1 op 5,7...normaal?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 19:05 #1175696
door V700 register
Hmmm dat verbruik vind ik toch wel hoog hoor..
Ter vergelijking, afgelopen vrijdag ruim 730 (Duitse) snelwegkm's samen met kleine 50 Nederlandse autoweg km en wat afslagen 1 op 7,7 Tempo snelweg tussen 110 (in geval van bijremmen en een bui) en 150 (daar waar het kon en er geen Nederlander met sleurhut erachter de doorgang versperde..). Lichte tegenwind, buitentemperatuur. rond de 20 graden C. En dat voor een B234F.. (een 16 klepper dus) in een 940 met een "gewone" Vialle installatie, geen automaat, geen airco, wel openstaand Webasco spoilerdakje. Los van de prijs van LPG in Duitsland ben ik daar wel tevreden over.
Gemengd stadverkeer/provinciale (auto)weg met veel afslagen (Drenthe he..) ook ongeveer hetzelfde. Maar dan tegen een E 0,40 / l tarief... (Drenthe he..)
 
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm dat verbruik vind ik toch wel hoog hoor..
Hmmm dat verbruik vind ik toch wel hoog hoor..
Ter vergelijking, afgelopen vrijdag ruim 730 (Duitse) snelwegkm's samen met kleine 50 Nederlandse autoweg km en wat afslagen 1 op 7,7 Tempo snelweg tussen 110 (in geval van bijremmen en een bui) en 150 (daar waar het kon en er geen Nederlander met sleurhut erachter de doorgang versperde..). Lichte tegenwind, buitentemperatuur. rond de 20 graden C. En dat voor een B234F.. (een 16 klepper dus) in een 940 met een "gewone" Vialle installatie, geen automaat, geen airco, wel openstaand Webasco spoilerdakje. Los van de prijs van LPG in Duitsland ben ik daar wel tevreden over.
Gemengd stadverkeer/provinciale (auto)weg met veel afslagen (Drenthe he..) ook ongeveer hetzelfde. Maar dan tegen een E 0,40 / l tarief... (Drenthe he..)
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 19:19 #1175697
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even op & neer...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-08-2007 19:22 #1175699
door Mathy van Nisselroy
Hallo Hans, Volvisti
Ik rij ook een 940 met B234F, maar mijn dak kan (gelukkig) niet open en ik stook ook geen gas. Eind juli heb ik in een weekendje een 1300 Duitse kilometers op de teller gezet. Daarbij zal ik best wel op tijd de airco aan gehad. Verbruik tussen 1:10 en 1:11. Ik moet er wel bij zeggen, dat ik alleen in de auto zat. De trekhaak was "leeg". Ik had wel bagage bij me (beeldbuis-monitor, big-tower, boodschappenkrat met o.a. oude 8 bit computer, kabels, schrijfgerei, etc. Weekendtas en slaapzak).
O ja, er zaten vooral op de terugweg flink wat filekilometers bij. Verder heb ik ook voornamelijk tussen de 110 en 150 km/h gereden. (En over de inbouw van cruise control nagedacht)
Groetjes
Mathy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nog redelijk veel!
Hallo Hans, Volvisti
Ik rij ook een 940 met B234F, maar mijn dak kan (gelukkig) niet open en ik stook ook geen gas. Eind juli heb ik in een weekendje een 1300 Duitse kilometers op de teller gezet. Daarbij zal ik best wel op tijd de airco aan gehad. Verbruik tussen 1:10 en 1:11. Ik moet er wel bij zeggen, dat ik alleen in de auto zat. De trekhaak was "leeg". Ik had wel bagage bij me (beeldbuis-monitor, big-tower, boodschappenkrat met o.a. oude 8 bit computer, kabels, schrijfgerei, etc. Weekendtas en slaapzak).
O ja, er zaten vooral op de terugweg flink wat filekilometers bij. Verder heb ik ook voornamelijk tussen de 110 en 150 km/h gereden. (En over de inbouw van cruise control nagedacht)
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 19:24 #1175700
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verscherpte controle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 20:46 #1175710
door V700 register
Ik heb laatst met de 240 een soortgelijk probleem gehad, loopt normaal 1 op 10 op LPG en plotseloos liep ie 1 op 7 toen ik ging checken kwam ik er achter dat de viscose koppeling bleef hangen, die hoort normaal na een paar seconden langzamer als de waterpomp te gaan draaien. deze dus niet meer, na het vervangen van de ventilator liep ie weer gewoon 1 op 10.
groeten Co.
Beantwoord door V700 register in topic niet naar de LPI maar naar de ventilator
Ik heb laatst met de 240 een soortgelijk probleem gehad, loopt normaal 1 op 10 op LPG en plotseloos liep ie 1 op 7 toen ik ging checken kwam ik er achter dat de viscose koppeling bleef hangen, die hoort normaal na een paar seconden langzamer als de waterpomp te gaan draaien. deze dus niet meer, na het vervangen van de ventilator liep ie weer gewoon 1 op 10.
groeten Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 20:52 #1175708
door V700 register
Gaslucht is niet de bedoeling!!!!
Rijden op CC is niet per definitie zuiniger, sterker nog, het is vaak in de praktijk onzuiniger. Het ding blijft ongenuanceerd gas geven (zeker bij Volvo) om z'n snelheid te houden.
Het verbruik dat jij noemt is wel heel erg hoog, ook met airco aan (met dit weer). Kan veel zijn. Wordt ie wel goed warm (thermostaat), bandenspanning, lagers, rolt 'ie goed, etc etc
Wat is het verbruik op benzine? Waarom denk je dat lpg de boosdoender is?
Nog een kleine kans: soms is de druk bij het ene tankstation bij LPG lager dan bij een ander. Dat betekent dat hij bij de een voller komt dan bij de ander. Misschien een aandachtspuntje.
Beantwoord door V700 register in topic snifsnif & cruise control
Gaslucht is niet de bedoeling!!!!
Rijden op CC is niet per definitie zuiniger, sterker nog, het is vaak in de praktijk onzuiniger. Het ding blijft ongenuanceerd gas geven (zeker bij Volvo) om z'n snelheid te houden.
Het verbruik dat jij noemt is wel heel erg hoog, ook met airco aan (met dit weer). Kan veel zijn. Wordt ie wel goed warm (thermostaat), bandenspanning, lagers, rolt 'ie goed, etc etc
Wat is het verbruik op benzine? Waarom denk je dat lpg de boosdoender is?
Nog een kleine kans: soms is de druk bij het ene tankstation bij LPG lager dan bij een ander. Dat betekent dat hij bij de een voller komt dan bij de ander. Misschien een aandachtspuntje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 22:05 #1175715
door V700 register
Mathy,
Je schreef:
"Ik rij ook een 940 met B234F, maar mijn dak kan (gelukkig) niet open en ik stook ook geen gas. Eind juli heb ik in een weekendje een 1300 Duitse kilometers op de teller gezet. Daarbij zal ik best wel op tijd de airco aan gehad. Verbruik tussen 1:10 en 1:11."
Even voor de volledigheid: Rij je op benzine of op lpg? Als dat lpg is ben ik heel benieuwd welke installatie er onder je kap zit... Overigens... waarom gelukkig geen open dak?
lees net dat je al geschreven had dat je geen gas stookt...Dus die vraag was overbodig. Uitgaande van 20% meerverbruik, zeker bij hogere snelheden én lagere snelheden tijdens je verblijf in de file ben ik nog steeds niet ontevreden...
@Martijn:
Bij een gastank die netjes bij 80% vulling z'n ventiel sluit maakt de druk van de pomp niet zo veel uit. Duurt alleen langer tot'ie gevuld is. Als dat ventiel er niet in zit maakt het wel verschil.(volgens mij...)
Beantwoord door V700 register in topic @ Mathy....
Mathy,
Je schreef:
"Ik rij ook een 940 met B234F, maar mijn dak kan (gelukkig) niet open en ik stook ook geen gas. Eind juli heb ik in een weekendje een 1300 Duitse kilometers op de teller gezet. Daarbij zal ik best wel op tijd de airco aan gehad. Verbruik tussen 1:10 en 1:11."
Even voor de volledigheid: Rij je op benzine of op lpg? Als dat lpg is ben ik heel benieuwd welke installatie er onder je kap zit... Overigens... waarom gelukkig geen open dak?
lees net dat je al geschreven had dat je geen gas stookt...Dus die vraag was overbodig. Uitgaande van 20% meerverbruik, zeker bij hogere snelheden én lagere snelheden tijdens je verblijf in de file ben ik nog steeds niet ontevreden...
@Martijn:
Bij een gastank die netjes bij 80% vulling z'n ventiel sluit maakt de druk van de pomp niet zo veel uit. Duurt alleen langer tot'ie gevuld is. Als dat ventiel er niet in zit maakt het wel verschil.(volgens mij...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 22:49 #1175726
door V700 register
ie vraag, Hans, had ik me ook al eens gesteld.
<a href="/node/7360" target="_blank">Zie deze posting.</a>
Ik maak me er niet zo druk over. Over de opmerking van Co maak ik me meer zorgen, de Visco-Fan, die ga ik ook eens inspecteren.
Kon wel eens helpen.
Beantwoord door V700 register in topic Vullingsgraad.
ie vraag, Hans, had ik me ook al eens gesteld.
<a href="/node/7360" target="_blank">Zie deze posting.</a>
Ik maak me er niet zo druk over. Over de opmerking van Co maak ik me meer zorgen, de Visco-Fan, die ga ik ook eens inspecteren.
Kon wel eens helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-08-2007 23:02 #1175729
door Mathy van Nisselroy
Hallo Hans
Het voegt naar mijn mening niks toe.
Bij sommige auto's (maar waarschijnlijk niet bij onze bakstenen) verlagen die dingen het dak. Met m'n bijna 1,92 meter lengte vind ik dat geen goed idee.
Daarnaast zijn m'n ogen nog al gevoelig voor licht. Dus op meer lichtinstraling (ook als dat van de zijkant komt) zit ik niet te wachten.
Als ik buitenlucht wil ruiken of geluiden van buiten wil horen kunnen de ramen ook open.
Als het buiten warm is, krijg ik met een open dak geen koude lucht binnen. Een airco kan dat wel.
Meer verbruik heb je met een open dak of open ramen net zo veel als met een airco.
Waar geen open dak zit, zal het dak niet zo gauw lekken of roesten.
Daarom: "gelukkig geen open dak"
Groetjes
Mathy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Daarom ...
Hallo Hans
hans dus schreef : ... Overigens... waarom gelukkig geen open dak?
Het voegt naar mijn mening niks toe.
Bij sommige auto's (maar waarschijnlijk niet bij onze bakstenen) verlagen die dingen het dak. Met m'n bijna 1,92 meter lengte vind ik dat geen goed idee.
Daarnaast zijn m'n ogen nog al gevoelig voor licht. Dus op meer lichtinstraling (ook als dat van de zijkant komt) zit ik niet te wachten.
Als ik buitenlucht wil ruiken of geluiden van buiten wil horen kunnen de ramen ook open.
Als het buiten warm is, krijg ik met een open dak geen koude lucht binnen. Een airco kan dat wel.
Meer verbruik heb je met een open dak of open ramen net zo veel als met een airco.
Waar geen open dak zit, zal het dak niet zo gauw lekken of roesten.
Daarom: "gelukkig geen open dak"
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2007 23:07 #1175730
door V700 register
... is zeker een interessante, zie daarvoor mijn post 'airco uit, fan draait door'.
Alleen als de airco aanstaat, draait de fan NIET continu.
Dus dat kan dan niet de oorzaak zijn van mijn hoge verbruik, toch?
Joost
Beantwoord door V700 register in topic De visco fan...
... is zeker een interessante, zie daarvoor mijn post 'airco uit, fan draait door'.
Alleen als de airco aanstaat, draait de fan NIET continu.
Dus dat kan dan niet de oorzaak zijn van mijn hoge verbruik, toch?
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam