1 op 5,7...normaal?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De Visco-fan zit bij mijn weten aan jouw waterpomp vast, en draait alleen mee als dat nodig is.
(Behalve als ie 'stuk' is, dan draait ie continu mee.)
De airco-fan, zit vóór de radiator (effe het grilletje weghalen) en draait alleen als je rijdt met ingeschakelde airco, indien de temperartuur dat nodig acht en draait meestal na nadat je de motor hebt uitgezet. Meestal doet ie dat een minuut of wat, maar met 5 minuten is ie bij mij wel weer uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy,
Begrijp je standpunt. Persoonlijk ben ik (zonder airco) blij met m'n open dakje. Maakt aanzienlijk minder herrie dan raam open. Dit spoilerdakje is stiller dan het originele Volvo dak én schuift naar buiten, dus geen verlies aan binnenruimte achterin. Daarnaast, hoe stiller, des te minder extra verbruik. Toch mooi dat we dit soort keuzes hebben en de vrijheid ze te maken..
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
JJager schreef :
... is zeker een interessante, zie daarvoor mijn post 'airco uit, fan draait door'.
Alleen als de airco aanstaat, draait de fan NIET continu.
Dus dat kan dan niet de oorzaak zijn van mijn hoge verbruik, toch?
Joost
Joost, nu even geen verwarring zaaien. De viscose-koppeling zit aan de fan vlak achter de radiateur en slaat aan als de koelvloeistof boven een bepaalde temperatuur komt. De fan van de ECC zit in de cabine en werkt alleen als de knop niet op "0" staat. De compressor van de airco kan bij hard werken 10 tot 15% van het motorvermogen vragen. Daarom kan een werkende airco dus veel energie opslokken. Daarentegen maakt het qua energieverbruik niet uit of je de ramen open hebt of de airco aan.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De Visco-koppeling, die aan de waterpomp zit, kost bijna 140 euri, dan krijg je de boetjes/moertjes gratis bij.
Nu snap ik waarom dat bij veel bakstenen gewoon niet gerepareerd wordt.
Echter, als het 5 % in verbruik scheelt (is dat aannemelijk) en ik stook 70 liter gas weg op de 500 kilometer, terwijl ik er dus 525 mee had kunnen rijden, reken reken reken.......dan heb ik dat er met een verbruik van 1 op 7,5 dus met ....reken reken reken...... in 70 tankbeurten uit.......reken reken reken......
Dat is dus 35000 kilometer. Hmmm...dat rijd ik in iets meer dan een jaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 38
Maar die gas lucht wijst op een lekkende lpi injector die wel degelijk een oorzaak kan zijn voor het gezuip
voel eens, als je een korte rit hebt gereden maar net wel op LPG, aan je injectoren of er een echt koud is.
Start ie ook slecht na 5 minuten stilstaan en dan weer starten?
Verder denk ik is het wijsheid om gewoon eens 1000 km te rijden en dan over die periode te meten. En meten is weten.
Als ik lange afstanden rijd in de Benelux blijf ik boven de 1 op 8 op LPI.
In duitsland kan dat zo maar naar de 1 op 6 toe gaan als ik de vaart er in krijg, > 180,<210 op de teller. 195 op mijn tomtom.
En dat zonder airco, met gewone 5-bak en ik denk al snel 100 kilo aan rondslingerende rommel in mijn wagen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Hallo Hans
hans dus schreef : ... én schuift naar buiten, dus geen verlies aan binnenruimte achterin.
Maar zo'n dakje heeft wel een frame waar het in zit. En bij sommige auto's (maar ik meen niet die van ons) zorgt dat ervoor, dat de hemel iets omlaag komt. Al eens in een Escort (dat vierkante model) gezeten? Ik helaas wel. Met een schuifdak erin kan ik niet eens rechtop zitten. En dan maakt het niks uit of het dak open of dicht is.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... denk ik.
 
1) Ik heb maar één fan in de motorruimte en die zit tegen de radiateur aan.
Als de airco uitstaat (omdat ik bijvoorbeeld met open dak rijd) dan draait die ene fan continu. Ook als de motor koud is!
Bovendien blijft tijdens het rijden de koelwatermeter links van het midden staan.
Als ik de airco aanzet, houdt de fan meteen op met draaien... Hopelijk komt deze diagnose uit mijn andere 'draadje'
 
2) De LPG geur duidt op een lek.
Die twee symptomen samen zullen waarschijnlijk zorgen voor het hoge LPG-verbruik.
 
Dan is het nu zoeken naar een goede LPG-specialist bij mij in de buurt (Naarden of Amstelveen).
 
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
... voor vanavond, zo'n PDF-bestand.
Dank, Gerard en alle anderen voor het meedenken.
De nieuwe eigenaar van mijn oude estate (clublid Paul) belde nog om te vertellen dat ik even de injectoren moest checken: voelen of ze loszitten en even bij draaiende motor wat Glassex in de buurt sprayen en dan kijken of 't bubbelt. Spannend allemaal...
De Volvo-specialist bij mij om de hoek gebeld (Wilhelmina Occasions in Naarden) en gevraagd of hij zich - samen met een kleine beurt - over het probleem wil buigen.
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.