Volvo 960 S90 V90 Bladveer ==> Interessepeiling fabricage

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2016 13:01 #1426976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bladveren
Hallo Roderick,

Ik zat met hetzelfde probleem met mijn V90 (doorgezakte achterkant).
Ook dacht ik te gaan onderzoeken wat de (on-) mogelijkheden zijn, eventueel met een stalen bladveer.
Tot mijn geluk, kwam ik op de Volvo klassiek beurs iemand tegen die nog een dikke veer had liggen die ooit, lang geleden uit een S90 of 960 sedan kwam.
Deze dikke bladveren werden gemonteerd met gewone schokdempers.
Met nivomats (standaard op de estate) werden dunnere bladveren gemonteerd. De logica hiervan ontgaat me.

Met de dikke bladveer staat mijn V90 nu prachtig helemaal recht.
Ook heb ik de nivomats er onder laten zitten.
Ik ben er heel blij mee.
Flink belading is nu ook absoluut geen probleem meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2016 15:51 #1426982 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En hoe is het veercomfort van
En hoe is het veercomfort van die combinatie?

Dat de bladveer bij een nivomat dunner is, is alleen maar logisch. De demper neemt een flink deel van de veerwerking over, zodat een zwakkere en dus comfortabeler veer kon worden gemonteerd. Dat is het hele principe achter het concept... Bij de schroefveer-versies is dat niet anders.

Nu combineer je dus een stugge demper met een stugge veer, en dat kan niet leiden tot echt veercomfort. Dat (over-)beladen geen probleem meer is, dat is dan wel weer logisch. Met verzwaarde schroefveren rijdt het ook alleen maar lekker als de auto niet leeg is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2016 17:23 #1426987 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ooit ook de keuze
Ik heb ooit ook de keuze gemaakt voor de dikkere bladveer en de standaard Nivomats onder mijn V90.
Ik was ook eerst even bang voor stugger weggedrag maar dit was zeker niet het geval!
Ik kan het iedereen aanraden; dit is echt een veel betere combi dan standaard geleverd.
Vervang gelijk de ondersteunende rubbers eff als je de boel toch los hebt!

De Nivomats hebben met name een schokdemper functie met als voordeel dat ze wat hulp bieden om recht te staan bij volle belading, meer niet. Een hangende auto na een nacht zal ook gebeuren met nieuwe Novomats en slechte bladveer.
De auto wordt juist stugger en onvoorspelbaarder als de Nivomats alles moeten oplossen en ze slecht ondersteund worden door d bladveer..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2016 18:58 #1426988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nivomats zijn geen alleskunners
Beste Willem en anderen,

De auto is uiteraard iets of wat stugger geworden aan de achterzijde. Maar niet zo veel dat ie (leeg) oncomfortabel is geworden.
Mijn originele dunnere bladveer was doorgezakt. De nivomats konden dat echt niet compenseren; ook de nieuwe nivomats niet waarmee ik eerst dacht dat ze de auto voldoende zouden optillen. Ik heb het hier over een auto met alleen de bestuurder als belading.

Heb ook een S80 gehad met nivomats. Deze waren dubbel zo dik en duidelijk beter berekend op hun, soms onmogelijke, taak. Ben ooit met caravan en 100 (honderd) flessen wijn vanuit Frankrijk naar huis gereden. Je kon niet merken dat ie ook maar enige belading had achter. Ook niet die ene keer dat ik met 2.500 kg aan de haak Hoog Sauerland en/of de Ardenne op gegaan ben (90 naar beneden en 90 naar boven).
Al met al, als je een dikke bladveer kunt scoren, zou ik zeggen gewoon doen en je bent voor 20 jaar van het probleem af.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2016 11:22 #1427006 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is goed om te horen. Mijn
Dat is goed om te horen. Mijn 960 op LPG heeft ook een matige bladveer: ik sta dus ook voor de keuze om te proberen een originele dunne veer te vinden, of een dikkere te monteren.
Dat nivomaten een slechte bladveer niet kunnen compenseren is duidelijk, maar het is goed om te weten dat de combi met de dikkere veer niet vreselijk oncomfortabel wordt. Mijn moeders benzine-960 heeft een goed werkende originele set, en het veercomfort daarvan is wat ik ook graag zou bereiken. Dat is duidelijk beter dan wat ik bij een 960 sedan met gewone schokkers heb kunnen vergelijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2016 12:49 #1427016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het scheelt al heel veel als
het scheelt al heel veel als je ook de omliggende rubbers vervangt als de boel toch los is. En met LPG heb je pakweg 80kg extra op de veer liggen dus dat comfort komt wel goed met een dikkere bladveer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2016 11:10 #1427070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb inmiddels
Ik heb inmiddels een bijna nieuwe bladveer kunnen scoren. Volgend jaar moet de auto helemaal klaar zijn dus ik ga het dan wel ervaren. Ben zeer benieuwd.

Weet iemand toevallig welke rubers er allemaal op de achteras zitten die vervangen kunnen worden?? Evt bestelnummers??

Met vriendelijke groeten,

Roderick Plevier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2016 10:50 #1427121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hier een plaatje
hier staat alles wel op, wordt wel een prijzig project denk ik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2016 15:58 #1427159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt en klopt!
Bedankt voor het plaatje liv! En ja word inderdaad een duur project maar ik heb de tijd, auto staat in een droge verwarmde stalling en ben gewoon de onderdelen aan het sparen (stapje voor stapje) en als ik alles heb monteer ik alles tegelijk. Plan is om de auto eerst technisch helemaal klaar te maken en dan alles te laten spuiten.

Met vriendelijke groeten,

Roderick Plevier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2016 21:37 #1427165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic handige link
Geen dank, hier nog een handige link met wat prijzen van de rubbers ed.
Wel eerst overal prijzen navragen, gek genoeg zijn sommige onderdelen goedkoper via de Volvo dealer dan op dit soort sites.
www.volvopartswebstore.com/showAssembly....ukey_product=1118497

Moderators: Jerry Stam