Bij warme motor rijden bijna onmogelijk (OPGELOST!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2015 23:18 #1104080 door V700 register
Dit is een noodoproep! ik sta bijna op het punt om een andere auto te gaan kopen. Vrijdag hopen we met de sleurhut op vakantie te gaan en dat wordt een verschrikking.
Als de motor lekker warm wordt - dus bijv. in de stad, of in de file, of met de caravan erachter - dan komt ie in een soort modus te staan dat je niet meer volgas kunt geven. Hij verzuipt dan, denk ik. Ongeveer 10% gas geven gaat goed. Maar op die manier kreeg ik de caravan al de oprit niet op. Elke keer is het weer raak. Vandaag was een warme dag, dus als de gang er niet in blijft, is het mis. Let wel: de motor wordt niet te warm. Integendeel: ik kan hem een half uur stationair laten lopen en dan slaat de fan niet aan. Die koeling is dik in orde!
U zegt: TEMP.SENSOR! Heb ik al een andere geprobeerd en uiteindelijk een nieuwe. Ook al een andere ECU. En ik moet zeggen, de auto heeft nog nooit zo mooi gelopen. Echt, hij rijdt geweldig. Behalve dan in bovengenoemde situatie. (In de lentevakantie heb ik met 1500kg caravan gereden met dit probleem. En dat is geen pretje als je dan de berg op moet. Op de snelweg in de 3 houden, dan ging het.)
Vanmiddag dus ook weer het probleem. Ik ben gestopt en heb de accuklem eraf gehaald en het probleem was weg. Totdat ik weer in de stad kwam. En dan blijft ie het ook zo houden, ook al komt er weer meer koeling.
Dus, wie heeft nog de gouden tip?

740. B230F. 2.2 Jetronic

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2015 23:31 #1419721 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lmm
Al eens naar je luchtmassameter gekeken?

Origineel loopt er vanaf de luchtfilterbox ook een flexibele aluminium achtige pijp richting de uitlaat. Deze is bedoeld om in de winter warme licht aan te zuigen, maar in de zomer niet nodig. Misschien blijft de klep hangen waardoor hij bloed hete lucht aanzuigt vanaf de uitlaat. Maarja, als die pijp al weg is kan dit het niet zijn.

Verder: bobine oke? Bij warm worden willen die ook wel eens moeilijk doen.
BDP sensor ook oke?

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 13:21 #1419724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet je dat zeker?
Je schreef:

Integendeel: ik kan hem een half uur stationair laten lopen en dan slaat de fan niet aan. Die koeling is dik in orde!

Weet je dat zeker? Gaat de fan ook niet aan als je na een ritje van een half uur op 120 km/uur de motor een paar minuten stationair laat draaien? Dat zou wel moeten, als dat niet gebeurt wil dat zeggen dat je fan niet aanslaat als het wel zou moeten (en dat is geen teken dat het koelsysteem in orde is, integendeel).

Als de auto snel rijdt (80 of 120 km/uur) wordt de koelvloeistof gekoeld door de wind die door de radiateur raast. Rijd je langzaam of sta je stil dan blijft het blok nog hitte afgeven maar die kan niet weg tenzij de fan gaat draaien. Als die niet gaat draaien is er wat elektronica onder de kap die het wel heel warm gaat krijgen.

Heb je een E-fan of een viscofan die aan de poelie van de waterpomp zit? Die laatste werken op leeftijd vaak niet goed meer (maar meestal draait bij een versleten viscokoppeling de fan juist altijd mee, het straaljagergeluid).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 13:54 #1419729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan zou de motor toch aan de
Dan zou de motor toch aan de kook moeten raken. Sinds ik een nieuwe radiateur heb, slaat ie eigenlijk nooit meer aan. En de temp. blijft altijd mooi in het midden. Maar ook al zou ie te heet worden, dan moet een motor op zich nog normaal blijven presteren, tenzij ie echt té heet wordt. Ik heb heb auto's wel eens aan de kook gehad, maar dat is dan niet te merken in het rijden. De visco heb ik al eens vervangen en er zit ook nog een elec. fan voor de airco.
Maar het blijft toch raar, als je eventjes in de stad komt, of het weer wordt wat warm, dat ie dan gaat verzuipen?
De LMM is al vervangen.
BPD sensor is afhankelijk van temp. in de signalen die hij doorgeeft?
Ik ga inderdaad wel eens die pijp vanaf de uitlaat eraf halen. Wellicht dat ie blijft hangen. In het verleden wel eens gecontroleerd en was toen goed. Kan zijn dat ie nu open blijft. Maar dat is moeilijk te controleren, want dan moet je hem uit elkaar halen, weet ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 15:08 #1419730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb bij de groene van Harm
Heb bij de groene van Harm precies hetzelfde opgelost van de week, een defecte vonkversterker was het probleem.

Groet Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 19:18 #1419733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor alle reacties.
Dank voor alle reacties.
Even een vraag:
Heeft de temperatuur van de motor effect op de BPD-sensor, vonkversterker of relais voor de injector? Welke systemen zijn nog meer afhankelijk van de motortemperatuur?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 19:31 #1419734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BDP
BDP sensor heeft denk ik het minst te lijden van warmte/hitte, isolatie van de kabel moet wel onbeschadigd zijn. Is die gescheurd dan wordt hij vochtgevoelig (of warmtegevoelig, als hij vochtig is en opdroogt). Vonkversterker is warmtegevoelig en het relais ook wel denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 20:11 #1419735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iemand vertelde mij dat de
Iemand vertelde mij dat de injector relais bij het schutbord zit. Maar die zit bij mij toch op het kvs-vaatje? En de vonkversterker is toch dat platte apparaatje wat aan de binnenkant van het spatbord zit? Die zit wel een eind van de warmtebron af.

Toch wil ik nog even onder de aandacht brengen dat het probleem weg is wanneer ik de accuklem eraf haal en er weer op doe.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 20:23 #1419737 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jij hebt een USA editie
Je hebt een USA editie lees ik in je ondertitel. Wat voor onstekingssysteem heb je? Veel USA edities hebben een Renix onstekingssysteem inplaats van de gebruikelijke EZK.

Lh 2.2 met een BDP sensor is namelijk ook wel bijzonder. Lh 2.2 heeft meestal een hall gever.

Heb je daar meer info over?

Een Renix onsteking uit de USA heeft trouwens geen vonkversterker.

Groeten,
Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 20:24 #1419738 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Injector
Injector relais zit trouwens inderdaad op het KVS vaatje. Bij de 940's is die inderdaad verplaatst naar het schutbord.

Groeten,
Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC