koeling

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2015 16:52 #1419685 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic extra koeling
Ik heb zoveel metertjes in de verschillende auto's hangen die informatie over de temperatuur aangeven, dat ik zelf af en toe niet meer weet wat ik in welke auto ingebouwd heb.
Dat ik de temperatuur in de gaten houd lijkt me duidelijk. De temperatuurwaarde van de tempmeter en voltage over de sensor van de tempmeter, ect voltwaarde voor ecu, extra sensor en meter op radiateur boven en eentje op de onderbuis.
Zo heb ik de temperaturen het afgelopen jaar onder alle omstandigheden in de gaten gehouden.

De capaciteit van het koelsysteem is inderdaad ruim bemeten. Zo heb ik vrolijk rondgetuft in landen met 40 graden, airco aan en berg op.

Toch zijn er situaties dat de temperatuur in de kop kan oplopen.
Van de week bij stadsverkeer liep de temperatuur op mijn extra chinese metertje op tot 110 graden. Op dat moment sloeg de efan pas aan. Dat gebeurt bij stilstand en voor stoplichten. Rijd je weer een stukje dan zakt de temperatuur door kvs circulatie en rijwind, indien aanwezig, weer snel. Het metertje zal iets overdrijven.

De waterpomp zorgt voor onvoldoende circulatie bij stationair. De temperatuur van het hele koelsysteem loopt dan op.

Dat is niet wenselijk, dus zodra de temperatuur in de onderbuis boven de 70 graden komt kan de fan dus beter aanslaan. In de 940 heb ik hiervoor een tempswitch geïnstalleerd en die doet prima zijn werk om inderdaad altijd voor voldoende koelcapaciteit te zorgen. Dat dingetje hangt in mijn dasboard kastje, zodat ik er ook nog makkelijk bij kan. Een sensor op de onderbuis dichtbij de radiateur en het relais stuurt de aarde aan voor lowspeed van de fan. Bij een 940 is dat de blauw-zwartedraad van ecu naar fanrelais, Bij de 960 de groen-oranje draad.

De tempswitch heb ik gekocht bij Conrad.

Rica levert ook chips die de fan bij stilstand laten draaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2015 17:21 #1419686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Teveel weten..
Je moet misschien ook niet te veel willen weten. Er draaien nou geen bosjes redblocks in elkaar als het een beetje warmer wordt, dus zal ook die 110°C wel geen groot probleem zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2015 15:11 #1419706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit is uit
volgens mij gaat die gewoon 'hard' uit als je het contact uitdoet. Probeer maar eens in de file als je hem hoort aanslaan je contact helemaal uit te doen. Er wordt echt niet meer nagekoeld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2015 18:44 #1419712 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De plus
De plus rechtstreeks van de accu op de "thermo schakelaar"van de fan.
en dat contact weer overbruggen met die extra schakelaar.
Je moet het even zien ,...volgende sleuteldag in Elburg ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 20:18 #1419736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een nieuwe radiator doet echt
Een nieuwe radiator doet echt wonderen, weet ik uit ervaring. Die koeling is dan inderdaad dik overbemeten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2015 22:53 #1419741 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic metingen
Wanneer je iets wilt onderzoeken moet je veel meetgegevens verzamelen.
De 940 heeft in warme periodes altijd een beetje kvs verlies vertoond. Ook de slangen zijn bij een hete motor flink op druk. Voor een Volvo garage is dit een normaal verschijnsel. Gewoon een litertje bijvullen, niets aan de aan de hand. Echt zorgen heb ik me er niet om gemaakt in de afgelopen 10 jaar. De redblocks kunnen er inderdaad ook behoorlijk goed tegen. Je moet echt zonder kvs rijden om de boel echt stuk te krijgen.

Toch ben ik zelf gaan meten om het fijne van het functioneren van het koelsysteem inzichtelijk te maken. Het is maw een hobby project wat hier op het forum niet ongebruikelijk is.

Met een kleine extra aanpassing heb ik het euvel van Volvo verholpen. De laatste periode geen kvs meer hoeven bijvullen en de aanpassing kost iets van 15 euro.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2015 21:05 #1419760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling
Adrian welk onderdeel kostte 15 euro's. En waar heb je dit
geplaatst om KVS verlies te voorkomen.

Groet Mart, lidnr.: 950

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2015 08:13 #1419764 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tempswitch Kemo
Ergens hierboven staat het:

De waterpomp zorgt voor onvoldoende circulatie bij stationair. De temperatuur van het hele koelsysteem loopt dan op.

Dat is niet wenselijk, dus zodra de temperatuur in de onderbuis boven de 70 graden komt kan de fan dus beter aanslaan. In de 940 heb ik hiervoor een tempswitch geïnstalleerd en die doet prima zijn werk om inderdaad altijd voor voldoende koelcapaciteit te zorgen. Dat dingetje hangt in mijn dasboard kastje, zodat ik er ook nog makkelijk bij kan. Een sensor op de onderbuis dichtbij de radiateur en het relais stuurt de aarde aan voor lowspeed van de fan. Bij een 940 is dat de blauw-zwartedraad van ecu naar fanrelais, Bij de 960 de groen-oranje draad.

De tempswitch heb ik gekocht bij Conrad.

www.conrad.com/ce/en/product/191249/Kemo...re-switch-thermostat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2015 21:45 #1419780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koeling
Adrian bedankt voor de informatie, ga het verder bekijken.
Verlies toch regelmatig wat kvs.

Groet Mart, lidnummer.: 950.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 09:02 #1419789 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic controle
De temperatuur van de kvs kan flink oplopen tot 115 graden.

Wat eerst in orde moet zijn om kookpuntverhoging toe te staan:

Het systeem moet gesloten zijn en de dop moet de juiste drukopbouw toestaan.
De slangen moeten bij een hete motor altijd flink stevig aanvoelen.

De kvs in een open systeem mag niet koken onder 110 graden. Kun je testen in een pannetje en een vleesthermometer. Kookt de kvs eerder dan is deze teveel verdunt met water.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC