koeling

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-12-2018 09:16 #1451606 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik snap je punt voor wat
Ik snap je punt voor wat betreft een lichte overshoot, en de theorie er achter.
Maar mijn vraag blijft; bij welke temperatuur denk je dat de kvs gaat koken?

I

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2018 10:55 #1451607 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic overshoot is aantoonbaar in de praktijk
op dezelfde manier zoals ik heb aangegeven bij:
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat
en dat gebeurt vaker dan je denkt.

kvs zoals door Volvo voorgeschreven heb ik in een pannetje getest.
Dat gaat bij iets van 110 graden koken.

Bovendien tijdens overshoot is de motor flink heet.
De productie van NOx neemt dan flink toe.

Het is maar waar je voor gaat.

De verhalen op het forum waarbij men probeert te constateren of er wel of niet een koppakking eraan is gegaan zijn talrijk. Ook tuurt men eindeloos naar bellen in het vaatje. Nou die komen vanzelf als je een tijdje wacht bij stationair.

De toepassing met de extra sensor is een uitbreiding op het Volvo systeem. Zit niks in de weg en geeft een grotere betrouwbaarheid op onze verouderde auto's.
Een kvs lekje ontstaat meestal op een moment dat je niet in de gaten hebt.
Je kunt in situaties waar het kritisch wordt ook met het volste vertrouwen gas blijven geven.

In deze tijd van het jaar een beetje lastig, maar ik zal eens noteren wat de voltwaardes van de tempmeter zijn bij welke temp van de kvs in de kop.
Bij 92 hoort 0,8V, bij 102 hoort iets van 0,6V. Dit kan nauwkeuriger.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-12-2018 11:57 #1451608 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Gewoon berg op getest.
Gaat koken bij 5 personen en bagage, buitentemperatuur rond het vriespunt, snelheid 60 km/u, Fan aan, en dan stoppen bovenop, 1800 meter. Was overigens de allereerste keer dat bij mijn auto de fan aanging met het contact uit, daar merkte ik het aan, niet aan de temperatuur meter.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-12-2018 12:05 #1451609 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Even voor de duidelijkheid,
Even voor de duidelijkheid, ik heb geen enkel probleem met je constatering dat er een overshoot plaats vind. Dit heb je aantoonbaar gemeten, en de theorie er achter klopt ook.

Maar ik geloof niet dat deze overshoot voor kokende kvs gaat zorgen.
Let wel; er van uit gaande dat het koelsysteem verder goed functioneert en dus niet 1 of ander drukloos systeem is geworden, of met één of andere defecte thermostaat etc...

Vandaar mijn vraag; bij welke temperatuur denkt men dat kvs gaat koken, en dan specifiek wanneer het koelsysteem onder druk staat (en dus niet in een pannetje). Ik heb al veel waardes voorbij zien komen, zowel hier op het forum als elders, maar in mijn ogen vrijwel nooit de correcte.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2018 12:29 #1451610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adrian is zijn tijd ver vooruit
Want op dit moment heb ik een VW bedrijfswagen en de fan slaat echt bar vaak en veel aan. Zelfs na hele korte stukjes met lage temperaturen loopt de fan nog lekker door als ik bij de auto wegloop. Verklaring van VW ? Is allemaal voor het milieu !
Dus Adrian zijn oplossing past volledig bij wat nu actueel is !

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2018 16:50 #1451614 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic kvs zoals door Volvo

kvs zoals door Volvo voorgeschreven heb ik in een pannetje getest.
Dat gaat bij iets van 110 graden koken.

En dat is dus bij atmosferische druk. in je koelsysteem staat dat spul onder hogere druk, waardoor ook het kookpunt flink verhoogd wordt. Zelfs al zou je zuiver water in je koelsysteem stoppen, dan nog ligt het kookpunt hoger dan die 110 graden...
Test het maar eens in je snelkookpan, zou ik zeggen!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2018 19:10 #1451616 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Kookpuntverhoging
Een beetje middelbare school natuurkunde:

Kookpuntverhoging door opgeloste stoffen:
nl.wikipedia.org/wiki/Kookpuntsverhoging
En de relatie met druk:
nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt

Met deze twee zaken gecombineerd, heb je dan het goede kookpunt (of dus beter: kooktraject).
Dus koken in een pannetje geeft dus geen goed beeld, zoals Willem terecht al opmerkte. Dan mis je de essentie van het gesloten koelsysteem. De tekst geeft, in de tweede link, ook het voorbeeld van de kookpan.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2018 19:23 #1451617 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mocht er nog twijfel zijn of
Mocht er nog twijfel zijn of Volvo haar auto's wel goed test op hogere temperaturen, kijk dan even in deze oude Factor 700. Hierin staat een overdruk van een artikel over hoe Volvo de 700 heeft getest in Death Valley.
Koelingsproblemen komen dus voort uit een (of meerdere) onderdeel dat ergens niet goed functioneert. Maar niet omdat het systeem niet goed in ontworpen.

De oude Factor:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...actor700-2004-02.pdf

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-12-2018 21:15 #1451621 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Death Valley en de Alpen
Hoi lex.
Death valley ligt onder zeenivo. Daar is de luchtdruk dus hoger. Het kookpunt dus nog hoger dan op zeenivo. In de alpen en de bergen waar ook ter wereld is de luchtdruk dus lager. Dus het kookpunt ligt daar lager. Zo laag dat de temp meter van onze 940 nog niet naar het rood gaat. Ik noem dat een ontwerpfout als je wilt. Daarnaast wordt hierboven ook duidelijk aangetoond dat de plek waar de temperatuur wordt gemeten niet onder alle omstandigheden handig is gekozen om de fan aan te sturen, ontwerpfout?!. Bovendien is de fan elektries en dus storingsgevoeliger dan een visco fan, ontwerpkeus die te bediscusieren valt.
Ten slotte is de opbrengst van de waterpomp bij stationair na hoge belasting te weinig, DAAROM ook het stoerdoenigere hogere toerental in Death Valey. Dat was een verkooppraatje. Mijn volvo 940 kookt wellicht soms op precies dezelfde plek als mijn 240, alleeen in mijn 240 zie ik het en kan op tijd minder kracht vragen of het toerental verhogen. De 240 levert ook net 100 pk bij dezelfde koeling als de 940, die meer kracht dus ook meer warmte produceert. In mijn 940 moet ik gokken en/of de klep open doen. Ik vind dat jammer en zou dat en schade erdoor willen voorkomen door bijvoorbeeld een beter werkend metertje of een zelfgemaakt schakelingetje dat de elektrische fan eerder aan laat slaan? Overivens zijn de radiatorenvan beide volvo's recent, de waterpompen doen het goed en worden bijtijds vervangen evenals de KVS en de thermostaten. De doppen van de expansietankjes bouwen ongeveer even veel druk op, die van de 940 heb ik 1,5 jaar geledennog preventief vervangen. Het is een forum iedereen zijn mening, maar koken met de meter recht omhoog wil ik wat mee en valt bij mij niet onder ruimbemeten, maar onder ontwerpfout.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2018 22:16 #1451624 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Death Valley ligt op 86 m
Death Valley ligt op 86 m beneden zeeniveau: nl.m.wikipedia.org/wiki/Death_Valley
Maak dus niet veel uit met de hoogte in Nederland.

Hou het hoofd koel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC