koeling
- noppen20
- Junior lid
-
Maar mijn vraag blijft; bij welke temperatuur denk je dat de kvs gaat koken?
I
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/controle-thermostaat
en dat gebeurt vaker dan je denkt.
kvs zoals door Volvo voorgeschreven heb ik in een pannetje getest.
Dat gaat bij iets van 110 graden koken.
Bovendien tijdens overshoot is de motor flink heet.
De productie van NOx neemt dan flink toe.
Het is maar waar je voor gaat.
De verhalen op het forum waarbij men probeert te constateren of er wel of niet een koppakking eraan is gegaan zijn talrijk. Ook tuurt men eindeloos naar bellen in het vaatje. Nou die komen vanzelf als je een tijdje wacht bij stationair.
De toepassing met de extra sensor is een uitbreiding op het Volvo systeem. Zit niks in de weg en geeft een grotere betrouwbaarheid op onze verouderde auto's.
Een kvs lekje ontstaat meestal op een moment dat je niet in de gaten hebt.
Je kunt in situaties waar het kritisch wordt ook met het volste vertrouwen gas blijven geven.
In deze tijd van het jaar een beetje lastig, maar ik zal eens noteren wat de voltwaardes van de tempmeter zijn bij welke temp van de kvs in de kop.
Bij 92 hoort 0,8V, bij 102 hoort iets van 0,6V. Dit kan nauwkeuriger.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
- noppen20
- Junior lid
-
Maar ik geloof niet dat deze overshoot voor kokende kvs gaat zorgen.
Let wel; er van uit gaande dat het koelsysteem verder goed functioneert en dus niet 1 of ander drukloos systeem is geworden, of met één of andere defecte thermostaat etc...
Vandaar mijn vraag; bij welke temperatuur denkt men dat kvs gaat koken, en dan specifiek wanneer het koelsysteem onder druk staat (en dus niet in een pannetje). Ik heb al veel waardes voorbij zien komen, zowel hier op het forum als elders, maar in mijn ogen vrijwel nooit de correcte.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus Adrian zijn oplossing past volledig bij wat nu actueel is !
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
En dat is dus bij atmosferische druk. in je koelsysteem staat dat spul onder hogere druk, waardoor ook het kookpunt flink verhoogd wordt. Zelfs al zou je zuiver water in je koelsysteem stoppen, dan nog ligt het kookpunt hoger dan die 110 graden...kvs zoals door Volvo voorgeschreven heb ik in een pannetje getest.
Dat gaat bij iets van 110 graden koken.
Test het maar eens in je snelkookpan, zou ik zeggen!
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Kookpuntverhoging door opgeloste stoffen:
nl.wikipedia.org/wiki/Kookpuntsverhoging
En de relatie met druk:
nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt
Met deze twee zaken gecombineerd, heb je dan het goede kookpunt (of dus beter: kooktraject).
Dus koken in een pannetje geeft dus geen goed beeld, zoals Willem terecht al opmerkte. Dan mis je de essentie van het gesloten koelsysteem. De tekst geeft, in de tweede link, ook het voorbeeld van de kookpan.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Koelingsproblemen komen dus voort uit een (of meerdere) onderdeel dat ergens niet goed functioneert. Maar niet omdat het systeem niet goed in ontworpen.
De oude Factor:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...actor700-2004-02.pdf
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Death valley ligt onder zeenivo. Daar is de luchtdruk dus hoger. Het kookpunt dus nog hoger dan op zeenivo. In de alpen en de bergen waar ook ter wereld is de luchtdruk dus lager. Dus het kookpunt ligt daar lager. Zo laag dat de temp meter van onze 940 nog niet naar het rood gaat. Ik noem dat een ontwerpfout als je wilt. Daarnaast wordt hierboven ook duidelijk aangetoond dat de plek waar de temperatuur wordt gemeten niet onder alle omstandigheden handig is gekozen om de fan aan te sturen, ontwerpfout?!. Bovendien is de fan elektries en dus storingsgevoeliger dan een visco fan, ontwerpkeus die te bediscusieren valt.
Ten slotte is de opbrengst van de waterpomp bij stationair na hoge belasting te weinig, DAAROM ook het stoerdoenigere hogere toerental in Death Valey. Dat was een verkooppraatje. Mijn volvo 940 kookt wellicht soms op precies dezelfde plek als mijn 240, alleeen in mijn 240 zie ik het en kan op tijd minder kracht vragen of het toerental verhogen. De 240 levert ook net 100 pk bij dezelfde koeling als de 940, die meer kracht dus ook meer warmte produceert. In mijn 940 moet ik gokken en/of de klep open doen. Ik vind dat jammer en zou dat en schade erdoor willen voorkomen door bijvoorbeeld een beter werkend metertje of een zelfgemaakt schakelingetje dat de elektrische fan eerder aan laat slaan? Overivens zijn de radiatorenvan beide volvo's recent, de waterpompen doen het goed en worden bijtijds vervangen evenals de KVS en de thermostaten. De doppen van de expansietankjes bouwen ongeveer even veel druk op, die van de 940 heb ik 1,5 jaar geledennog preventief vervangen. Het is een forum iedereen zijn mening, maar koken met de meter recht omhoog wil ik wat mee en valt bij mij niet onder ruimbemeten, maar onder ontwerpfout.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Maak dus niet veel uit met de hoogte in Nederland.
Hou het hoofd koel.