Gerryberrie's slecht lopende 16V caught on tape. iemand een idee? (help!) (OPGELOST!!!???)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 15:03 #1084171 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Omdat ik het ondertussen spuugzat ben waarom mijn 16V zo slecht loopt, heb ik de cam er maar eens bij gepakt en een videotje gemaakt.
Geen high-quality, maar nu is iniedergeval zichtbaar wat het probleem is.
Video : <a href="
">KLIK! (op youtube is de kwaliteit erg slecht, ik heb www.thimotheus.com/Volvo/100_2554.mov ">HIER en www.mollymolly.nl/Volvo/100_2554.mov ">HIER het filmpie ook, in een stuk betere kwaliteit, alleen moet je dan zelf ff downloaden, 62 MB)
Geluid is niet mega goed, maar let goed op het motorgeluid.Ik heb ook een klein stukkie gereden (en man, dat is moeilijk om te rijden en in de andere hand een camera te richten)Maar let op het motorgeluid, ook tijdens het rijden.
En dit is zowiezo iedere ochtend zo, en vaak ook als hij smiddags - savond's weer is afgekoeld.
Er is iniedergeval dus minimaal 1 cilinder die niet lekker meedoet.
Wat is er vervangen? Bijna alles, behalve het motorblok zelf.
ECU.EZK.Injectoren - gehele injectorrailDrukregelaar (2x)Brandstofpomp onder stoel (2x, de 3e heb ik al aangeschaft)CISklepLMMLambda sonde (2x)GasklephuisLuchtfilterhuisLeidingenOnstekings gebeuren.BDP sensorEn een hele zooi meer....
Lambda lampje brandt niet.Laatste keer foutcodes checken: 1-1-1Ik kan nu al sinds een dikke maand ofzo, ineens geen foutcodes meer uitlezen.Uitleeskastje is morsdood.
Hopelijk heeft iemand een idee wat er mis kan zijn(?), aan de hand van het filmpie.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 16:33 #1296749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gokje
Misschien de distributie riem versprongen en een klepje(s) geraakt?
ik zou sowieso de timing van de riem eens bekijken als ik jou was.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het filmpje nog niet bekeken heb.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 17:01 #1296755 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic het lijkt wel een diesel
Het lijkt wel op de koude start van een diesel.
Wanneer er een gloeibougie stuk is duurt het ook even voordat alle cylinders meedoen.
Bij jouw 16v kan het zijn dat na een koude start een van de hydraulische klepstoters niet goed op gang komt. Dit resulteert in een slechte cylinder vulling.
Geen problemen met warme motor? De olie is dan warm en dunner waardoor het probleem weg is.
Er is een truuk met ATF olie om de boel los te maken. Werkt die, dan ben je op het spoor.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 17:06 #1296756 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic +1
Ik heb het filmpje bekeken en beluisterd en ik moet je eerlijk zeggen dat ik bovenstaande diagnose de meest plausibele vind, ook aangezien je eigenlijk alle andere opties al hebt gehad/vervangen....
Heb je ook je bougies gechecked?

GG,

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 17:50 #1296761 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 3 pootjes.
Hallo Volvisti,
Bij warme motor loopt die stukken beter, maar ook niet zoals het hoort.Er gaat bij warme motor en stationair lopen, afentoe een akelige trilling door de hele wagen heen afkomstig van de motor, het toerental zakt dan ook eventjes in.
Verder is het vermogen redelijk, niet zoveel als het hoort, het voelt een beetje alsof die constant op 3 pootjes loopt.
Ook als je al rijend de koppeling intrapt en gas loslaat, zakt het toerental volledig in, onder de 500 &gt; soms slaat ie dan ook af, maar vaak red ie zich weer eruit en gaat ie gewoon 900 toeren lopen.
Ook de wagen laten rollen op stationair toerental is uit den boze, dan hikt de hele wagen fors heen en weer. (alsof er een pootje niet mee doet)
Bij warme motor staat het blok ook te bonken en te trillen, maar stukken minder dan bij koude motor.
De ATF truuk is mij bekend, binnenkort maar eens even proberen.
De olie is op 25 september op een sleuteldag ververst inclusief filter, dat is nu misschien zo'n 2000 KM geleden
Bougies ben ik me van me doodgeschrokken.Hieronder wat foto'tjesHeb er GLOEDNIEUWE bougies in gedaan:maar geen effect, motorloop en probleem blijft EXACT hetzelfde.Maar Miquel, jij hebt ze er zo'n 5000 KM geleden bij mij nog uitgeplukt, toen waren ze nog perfect, ietwat wit uitgeslagen, maar verre van hoe dit eruit ziet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 18:25 #1296772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
Je hebt volgens mij zo'n beetje alles uitgewisseld.
Dus ik zou wat mechanisch verwachten.

Een klepstoter die blijft hangen zou kunnen, idd eens ATF bijkieperen als de motor warm is, en daarna wel olie verversen.

Maar ik hoor op het YouTube filmpje nou niet echt specifieke klepstoter geluiden. (dat YouTube filmpje kan wel wat vertekenen natuurlijk).
Dat "dieselen" is volgens mij het bekende probleem van de kantelende zuigers, ik ken nog wel meer auto's die zulk soort geluiden maken maar nog perfect lopen.

Ik hoor nergens iets over timing ...
Kleine moeite om dat te controleren toch?

En als 1 van de nokkenassen of de krukas iets verkeerd staat wil niet zeggen dat gelijk je kleppen krom zijn, maar gaat je motor wel raar van lopen.

Heb je die andere b234f niet meer? Daar zou je klepstoters van uit kunnen wisselen als dat het blijkt te zijn.

Evt. Heb ik ook nog wel klepstoters voor je liggen :)

Succes met de zoektocht!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 18:41 #1296774 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Pats boem.
Hoi Jelmar,
De volledige distributie is afgelopen Maart op een sleuteldag bij Schmidt in Gemert vervangen, met de hulp van Miquel, en de mannen van Schmidt.
Zo'n 10.000 KM geleden.
Alles is gedaan zoals het moet.Het lijkt me raar dat hij dan ineens een tandje overslaat.Als hij een tandje overslaat zou het effect meteen 'pats boem' er moeten zijn.
De problemen die ik nu heb, kwamen langzaam opzetten, en werden steeds erger.
(Ben meerdere keren bij Miquel langsgeweest met mijn 16V, hij weet ervan, toen waren de problemen nog wat kleiner dan nu, maar wel aanwezig)
Ik zal binnenkort proberen de timing even te checken (voor de zekerheid)Helaas heb ik geen sleutelruimte, en moet ik dus alles buiten in de kou doen :( (brrr..)
Die andere B234F was nog erger dan die van mij.Die dieselde erg zwaar, en de olie die erin zat was infeite gewoon van teer.Blokje liep ook niet zo heel erg lekker.
Ja mijn B234Fje heeft wel last van wat kantelende zuigers, maar dat verdwijnt bij warme motor.
De kleppen zelf zijn gewoon stil.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 19:38 #1296787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, niet helemaal.

gerryberrie schreef : Alles is gedaan zoals het moet.Het lijkt me raar dat hij dan ineens een tandje overslaat.Als hij een tandje overslaat zou het effect meteen 'pats boem' er moeten zijn.

Niet helemaal hoor.
Ik trek de deskundigheid van het erop zetten van de riem niet in twijfel, laat ik dat voorop stellen.
Maar als je start en tijdens de start verspringt ie een tandje, dan is dat toch ook een soort van pats-boem, of niet?Dan zet je hem 'savonds prima lopend weg en de volgende dag (tot nu) loopt ie rot.
Bij starten zou je volgens mij wel de meeste kans op verspringen hebben.
Moet je bij een 16-klepper de riem-spanner niet na-trekken/controleren.Is dat gebeurd?
Die donkere bougies, dat is enkel maar een soort van bevestiging van verkeerde timing toch? (of heb ik dat verkeerd onthouden)
Lampie erop, dan weet je het zo.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 20:03 #1296789 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ??
Hoi Bas,
Geen idee of die na getrokken moet worden.Is iniedergeval niet gedaan.(Dat dit moest is mij bij Schmidt te Gemert ook niet verteld)
Wat ik bedoelde met pats-boem is: de problemen waren er niet zomaar op slag...die kwamen heel klein en kalmpjes aanzetten.
Eerst starte die koud altijd prachtig en reed vrolijk weg.Tijdje later was het, koud starte die prachtig, reed goed weg, maar hield lichtjes in.Weer wat later &gt; Starte prachtig, reed met een hikje weg.Weer wat later &gt; Starte wat moeilijker, reed al hikkend weg.En zo ging het steeds erger...Tot die nu waardeloos start en waardeloos loopt.
Eerst was het ook nog zo, dat hij warm nog perfect liep.Dat is nu ook al niet meer zo, warm loopt ie ondertussen ook al steeds slechter.
Als de riem versprongen was, zou het van de een op de andere dag van goed naar slecht moeten zijn gegaan, en dat is niet gebeurd, het ging geleidelijk.
Of die zwarte bougies een teken van slechte timing zijn zou best kunnenHet is zowiezo een teken van slechte ontbranding: te rijk, te laat.
Ik ga van de week het trucje met de ATF olie maar eens doen.En de timing checken.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 20:35 #1296798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HEE GGERBBEN DE TIMING
HEE GGERBBEN DE TIMING CHECKEN IS EEN KLEINE MOEITE EN SLUIT WEER IETS UIT, BOVENDIEN LOOP JE NAAR HET EINDE VAN JE OPTIES

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC