Inventarisatie bladveermontage bij Nordicar
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
nog wel even de bemerking dat zowel de benzinetank als de gastank nokkie vol waren. Dus 80 liter gas en 80 liter benzine op de achteras. Wellicht dat het bij een (bijna) lege gas- en benzinetank ( en zonder de" winkel van sinkel " die ik altijd met me meesleep in de kofferbak ) toch ietsje stoterig wordt?? De auto zakt ook na 14 dagen stilstand ( en dat gebeurt weleens in de zomer) niet zichtbaar. Meten laat zien dat ie dan hooguit een halve centimeter is gezakt.
Voor mij al met al een goede configuratie: de dikke veer met nivomats. Bovendien viel me aan Martijn's auto op dat ie meer neiging had om rond zijn lengte-as te bewegen en dat voelt minder strak aan. Wellicht helpt de zwaardere stabilisatorstang hierbij. Maar ik heb destijds gelijktijdig met de nivomats ook de voorschokdempers vervangen onder het motto: dan is alles weer als nieuw. En ik herkende de auto inderdaad niet weer terug. Hij reed weer zo strak als een nieuwe. Dat is nu 75000 km geleden.
Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt en zo te horen heb je je besluit genomen: de dikkere bladveer. Ik denk een verstandige keuze.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Martijn heeft estate dacht ik en Kan een sedan .
Zit er nog verschil in sedan versus estate.
Frits ( die zich dat opeens afvroeg)
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik dacht het niet, behalve dat Jan zijn tanken vol zaten en die van mij leeg, hetgeen hoogstens betekent dat het verschil nog minder zal zijn960 estate 1996 schreef : Martijn heeft estate dacht ik en Kan een sedan .
Zit er nog verschil in sedan versus estate.
Frits ( die zich dat opeens afvroeg)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry Jan (kon niet meer aanpassen)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik dacht het niet, behalve dat Jan zijn tanken vol zaten en die van mij leeg (en hij 100ltr LPG heeft vs 77ltr van mij), hetgeen hoogstens betekent dat het verschil nog minder zal zijn. En idd heeft Jan een sterkere stabilisator-stang. Mogelijk dat dat nog iets scheelt.
Al met al ga ik er vanuit dat, met een zwaardere bladveer en zonder sterkere stabilisator-stang, er geen merkbaar verschil zal zijn (behalve dan dat de auto recht blijft staan).
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de X90 catalogus staat op pagina 620 de wegliggingsset met niveauregeling. Bestelnummer 9192 763-2 voor de estate, 9192 762-4 voor de sedan. Zou dit een dikke bladveer met nivomats zijn? Wat doen die veren op de foto erbij? Wie kan uitvinden waar deze set uit opgebouwd is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
grt Thijs
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
jwielsma schreef : Mocht er gekocht gaan worden en je hebt aantallen nodig dan wil ik alleen de veer.
Ik zet hem er zelf wel onder en ik wil de dikke. 9140471
Jawel. in combinatie met mijn nagenoeg nieuwe nivomats.
Lees nu dit draadje. Want vanmorgen bij het achteruit rijden de straat op hoorde ik de trekhaak aan de grond komen,… Heb ook het idee dat de linkerachterkant wat meer doorzakt na een drempel t.o.v. de rechterkant. Mijn vermoeden is dan ook dat er een Nivomat lek/ kapot is. Samen met het eerdere topic ( www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/28867 ) voel ik het meeste ervoor een nieuwe stuggere veer te monteren met een andere linker Nivomat.
Dus wanneer er een groupbuy met een eventuele verendag komt houd ik mij aanbevolen. Want ook mijn 960 zakt heerlijk door z´n knieën na een nacht rusten,…