Volvo Estate mei 1997 - Bekeken, prijs aangepast, uitgedacht - hij staat weer te koop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De enige die tot nu toe mijn Sedan voor de Estate wil inruilen.
Garagehouder/handelaar in Oss.
Die heeft namelijk voor mij gebeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even terugspoelen...je hebt ooit gezegd dat de uiterlijke staat (plaatwerk, lak enzo) belangrijker was dan de technische staat, omdat je er het volste vertrouwen in had dat je eventuele technische mankementen wel aan zou kunnen.
Zie hier een perfect voorbeeld: ziet er goed uit, maar mankeert technisch wel één en ander. Ok, er mankeren wel meerdere dingen aan. Maarrr....voor dat bedrag een '97-er vinden die er net zo mooi uitziet en technisch 100% is? Betaal je volgens mij gauw het dubbele voor. En zelfs zo'n exemplaar blijft een gok, en biedt geen enkele garantie dat je er niks aan krijgt. Ik zag iemand beweren dat het kopen van een auto een rationele bezigheid dient te zijn. Ben ik het niet mee eens, volg je gevoel. En aan jouw eigen gevoel kunnen 100.000 meningen van mede-Volvisti niets veranderen.
Wat ik zou doen in jouw situatie? Doen! Er even wat geld insteken om mankementen te verhelpen. Even sparen tussendoor. En eventueel later naar G3 opzetten. Dat zou voor mij geen haast hebben.
Succes met je keuze!
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik ziehier een diesel voor bijna het zelfde geld
www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlis...=RL&o_id=4293653
ook een idee=
althans, je kunt gaan kijken toch...
en ik zie dat de meesten toch maar 1000 /1500 euro duurder zijn dan die van jou, ook uit 97...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik betaal nu 1200 euri wegenbelasting. Dat kan minder, namelijk 870 als mijn sedan op G3 zou kunnen.
Dat gaat niet, dus kijk ik uit naar een andere auto. Een Estate.
Die weegt dan weer iets meer, dus betaal ik, als ie op G3 staat, 950 euri belasting.
250 minder dan nu.
Een diesel weegt ongeveer hetzelfde en kost dan 1236 euri per jaar.
Daar komt bij dat diesel 1,13 euro kost en gas grofweg de helft.
Of je met een diesel echt 1 op 15 haalt, vraag ik me af, maar het kan.
Een mooie Turbodiesel IC lijkt me wel iets, dieselgeluid klinkt lekker stevig/degelijk.
Ik had ook al gezien dat de meeste vergelijkbare auto's rond de 4 en 5 duizend euro waren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Ik betaal nu 1200 euri wegenbelasting. Dat kan minder, namelijk 870 als mijn sedan op G3 zou kunnen.
Dat gaat niet, dus kijk ik uit naar een andere auto. Een Estate.
Die weegt dan weer iets meer, dus betaal ik, als ie op G3 staat, 950 euri belasting.
250 minder dan nu.
Een diesel weegt ongeveer hetzelfde en kost dan 1236 euri per jaar.
Daar komt bij dat diesel 1,13 euro kost en gas grofweg de helft.
Of je met een diesel echt 1 op 15 haalt, vraag ik me af, maar het kan.
Een mooie Turbodiesel IC lijkt me wel iets, dieselgeluid klinkt lekker stevig/degelijk.
Ik had ook al gezien dat de meeste vergelijkbare auto's rond de 4 en 5 duizend euro waren.
Gas- en dieselauto's met elkaar vergelijken is net als appels en peren. Ervan uitgaande dat het onderhoud goed gebeurt, zal een diesel in de regel goedkoper zijn bij een hoger aantal km's dan een gas gestookte. Ook is de storingsgevoeligheid van een diesel minder dan van een gasauto. Ga gewoon op je gevoel af of je gas of diesel wilt. Als de mijne terug is van Rob nodig ik je alvast graag uit om kennis te maken met een TDIC. Als die bevalt vertel ik je wat ik er aan heb uitgegeven. En nee hij is niet te koop.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Ik was gisteren wel enthousiast, maar begin wederom te twijfelen.
Bas,
Je argumenten tegen zijn allen over de motor. De lucht van de hond krijg je er wel uit, en de gaten in de historie betekenen niet dat de auto niet onderhouden is, alleen je weet het niet zeker.
Ik denk dat je het maximale risico moet berekenen. Wat kost de auto plus daarbij de worst case scenario kosten, in dit geval in een andere motor plus inbouw. Minus de hoge inruil van je sedan, dat is je investering.
En dan vergelijken met vergelijkbare auto's in de markt en de verwachte opbrengst van je sedan.
Maar volgens mij had je dat allemaal al gedaan. Als laatste blijft dan inderdaad het gevoel over: is dit de auto die zoekt, en waar je wat TLC in wilt steken.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik ga niets over de estate zeggen die je op het oog hebt: jij kent de wagen, ik niet. Over diesel heb ik wel wat:
Een reeel verbruik voor een diesel ligt rond de 1:12, als je een benzine-auto gewend bent en de diesel in erg goede doen is. Rob rijdt met zijn pas gereviseerde TDic rond de 1:13,5, maar hij is al enkele honderdduizenden kilometers aan deze auto gewend, en aan de diesel an sich.
Leen ik de diesel van Jan Huijsmans en probeer ik vergelijkbaar vlot te rijden als ik met de 940 deed (1:7 op LPG) dan kom ik op een verbruik van 1:10 a 1:11. Leent Marcel dezelfde wagen, dan heeft hij hetzelfde verbruik. Jan zelf haalt ongeveer 1:12.
Het KAN allemaal veel zuiniger, maar je KAN ook gerust 1:10 op LPG halen met een 940...
Ook wat het onderhoud betreft zie ik niet echt, dat de diesels zoals Jan Huijsmans die rijdt goedkoper uitvallen dan de LPG wagens die ik rijd. Alleen de olie kost al meer dan het dubbele, omdat je domweg om de 5000 km moet verversen, bij LPG is dat 15000. En er gaat best veel in...
Aan de andere kant rijdt zo'n diesel best prettig, vergeleken met een redblock. Het geluidsniveau van de motor ligt hoog, maar prettig in het gehoor. En hoe langer de afstand, hoe beter het rijdt. Maar goedkoper dan LPG? Dat lukt alleen op korte termijn, als je het onderhoud verwaarloost.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt me toch dat kilometrage ook intressant is in dit hele verhaal.
Ik heb sinds dec 2005 60000kms gereden, grofweg dus 30000 per jaar.
Als ik in de rekenmodule die gegevens invul, is diesel echt niet goedkoper hoor. (los van het onderhoud, daar kan ik niets over oordelen)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Zowel Jan als ik rijden VEEL kilometers. Jan ergens rond de 70000 per jaar, ik tussen de 50 en 55000. Prijs per kilometer voor Jan z'n 740 ligt in dezelfde grootte-orde als van mijn 740 en 940 op LPG. Al vertekent het allemaal wat omdat hij de vergoeding van de werkgever van zijn eigen kosten aftrekt, en ik alleen een kilometerprijs bereken. En we rekenen net iets anders met brandstof: Jan neemt een stelpost voor verbruik en prijs, ik bereken elke tankbeurt.
Wil je wat inzicht in de kosten van het rijden met een oudere 740 diesel, kijk dan eens op de site van Jan ( bekijk.mijn.volvos.nu ): berekening staat online.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Volvovrienden,
"De Leeuw van Vlaanderen" doet thans 1 op 14,3, 20 jaar oud, 305K op de teller, 150 km per dag!
In december ga ik weer na Vaassen voor de vervanging van onderdelen zoals die hier door de dieseloliemannetjes aanbevolen worden, verwacht dat het dan nog zuiniger kan.
Diesel vind ik veel leuker dan gas! (de kosten weet ik niet zo)