1 op 5,7...normaal?

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2007 20:08 #1176991 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic 1 op 9..............

Hallo Joost,

zelf heb ik twee 940's op gas gereden en ook met een fluwelen voetje met de lage druk turbo ( en niet de gekietelde versie die jij hebt) en een handbak ben ik nooit verder gekomen dan 1:8 .

Dus ik vrees dat je die 1:9 niet gaat halen. Je moet tenslotte een flinke baksteen door de luchtweerstand slepen. Hopelijk geniet je volop van je rode duivel, het is een prachtwagen. En laat je plezier niet bederven door een paar litertjes gas meer of minder. Die 1: 7,35 lijken mij echt niet verkeerd. Met mijn 98er lage druk turbo zat ik gemiddeld rond de 1: 7,3. En geen automaat, maar 5-bak. En eens lekker doorrijden in Duitsland rond de 180 km/u leverde een verbruik van rond de 1:6 op.

Ik ben net terug uit Yorkshire met de s90 en die lustte zo in de heuvels ook wel een lief slokje. Gemiddeld zo'n 1:6. Maar ach, de automaat in combinatie met die 204pk en de zijdezachte 6-pitter.....................  ik heb het er graag voor over. En op gas ga je er nog niet direct failliet aan.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2007 16:12 #1177067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat

Die automaat scheelt je ook echt gauw 1 a 2 kilometer per liter gas. Mijn vorige 740 was in min of meer dezelfde staat van onderhoud als mijn huidige, had ook een B230F, een vergelijkbare LPG-installatie zonder computer, alleen was het een sedan én had hij een automaat. Ik kwam daar echt nooit gunstiger mee uit dan 1:7,5, in het állerbeste geval. De praktijk was meer een gemiddelde van 1:6,5. Als ik nergens op let in mijn huidige handgeschakelde 740 estate rij ik in het slechtste geval 1:7, en in de praktijk kom ik gemiddeld rond de 1:8,5 uit. Uitschieters in positieve zin zijn er wel eens op langere ritten, dan haal ik 1:10.

Met andere woorden...de automaat, of liever gezegd de koppelomvormer, kost je aanzienlijk brandstof.

Andere oorzaken voor een hoger brandstofverbruik die wel eens worden vergeten:

- open ramen (scheelt soms tot wel 10%, heb ik ergens gelezen)

- te zachte banden

- open dakje

- gewicht (extra personen)

- slechte accu en/of dynamo en/of snaren 

- alles wat op stroom werkt (kachelaanjager, verlichting, A/C, radio, handsfree-kit op de sigarettenaansteker, achteruitverwarming etc.

- roofracks

- antennesprieten

- enzovoorts....

• Freek van der Heijden (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2007 11:18 #1177126 door Freek van der Heijden (GAST)
Beantwoord door Freek van der Heijden (GAST) in topic Mijn verbruik in de
Mijn verbruik in de ardennen was ook normaal als in Nederland, maarja als je van een berg af gaat geef je ook geen gas...dus misschien compenseerd dat het extra verbruik helling op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2007 13:27 #1177214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG tanken

Let ook op dat je eigenlijk het gemiddelde verbuik over meerdere tankbeurten moet nemen, tenzij de altijd bij dezelfde gasboer tankt en met dezelfde lading in de kofferbak (tenzij je Nivomaten hebt). Ik heb gemerkt dat scheefstand bij het tanken wel een paar liter verschil kan maken, zodat je denkt dat je vreselijk zuinig of juist heel duur hebt gereden.

Gemiddeld kom ik met mijn 98 LPT/LPi Estate ook rond de 1 : 7 à 7.5 uit, met uitschieters naar 1 : 8 en 1 :6.5. Het vakantieverbruik (dakkoffer+2 kinderfietsen op het dak en een Twinnyload met twee fietsen achterop)  schommelt tussen bij constant 130 km/u tussen 1 : 6 en 1: 7.5. Schommelingen komen volgens mij door de variaties in tanken, maar gemiddeld dus net geen 1:7 en dat vind ik normaal.

Hellingen op en af maakt voor het verbruik eigenlijk geen verschil. Het hogere verbruik helling op wordt blijkbaar door helling af weer gecompenseerd. Theoretisch zou zo'n zware motor zelfs relatief zuiniger kunnen zijn bij helling op, omdat die dan zwaarder wordt belast (tenzij je volgas rijdt natuurlijk). Een onderbelaste motor geeft relatief ongunstig zijn peekaatjes af. 

Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC