Pierburg 2B7 carburateur en "Vapour Separator"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2008 21:49 #1221961
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geblazen!
Ha NaGNeT,
Mooi zo, dat het de eerste vlotterkamer is die droog komt te staan, dat weet ik nu dus.
Ik heb de dampafscheider-bypass er weer even afgehaald en de dampafscheider weer laten werken. Inderdaad: vrij snel na het starten slaat de motor weer af.
Vervolgens heb ik de brandstofslang losgemaakt en er in geblazen. Ik moet m,et enige druk blazen om er lucht doorheen te krijgen, maar "mijn hoofd loopt er beslist niet rood van aan..." .
Dus:
1. Als de motor afslaat, dan blijkt uit de eerdere proefjes dat de linker vlotterkamer (1e trap) droog te staan.
2. Dat wordt bevestigd doordat je kunt blazen waardoor er lucht hoorbaar in de carburateur komt, want de vlotter ligt beneden in de kamer en houdt dus de naald open en verwacht benzine.
Concluderend: als de dampafscheider wordt gebruikt "is er iets" waardoor de 1e vlotterkamer droog komt te staan, hetgeen niet gebeurt als de dampafscheider is gebypassed en de 1e vlotterkamer direct vanaf de brandstofpomp wordt gevuld.
Logisch beredeneerd:
1. Er zit een belemmering in de "vulkant" van de eerste vlotterkamer
2. Dat kan IN de carburateur zitten maar ook in het traject vanaf de dampafscheider
2. OF: (vrijdenkend:) iets laat de vlotterkamer zo ongelooflijk snel leegstromen dat het wegstromen sneller gaat dan het vullen (lijkt me overigens wat onwaarschijnlijk).
VERDER: Terwijl ik dit proefje uitvoerde, merkte ik dat het slangetje, dat uit de onderuitgang van de dampafscheider naar de carburateuringang gaat, bij het losnemen (omdat ik wilde blazen) maar heel weinig benzine bevatte. De inhoud van de dampafscheider (cilinder met een doorsnede van ongeveer 4 cm (radius r = dus 2cm) en een hoogte (h) van ongeveer 12 cm; inhoud =2x pi x r x h= 2x3,14x2x12=) is ongeveer 150 milli-liter en dat kwam er ECHT niet uit...
Heb je op basis hiervan misschien nieuwe ideeën?
Groeten, Lieme Huib
Mooi zo, dat het de eerste vlotterkamer is die droog komt te staan, dat weet ik nu dus.
Ik heb de dampafscheider-bypass er weer even afgehaald en de dampafscheider weer laten werken. Inderdaad: vrij snel na het starten slaat de motor weer af.
Vervolgens heb ik de brandstofslang losgemaakt en er in geblazen. Ik moet m,et enige druk blazen om er lucht doorheen te krijgen, maar "mijn hoofd loopt er beslist niet rood van aan..." .
Dus:
1. Als de motor afslaat, dan blijkt uit de eerdere proefjes dat de linker vlotterkamer (1e trap) droog te staan.
2. Dat wordt bevestigd doordat je kunt blazen waardoor er lucht hoorbaar in de carburateur komt, want de vlotter ligt beneden in de kamer en houdt dus de naald open en verwacht benzine.
Concluderend: als de dampafscheider wordt gebruikt "is er iets" waardoor de 1e vlotterkamer droog komt te staan, hetgeen niet gebeurt als de dampafscheider is gebypassed en de 1e vlotterkamer direct vanaf de brandstofpomp wordt gevuld.
Logisch beredeneerd:
1. Er zit een belemmering in de "vulkant" van de eerste vlotterkamer
2. Dat kan IN de carburateur zitten maar ook in het traject vanaf de dampafscheider
2. OF: (vrijdenkend:) iets laat de vlotterkamer zo ongelooflijk snel leegstromen dat het wegstromen sneller gaat dan het vullen (lijkt me overigens wat onwaarschijnlijk).
VERDER: Terwijl ik dit proefje uitvoerde, merkte ik dat het slangetje, dat uit de onderuitgang van de dampafscheider naar de carburateuringang gaat, bij het losnemen (omdat ik wilde blazen) maar heel weinig benzine bevatte. De inhoud van de dampafscheider (cilinder met een doorsnede van ongeveer 4 cm (radius r = dus 2cm) en een hoogte (h) van ongeveer 12 cm; inhoud =2x pi x r x h= 2x3,14x2x12=) is ongeveer 150 milli-liter en dat kwam er ECHT niet uit...
Heb je op basis hiervan misschien nieuwe ideeën?
Groeten, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
20-12-2008 10:38 #1221989
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic benzinepomp
Discussie niet helemaal gevolgd, maar misschien is dit een idee:
Werkt de pomp onder alle omstandigheden goed?
Alleen de eerste kamer wordt bij normaal gebruik aangesproken en raakt dus het eerste leeg bij een slecht functionerende brandstofpomp.
De pomp vult in eerste instantie wel beide kamers, dat blijkt uit een volle tweede kamer.
Er zit toch een mechanische pomp op, bij deze pompen gaat na verloop van tijd altijd of het membraan of het mechanische deel stuk.
Werkt de pomp onder alle omstandigheden goed?
Alleen de eerste kamer wordt bij normaal gebruik aangesproken en raakt dus het eerste leeg bij een slecht functionerende brandstofpomp.
De pomp vult in eerste instantie wel beide kamers, dat blijkt uit een volle tweede kamer.
Er zit toch een mechanische pomp op, bij deze pompen gaat na verloop van tijd altijd of het membraan of het mechanische deel stuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2008 13:32 #1222009
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp is vernieuwd
Hi Adrian,
Dank voor het meedenken. De brandstofpomp heb ik inderdaad vanwege de door jou aangedragen reden vorig jaar vervangen door een splinternieuwe. Die mechanische pomp werkt uitstekend als je bedenkt dat er niets aan de hand lijkt te zijn als ik de dampafscheider by-pass. Nou ja, niet helemaal, want bij hogere snelheden gaat de motor inhouden. Waarschijnlijk doordat er dan te veel benzine de carburateur wordt ingeperst, want die kan dan niet ontsnappen omdat de retourleiding naar de tank dan dus niet beschikbaar is?
Voor alle suggesties hou ik me -zoals je snapt- aanbevolen!
Groet, Lieme Huib
Dank voor het meedenken. De brandstofpomp heb ik inderdaad vanwege de door jou aangedragen reden vorig jaar vervangen door een splinternieuwe. Die mechanische pomp werkt uitstekend als je bedenkt dat er niets aan de hand lijkt te zijn als ik de dampafscheider by-pass. Nou ja, niet helemaal, want bij hogere snelheden gaat de motor inhouden. Waarschijnlijk doordat er dan te veel benzine de carburateur wordt ingeperst, want die kan dan niet ontsnappen omdat de retourleiding naar de tank dan dus niet beschikbaar is?
Voor alle suggesties hou ik me -zoals je snapt- aanbevolen!
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2008 14:44 #1222012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic palletje en acceleratiepomp
het palletje zit goed zo volgens mij.
De acceleratie pomp moet je inderdaad afstellen. Staat ook in haynes.
Hoofdstuk 4a, sub 13 bij puntje 44 'Accelerator pump delivery'
De benzine komt uit het pijpje bij de choke klep.
10 slagen moet 10 tot 14 ml benzine opleveren.
Heb het zelf nog niet gedaan maar staat wel op de lijst. Mijn auto hapert/aarzelt/weigert bij accelereren op benzine
Rob
De acceleratie pomp moet je inderdaad afstellen. Staat ook in haynes.
Hoofdstuk 4a, sub 13 bij puntje 44 'Accelerator pump delivery'
De benzine komt uit het pijpje bij de choke klep.
10 slagen moet 10 tot 14 ml benzine opleveren.
Heb het zelf nog niet gedaan maar staat wel op de lijst. Mijn auto hapert/aarzelt/weigert bij accelereren op benzine
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2008 17:21 #1222023
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haynes
Ha Rob,
Dank voor je advies+ palletje laat ik zo zitten.
Morgen pak ik mijn haynes er eens bij om dat goed af te stellen.
Heb je wellicht een idee omtrent die damp afscheider. Ik krijg het gevoel dat dit vrij precies luistert...
Of zou er een andere manier zijn om het te omzeilen=
Groet, Lieme Huib
Dank voor je advies+ palletje laat ik zo zitten.
Morgen pak ik mijn haynes er eens bij om dat goed af te stellen.
Heb je wellicht een idee omtrent die damp afscheider. Ik krijg het gevoel dat dit vrij precies luistert...
Of zou er een andere manier zijn om het te omzeilen=
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2008 18:21 #1222026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook maar een poging
Als je de VS ertussenuithaalt dan gebruik je alleen de heen-leiding? toch? Dan kan de benzine maar 1 kant op en dat is de carb.
Met de VS erop gebruik je de retourleiding wel die komt dan niet zoals bij mij uit de carb maar uit de VS. Is er dan niet iets mis met de retourleiding? Dwz stroomt de benzine niet te makkelijk terug en daardoor niet de carb in?
In ieder geval wordt de benzine de VS in gepompt en vervolgens gaat de benzine niet de carb in maar weer terug de retourleiding in. Dat kan aan de carb de VS of aan de retourleiding liggen.
De carb en de VS zijn al vervangen blijft de retourleiding over.
Misschien is er iemand die meer info heeft hoe het technisch in elkaar steekt.
Rob
Met de VS erop gebruik je de retourleiding wel die komt dan niet zoals bij mij uit de carb maar uit de VS. Is er dan niet iets mis met de retourleiding? Dwz stroomt de benzine niet te makkelijk terug en daardoor niet de carb in?
In ieder geval wordt de benzine de VS in gepompt en vervolgens gaat de benzine niet de carb in maar weer terug de retourleiding in. Dat kan aan de carb de VS of aan de retourleiding liggen.
De carb en de VS zijn al vervangen blijft de retourleiding over.
Misschien is er iemand die meer info heeft hoe het technisch in elkaar steekt.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2008 23:06 #1222047
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Retourleiding
Ha Rob,
Interessante hypothese, die je opwerpt: de retourleiding. Volgens mij zeg je:
Als de weerstand van de retourleiding groot is, dan wordt er meer brandstof de carburateur ingepompt.
Als de weerstand van de retourleiding klein is, dan wordt er minder brandstof de carburateur ingepompt.
De retourleiding heeft echter geen actieve veranderingen doorgemaakt sinds 1995 (53000 km), het moment dat ik de auto in mijn bezit kreeg.
Kán het zijn dat er door de "factor tijd" (400.000 km) iets verandert in zo'n brandstofretourleiding?
Groet, Lieme Huib
Interessante hypothese, die je opwerpt: de retourleiding. Volgens mij zeg je:
Als de weerstand van de retourleiding groot is, dan wordt er meer brandstof de carburateur ingepompt.
Als de weerstand van de retourleiding klein is, dan wordt er minder brandstof de carburateur ingepompt.
De retourleiding heeft echter geen actieve veranderingen doorgemaakt sinds 1995 (53000 km), het moment dat ik de auto in mijn bezit kreeg.
Kán het zijn dat er door de "factor tijd" (400.000 km) iets verandert in zo'n brandstofretourleiding?
Groet, Lieme Huib
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2008 00:12 #1222049
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De NMB
Denkt met U mee 
Als de retourleiding uit een rubberslang bestaat en dan een metalen leiding en dan weer een rubberslang en dan een metalen pijpje de benzine tank in dan kan er niets aan wijzigen. Hoogstens zou ie kunnen verstoppen en dan zou er meer benzine de carb inkomen.
Maar als er ergens een filter/dinges/drukregelaartje/andere vloeistof weerstand, inzit kan dat stuk gaan/meer doorlaten en dan stroomt er meer benzine de tank in en minder de carb in.
Hoe zit dat knikkertje nou in die VS? Welke van de drie aansluitingen kan deze afsluiten? en hoe zijn de VS aansluitingen?
De onderste is benzine in?
de middelste naar de carb?
de bovenste is de retour?
Toch?
Rob

Als de retourleiding uit een rubberslang bestaat en dan een metalen leiding en dan weer een rubberslang en dan een metalen pijpje de benzine tank in dan kan er niets aan wijzigen. Hoogstens zou ie kunnen verstoppen en dan zou er meer benzine de carb inkomen.
Maar als er ergens een filter/dinges/drukregelaartje/andere vloeistof weerstand, inzit kan dat stuk gaan/meer doorlaten en dan stroomt er meer benzine de tank in en minder de carb in.
Hoe zit dat knikkertje nou in die VS? Welke van de drie aansluitingen kan deze afsluiten? en hoe zijn de VS aansluitingen?
De onderste is benzine in?
de middelste naar de carb?
de bovenste is de retour?
Toch?
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
21-12-2008 10:58 #1222053
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic werking VS?
Wanneer de werking van de VS onduidelijk is helpt het misschien om doorzichtige brandstofslangen te monteren.
In Olving staat een korte uitleg en schema van de Pierburg en afstelgegevens. Hier is sprake van een onderdruktank met maar een ansluiting. is dit de VS misschien?
Heb je deze beschrijving? Ik heb geloof ik wel een softcopy scan.
Haperen vol gas? Zijn de sproeiers allemaal vrij en inorde?
In Olving staat een korte uitleg en schema van de Pierburg en afstelgegevens. Hier is sprake van een onderdruktank met maar een ansluiting. is dit de VS misschien?
Heb je deze beschrijving? Ik heb geloof ik wel een softcopy scan.
Haperen vol gas? Zijn de sproeiers allemaal vrij en inorde?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2008 11:22 #1222062
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderdruk tank
Dat is de zwarte bolle cylinder in het midden van het schutbord. Het wordt gebruikt door het choke-omlaag-trekkertje.
Ik heb je verhaal over de VS nog even gelezen en de knikker zit voor de retour bovenin. Volgens mij drijft die knikker op de benzine en drukt zo de retour dicht. Als er dampen in het vaatje komen zitten die bovenin daar kan de knikker niet op drijven retour gaat open en dampen gaan richting tank.
Volgens mij kan de VS bijna niet de schuldige zijn. Het enige dat deze doet is evt de retour afsluiten en dat zou juist moeten helpen. Als je de VS ertussen hebt en je klemt de retour af met een lijm klem dan zou de auto het ook moeten doen denk ik.
En dan nog iets van klepel en klok: Hoe is het met de hotstart valve? Als de lucht er niet uit kan dan wil de benzine er ook niet in.
Rob
Ik heb je verhaal over de VS nog even gelezen en de knikker zit voor de retour bovenin. Volgens mij drijft die knikker op de benzine en drukt zo de retour dicht. Als er dampen in het vaatje komen zitten die bovenin daar kan de knikker niet op drijven retour gaat open en dampen gaan richting tank.
Volgens mij kan de VS bijna niet de schuldige zijn. Het enige dat deze doet is evt de retour afsluiten en dat zou juist moeten helpen. Als je de VS ertussen hebt en je klemt de retour af met een lijm klem dan zou de auto het ook moeten doen denk ik.
En dan nog iets van klepel en klok: Hoe is het met de hotstart valve? Als de lucht er niet uit kan dan wil de benzine er ook niet in.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam