koeling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 09:33 #1419790 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind het maar vreemd dat
Ik vind het maar vreemd dat je extra onderdelen zou moeten toevogen om de temperatuur onder controle te krijgen.
Volgens mij doe je dan aan symptoon bestrijding terwijl je de oorzaak moet aanpakken.
Misschien toch die radiator van dik 20 jaar oud, al ziet die er nog zo lekvrij uit, eens vervangen.

Bij mijn 940, 30 graden en een kleine 2 ton aan de trekhaak, allemaal geen enkel probleem.
(en nu snel even afkloppen....)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 16:22 #1419800 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling = warmte transport
Beste mensen, wat vaak vergeten wordt (Adrian stip[t het even aan), is dat voordat de ventilator de warmte uit de radiator verwijdert, moet EERST de warmte van het motorblok naar de radiateur gaan.
Nu, Dit vindt plaats middels de waterpomp waarvan het toerental evenredig is met het toerental van de motor. Bovendien is de (centrifugaal) waterpomp een slechtere efficiëntie bij lagere toerental.
Verschillende keer al meegemaakt dat, zelfs bij een heel nieuwe auto, in de file, op de helling, de motor ging koken. Niet omdat de fan het niet deed, maar omdat de waterpomp onvoldoende warmte transporteert naar de radiator.
De oplossing is dus simpel. Als je stilstaat en je ziet dat je de temperatuur meter begint op te lopen, gewoon wat gas geven. 1.500 toeren is voldoende en je ziet direct dat de temperatuurmeter als de gezwinde spoed terug gaat naar normaal.
Dat is ook de reden dat bij zwaardere belasting dan normaal (b.v. in de bergen), men er heel goed aan doet om een tandje terug te schakelen zodat de motor en dus de waterpomp sneller draaien, ook als de motor de belasting goed aan kan.

Iets anders is natuurlijk als je een vervuild koelsysteem hebt. Maar daar ga ik even niet van uit.

Succes in de komende vakantie in de bergen.

Groetjes,
Francis

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 22:32 #1419807 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic prima uitleg
Nu een stapje verder. De motor blijft warmte produceren en er is geen rijwind. De temperatuur van het hele systeem gaat naar de 102 graden voordat de efan aanslaat.
Vervolgens moet de auto zwaar presteren, optrekken en bergje op.

Op dat moment beschik je niet over echte koelcapaciteit met een hete radiateur.

Dit verschijnsel kun je voorkomen door ook bij een hete radiateur de fan preventief aan te zetten.

Het is een tekortkoming van een fan-aansturing alleen op basis van de temperatuur in de kop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 11:37 #1419814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat bedoel ik dus met
Dat bedoel ik dus met symptoon bestrijding. In zo'n geval ga ik in ieder geval niet zitten klooien met gas bij geven.
Vervang dan gewoon die waterpomp, sterker nog dat had je bij de vorige riemwissel moeten doen, maar ja toen werd voor een paar centen besparing gekozen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 17:52 #1419821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan die fan dan niet een paar
kan die fan dan niet een paar graden eerder aanslaan standaard of is dat in andere situaties niet wenselijk?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2015 08:54 #1419826 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic weinig effect en bijverschijnselen
De efan inschakelen bij een iets lagere temperatuur in de kop kan, echter het verhelpt het probleem niet. En er komt een ander verschijnsel bij. Namelijk dat de efan zal gaan draaien terwijl er nog voldoende koud koelwater in de radiateur zit. Dit komt doordat het temperatuurverschil tussen openen thermostaat en aanslaan van de fan te klein wordt.
Thermostaat en fan werken dan niet goed samen. Afgelopen winter heb ik een 92 graden thermostaat in de 940 gezet, als experiment voor zuiniger gebruik. Met deze thermostaat sloeg de fan aan in de file, terwijl de temperatuur van de radiateur nog geen 40 graden was.

Volvo heeft een ontwerpfout gemaakt door de ect sensor ook te gebruiken voor aansturing van de fan.
De ect sensor is prima voor aansturing brandstof/ontstekingscomputer tijdens het opwarmen van de motor. De ntc geeft in het temperatuurgebied van -20 tot 60 graden een grote variatie in gemeten voltwaarde voor de lh en ezk. Bij 100 graden is de ntc aan het einde van zijn meetbereik. Zie grafiek met gemeten voltwaarde door de LH.
volvo700vereniging.nl/node/52431

Voor aansturing van de efan zit de sensor op de verkeerde plek en is daardoor niet doelmatig, met als gevolg een inadequate werkwijze in bepaalde situaties.

Een andere oplossing is de fan preventief te laten draaien bij stationair. Dat doet de de Rica chip. Hier is het niet wenselijk dat dit ook gebeurt bij een lage temperatuur in de radiateur. Dit kan ook opgelost worden met de tempswitch door de fan alleen preventief te laten draaien wanneer de temperatuur in de radiateur de 60 graden heeft bereikt. De tempswitch in de 940 heb ik na wisseling van LH omgezet naar deze funktie. In de tempswitch zit een wisselrelais met een instelbare temperatuur als meting.
volvo700vereniging.nl/electro/lh24-upgrade-naar-984

Info voor de critici: het materiaal voor de koeling, radiateur,kvs,dop, etc.. is tiptop in orde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2015 15:14 #1419829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaf de fan komen een zwarte,
Vaf de fan komen een zwarte, rode en groene draad naar het relais, welke moet ik hebben om via een schakelaar te vebinden met de masa??
Gr. Joop

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2015 09:30 #1419848 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic aansturing relais
Je moet het relais aansturen niet de fan, die vraagt veel te veel stroom.
Kijk even op het schema op bladzijde 62 van een 97er.

Wanneer je op de blauwzwartedraad massa zet gaat de fan lowspeed draaien.

De blauwzwarte draad komt aan de passagiersvoetenzijde de cabine in.
Je vist hem uit de bos naar de LH. Stukje strippen en er een draad aan vast knopen.
Doe je het netjes dan solderen.

Hier zie je een foto van de draden naar de LH:
volvo700vereniging.nl/electro/lh24-upgrade-naar-984

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2015 13:37 #1419852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Adriaan. Gazoeken.
Bedankt Adriaan. Gazoeken.
Gr. Joop

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2018 17:41 #1451598 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Capaciteit versus systeem
volvo700vereniging.nl/node/52431

Er staat niet dat het systeem onderbemeten is.

Wanneer je de verhaallijn begrijpt zie je dat er risico is voor overschoot en voor koken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC