Stay
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Je moet zelf een reden bedenken waarom Volvo die vorm zo gemaakt heeft. Bij het eerste goede antwoord gratis bevestigingpunten aan de oudere modellen!hdalhuisen schreef : Ik zou het ook heel graag willen weten......
Maar dat komt wel goed,....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vermoed dat de vorm de starheid verlaagt, het ding wordt op wringing/torsie belast. Er moet ruimte zijn voor buiging, zonder dat het materiaal opgeeft, of dat het ding storend stug is? Met die bochten kan het dat een beetje?
Een hele starre versie zou steviger moeten zijn, misschien met het risico op falen?
Puur een ideetje, vandaag nog Mechanica opdrachten moeten maken..
Groet,
Philip
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wanneer je de bak demonteert verwijder je toch even dat ding. 3 bouten M10 en 1 moer M10 losdraaien en hij is eraf.. Hoe dan ook die stang zit toch in de weg. Mechanica is nooit weg maar in dit geval hoef je denk ik niet zwaar te rekenen. De bochten verschillen ook nog. Het moet vast een andere reden hebben.flip_21 schreef : Je zou vermoeden om de bak vrij te houden bij demontage, alleen is het daarvoor een te onbenullig onderdeel...
Ik vermoed dat de vorm de starheid verlaagt, het ding wordt op wringing/torsie belast. Er moet ruimte zijn voor buiging, zonder dat het materiaal opgeeft, of dat het ding storend stug is? Met die bochten kan het dat een beetje?
Een hele starre versie zou steviger moeten zijn, misschien met het risico op falen?
Puur een ideetje, vandaag nog Mechanica opdrachten moeten maken..
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Gulle Groet,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Antwoord: De gebogen vormen onstaan doordat deze erin worden gewalst. Als gevolg van het walsen (koud vervormen), treedt versteviging op van het materiaal. De oorzaak ligt in dislocaties die zich verplaatsen en vastzetten.
Om dezelfde stevigheid met een rechte (ongewalste) buis te krijgen, moet een grotere doorsnede of een grotere wanddikte worden gekozen.
 <!-- NewPP limit report Preprocessor node count: 1/1000000 Post-expand include size: 0/2048000 bytes Template argument size: 0/2048000 bytes Expensive parser function count: 0/500 --><!-- Saved in parser cache with key nlwiki:pcache:idhash:857761-0!1!0!!nl!2 and timestamp 20081126122818 -->
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf dacht ik eerst ook aan dat de zijdelingse starheid niet te groot moet zijn en maar ook deels de verschuiving van de chassisbalken deels moest opvangen.
En inderdaad materiaal versteviging door meer spanningen in het materiaal te brengen.
Maar één bocht zit er volgens mij voor de uitlaat om te voorkomen dat bij erg heftig accelereren de uitlaat de stay zou raken en het spruitstuk of de turbo zou belasten.
De bocht aan de andere kant weet ik niet een vorm van symmetrie misschien of toch een betere verdeling van krachten in de stay algemeen.
Nou Timen laat eens horen zit ik een beetje warm.
Groetjes A-J
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Nog steeds niet het antwoord waar Geert-Jan, Roger en ik het overeens zijn.Aaldert-Jan schreef : In alle antwoorden zit wel wat!
Zelf dacht ik eerst ook aan dat de zijdelingse starheid niet te groot moet zijn en maar ook deels de verschuiving van de chassisbalken deels moest opvangen.
En inderdaad materiaal versteviging door meer spanningen in het materiaal te brengen.
Maar één bocht zit er volgens mij voor de uitlaat om te voorkomen dat bij erg heftig accelereren de uitlaat de stay zou raken en het spruitstuk of de turbo zou belasten.
De bocht aan de andere kant weet ik niet een vorm van symmetrie misschien of toch een betere verdeling van krachten in de stay algemeen.
Nou Timen laat eens horen zit ik een beetje warm.
Groetjes A-J
Hint: zoek het niet in de sterkte van de buis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jacques
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wat moeten wij daar dan van denken?Jacques940 schreef : Tja, wat dacht men van het carter .........
Jacques