Bij warme motor rijden bijna onmogelijk (OPGELOST!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 21:44 #1419739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerry. Zoals je in mijn
Gerry. Zoals je in mijn ondertitel in de berichten kunt zien heb ik een 2.2.
Die vonkversterker is toch dat platte kastje tegen de binnenkant van het linker spatbord?
BPD is toch de sensor die aan de achterkant van het blok zit op de nokkenas? Daar zit wel een sensor, maar hoe dat ding heet weet ik ook niet.
Maar, zover ik weet, verschilt een USA maar weinig met een EU.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 22:18 #1419740 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Oke
Oke. Lh 2.2 is meer de Jetronic ECU die de brandstofinspuiting verzorgt. Er is een ander kastje dat de onsteking verzorgt. Volvo heeft dit gesplitst gedaan.

Lh is meestal uitgerust met een EZK (waarvan ook weer verschillende types zijn) maar USA modellen hebben soms een Regina/Renix onstekingssysteem. Ook wel in combinatie met Lh2.2 voor zover ik zelf weet.

Als er een stekker (en sensor) aan je verdeelkap zitten heb je een Hall sensor. Een BDP sensor zit bovenop het "koppelingshuis" van de versnellingsbak om de tanden op het vliegwiel te tellen.

Je hebt of/of een combinatie tussen Hall en BDP bestaat niet.

Renix heeft een BDP sensor. De eerdere EZK versies hebben een Hall sensor en de latere EZK versies hebben ook een BDP sensor.

Vonkversterker is inderdaad een klein zwart ding dat met twee schroefjes aan het linkerscherm is vastgeschroefd.

Als je een Hall sensor hebt heb je waarschijnlijk een EZK en ook een vonkversterker. De vonkversterker checken/vervangen en ook de hall sensor eens bekijken is wel een goede tip. Een slechte hall sensor in de verdeelkap kan soms ook vage klachten geven.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2015 08:23 #1419746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit inderdaad wel een
Er zit inderdaad wel een blokje aan de verdeelkap waar een draad naar toe loopt. En bij het linkerscherm zit zo'n plat kastje met een brede stekker eraan. Hij heeft een rechthoekige vorm met afgeplatte hoeken. Ik meende dat die voor de regeling van de ontsteking was.
Stel dat dit de boosdoeners zijn, dan vind ik het wel vreemd dat dit alleen bij warmere motor gebeurt. En dat de auto wel loopt, maar er geen gas gegeven kan worden. Je zou toch eerder aan een brandstofprobleem denken. Maar ik ga in ieder geval het een en ander uit proberen. En aangezien dat het probleem weg is na een reset dmv de accuklem losmaken, zou je denken dat het in de computer zit. Maar die heb ik al vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2015 11:57 #1419748 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoogstwaarschijnlijk
Het rechthoekige kastje dat je noemt is volgens mij de vonkversterker.

Elektronica gaat storen als het niet helemaal goed meer is EN warm/heet wordt. Koud kan het dan nog prima functioneren maar zodra het opwarmt gaat het storingen vertonen. Misschien lukt het de vonkversterker niet meer om voldoende ontsteking te generen om de motor meer toeren te laten maken.

Hoogstwaarschijnlijk gaat de ECU over in een soort noodloop door een fout in één van de andere onderdelen. Als je de massaklem loshaalt reset je de computer en als je weer gaat rijden komt de computer weer in noodloop. De ECU wisselen heeft geen zin (je voorkomt het opnieuw in noodloop komen niet) als je de storing in het andere onderdeel niet weghaalt.

LMM had je al vervangen? Stinkt de auto naar benzine als je last hebt van deze storing?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2015 12:14 #1419750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Henk. Een noodloop is
Dag Henk. Een noodloop is toch een noodoplossing? Dus dan zou rijden toch nog moeten, met minder vermogen of zo. Hij stinkt dan wel naar benzine en als je vol gas geeft ploft ie en komt dan niet op gang, maar slaat eerder bijna af. Ongeveer 10% gas geven lukt en je kunt het beste in toeren blijven.
Blijft de vraag: welke elektronica kan nu echt te heet worden? Dit onderdeel zou dan dicht bij de motor moeten zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2015 13:36 #1419754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T hoeft
T hoeft niet meteen dicht bij of op de motor te zitten, een graad of 50 is voor sommige elektronica al te heet. Zeker als er iets niet in de haak is. Een slecht brandstofrelais (achter de asbak) wordt ook niet echt heet maar geeft meestal problemen als er een stuk gereden is.

Misschien is een afspraak maken met Timen in Vaassen de snelste optie om het op te sporen en te verhelpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2015 21:22 #1419776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Henk,
Dag Henk,

Bij Timen ben ik al 2x geweest. We zoeken verder.
Injectorrelais heb ik ook al uitgewisseld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 22:13 #1419806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerrie,
Gerrie,

Je had het over die flexibele buis vanaf het uitlaatspruitstuk. Ik heb eens gekeken en die staat bijna helemaal open en krijgt dus hete lucht. Die behoort toch alleen open te staan als het vriest? Misschien dat ie bij het aanzuigen van de hete lucht alsnog dicht gaat.
Aan de andere kant: kan het kwaad. Op mijn oudere auto's moest je altijd je luchtfilterdeksel een kwartslag draaien en dan had ie de hele winter hete lucht.
Maar die auto's waren misschien minder gevoelig.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 23:29 #1419810 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Haal de leiding
Haal de leiding die erop zit voor de warme lucht er maar eens vanaf en kijk of het verschil maakt..

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 21:53 #1419825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat was ik ook van plan
Dat was ik ook van plan.Morgen hoop ik met sleurhut op vakantie te gaan. Als het probleem zich onderweg weer voor doet, zal ik die pijp er eens afhalen om zo een betrouwbaar onderzoek te kunnen doen.
Aangezien bij lang stationair lopen de motor erg slecht stationair loopt, kan ik me voorstellen dat die klep de oorzaak is. Bij stilstand is er natuurlijk ook geen koeling of rijwind bij het uitlaatspruitstuk en zuigt ie puur hete lucht aan. Wellicht dat die LMM dan in de war raakt of zo. Jullie horen noch van me...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC