LH2.4 upgrade naar 984
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2015 12:59 #1423947
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lambda regeling maandje verder
Hoe de sensor werkt:
Op beide auto's een extra aarde draad aan de sensor aangelegd. Bij meting had de sensor een weerstand van 1K Ohm met aarde, nu nul. Een 740 turbo heeft een aarde vanaf binnenspatbord naar de uitlaat, een 940 niet.
Uit monitoring van de lambdasensor tijdens rijden blijkt dat de sensor bij constant rijden altijd een stabiele waarde afgeeft. Alleen bij gas terug en flink accelereren zie je verandering.
Dat betekent dat de motor voor 99 procent van de tijd op een mengsel rijdt dat door de ecu volgens de lambdaregeling bepaald wordt. Bij constant rijden werkt de regeling in closed loop, dwz de lambda regeling is actief. Bij een verandering werkt de brandstofregeling in open loop en volgt de kernwaardes van de brandstofmap van de ecu.
Na reset wordt eerst gereden volgens de voorgeprogrammeerde kernwaarden van de map. Echter vrij snel worden de waardes voor closed loop gecorrigeerd eerst voor shortterm fueltrim(STFT) en vervolgens voor de longterm fueltrim(LTFT).
Het resultaat zal zijn dat ongeacht de gemonteerde ecu en chip de brandstofregeling in closed loop door de lambdaregeling bepaald wordt volgens stochiometrische brandstofverhouding.
Voor wat betreft zuinig rijden met een beschaafd rijgedrag, zal het bijzonder weinig uitmaken welke ecu en en chip je in de auto hebt zitten. Andere factoren zoals turbodruk en ontstekingstijdstip zijn wel van invloed op het brandstof verbruik. Vandaar dat de andere chip in mijn ezk wel een zuiniger verbruik geeft. Nu nog steeds 10 procent zuiniger dan voorheen. NL 1 op 10,5 bij gemiddelde ritjes in de automaat in dit jaargetijde en aardig wat filewerk.
Wel belangrijk is dat de lambdasensor een goede meting doet. Is de voltwaarde verstoord, dan wordt een onjuiste bijregeling via het inleerproces door de ecu bepaald. Deze situatie zal geen foutcodes opleveren. Voor de ecu is de waarde perfect echter de gemeten voltwaarde is niet juist.
Bovenstaande pleit voor een test op de werking van de lambdasensor en deze eventueel te vervangen. Ook het nut van de extra aarde is hiermee aangetoond.
Het zou leuk zijn om te weten te komen wat de aanpassingswaardes zijn van de STFT en LTFT van de ecu. Hiermee kun je veel te weten komen over de conditie van de motor.
Op youtube zie ik wel filmpjes voorbij komen met stroboscoop beelden van deze waardes. over hoe dit voor elkaar te krijgen met onze auto's, heb ik geen idee.
Op beide auto's een extra aarde draad aan de sensor aangelegd. Bij meting had de sensor een weerstand van 1K Ohm met aarde, nu nul. Een 740 turbo heeft een aarde vanaf binnenspatbord naar de uitlaat, een 940 niet.
Uit monitoring van de lambdasensor tijdens rijden blijkt dat de sensor bij constant rijden altijd een stabiele waarde afgeeft. Alleen bij gas terug en flink accelereren zie je verandering.
Dat betekent dat de motor voor 99 procent van de tijd op een mengsel rijdt dat door de ecu volgens de lambdaregeling bepaald wordt. Bij constant rijden werkt de regeling in closed loop, dwz de lambda regeling is actief. Bij een verandering werkt de brandstofregeling in open loop en volgt de kernwaardes van de brandstofmap van de ecu.
Na reset wordt eerst gereden volgens de voorgeprogrammeerde kernwaarden van de map. Echter vrij snel worden de waardes voor closed loop gecorrigeerd eerst voor shortterm fueltrim(STFT) en vervolgens voor de longterm fueltrim(LTFT).
Het resultaat zal zijn dat ongeacht de gemonteerde ecu en chip de brandstofregeling in closed loop door de lambdaregeling bepaald wordt volgens stochiometrische brandstofverhouding.
Voor wat betreft zuinig rijden met een beschaafd rijgedrag, zal het bijzonder weinig uitmaken welke ecu en en chip je in de auto hebt zitten. Andere factoren zoals turbodruk en ontstekingstijdstip zijn wel van invloed op het brandstof verbruik. Vandaar dat de andere chip in mijn ezk wel een zuiniger verbruik geeft. Nu nog steeds 10 procent zuiniger dan voorheen. NL 1 op 10,5 bij gemiddelde ritjes in de automaat in dit jaargetijde en aardig wat filewerk.
Wel belangrijk is dat de lambdasensor een goede meting doet. Is de voltwaarde verstoord, dan wordt een onjuiste bijregeling via het inleerproces door de ecu bepaald. Deze situatie zal geen foutcodes opleveren. Voor de ecu is de waarde perfect echter de gemeten voltwaarde is niet juist.
Bovenstaande pleit voor een test op de werking van de lambdasensor en deze eventueel te vervangen. Ook het nut van de extra aarde is hiermee aangetoond.
Het zou leuk zijn om te weten te komen wat de aanpassingswaardes zijn van de STFT en LTFT van de ecu. Hiermee kun je veel te weten komen over de conditie van de motor.
Op youtube zie ik wel filmpjes voorbij komen met stroboscoop beelden van deze waardes. over hoe dit voor elkaar te krijgen met onze auto's, heb ik geen idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2016 16:21 #1432254
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 984 ECU
Sinds mei 2015 zit er een 984 ecu in mijn 940 uit 96.
Met een bypass wordt voorkomen dat de efan bij stilstand aanslaat, wanneer dat nog niet nodig is. Reeds in 2007 was ik tegen dit probleem aangelopen bij de auto van Joost.
Op de laatste sleuteldag bij Nordicar liep de monteur ook tegen dit probleem aan bij het plaatsen van een gechipte ecu in zijn 97er. Waarschijnlijk een oudere ecu.
Nu alle schema's beschikbaar zijn heb ik opnieuw naar de oorzaak gekeken. In mijn 96er 940 de bedrading van de ecu aangepast en nu werkt de oplossing zonder bypass.
De efan wordt door de ecu alleen aangezet bij te hoge temperatuur.
De CIS klep reageert bij fan aan en compressor aan. In de tussenliggende periode heeft de ecu bij stationair wat extra benzine gegeven bij airco uit door foute informatie voor een 984 ecu.
volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97
Met een bypass wordt voorkomen dat de efan bij stilstand aanslaat, wanneer dat nog niet nodig is. Reeds in 2007 was ik tegen dit probleem aangelopen bij de auto van Joost.
Op de laatste sleuteldag bij Nordicar liep de monteur ook tegen dit probleem aan bij het plaatsen van een gechipte ecu in zijn 97er. Waarschijnlijk een oudere ecu.
Nu alle schema's beschikbaar zijn heb ik opnieuw naar de oorzaak gekeken. In mijn 96er 940 de bedrading van de ecu aangepast en nu werkt de oplossing zonder bypass.
De efan wordt door de ecu alleen aangezet bij te hoge temperatuur.
De CIS klep reageert bij fan aan en compressor aan. In de tussenliggende periode heeft de ecu bij stationair wat extra benzine gegeven bij airco uit door foute informatie voor een 984 ecu.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2016 16:50 #1432256
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Thx, dit Is usefull info...
Thx, dit Is usefull info...
Info pagina gemaakt, top
Info pagina gemaakt, top
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2016 11:37 #1432329
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Leermomenten
Met de kennis van nu was dit probleem:
volvo700vereniging.nl/node/16359
met het wisselen van 2 draadjes opgelost.
Leuk om af en toe terug te lezen Hoe een probleem zijn weg heeft gevonden.
volvo700vereniging.nl/node/16359
met het wisselen van 2 draadjes opgelost.
Leuk om af en toe terug te lezen Hoe een probleem zijn weg heeft gevonden.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2018 23:10 #1449180
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik heb vandaag eens een 984
Ik heb vandaag eens een 984 ecu geplaatst en de stekker aangepast zoals in de link
beschreven staat.
Helaas Denk ik dat ik de stekker weer origineel maak.
Motorisch perfect maar als airco aan staat en weer uit zet gaat eerst het stationair toerental omhoog en bij airco inschakelen zakt ie even in (wat voorheen niet was).
Ik Denk dat deze in de link beschreven aanpassing super werkt met een originele chip.
Ik gebruik een chip van blabla / bti.
Deze Is geschreven voor mn vorige ecu's (954 en 977).
Ik vermoed dat ik hetbeste de originele stekker setup laat (gelukkig niets geknipt maar stekkertjes gewisseld en extra kabeltje aan nr 10 gesoldeerd.
In de beschrijving staat ook niet wat te doen met de oorspronkelijke kabel nr 15 (behalve doorknippen en de kabel van nr 14 hieraan zetten).
Eens uitzoeken waar de oorspronkelijke kabel nr 15 heen gaat (in mn 1995 fk).
Vreemd genoeg doet mn motor het merkbaar beter met deze 984 terwijl ik binnen in de ecu 0 verschillen zie met mn 977.
Oorspronkelijk had ik een 954.
Ik denk dat topicstarter de 984 met originele chip aan de gang kreeg omdat hij al van oorsprong een 977 Had met immobilizer.
Bij mij werkt originele chip niet.
Andere optie Is een 984 gechipte chip nemen.
Eens kijken wat ik ga doen.
Stekker terug zetten Is een eitje.
Wil ook nog de ecc unit van t laatste type plaatsen (met ijsvlokje en blauwe led ipv ac/off rode led).
Weet niet wat dit doet icm stekkerlayout, wordt nog Ff verdiepen.
Schema's op telefoon lezen Is flut, beter achter uitzoeken.
Bij meer nieuws/verandering plaats ik het hier.
Grtz Daniel
Helaas Denk ik dat ik de stekker weer origineel maak.
Motorisch perfect maar als airco aan staat en weer uit zet gaat eerst het stationair toerental omhoog en bij airco inschakelen zakt ie even in (wat voorheen niet was).
Ik Denk dat deze in de link beschreven aanpassing super werkt met een originele chip.
Ik gebruik een chip van blabla / bti.
Deze Is geschreven voor mn vorige ecu's (954 en 977).
Ik vermoed dat ik hetbeste de originele stekker setup laat (gelukkig niets geknipt maar stekkertjes gewisseld en extra kabeltje aan nr 10 gesoldeerd.
In de beschrijving staat ook niet wat te doen met de oorspronkelijke kabel nr 15 (behalve doorknippen en de kabel van nr 14 hieraan zetten).
Eens uitzoeken waar de oorspronkelijke kabel nr 15 heen gaat (in mn 1995 fk).
Vreemd genoeg doet mn motor het merkbaar beter met deze 984 terwijl ik binnen in de ecu 0 verschillen zie met mn 977.
Oorspronkelijk had ik een 954.
Ik denk dat topicstarter de 984 met originele chip aan de gang kreeg omdat hij al van oorsprong een 977 Had met immobilizer.
Bij mij werkt originele chip niet.
Andere optie Is een 984 gechipte chip nemen.
Eens kijken wat ik ga doen.
Stekker terug zetten Is een eitje.
Wil ook nog de ecc unit van t laatste type plaatsen (met ijsvlokje en blauwe led ipv ac/off rode led).
Weet niet wat dit doet icm stekkerlayout, wordt nog Ff verdiepen.
Schema's op telefoon lezen Is flut, beter achter uitzoeken.
Bij meer nieuws/verandering plaats ik het hier.
Grtz Daniel
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2018 20:29 #1449207
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Vanavond even de kabels van
Vanavond even de kabels van mn LH2.4 ecu weer in originele staat gebracht.
Vervolgens weer mn 984 met bti chip geplaatst.
Resultaat: alles werk nu weer zoals het hoort.
Cis klep reageert correct op airco en ventilator werkt onveranderd correct.
Het lijkt me handig om de informatiepagina volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97 mbt tot het aanpassen van de stekker aanpast.
Deze aanpassing Is alleen nodig wanneer je van een 977 ecu die reeds immobilizer heeft wilt vervangen door een 984 met originele chip.
Wanneer je een 984 op een auto tot 1996 (voor 977) wilt plaatsen met originele chip dan gaat dit niet werken zonder verdere aanpassingen.
Dan moeten de immo onderdelen ook geplaatst worden en meer ecu stekker aanpassingen gedaan worden (immo gaat geloof ik via nr12 maar komt meer bij kijken.
Meteen Ff nog een praktijktest gedaan ivm div verhalen op internet.
Een 984 chip in een 954 ecu.
Ondanks dat het volgens sommigen op het web zou werken, bij mij werkte het definitief niet.
Originele 954 chip erin en meteen liep ie weer.
984 wil absoluut terugkoppeling van de immo, check zit in de 977 en 984 eeprom weggeschreven.
984 met bti chip werkt voortreffelijk.
Zelfs mn vrouw merkte binnen 2 minuten rijden al op dat de motor veel soepeler liep.
Merkte ik ook maar zoals eerder vermeld Is het de zelfde chip als in mn vorige ecu (977).
Vandaag nog eens gekeken in de 954, 977 en 984 ecu's
Tussen de 977 en 984 geen verschil in onderdelen gevonden, op de printplaat alleen op 1 positie een telling van 1 tot 10 en opandere deze telling.deels niet aanwezig.
De 954 Had 1 chip oid met een iets andere tekst erop.
Vervolgens weer mn 984 met bti chip geplaatst.
Resultaat: alles werk nu weer zoals het hoort.
Cis klep reageert correct op airco en ventilator werkt onveranderd correct.
Het lijkt me handig om de informatiepagina volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97 mbt tot het aanpassen van de stekker aanpast.
Deze aanpassing Is alleen nodig wanneer je van een 977 ecu die reeds immobilizer heeft wilt vervangen door een 984 met originele chip.
Wanneer je een 984 op een auto tot 1996 (voor 977) wilt plaatsen met originele chip dan gaat dit niet werken zonder verdere aanpassingen.
Dan moeten de immo onderdelen ook geplaatst worden en meer ecu stekker aanpassingen gedaan worden (immo gaat geloof ik via nr12 maar komt meer bij kijken.
Meteen Ff nog een praktijktest gedaan ivm div verhalen op internet.
Een 984 chip in een 954 ecu.
Ondanks dat het volgens sommigen op het web zou werken, bij mij werkte het definitief niet.
Originele 954 chip erin en meteen liep ie weer.
984 wil absoluut terugkoppeling van de immo, check zit in de 977 en 984 eeprom weggeschreven.
984 met bti chip werkt voortreffelijk.
Zelfs mn vrouw merkte binnen 2 minuten rijden al op dat de motor veel soepeler liep.
Merkte ik ook maar zoals eerder vermeld Is het de zelfde chip als in mn vorige ecu (977).
Vandaag nog eens gekeken in de 954, 977 en 984 ecu's
Tussen de 977 en 984 geen verschil in onderdelen gevonden, op de printplaat alleen op 1 positie een telling van 1 tot 10 en opandere deze telling.deels niet aanwezig.
De 954 Had 1 chip oid met een iets andere tekst erop.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2018 10:15 #1449218
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verschil
Het verschil zal waarschijnlijk meer software matig zijn, in de chip zelf. Daardoor zie je geen verschillen in de printplaat en chips.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2018 16:17 #1449224
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dat dacht ik ook.
Dat dacht ik ook.
Begrijp dan alleen niet waarom mn auto een stuk mooier en beter loopt.
Geen idee of er nog meer onderdelen in zitten waar iets van data op staat
Begrijp dan alleen niet waarom mn auto een stuk mooier en beter loopt.
Geen idee of er nog meer onderdelen in zitten waar iets van data op staat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2018 17:02 #1449227
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reset
Na de ECU wissel begin je weer in de "fabrieksstand". Zou dat beter lopen kunnen verklaren?
Ik heb zelf wel eens gewisseld tussen een 954 en 984 en merkte weinig verschil. Eigenlijk alleen bij starten en met A/C gebruik. Bij starten stuurt de 954 de CIS klep blijkbaar open en loopt het toerental na aanslaan terug naar 800 tpm. De 984 laat het toerental juist van 500 oplopen naar 800.
De 954 compenseerde niet voor gebruik van A/C en E-fan. Als die tijdens rijden waren ingekomen, sloeg de motor bijna of helemaal af bij intrappen van de koppeling.
Ik heb zelf wel eens gewisseld tussen een 954 en 984 en merkte weinig verschil. Eigenlijk alleen bij starten en met A/C gebruik. Bij starten stuurt de 954 de CIS klep blijkbaar open en loopt het toerental na aanslaan terug naar 800 tpm. De 984 laat het toerental juist van 500 oplopen naar 800.
De 954 compenseerde niet voor gebruik van A/C en E-fan. Als die tijdens rijden waren ingekomen, sloeg de motor bijna of helemaal af bij intrappen van de koppeling.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2018 18:58 #1449229
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ben inmiddels 400km verder en
Ben inmiddels 400km verder en Is echt stuk beter.
Zoals eerder vermeld ook 954 getest, was minder goed.
Ik zal Martijn eens navragen.
Mn airco werkt perfect en ventilator ook.
Zakt niet met airco aan en nog geen 25 toeren met aanslaan van de fan.
Juist met de op site beschreven stekkerwijziging zakt toerental ff in met aanslaan fan en juist omhoog met uitschakelen.
Ook logisch als ik het schema lees.
Van 977 naar 984 zonder chipaanpassing zal het ongetwijfeld een perfecte wijziging zijn met stekkeraansluiting maar als je van eerder type naar 984 met modified chip dan zou ik de stekker niet zomaar aanpassen.
Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat ie doet.
Ik schrijf dit alleen om anderen extra werk te sparen.
Grtz Daniel
Zoals eerder vermeld ook 954 getest, was minder goed.
Ik zal Martijn eens navragen.
Mn airco werkt perfect en ventilator ook.
Zakt niet met airco aan en nog geen 25 toeren met aanslaan van de fan.
Juist met de op site beschreven stekkerwijziging zakt toerental ff in met aanslaan fan en juist omhoog met uitschakelen.
Ook logisch als ik het schema lees.
Van 977 naar 984 zonder chipaanpassing zal het ongetwijfeld een perfecte wijziging zijn met stekkeraansluiting maar als je van eerder type naar 984 met modified chip dan zou ik de stekker niet zomaar aanpassen.
Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat ie doet.
Ik schrijf dit alleen om anderen extra werk te sparen.
Grtz Daniel
Moderators: Jerry Stam