Stay

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 00:12 #1219526 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Betere info

Michael Oud schreef : Sorry! Ik had het fout. Net de auto even weggebracht om de voorwielen opnieuw te laten balanceren - ik was er niet tevreden over - en meteen even onder de auto gekeken. Ik heb 'm wel! Die van volvo loopt terug naar voren, waardoor de bak er dus in 1 keer ondervandaan kan. My bad.

Lijkt me niet dat de stay daarom zo gebogen is.
De stay van Volvo is gemaakt in wat raar lijkende bochten. Wie weet hier van de reden?
Jan-Geert weet het in ieder geval!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 00:15 #1219528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jazeker , en roger kuypers
jazeker , en roger kuypers ook wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 05:48 #1219537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterkant ?
Wat ik me nou afvraag met de stay en de veerpootbrug voor de voorkant van de Volvo (die ik beide interessant vindt),moet er ook nog iets extra's aan de achterkant of is dat wel goed met de standaard stabilisatorstang die er nu onder zit?
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 11:32 #1219553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, maar

Jachtgroen schreef : Wat ik me nou afvraag met de stay en de veerpootbrug voor de voorkant van de Volvo (die ik beide interessant vindt),moet er ook nog iets extra's aan de achterkant of is dat wel goed met de standaard stabilisatorstang die er nu onder zit?
mvg
Marcel 

stabilisatorstang en chassisversteviging is niet hetzelfde. de stabilistatorstang bied weerstand tegen verschillende afstand invering tussen linker en rechter wiel, bijvoorbeeld in bochten (handig) en bij het rijden over ongelijke obstakels. 
De 'stay' zorgt dat het chassis minder zal vervormen bij een bepaalde kracht. minder chassis vervorming betekend zorgt voor constantere wielvlucht en dat de wielen in dezelfde (stuur) richting blijven staan. Bij de vooras van de 700/900 is de stay zeer handig, evenals de 960 beugeltjes voor de vooras. Veerpootbrug helpt ook zeker, heb hier alleen zelf geen ervaring mee.
De achteras is zo stabiel dat deze niet snel zal verbuigen. vervorming van het chassis heeft geen invloed op wielvlucht van de achterwielen. Als het chassis te slap is achter is dat wel merkbaar. enige versteviging die ik voor achter ken is een versteviging van de schokdemper opname, die 94+ auto's altijd hebben. Ik heb deze versteviging alleen bij sedan uitvoeringen gezien, de station versies niet bekeken dus geen idee of deze die ook hebben. 
Een dikkere stabilisatorstang heeft veel invloed. Heb zelf dikkere op mijn 240 gemonteerd en het helpt flink (25 mm voor 22 mm achter). Het is geen fix voor versleten bussen en dempers, ik moet nog steeds die delen vervangen. Achter zou ik niet te snel een veel dikkere nemen want het schijnt dat bij de 700/900 series deze dan wat snel grip kunnen verliezen. gewoon de 19 mm achter handhaven (dikste uit fabriek achter geloof ik). 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 00:10 #1219622 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Assen
Hallo JW

JW schreef : ...evenals de 960 beugeltjes voor de vooras.

Die alleen op de 960 passen???

JW schreef : enige versteviging die ik voor achter ken is een versteviging van de schokdemper opname, die 94+ auto's altijd hebben.

Aan de carrosserie of aan de as? En is die naderhand nog in te bouwen? En zo ja, hoe? Foto?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 02:00 #1219629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
Hey Mathy,

Mathy schreef : Hallo JW

JW schreef : ...evenals de 960 beugeltjes voor de vooras.

Die alleen op de 960 passen???

Nee, die passen ook op oudere 700/900. mijn broer(tje) weet hier meer van. kosten ongeveer 20 euro per kant. Een gat moet hiervoor worden geboord in de vooras en een gat in het beugeltje iets (echt maar 5 mm) bijgeslepen worden omdat de oudere assen net een bepaald stukje wat korter hebben. Niets dat de functie beïnvloed. 

Mathy schreef :

JW schreef : enige versteviging die ik voor achter ken is een versteviging van de schokdemper opname, die 94+ auto's altijd hebben.

Aan de carrosserie of aan de as? En is die naderhand nog in te bouwen? En zo ja, hoe? Foto?
groetjes
Mathy

Deze zitten volgens mij bij de bovenkant van de schokbreker. Deel van een pakket van de dealer om tot 1850 of 1950 kg te mogen trekken (In Duitsland), het precieze weet ik niet meer (is al lamng geleden, zag pas toen het wrak gerecycled was (schade auto) dat ik deze dingen voor standaard had aangezien, niet als extra versteviging).
waarschijnlijk dat vadis tussen 1990 en 1997 (kijken bij de achterdempers/achteras) uitkomst kan bieden. Daar moet het te zien zijn.

Mvg,

JW

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 14:09 #1219650 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plaatjes
Hallo JW
Klik eens op versterkingsset. Is het die?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 18:44 #1219664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stay

Jan-Geert schreef : volgens mij alleen op de 2300's en 16v turbos

De stay zit inderdaad standaard op de 16v turbo's maar is dan iets anders van vorm.
In plaats van recht is die bij de 16v turbo's in het midden naar voor toe gebogen, althans bij mijn auto's...

Groeten Joris

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 19:08 #1219668 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Raadsel

960turbo schreef :

Jan-Geert schreef : volgens mij alleen op de 2300's en 16v turbos

De stay zit inderdaad standaard op de 16v turbo's maar is dan iets anders van vorm.
In plaats van recht is die bij de 16v turbo's in het midden naar voor toe gebogen, althans bij mijn auto's...
Groeten Joris

Die rare gebogen vorm. Daar is een reden voor. Een reden die enkelingen al weten! Geert- Jan weet het en Roger ook. Het is dus een vraag geworden van : wie weet hoe ook?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 20:39 #1219678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ikke ikke
Ik zou het ook heel graag willen weten......
Maar dat komt wel goed,....

Moderators: Jerry Stam