een Boch Jetronic ECU 0 280 000 962 op,
nou wil het dus zo zijn dat sinds de aankoop hij echt perfect reed op benzine en LPG,
Echter sinds begin augustus alleen maar problemen op Benzine, slecht lopen, uitvallen en stinken.
Nu heb ik er samen met Gerben een ECU ingezet van een B230F en nu start hij gewoon en rijdt redelijk normaal zolang je maar geen vermogen vraagt.
Welke ECU zou nou het beste zijn om er in te zetten in Combinatie met de verhoogde trubodruk en wellicht in de toekomst nog wat meer te tunen begin weer een beetje verslaafd te raken aan iets meer kietelen.

Wellicht niet onbelangrijk om te vermelden ik reed er gemiddeld 1 op 9.8 mee op benzine en LPG heb ik zelfs de 1 op 11 aangetikt en dat was zelfs met een rijstijl die behoorlijk sportief is of te wel zoals ik het noem lekker doorrijden op de snelweg lekker vlot over de rotondes gaan beetje audi,bmw,VW rijders pesten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2018 23:45 #1449351 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 984
Tom,
Zet er een 984 in.
Afhankelijk van het bouwjaar van je auto moet je misschien wat in de bedrading aanpassen:
volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2018 03:37 #1449354 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 984 gaat met standaard chip
984 gaat met standaard chip niet werken, je hebt geen immobiliser.
962 behoord tot een van de beste om te tunen.

Een f ecu zou ik er meteen uit halen.
F heeft hele andere injectoren.
Op zn minst een fk/ft ecu erin 937/954/962 met standaard chip moeten werken.
977 en 984 moet je eerst chip vervangen.

Vandaag mn ezk willen wisselen voor een silverbox met nieuwere wasted spark print.
In de haast een pootje van eprom afgebroken.
Wilde even snel de bti chip erin zetten.
Nu Ff tot ik nieuwe chip gehaald heb de originele weer geplaatst.
Nu merk ik het verschil pas.
Pfff, ineens veel slomere reactie en minder fel.
Nooit gedacht dat het zo'n verschil was.
Is gelukkig maar voor heel even.

Als je een ecu 977 of 984 wilt plaatsen moet je ook de eprom vervangen.
Je kan die van je 962 erin zetten maar ik zou meteen voor een setje van bti gaan.
Zeker als je toch wilt tunen.

Een non Turbo ecu zou ik zeker niet gebruiken.
Volgens mij Is de ecu van een b230f nog zonder bepaalde functies, Is niet 2.4.4 maar ouder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2018 12:20 #1449362 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @TGTF; Een B230FT (wat het nu
@TGTF; Een B230FT (wat het nu dus eigenlijk is) samen met een M90, sportief rijgedrag en LPG... en dan 1 op 11 rijden?? Dat durf ik met enige zekerheid als onmogelijk te bestempelen...Zeker wanneer je op benzine nog geen 1:10 rijdt.

Dat samen met de door jou genoemde problemen; klinkt alsof hij op 2 brandstoffen te gelijk loopt. Je verbruikt dan stiekem ook wat benzine wanneer je op gas rijdt. Dus lijkt héél zuinig te lopen op LPG, alleen moet je ook wat vaker benzine tanken....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2018 15:36 #1449371 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Bouwjaar?
Van de auto van Tom?
In mijn 96er zat al een immobilizer.
Zet je er een andere chip in dan werkt de immo inderdaad niet meer.
Het ligt er maaraan wat je wilt bereiken.
Met de 984 heb je en redelijke prestaties en een redelijk verbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 15:56 #1449408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cijfers
het liegt er niet om,
32 x lpg getankt bij +/- 600 km iedere keer en meeste wat ik er in kreeg was 55 liter.
in 32 weken heb ik maar 2 tanken benzine verreden dus ga maar uitrekenen.

bij 130 draait mijn blok net nog onder de 3000 toeren, Banden spanning rondom gewoon op 2.6 bar.
De F ecu zit er in tot ik een goede en juiste ECU kan ophalen om er in te zetten,
voor nu is de auto alleen aar voor mn vriendin als het bagger weer is en als zij boodschappen moet halen voor de rest staat hij stil ik weet namelijk dat hij nu te schraal loopt.

ik wil gewoon weten wat de beste optie is en verder geen gedoe want dat heb ik al genoeg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 18:37 #1449416 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Adriaan,
Adriaan,
Een ecu met immo werkt niet in een auto zonder immo.
Wat ik wil bereiken met chip daar vervangen Is dat de auto wel kan werken.
Een 1996 heeft een 977, die Is idd met immo.

1 op 11 met lpg Is haalbaar met een schakelauto en sedan.
Met estate mij nog nooit gelukt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2018 09:22 #1449446 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Stimmt
Daniël,
Volgens mij zeggen we zeggen hetzelfde met andere woorden.

Op benzine haal ik bijna 1 op 12 en de auto looptniet schraal.

Van welk bouwjaar is de auto van Tom?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2018 11:24 #1449450 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tom heeft een FK met M90, dus
Tom heeft een FK met M90, dus bouwjaar is ergens tussen 1995 en 1998.
Maar veel belangrijker voor dat lage verbruik: de auto van Tom heeft een lange eindreductie, of een M90-2 met lange vijf. Dat toerental op snelheid maakt het grootste verschil in je verbruik. Koppel dat aan de rijstijl van een vrachtwagenchauffeur, en je hebt de verklaring waarom deze zo zuinig is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2018 13:39 #1449452 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hij zal de getallen echt niet
Hij zal de getallen echt niet uit zijn duim gezogen hebben.
Ik probeer alleen te zeggen dat een verder gezonde estate op lpg geen 1:11 rijdt, en dat hoogst waarschijnlijk ergens iets mis gegaan is.

De lange eindreductie zal zeker helpen.
Maar TGTF is zeker niet de enige die daarmee rond rijdt.

Waar hij wél de enige mee is, is een verbruik van 1:11.
Ik heb nog nooit ergens gelezen over een dergelijk laag verbruik op LPG.(Op benzine is dit nog wel te behalen)
De enige keren dat iemand zó zuinig rijdt, is wanneer er iets aan de hand is.
Zoals op 2 brandstoffen lopen, of enorm schraal mengsel...

Maar er is nog wat mogelijk,

Wat ik merk is dat wanneer ik LPG bij de Makro in Duiven tank, er aanzienlijk meer in de tank gaat dan op mijn andere vaste adres (BP Doetinchem).
Dan tank ik bij de BP mijn tank vol(+-55 liter), rijdt de tank (zo goed als) leeg, ga dan tanken bij de Makro waar er ineens 60 liter in past.

Ik heb dan in werkelijkheid 55 liter weggereden, maar ga ik mijn verbruik berekenen, dan gebruik je de 60 liter.
Met gemiddeld 450km voordat ik ga tanken rijd ik dan 1:8,2 (450km/55ltr)
Maar je rekent met de getankte 60 liter, wat dan maar 1:7,5 is (450km/60ltr)

Het wordt nóg leuker wanneer ik vervolgens "andersom" tank.
Dus eerst 60ltr erin bij de Makro, dan leeg rijden, en dan 55ltr bij de BP ga tanken.
Ik tank dan ook later, want er zat meer in lpg de tank, meestal is dit zo rond de 490km (gemiddeld verbruik 1:8,2)
Werkelijk verbruik is dan 490km/60ltr = 1:8,2
Maar ik tank maar 55ltr, dus; 490km/55ltr = 1:8,9

Dan zijn de uiterste dus 1:7,5 en 1:8,9, en dat terwijl ik werkelijk 1:8,2 rijd.
Op zijn zuinigst rijd ik dan maar liefst 20% aan denkbeeldige km's verder op 1 ltr dan op de ongunstigste berekening.

Gelukkig houd ik netjes, in Excel jawel ;), netjes mijn verbruik en km's bij ivm reiskostenvergoeding voor werk.
En valt zo een dergelijk (structureel) verband vrij snel op.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD