Pierburg 2B7 carburateur en "Vapour Separator"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2008 09:13 #1206682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Samenvattend, en toch nog wat vragen...
Heren, Vriend Hedwig heeft voor mij een nieuwe dampafscheider geregeld in België. In Nederland bleek die toevallig nét niet meer leverbaar. Hedwig: mijn hartelijke dank (en René voor het transport ervan!).  Op dit moment rijdt de auto prima zónder die dampafscheider. Ik heb van de week een stukje provinciale weg gereden en geen enkel probleem meer gehad. De benzine gaat op dit moment nog rechtstreeks vanaf de brandstofpomp op het motorblok de carburateur (2B7) in.Ik ben dus van plan om die nieuwe dampafscheider er weer tussen te monteren.  Resumerend uit de voorgaande postings:De voordelen van een benzineretourleiding (en dus die dampafscheider) bij de Pierburg 2B7 carburateur zijn (gebaseerd op de door Rob en Adrian aangeleverde info, dank daarvoor!):1. Voorkómen van een druk-opbouw op de vlotternaald na het afzetten van de motor (Is dat dan schadelijk op termijn?).2. Doordat de brandstof circuleert blijft die relatief koel bij binnenkomst in de carburateur (Waarom moet die brandstof koel zijn?).3. Slechte start bij warme motor door luchtbellen wordt voorkomen (Hoewel: het vlotterhuis is ontlucht, zie eerdere posting).4. Voorkómen van brandstofdrukstijging, veroorzaakt door verwarming (Wat is het nadeel van druk-stijging?).5. Bij hogere toeren (de mechanische brandstofpomp wordt door de krukas aangedreven!) stijgt de benzinedruk (Wordt die druk op enig moment te veel? Waar gaat die overdruk dan -zonder retourleiding- heen?). Hoe belangrijk zijn al die vijf aspecten op zich, en in totale samenhang?En: hoe schadelijk/onwenselijk is het om GEEN dampafscheider terug te plaatsen?Zie ik wat over het hoofd?  Wie heeft een idee over antwoorden op de bovenstaande vragen?  Groeten,Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2008 21:38 #1206757 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen antwoorden wel een mening
En dat is dan ook maar een mening.
Uit nieuwsgierigheid alleen al zou ik m weer terugplaatsen. Je hebt de oude opengezaagd en dat gaf geen verklaring waarom het niet werkt met dampafscheider.
En ik nijg ernaar om de boel origineel te houden. Er hebben toch een heleboel zweedse ingenieurs over nagedacht in een tijd dat je als ingenieur gewoon nog de auto mocht verbeteren. Nu (en zeker bij ford) moet ie na 10 jaar uitelkaar vallen zodat je weer een nieuwe koopt :-)
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2008 17:10 #1211585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Teruggeplaatste dampafscheider
Ha Rob en de anderen,
Gisteren heb ik een testrit van ongeveer 15 km. gemaakt zonder de dampafscheider tussen de benzinepomp en de carburateur-ingang.
De auto rijdt bij weinig belasting (weinig toeren) prima. Pas als het toerental omhoog gaat (en bij +/- 100 km/u), dan begint de auto wat in te houden en hij wil ook niet meer goed "trekken". En na wat verder te hebben gereden (warme motor) en met het gaspedaal te hebben gespeeld (rustigaan gas erop, gas los, gas erop, etc.), dan gaat-ie langzaamaan "dood". Af en toe pakt-ie weer op maar meteen daarna trekt-ie weer niet. En zo gaat dat door totdat de motor stilvalt. Zet ik de auto met afgeslagen motor dan langs de kant, wacht ik een tijdje (minuutje of 3-4), dan slaat de motor weer aan en loopt prachtig rond.
Toeren OF het gespeel met het gaspedaal, zijn dus kennelijk "niet fijn".
Ik denk dus dat dán de brandstofpomp meer oppompt dan de carburateur nodig heeft en de brandstofpomp zou dan teveel brandstof de carburateur inpersen, zo redeneer ik nu. Met het gevolg dat er een te rijk mengsel zou kunnen ontstaan en de motor gaat inhouden OF doordat de motorwarmte de vapourlock ontwikkelt.
Vanmiddag heb ik de nieuwe dampafscheider weer teruggeplaatst. Echter ZONDER de benzine-retourslang naar de tank op de dampafscheider aan te sluiten. WEL is de brandstofinvoer in de dampafscheider aangesloten en ook de uitvoer uit de dampafscheider naar de carburateur, is aangesloten.
Als test heb ik vanaf de motorzijde in de brandstofretourslang geblazen (gewoon met mijn eigen adem). Zo merkte ik dat er behoorlijk wat weerstand blijkt te zitten in die retourslang. In het begin borrelde het wat bij de tank, maar echt "weerstandsloos" is het niet. Je kunt echt maar heel weinig lucht er door heen blazen. Ook met de tankdop los geprobeerd. Hetzelfde resultaat.
De uitstroom-opening uit de dampafscheider, die moet worden aangesloten op die brandstofretourleiding, heb ik nog niet aangesloten. In plaats daarvan heb ik een lang nieuw stuk benzineslang daar aan gekoppeld en die heb ik stevig onder de linkervooras (dus ver weg van het uitlaatdeel van de auto!) vastgemaakt met het open uiteinde van die slang naar beneden gericht. 
Mijn idee is dus dat de tegendruk van de officiële retourslang zo niet meer bestaat en eventuele overtollige benzine(damp) op straat gaat belanden. UITERAARD is dit alleen bedoeld voor een testrit en zal dit geen duurzame oplossing kunnen zijn.
Vervolgens heb ik de auto gestart. Slaat prima aan, maar na een seconde of tien in een keer stilgevallen. Onder de auto een gigantische plas benzine uit die provisorische slang. Het komt er dus op neer dat de brandstof niet de uitstroomopening naar de carburateur in gaat, maar de dampretour-uitstroomopening van de dampafscheider kiest.
Herstarten leidt dan niet tot aanslaan.
De dampafscheider weer bypassen levert wel weer op dat de motor aanslaat.
Kan het zijn dat er iets in de carburateur een weerstand in de benzinetoevoer oproept die alleen kan worden overbrugd met veel benzinedruk (indien de dampafscheider is gebypassed en geen benzinedrukverlies richting benzinetank mogelijk is)?
Als de dampafscheider er wel tussen zit, stroomt gewoon alle benzine dus de retourslang in i.p.v. naar de carburateur.
Wie-o-wie?
Groeten, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2008 21:50 #1211618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Lieme Huib
@ Lieme Huib
Kan het niet gewoon zijn dat 1 of beide vlotternaalden (soms) blijven hangen waardoor er geen brandstof in de carburateur kan stromen?Bij mij blijft de 1e vlotternaald hangen, ook na loshalen en schoonmaken. Soms werkt hij even, soms blijft hij afsluiten; ook als er geen brandstof in de carburateur zit.
Als ik de carburateur los heb en de vlotters naar boven doe, sluiten de naalden goed af als ik op de brandstofslang blaas.Als ik de vlotter van de 1e trap loslaat, blijft de vlotternaald vaak hangen en dan kom er met moeite een klein beetje lucht door als ik blaas; dat zal met brandstof niet anders zijn.Als ik de vlotter van de 2e trap loslaat, zakt de vlotternaald van deze trap wel en kan ik er met gemak lucht doorheen blazen.
Conclusie: mijn 1e vlotterkamer loopt niet (snel genoeg) vol, mijn 2e wel maar deze doet niets zolang de 2e gasklep niet opent. En deze opent pas zodra je genoeg toeren hebt en de vacuumdoos de 2e gasklep opent.Als ik op LPG zo'n 100 rij in de 5 en ik schakel om naar Benzine, dan blijft hij wel rijden. Hij rijdt dan enigzins moeizaam op de 2e vlotterkamer.Laat ik het gas dan los, dan valt het vacuum weer weeg, sluit de 2e gasklep en moet ik weer terug naar LPG omdat ik anders stilval.
Dampafscheider heb ik er ook al tussenuit gehaald (is een Brosol) en sindsdien lijkt het iets beter te gaan; mogelijk is de druk nu hoger vanaf de brandstofpomp zodat er iets meer druk op de vlotternaald van de 1e vlotterkamer komt.
Heb overigens een hagelnieuwe 2B5 carburateur kunnen bemachtigen, dus dit probleem zal spoedig opgelost zijn.
Met een revisieset (waar de vlotternaalden in zitten) zou je dit ook moeten kunnen verhelpen.Vlotternaald is onderdeeltje 89 op 2e plaatje (2B5): <a href=" www.ruddies.business.t-online.de/342b5.htm "> www.ruddies.business.t-online.de/342b5.htm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2008 22:38 #1211623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2B5 en 2B7 van Pierburg?
@MaGNet,
Dank voor je interesante tip. Moet ik zeker mee verder gaan!
Is de 2B5 vergelijkbaar met de 2B7 carburateur die ik op mijn 740 (nov 1986) met automaat heb zitten? Weet je of er verschillen zijn (vast wel) en welke zijn dat?
Dus: je verdenkt 1 of 2 vlotternaalden.
Als ik het als volgt samenvat, klopt het dan:
1. Bij gemonteerde dampafscheuder komt er dus geheel geen benzine in de carb, want de weerstand is te groot en de benzine gaat naar de retourleiding.
2. Bij ge-bypassde dampafscheider komt er wel benzine in de carburateur omdat de druk zo hoog is (de opgepompte brandstof kan helemaal nergens anders heen). Maar na verloop van tijd (warme motor) gaat ook dat kennelijk niet meer goed. Waardoor zou dit laatste dan kunnen komen?
&#160;
De materialen uit de revisiesetjes; is het goed te doen om dat zelf te gaan overzetten?
Weet je wellicht ook in Nederland adressen die revisiesetjes hebben? Is Pierburg een Duits merk?
(Ik krijg weer wat hoop... )
Groeten en bedankt,
Lieme Huib
&#160;
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2008 23:40 #1211630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De...

LHOsinga schreef : @MaGNet,
Dank voor je interesante tip. Moet ik zeker mee verder gaan!
Is de 2B5 vergelijkbaar met de 2B7 carburateur die ik op mijn 740 (nov 1986) met automaat heb zitten? Weet je of er verschillen zijn (vast wel) en welke zijn dat?
Dus: je verdenkt 1 of 2 vlotternaalden.
Als ik het als volgt samenvat, klopt het dan:
1. Bij gemonteerde dampafscheuder komt er dus geheel geen benzine in de carb, want de weerstand is te groot en de benzine gaat naar de retourleiding.
2. Bij ge-bypassde dampafscheider komt er wel benzine in de carburateur omdat de druk zo hoog is (de opgepompte brandstof kan helemaal nergens anders heen). Maar na verloop van tijd (warme motor) gaat ook dat kennelijk niet meer goed. Waardoor zou dit laatste dan kunnen komen?
De materialen uit de revisiesetjes; is het goed te doen om dat zelf te gaan overzetten?
Weet je wellicht ook in Nederland adressen die revisiesetjes hebben? Is Pierburg een Duits merk?
(Ik krijg weer wat hoop...

)
Groeten en bedankt,
Lieme Huib

De 2B5 en 2B7 zijn op enkele details na, gelijk. Welke details? Ehm... Nou...Ik heb op m'n Volvo een 2B7 zitten en heb een nieuwe 2B5 liggen; ik zou ze niet uitelkaar kunnen houden als ze beiden nieuw waren.Er moeten verschillen zijn (o.a. de pakkingen inwendig zijn iets anders) maar uitwendig lijkt het allemaal hetzelfde, ook qua aansluitingen.
Op o.a. Scandcar.nl trof ik het volgende revisie-setje:<a href=" volvoklassiekeronderdelen.nl/shopping/pr...p;products_id=192523 "> volvoklassiekeronderdelen.nl/shopping/pr...p;products_id=192523 Er staat echter geen foto bij, dus ik kan niet vertellen of er ook vlotternaalden bij zitten (en eventueel een vers acceleratiepompje).Je zou ze eens kunnen bellen/mailen.
Ik zou in iedergeval eerst eens beginnen met het testen van de werking van je beide vlotternaalden; deksel van carburateur lichten.
Hoe? Zoals ik het me herinner:Eerst deksel vanaf luchtfilter losmaken (boutje of moertje bovenop en vacuumslangen loshalen) en eventueel je ringmixer (als je LPG hebt).Brandstofleiding loshalen.4 imbusbouten zitten door je carburateur heen vast tot in spruitstuk; losdraaien.4 schroeven losmaken (op iedere hoek 1, op 1 hoek is het een soort boutje waarop een onderdeeltje zit van de vlotterhuis ontluchting met een vacuumslang eraan).Metalen stangetje vanaf de choke losklikken uit dat witte kunststof mechanisme met veertje (zit onder het deksel, staat afgebeeld op 2e plaatje in mijn topic; zie linkje hieronder).Je kan nu de bovenste helft lostillen van de onderste; beschadig geen pakkingen.Laat verder niets in je carburateur vallen, dus werk schoon
Plaatjes van de carburateur in m'n topic: <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=391542#391542 "> www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=391542#391542
Hoe testen of het goed werkt?Neem de bovenste helft van de carburateur in je hand en duw beide vlotters omhoog.Blaas nu op je brandstofingang; er zou nu geen lucht langs beide vlotternaalden moeten stromen.Laat 1 vlotter los; er zou nu lucht langs de vlotternaald moeten stromen zonder al te veel inspanning.Druk die vlotter omhoog en laat de andere los: ook nu zou er lucht langs de vlotternaald moeten stromen zonder al te veel inspanning.Gaat 1 duidelijk zwaarder dan de ander? Dan is er iets mis.Je kan het pennetje voorzichtig uit het scharnier tikken (lukt met een klein hamertje en een dun spijkertje - klein punttangetje om het eruit te trekken) zodat je vlotter loskomt; dan kan je de naald er uithalen en proberen alles wat schoon te maken.Het lijkt misschien wat vaag als je het zo leest, maar met de carburateur erbij is kan je er vermoedelijk wel iets van maken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 09:57 #1211655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2b5 vs 2b7
de 2b5 heeft een benzine retour leiding en de 2b7 niet. Bij de 2b5 zit links achter 'benzine in' en rechts achter 'benzine uit' deze mist bij de 2b7. De 2b5 gebruikt daarom ook geen dampafscheider. En de choke omlaagtrekker is 2 traps bij de 2b5 en 3 traps bij de 2b7.
@ magnet
is jou auto dan van eind 86? Heb jij een 'G' in de vin code?
Rob 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 20:48 #1211703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn VIN code is...

Rob Hiemstra schreef : de 2b5 heeft een benzine retour leiding en de 2b7 niet. Bij de 2b5 zit links achter 'benzine in' en rechts achter 'benzine uit' deze mist bij de 2b7. De 2b5 gebruikt daarom ook geen dampafscheider. En de choke omlaagtrekker is 2 traps bij de 2b5 en 3 traps bij de 2b7.
@ magnet
is jou auto dan van eind 86? Heb jij een 'G' in de vin code?
Rob

YV1744833H2103878
Fabrikant YV1 - Volvo Model 74 - 740 Aantal deuren 4 - 4 deurs sedan Motor 83 - B230K Versnellingsbak 3 - M47-5sp Modeljaar (kan afwijken van bouwjaar) H - 1987 Fabriek 2 - Gent - Belgie Chassisnr 103878 - Serienummer
Afbeeldingen van mijn VIN plaatje en carburateur: <a href=" s146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/vin%20code/ "> s146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/vin%20code/ Mijn dampafscheider is een witte van Brosol.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 12:24 #1211727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinedruk enzo..
Hallo Lieme,
*het klinkt een beetje voor de hand liggend, maar heb je al geprobeerd om zonder tankdop te rijden? Ik zie dat nergens terug in je postings.  Een verstopte ontluchting veroorzaakt een vacuum en dus geen of weinig transport naar voren.
*de doorzichtige benzinefiltertjes zijn berucht om hun vermogen vuil af te vangen. Dat betekent dus sowieso elke paar jaar vervangen. Er zit trouwens een doorstroomrichting in, aangegeven door een pijl.
Suc6 met je zoektocht.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 22:09 #1211832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorgeblazen
Ha Boy,
Indirect heb ik dat geprobeerd, doordat ik met mijn ademlucht vanuit de motorzijde in de retourslang naar de tank heb geblazen MET en ZONDER tankdop. Had ik inderdaad niet expliciet erbij vermeld. Je idee heb ik nu genoteerd en zal ik binnenkort gaan uitproberen, evenals het controleren van de carburateur intern.
Thnx! Lieme Huib
&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC