Iemand ervaring met Leo uit Sittard?

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-04-2020 11:58 #1459968 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic balk?, dak?, alles is stevigheid
De discussie over wel of niets iets weghalen en de gevolgen ervoor voor de stevigheid en veiligheid zal blijven. Iedere aanpassing van de auto, zelfs het gat dat je boort voor een LPG doorvoer is een aantasting van de sterkte van de koets, en kan bij 1 bepaalde aanrijding het verschil vormen tussen het net wel of net niet overleven als bestuurder of passagier. Ook een schuifdak dat niet door de balk heengaat verzwakt de koets en voegt dode massa toe op een punt dat je dat liever niet hebt. Belading van de auto doet dat ook. En bestuurders veroorzaken de ongelukken, niet de auto's. Er zat een balk in het dak van de 740 en van de 240 voor de vertikale doorbuiging omdat een vlakke plaat in de richting loodrecht op die plaat inklonkt. En Volvo had al sinds de jaren 60/70 SIPS balken in de portieren. en toen bedachten ze dat als ze de balk naar de B-lijst schoven en het dak van iets sterkere plaat maakten om de extra overspanning te overbruggen en er met lijm nog wat stevigheid aan toevoegen, deze iets meer zijdelings kracht kan opnemen (in een gecertificeerde test-situatie en in de praktijk ook wel eens) en toen werd het een verkoop-argument: een SIPS balk. Maar je bent niet meteen suïcidaal als je hem eruit haalt en ook niet als je nog een s een keer een puzzeltochtje doet in een Eend. Er rijden zelfs mensen in cabrio's met of zonder rolbeugel?

Leven en laten leven zou ik denken, letterlijk en figuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2020 17:02 #1459969 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zeker
Leven en laten leven.
Iedereen zijn keuze laten. Absoluut.
Feit is dat er onder cabrio ongevallen meer doden vallen
Dus dat deze discussie ontstaat is niet raar lijkt me , alleen maar goed.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-04-2020 17:26 #1459970 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Feiten
Maar dat cabrio's minder bij ongevallen zijn betrokken, zeker per jaar dat er mee gereden wordt?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2020 20:11 #1460014 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Laat ik het zo stellen..
Ik schat in dat er bij 100 cabrio ongevallen meer doden/ernstiger gewonden vallen dan bij 100 auto's met een vast dak.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-04-2020 22:08 #1460016 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Wie benauwd leeft, zal benauwd sterven.
Het beste kan je achter de geraniums blijven zitten.
Maar uit eigen ervaring weet ik dat een rit met een cabrio vele malen meer plezier geeft. Ook mijn panda met het twingo dak is gewoon zo veel meer fun.

Ook mensen die dat, omdat je nogal te kijk zit in een C70 cabrio, niet ambiëren heb ik na een korte of langere rit toch echt met een grote smile zien uitstappen.

Dus of het sterfte cijfer hoger zal liggen bij een ongeval in een cabrio of auto met achteraf ingebouwd schuifdak zal mij, en vele met mij, niet boeien.
Veiliger is vliegen met een A380. Of met de trein reizen. Maar daar zitten ook weer nadelen aan.
Krijg je weer milieuproblemen en pandemieën van.
Ook bijzonder dodelijk.
Gewoon de zaag er in Martijn.
Laat ze maar filosoferen om het filosoferen.
Je leeft maar één keer. Het gaat om jouw plezier. Spass Am fahren!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2020 07:37 #1460020 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja
Omdat ik niet van benauwd houd zet ik 's zomers altijd alle ramen open. Wel losslingerende papieren verwijderen.

Open dakje heeft natuurlijk wel wat. Maar niet onder spoorbruggen door rijden wanneer er net iemand in de intercity staat of zit te p.....

;-)

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2020 20:07 #1460345 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Ervaring met Leo
Dag mensen, ik rijdt al een paar jaar met een twingo dak in een Amazon, maar zit net even door dit forum te neuzen. Op het Volvokv forum staan wel foto’s. Ik heb het zelf ingebouwd, zoals misschien bekend heeft een Amazon combi een verhoging in het dak wat het wat uitdagender maakt. Ook ik heb het dwarsbalken verwijderd. Van Leo verschillende tips en adviezen gekregen, zonder dat ik het dak bij hem gekocht heb. Leuke kerel die het voor de hobby doet. Niet om er beter van te worden.

Als je wel eens een schade auto hebt gezien met een open dak erin dan valt het mij telkens mee dat er soms wel een vouw in het dak zit maar dat het dakframe heel is. Dus het verlies aan sterkte valt wel mee, en... ik denk da t je Volvo wel een paar procentjes reserve heeft qua stijfheid.

Mijn Amazon piept en kraakt niets meer dan dat hij de afgelopen 20jr bij mij gedaan heeft, ook dat was op voorhand een Veel gemaakte opmerking, ..... de stijfheid van de hele carrosserie zou naar de @%* zijn.. niets van waar..

De puristen verslikken zich maar het is mijn eigen auto denk ik dan maar.

Dan het rijden, geweldig. Het lijkt bijna een cabriolet, het dak gaat echt mega ver open. Op de eerste en tweede stand bijna geen windinslag of meer lawaai.
Als het dak dicht zitheb je ook niet merkbaar meer windgeruis ( in een Amazon...).

Tip, als je een Twingo in levende lijven ziet, vraag naar de ervaring van de bestuurder
en vraag of je eventueel een stukje mag rijden...

Succes met je overweging..

Hans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 21:29 #1461593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een dak laten inbouwen
Ik heb een dak laten inbouwen door Leo. Ontzettend aardige man die echt kennis van zaken heeft. Werkt echt netjes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 23:50 #1461606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @michiel944: Heb je dat dak
@michiel944: Heb je dat dak in laten bouwen in een 700 of 900 serie auto?
Als dat het geval is dan wil ik graag eens komen kijken en indien mogelijk ook ervaren hoe dat is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2020 17:39 #1461631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee niet in een Volvo. Maar
Nee niet in een Volvo. Maar Leo vertelde mij dat hij dit paar keer in een 740 estate en diverse 245' s heeft gebouwd. Als hij er geen vertrouwen in heeft bouwt hij het niet in. Echt kundige vent.

Moderators: Jerry Stam