Gerryberrie's slecht lopende 16V caught on tape. iemand een idee? (help!) (OPGELOST!!!???)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan ligt er over een kwartiertje (sorry, tegenwoordig budget-internet) ongeveer 62mb aan leesvoer in je (hot-)mailbox, ik hoop dat je er iets aan heb.gerryberrie schreef : Enne..Ja hoor...LH2.4 en ik d8 ook EZ116K, maar over de EZK ben ik niet zeker, over de ECU wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Bedankt Bas!Baseman schreef : Dan ligt er over een kwartiertje (sorry, tegenwoordig budget-internet) ongeveer 62mb aan leesvoer in je (hot-)mailbox, ik hoop dat je er iets aan heb.
Ik wacht rustig af...totdat het binnensijpelt.
Groeten,Gerben</div>
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Groetjes Bouke
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Half jaartje terug (toen de problemen begonnen) heb ik Miquel de compressie laten meten.
zie <a href="/node/33231">HIER</a> de resultaten.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
De compressie waardes klinken niet heel erg spannend. 1 bar verschil is nog wel te overzien voor een auto met 4 ton op de klok. Het enige is dat meestal cylinder nr 4 een wat lagere waarde heeft.
De bougies zijn behoorlijk zwart, wat in de richting van veel te rijk lopen lijkt te wijzen. Een van de dingen die ik dan (misschien mijn tik, maar ik kom het met enige regelmaat tegen) ga roepen is de temperatuursensor doormeten. Als deze een verkeerde waarde afgeeft kan de motor helemaal "but" gaan lopen.
Verder vraag ik me af of de krukaspoelie misschien niet door z'n spie is geslagen en dat de timing van je distributie langzaam maar zeker verloopt. (heb ik ook wel eens meegemaakt). Het kan zijn dat de poelie nog we vast zit, maar niet vast genoeg en dat door de tempwerking en de massatraagheid de timing langzaam maar zeker verloopt. (is de centrale bout wel goed genoeg aangedraait?) Indien die het geval is zou ik dit eerst in orde maken omdat je anders het risico loopt dat de kleppen op een gegeven moment de zuigers gaan raken.
Groetjes Bouke
p.s. Bougiekabels goed aangesloten?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
De bougies zijn inderdaad behoorlijk zwart, wat op rijk lopen wijst.Vreemde is: ik heb ze er zo'n 4000 a 5000 KM geleden nog uit gehad, en toen waren ze heel erg wit: te arm lopen.
(goed in 4000-5000 km kan aardig wat gebeuren)
Er zitten nu gloednieuwe bougies in, waarmee de motorloop niet is veranderd, ik zal ze er over een tijdje weer uithalen om te zien hoe ze eruit zien.
Ik twijfelde zelf ook al aan mijn ECU tempsensor, ik zal hem van de week eens doormeten.
Ik hoop echt niet dat de krukaspoelie door zn spie is geslagen..Dat zou fors balen zijn.
Ik zal daar zo rap mogelijk naar gaan kijken.
Centrale bout is toendertijd zeker strak genoeg aangedraait.
Bougiekabel volgorde zit (volgens mij) goed.Ik heb er iniedergeval niet aan gezeten.
Met deze volgorde heeft die ook goed gelopen.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je de schema's inmiddels? anders heb ik nog wel een kopie van het officiële B234F greenbook liggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je blokkie op 3 cilinders loopt heb je op 1 van de 4 te weinig compressie, dit kan ook zijn door 1 versleten zuigerveer (mag aan nemen dat ze daar nog steeds mee uitgevoerd worden) maar met stationair loop heb je dan wel voldoende druk voor ontbranding maar zodra je wat gaat vragen van haar kan ze het niet leveren,
als de riem 1 tandje is verschoven gaat ze ook raar lopen, diesel van mij zat er ook een klein beetje naast maar ook toen vertikte zij het om te lopen,
Maar zou het kunnen zijn dat je lagers van je kruk-as zijn versleten want dan krijg je ook een vertekend beeld van een slechte loop.
Ik heb je ook een PB gestuurd.
Groeten Tom.