Gerryberrie's slecht lopende 16V caught on tape. iemand een idee? (help!) (OPGELOST!!!???)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2010 20:42 #1297143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stook-city

gerryberrie schreef :  

Ik heb hem op een afgezonderd stukje parkeerplek hier in de buurt neergezet, waar die voorlopig even blijft staan totdat ik tijd heb om naar de distributietiming te kijken.

Op een afgezonderd stukje parkeerplaats in de getto???????? Zou je dat wel doen?
Groetjes Harnt(die ook een jaartje in die getto heeft gewoond)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2010 22:21 #1297164 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Stoke city!

Harnt schreef : Op een afgezonderd stukje parkeerplaats in de getto????????

Zou je dat wel doen?Groetjes Harnt(die ook een jaartje in die getto heeft gewoond)

Hahaha! (lolbroek)Zeker! Hij staat nu bij de 'vaart' bij het bruggetje (waar mijn Volvo's wel vaker stonden) en niet meer voor de deur.Hier in de Stoke-City Getto!Hopelijk kunnen ze er met hun tengels vanaf blijven!Helemaal met oud&nieuw...vorig jaar hadden lolbroeken alle sierstrips van mijn wagen afgesleurd Gelukkig..nog een paar maandjes..en dan gaat alles plat!Volgens mij ook ook jou Ex-hut op nr.91!Woont nou rampzalig volk hiertegenover in die anti-kraak pandjes.Overal wordt kierewiet geteeld.Er staat nu wel een onwijs geinig blauw trabantje op Pools kenteken hiertegenover. Groeten,GerbenPS>Ik hoorde dat jij Marcel morgen om 8 uur uit zn warme bedje komt sleuren en hem op het gevaarlijke ijs laat rollen in een Borat.Zeg hem maar ff dat hij absoluut geen rij talent heeft ! Die korfballers achter het stuur....brrr...

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 19:10 #1297565 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Update
Hallo Volvisti,
Hierbij weer even een update!
Vandaag mogen sleutelen bij Tom (TGTF forum alias) in de loods.Waarvoor ik erg dankbaar ben! (stuk beter dan buiten in de koude wind. en in de sneeuw liggen)Dus: Bedankt Tom! (ook voor de assistentie)
We hebben als eerste de distributie gecontroleerd:Deze is helemaal in orde!Staat goed strak en staat goed op tijd!
Loopt voorderest ook keurig over zn lagers heen..etc..
Daar lag het dus niet aan.
We hebben ook nog even de bougies uit de motor gehaald.En raar maar waar...deze waar spierwit: ofwel hij loopt nu te arm!
Alles dus maar weer in elkaar, en maar weer starten.Even luisteren, en maar besloten even de wagen op de krik te zetten en naar de brandstofpomp te luisteren.Hierbij bleek ook dat op een gegeven moment de brandstofpomp 'zwaar' begint te lopen, en ook precies op dat moment zakt de motor in toeren in, of slaat even over.
De brandstofpomp is 2x vervangen, en allemaal deden ze exact HETZELFDE
Dus..nog geen stap verder..
Vervolgens wat massa punten gecontroleerd.Hierbij bleek de bobine op de een of andere manier ook te zijn 'losgetrild' en deze zat aardig los in zn bevestiging.Deze goed vastgezet, maar het mocht niet baten, motor liep nog steeds hetzelfde.
Ook de massa van het kleppendeksel naar het schutbord hebben we even losgehad, en bijgepoetst.Zo ook de massakabel van de accu naar het chassis.
En ook de massapunten aan de zijkanten van de spatborden.Het mocht niet baten.
Toen ook de massa punten bij de ECU schoongemaakt.Dit mocht ook niet baten.
Vervolgens maar besloten eens de CISklep uit te wissellen.Ik had er eentje uit een andere 16V meegenomen (allebei de kleppen hebben exact hetzelfde nummer, en aansluiting)
Even de klep schoongepoetst en er tussen gezet.Toen de motor gestart, en deze begon bizar genoeg 1500 toeren te draaien stationair.Gecheckt op valse lucht: geen.Als je gas gaf, en weer gas losliet, ging ie of 500 toeren lopen, of sloeg ie af.
Voor de zekerheid ook maar even de accu pool los voor een ECU reset.Weer starten> whooommm...1500 toeren...gasgeven en gas los..500 toeren en slaat af.
Vreemd...oude cisklep dus maar weer terug.En starten...en ..ja hoor...whoooom...1500 toeren..Maar deze doet het iets anders..hij gaat naar de 1500 toeren..zakt naar de 1250..en geeft weer gas naar 1500..en zakt weer naar 1250..en geeft weer gas naar 1500..ofwel..het gaat maar door.Even gasgeven..geen verschil..Cisklep er maar weer tussen uit..accu pool los.cisklep extra goed schoomaken (hij zat wel gewoon los, en liep soepel)en maar weer terug plaatsen.Dit keer schoot ie even richting de 1500, en ging toen langzaam richting de 950 waar die op bleef lopen.En na daarna weer te starten, ging ie gewoon weer 950 toeren lopen..Beetje vreemd..maar goed.Gasklep schakelaar nog gecontroleerd: die klikte mooi, daar lag het dus niet aan.
Na wat verder gezoek, kwamen erachter dat de +12V kabel van de dynamo loszat (losgetrild?) vreemd..zat gelukkig niet mega los, en laadde dus genoeg bij..even vastdraaien en alles was weer goed..maakte helaas geen verschil op de motor loop.
Verder hebben we bijna alle kabeltjes , leidingtjes en stekkertjes bekeken en gecontroleerd, het is allemaal gewoon goed!
Toch blijft ie stationair , ook bij warme motor 'pingelen' hij pruttelt en trilt. afentoe is het ook even een kleine "plof" uit de uitlaat van een misslag.
Nog vreemder en bizarder..ik reed gisteren een kort stukje (heel stiekem, helaas wel gespot door Harnt..haha) en ineens sprong toen het lambda lampje aan, gelijk gestopt en geprobeerd foutcodes uit te lezen..en behold..die deed het ineens ook weer! 1 foutcode: 1-1-3(Lambda integrator boven- of ondergrens)..toen maar even de accupool losgehad, en foutcode is niet meer teruggekomen, zelfs na meer dan 130 km rijden (ritje Lemmer heen en weer naar Tom, en wat kleine ritjes hier)hij geeft nu gewoon 1-1-1 ALL OK
Hij blijft pingelen.
We hebben vandaag ook nog even het brandstofrelais uitgewisseld, helaas geen resultaat, blijft exact hetzelfde.
We hebben ook nog even aan de injectoren 'gevoeld' en hierbij bemerkten wij, dat de ene injector harder tikt dan de andere.Toch doen ze allemaal goed mee, de stekker van de injector afhalen zorgt ervoor dat de motor helemaal beroerd gaat lopen.(dit geldt voor alle injectoren)
Op een gegeven moment waren we het ook zat, en zijn we er na uren klooien maar mee gestopt.Helaas zonder een stap verder te zijn, en de motor pingelt/slaat nog steeds mis.
We (vooral Tom) zijn met een kleine theorie gekomen:Dat bij de (erg) koude motor, de injectoren van binnen zo vernauwd zijn, dat er daardoor te weinig benzine wordt ingespoten.Verder kan vocht ook nog een rol spelen.Ik heb een tijd lang gehad dat de water afvoer bij de benzinedop verstopt zat, en er afentoe wel een druppel water mee naar binnen ging.Maar goed, toen waren de problemen er al, en dit had er ook geen effect op.
Er zit trouwens sinds Mei een nieuw brandstoffilter onder!
Verder hebben we nog gedacht dat de lambdasonde misschien niet jofel was, maar deze werkt wel, anders zou ik geen lambdafout en lambdalampje krijgen...
Ook het blok zelf maakt geen vreemde/rare geluiden.Ook de kleppen zijn gewoon stil en tokken niet.Ook bij koude niet.
Goed, ik ben benieuwd naar de ideen van de andere leden/experts!Ik vind het zeker wel jammer, dat ik nog geen stap verder ben.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 19:22 #1297567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou nou.....
......dat is nog eens een update.
Of het er iets mee te maken kan hebben weet ik niet, maar de knock-sensor heb je gevonden, losgenomen, schoongemaakt en teruggeplaatst? (zou niet mogen uitmaken)
Hoeveel brandstofdruk heb je op je injectorrail? (kan je met zon digitale bandenspanningsmeter testen, die je dan wel kan weggooien, waarschijnlijk, maar dan heb je een waarde, als het goed is.)
Heb je ook een in-tank pomp?Hoe loopt die dan? Beetje regelmatig, of is dat de boosdoener? (die minder hard pompt, waardoor de tweede onder je stoel harder moet werken en meer bromt of zo?)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 19:33 #1297572 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Forse update
Hey Bas,
Dat is zeker een forse update!
Maar zo uitgebreid mogelijk gedaan, dan komt iniedergeval alles aan bod.
Knock sensor heb ik niet aangezeten, niet eens bij geweest.Volgens mij word de knock-sensor bij stationair toerental genegeerd (als ik me de LH2.4 docu ff goed herinner)
Hoeveel brandstofdruk ik heb, weet ik helaas niet.Er zit jammer genoeg niet zo'n 'aftap'puntje op waar ik een drukmeter op kan duwen.
Ik heb ook een intank-pomp, die ik eruit heb gehad.Deze is schoon, het 'rubber' stukje leiding is intact, en hij loopt constant en pomp goed benzine naar de pomp onder de stoel.(getest met een stukkie tuinslang, die daarna verschrompelde)
De pomp onder de stoel gaat opzich niet 'harder' werken, hij gaat gewoon trager lopen, en pompt dus minder, en de motor zakt in in toeren, en dan ineens schiet het toerental van de pomp weer omhoog, en gaat de motor ook weer omhoog in toeren..heel bizar allemaal.Pomp onder de stoel weigert constant te draaien.
Het idee om even +12V en massa van de pomp naar de accu te trekken om te zien of ie dan wel constant loopt is ook al geopperd, binnenkort maar eens probieren.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 19:47 #1297575 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zwoegen
Het is raar maar wel waar allemaal, het vreemde is dus het pingelen in samenloop met de langzame loop af en toe van de brandstofpomp, het enigste wat ik mij nog kan bedenken is dat de injectoren dicht geslipt zijn door die vocht aanslag waardoor ze niet meer optimaal kunnen werken, maar het is ook weer niet continu dus daar kun je ook weer je twijfels bij trekken maar toch wel een poging waard, en anders moeten we eens kijken of een setje groene injectoren wel hulp bieden maja die zijn prijzig en 2de hands moet je geluk hebben.

ideeën zijn dus van harte welkom en Gerben mocht je weer droog willen werken ge weet me te vinden.

Groeten Tom,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 19:55 #1297581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt wel mee.

gerryberrie schreef : De pomp onder de stoel gaat opzich niet 'harder' werken, hij gaat gewoon trager lopen, en pompt dus minder, en de motor zakt in in toeren, en dan ineens schiet het toerental van de pomp weer omhoog, en gaat de motor ook weer omhoog in toeren..heel bizar allemaal.Pomp onder de stoel weigert constant te draaien.

Ik vind dat toch niet zo bizar hoor.
Als je pomp drie bar moet leveren, en de regelaar er ook drie bar op afregeld, maar de pomp zakt in en levert maar 2.5 bar, dan heb je dus, te weinig druk, dat je blok dan inzakt, vind ik dan niet bizar.Waaróm hij harder gaat draaien en dus je toerental weer omhoog gaat, kan ik niet verklaren, maar dat je toerental oploopt, als je meer druk hebt, vindt ik op zich ook niet vreemd.
Injectors hebben toch een minimale openingsdruk nodig?Wat nou als die druk, op het randje ligt van wat de drukpomp onder je stoel kan leveren.
Ben je dan niet klaar met je zoektocht?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 20:07 #1297587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zou
Als het goed is, leveren de brandstofpompen meer dan 3 bar, en wordt de druk geregeld door de drukregelaar. Je zou in het verlengde daarvan denken, dat als een injector niet genoeg kan doorlaten, de druk heel even wat hoger wordt en dat de drukregelaar dit weer verlaagd door meer benzine door te laten. Ik denk dat dat de pomp niet met een lager toerental laat draaien. Qua oorzaak - gevolg lijkt me de oorzaak dat de pomp niet genoeg druk levert, met als gevolg te weinig benzine het blok in. (en niet verstopte injectoren waardoor de pomp langzamer gaat draaien). Wat eigenlijk wel apart is, is dat je eerst een te rijk mengsel had, en nu, niet veel later in tijd en kms, een te arm mengsel. Massa van de lambdasonde is goed ? Eventueel extra draadje trekken ? Circuit van de injectoren is ook goed ? Plus, serieweerstand, injectoren, samenvoeg punt onder het inlaatspruitstuk, ECU ?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 20:26 #1297591 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 5 bar
Hallo Henk, Bas,
Volgens mij leveren de pompen ook meer dan 3 bar, dacht namelijk 5 bar.Maar kan er naast zitten.
Bas, dat hij inzakt bij te weinig druk is natuurlijk niet zo bizar.Dat hij weer beter gaat lopen als de druk omhooggaat is ook niet zo bizar.Het bizarre is, dat de pomp zo wisselend in toerental loopt.En daarme de druk ook.
De injectoren hebben volgens mij geen minimale injectordruk nodig, heb hier ooit voor de lol een injector (uit een FK) aan een bus benzine gehangen, bus aan een boekenkast gehangen (1,8Meter hoog?) en de injector eronder, en er 5volt opgehangen, klikte gewoon open, en de benzine kwam eruit.
Dat was bij lange na geen 1 bar.
Verder is er in het inlaatspruitstuk ook nog onderdruk die het eruit 'zuigt'
Verder is de pomp al vaak genoeg vervangen, en allemaal deden ze hetzelfde.(dan zouden ze allemaal slap moeten zijn)
Henk, het is inderdaad bizar dat ie eerst veels te rijk liep, en nu weer veels te arm.Het het zou best kunnen zijn dat de lamdasonde blijft regelen, en hij daardoor zo varieert in toeren en daarmee ook de brandstofpomp.
Ik zal eens een kabeltje naar de uitlaatpijp trekken.Verder is het circuit van de injectoren, samenvoegpunt, en ECU gewoon in orde.
@Tom, en de andere Volvisti,Als het goed is heb ik komende vrijdag een setje andere 16V injectoren en groene (turbo?) injectoren puur om even uit te proberen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 20:45 #1297593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregelaar
De drukregelaar regelt altijd af op +3 bar, tov de luchtdruk in het inlaatspruitstuk. Is die 1 bar, dan is de benzinedruk 4 bar (absoluut). Heb je wat vacuum in het inlaatspruitstuk dan is de druk absoluut wat lager. De lambdasonde heeft geen terugkoppeling naar de brandstofpomp. Onregelmatig draaien (bij verschillende pompen) verwacht je bij belemmeringen in benzine-aanvoer (bij de tank) of afvoer (drukregelaar, injectoren) of de spanningsvooerziening.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC