waste gate van turbo verstellen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2006 22:35 #1137759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: @sicco: ik zal er morgen

JanV schreef : @sicco: ik zal er morgen even naar kijken. @michael: de turbo+ kit van Volvo geeft 0,85bar kortstondig (185pk) zonder een fuel cutoff te geven (waar regelt deze dan op??? ik zou het niet weten)

Ik heb sinds zaterdag jongstleden de Manual Boost Controller op mijn 740 Turbo met B200ET en sinds die tijd heb ik geen last meer gehad van een Fuel Cutoff. Daarvoor had ik het regelmatig, zeker bij snelle inhaalmanouvre's maar nooit bij doortrekken van 0 tot ....... Het lijkt te maken te hebben met het vacuum want die slangen zijn ook vervangen.

Ik heb de mbc voorlopig op het gevoel ingesteld, nog niet te krap omdat ik dat precies wil doen met een turbodrukmeter. Snelheid is geen probleem want 190 haalt ie in no-time en dan zit ik ongeveer op 2/3 van de ruimte op het gaspedaal.

Afgelopen zaterdag nog even met een motor geprobeerd wie de snelste was en dat ging een heel eind gelijk op en op een gegeven moment een knal. Of dat de motor was of ik weet ik niet, maar bij thuiskomst was mijn verdeelkap gescheurd. Het kan zijn dat die al stuk was en na inspectie bleek dat de koperen delen al behoorlijk aangevreten waren (hij loopt al een paar weken met een prutteltje in de uitlaat). De nieuwe rotor, verdeelkap en bougies zitten erop maar nog steeds gepruttel. Morgen komen de nieuwe bougiekabels en dan verwacht ik dat het probleem weg is omdat ik denk dat de oude kabels behoorlijk lekken.

We houden u op de hoogte van de cutoff's.

Groet,

Roger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2006 22:54 #1137761 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een benzine(LPG)-turbo is

een benzine(LPG)-turbo is meestal van duurzamere materialen gemaakt als een Diesel-turbo omdat de uitlaatgastemperaturen van benzine/lpg-auto's nu eenmaal hoger zijn.
De slijtage van de turbo hangt vooral af van hoe deze gesmeerd en hoe deze gebruikt wordt. Hoe slechter de kwaliteit olie hoe eerder de turbolagers kapot lopen ( die draaien bij full boost met meer dan 100.000tpm! Smering is dan ook een kritiek punt voor een turbo-auto!)
Als je de turbo-boost vaak en langdurig gebruikt zullen het turbine-huis en het uitlaatspruitstuk en ook de uitlaatkleppen veel moeten presteren bij zeer hoge temperaturen (750-1000degr C! Roodgloeiend!) Uiteraard bevorderd dit niet de levensduur. Maar ik kan mij maar enkele situaties voorstellen waarbij de turbo continue zwaar in actie is en dat is bij zeer hoge snelheden op de autosnelweg of bij trekwerk van een zware aanhanger, vooral in de bergen.(dus situaties waarbij vollast wordt gereden met maximale turbo-druk)
<u>0,15bar extra?</u> De vraag is vanaf welke beginwaarde je dat wil gaan doen. Zolang de turbo blijft pompen in z'n eigen efficiente pompbereik kan dat zonder problemen. Maar ga je de laaddruk van zo'n kleine Mitsubishi TD04-13C(G) verder verhogen van al een flink hoge 0,85bar naar 1bar (dus 0,15bar verhoging) dan geraak je bij 1bar wel aan de grenzen van de pompefficiency van die kleine turbo. En dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Verhogen van 0,5bar(standaard B230FT) naar 0,65bar is geen enkel probleem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2006 20:17 #1137806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok

OK
Dat van die levensduur tov een diesel vind ik wel interresant!
Die 0.15 bar was maar een voorbeeld!
Maar 0,5 bar is dus niet schadelijk?
Dit is natuurlijk wel een heel precies werkje en is dit echt merkbaar??
Chris

Moderators: Jerry Stam