Pierburg 2B7 carburateur en "Vapour Separator"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 15:24 #1223478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer eens getest op de openbare weg
Hoi Adrian,
Dank voor je gestuurde teksten! Daar ga ik volgend weekend me eens over buigen.De 740 B230K heb ik vanochtend voorzien van transparante brandstofleidinkjes tussen brandstofpomp, dampafscheider, benzineretourbuis-naar-de-tank en de carburateur. De auto is sinds gisteren ontschorst en ik heb er zoëven een half uurtje of zo wat rondjes mee door het dorp gereden om te testen. De motor draait als een zonnetje, pakt lekker op bij acceleratie.
Geen probleem, maar van het één op andere moment valt de motor stil. Als ik dan naar de transparante slangetjes kijk, dan zie ik dat het slangetje tussen dampafscheider en carburateur op dát moment leeg is. De aanvoerleiding en de benzineretourleiding staan helemaal vol. De auto even een paar tellen laten staan, starten en weer meteen mooi draaien zodra de benzine weer bij de carb is aangekomen.
De eerste keer dat de motor afsloeg, gebeurde dat nadat ik met het gaspedaal had "gespeeld". Tót die tijd was alles prima. De keren dat de motor daarna nog afsloeg, was dat spelen met het gaspedaal niet het geval en gebeurde het afslaan bij rustig rijden en gas loslaten.
Mijn conclusie: "iets" zorgt er voor dat op een (willekeurig?) moment de brandstof niet meer het slangetje naar de carb wordt ingepompt.
1. Tóch weer de scheider (dat bolletje) in de dampafscheider, maar die is splinternieuw...?
2. De benzine wordt prima uit de tank opgepompt, maar ik vind dat er vrij veel belletjes meekomen. Ik heb echter geen vergelijk wat normaal zou zijn.
3. "Iets" trekt de benzine de retourleiding in op willekeurige momenten. Vacuüm in de tank??
Acties die op dit moment het testlijstje staan:
1. Testritjes in het dorp gaan maken zonder tankdop
2. De auto bij de garage eens laten beoordelen ten aanzien van de kwaliteit van de brendstofleidingen van tank tot motorruimte en weer terug.
Iemand ideeën?
Groet, Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2009 11:09 #1224270 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lucht in brandstofleidingen
Hoi Lieme, Ik was 10 dagen met vakantie en na terugkomst stond ik dagelijks op het ijs. Vandaar mijn late reactie.
Lucht komt in de benzineleiding bij een combinatie van geringe inhoud van de tank en een snel genomen bocht of een steile helling.
Andere reden voor de belletjes kan zijn dat er ergens in de aanvoerbuis lucht wordt aangezogen. Dit kan gebeuren op een plaats van slechte aansluiting van een vaste leiding en een flexibele.
De pomp trekt er flink aan en zorgt voor redelijke onderdruk. Is de doorstroom niet makkelijk door bijvoorbeeld een verstopping of beschadiging van een vaste buis, dan wordt er makkelijk lucht aangetrokken
in de leiding. Dit hoeft geen lek te veroorzaken.
De funktie van de dampafscheider is om deze lucht weer richting tank te sturen. Echter niet om benzine retour te laten gaan. Mijn redenering is dat het kogeltje de retourleiding behoort af te sluiten.
Test
1 jouw voorgestelde inspectie van alle brandstofleidingen, probeer ze voor en achter te ontkoppelen en door te blazen
2 zet een andere retourleiding op de dampafscheider en breng deze naar een doorzichtig vaatje op de motorkap, dan zie wat er gebeurt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 21:56 #1232580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Observaties
Vorige weekenden en dit weekend heb ik weer wat tijd gehad om aan de GL-problematiek te werken.
Ik heb de dampafscheider gebypassed met een tijdelijke transparante benzineslang vanaf de mechanische pomp via het brandstoffiltertje de carb-ingang in. De slang laat nu geen belletjes meer zien. Onder andere met Peter Vrakking wat testritjes gemaakt. Samen naar een probleem staren is ten slotte effectiever (en gezelliger!).
De verklaring van de werking van de brandstofpomp van Adrian is me helemaal duidelijk. Gezien het mechanisme stopt het oppompen zodra de vlotternaald in de carb dichtgaat. Alleen de rode hefboom vanaf de krukas blijft heen en weer gaan, maar het stangetje naar het membraam staat dan in de onderste stand en er volgt geen pompbeweging meer. De membraamveer blijft naar beneden toe gespannen, zolang de carb-vlotter niet om benzine vraagt.
Dat sterkt de mening van Adrian dat de dampafscheider er niet is voor de benzineretour.
Ik blijf nu met de bypass rondrijden en ga in de komende week testritten maken.
Ik hoop dat dit een pragmatische oplossing is; de oorzaak is waarschijnlijk te zoeken in de benzineleiding onder de auto. Als ik na de testritten de auto "betrouwbaar" acht voor langere afstanden, dan ga ik die benzineleidingen onder de auto eens tijdens bijv een sleuteldag inspecteren.
Ik hou jullie op de hoogte!

Heeft iemand van jullie overigens een officiële Volvo-beschrijving en/of explosietekening van die mechanische brandstofpomp bij de B230K motor?
Groeten, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2014 14:23 #1403843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste, Nadat ik mijn 740
Beste,
Nadat ik mijn 740 kocht, en verder dan 10 km ging rijden bleek ik precies het zelfde probleem te hebben.

De dingen zoals omschreven heb ik ook reeds uitgevoerd maar hij blijft langzaam uitvallen na 8-12 km (afhankelijk met hoeveel belasting ik rij).

Is hier verder nog wat uitgekomen ?

Anders denk ik er zelf sterk over om over te stappen op een andere carburateur.

Groet,
Levi

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2014 11:30 #1405163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb reeds een andere
Ik heb reeds een andere carburateur geplaatst. Deze doet het storingsvrij.

Het probleem is echter nog niet opgelost, het lijkt hem te zitten in ontstekinstijdstip. Deze wordt geregeld door een ecu. De temperatuursensor heb ik al vervangen, ook de gehele verdeler is nieuw.
Het gekke is, als hij dan uitvalt na 10 km en ik verdraai de verdeler handmatig, dat hij het dan meestal wel weer een aantal km doet.

Enig idee mensen ?

Groet,
Levi

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC