waste gate van turbo verstellen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 08:37 #1050823 door V700 register
waste gate van turbo verstellen is gemaakt door V700 register

Over de turbo's is al veel geschreven. Ik heb al eens gevraagd of meer volvorijders last hebben van vermogensverlies bij warm weer. Mijn 940 LPT/LPi (bj 1995/modeljaar 1996) heeft hier duidelijk problemen mee. Een wat koude ochtend zoals vandaag geeft veel meer vermogen van de motor dan warm weer. (vanaf 20 C) Vanochtend als een speer.
Nu vraag ik mij af of de wastegate van de turbo te verstellen is en kun je dat straffeloos uitvoeren. Ik bedoel: past het motormanagement zelf de benzine of lpg hoeveelheid aan?
Graag reacties/adviezen.
Sicco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 11:42 #1118144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die Pipo met die grijze 740

die Pipo met die grijze 740 turbo reed wel op SLICKS en DAT was de reden dat hij zo snel was. ;-) Het was trouwens wel een high-pressure turbo 740
de wastegate wordt bediend met een actuator (een vacuumpotje met een membraan en contraveer erin met een bedieningsstangetje naar de wastegate.) De contraveer kan over de tijd verslappen met gevolg dat de afstelling van het stangetje niet strak genoeg meer is om de wastegate dicht te houden.
Het verstellen kan niet zo heel veel kwaad, je zet immers geen zwaardere veer in de actuator, als hij te slap staat gaat de wastegate te snel en te makkelijk open, soms kan deze zelfs zo slap staan dat de wastegate nooit echt goed gesloten staat, je hebt dan nooit echte druk van de turbo, er moet gewoon een lichte veerspanning staan op het stangetje als deze de wastegate dicht houdt. Je loopt weinig risico als je dit gaat controleren en afstellen. Het enigste wat je doet is de auto weer afstellen zoals deze ooit nieuw was.
Op mijn T5R heb ik het ook gedaan en ben toen begonnen met 3 slagen strakker zetten. Het stangetje moet net even tegen de veerdruk worden ingeduwd voordat je 'm aansluit op de wastegate. Dat werkte goed. Kwam de druk meter eerst maar tot de helft, daarna ging deze door tot 3-kwart van de schaal. Hij stond dus echt te slap.
Wat meneer 740-turbo op Lelystad had gedaan: zorg dat het stangetje strak genoeg staat, trek de stuurleiding los van de actuator en plug de leiding af .. De wastegate wordt nu niet meer bestuurd... en gaat dus ook niet meer open... en de turbo levert dus volle maximale druk... om er ook meer peut in te krijgen: trek ook de vacuumleiding naar de brandstofdrukregelaar los en plug ook deze af. Er staat dan bij alle toerentallen de volle brandstofdruk van 3 bar op de inspuitrail. De kans op te arm draaien heb je dan alleen nog bij zeer hoge toeren. Kleine waarschuwing: alles op eigen risico!
Een professionele optie: koop een nieuwe actuator maar dit keer van een B230FT high pressure uitvoering. hier zit een zwaardere contraveer in die de wastegate pas later open laat gaan = meer turbo-druk Maar meer turbo-druk = ook meer lucht. De injectie kan maar beperkt extra brandstof leveren voor deze lucht. Je moet dan eigenlijk de mappings in de computer gaan aanpassen (= chippen) zodat er meer brandstof wordt ingespoten bij dezelfde brandstofdruk.(injector-openingstijden) Gooi je alleen de turbo-druk omhoog dan wordt het mengsel al snel te arm met als risico's: vastlopen (zuigers vreten op de zuigerwand), verbrande zuiger, kapotte koppakking
groet
Jan (ex T5R, ex B230FT, nu: B230FK-lpt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 11:48 #1118145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic over prestatieverschil

over prestatieverschil koud/warm nog dit:
Als je intercooler vol troep zit (binnen: olie-sludge, buiten: insecten, blaadjes)
dan krijg je ook een gevoel van gebrek aan vermogen. Schoonmaken kan helpen.
Verder uiteraard zeker aan de drukzijde van de turbo perfecte goed sluitende slangverbindingen!! Maar dat lijkt mij logisch.
<p />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 12:23 #1118148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan, jij rijdt nu dus ook

Jan, jij rijdt nu dus ook met een b230fk-lpt (zonder lpi?) en hebt geen verschil in vermogen bij warme of koude temperaturen?
Je suggestie over slappe veerdruk kan natuurlijk wel kloppen. Bij koude lucht zit er per volume eenheid meer zuurstof in dan bij warme lucht. Daarom geeft hij bij koude lucht nog wel aardig vermogen af ondanks de slappe veerdruk.
Maar ja deze situatie (verschil vermogen warm/koud) zal ook bij grotere veerdruk hetzelfde zijn denk ik.
Dus merk jij veel verschil bij warm/koud?
groet,
Sicco
<p />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 13:22 #1118151 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn auto rijdt wel op LPG

Mijn auto rijdt wel op LPG en heeft dus LPI. Maar dat moet niks uitmaken.
Ik ondervind nauwelijks verschil in prestaties bij warm of koud weer. En de auto is snel zat: 225 gezien op de klok in der Heimat (A1 richting Keulen, valsplat naar beneden) dus met het vermogen zit het wel goed.
<p />

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 13:27 #1118152 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat ik wel heb gehad is dat

wat ik wel heb gehad is dat de beugel van downpipe naar het blok is gebroken en dat daardoor de downpipe los is gaan zitten en gaan lekken op de aansluiting met de turbo.
Aangezien de lambda-sonde pas in de downpipe zit (achter het lek)had dat tot gevolg dat die verkeerde metingen deed en dat de auto onregelmatig ging lopen met minder vermogen. Reparatie loste dat probleem op.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-08-2005 21:18 #1118188 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Jongs Ik heb mijn vacuum

Jongs
Ik heb mijn vacuum slang voorzien van een T stukje van een ruitenwisserslang. Hij gaat wel open maar veel later.
Het vermogen is veel hoger nu en ik ben vergeten het T stukje weer te verwijderen na de Elandrun.
De monteurs bij de volvo dealer hier hebben gemeten wat de drukken zijn als je met een LPT dit geintje uithaald. Die druk is eigenlijk iest te hoog. 1.5 bar was het verhaal. Hij is nu sneller als mijn C70 met 194PK. Maar die is effe zwaarder.
Hij gaat, als je het bewust gebruikt, als de bekende Brandweer en die 225 heb ik ook al dik gehaald. Is gewoon te hard en gevaarlijk.
Ik laat het gewoon zo als het nu is. Ik denk niet dat de motor nu sneller defect gaat omdat je het misschien maar in 0.5 a 1% en waarschijnlijk nog minder van de gereden kilometers gebruikt. Een te verwaarlozen periode. Mijn klepslijtage is ook niet toegenomen.
LPI rekend gewoon de benzineinjector info om naar LPG/LPI en dat maakt dus niets uit.
Wytze

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 21:41 #1118191 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Werking wastegate

Weliswaar wat summiere informatie maar, voor wie geen idee heeft van een wastegate.
zie:
<a href=" www.timloto.org/interactief/wastegate%2001.swf "> www.timloto.org/interactief/wastegate%2001.swf
Groet Timen

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-08-2005 22:02 #1118195 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Er zit maar een slangetje

Er zit maar een slangetje bij mij aan de regeling van de wastegate.
dat slangetje heb ik dus voorzien van een T-stuk.
En het gaat mij hard genoeg dus "strakker" is voor mij niet nodig
Wytze

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2005 22:20 #1118197 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Turbo druk

Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
Bij mij is de turbodruk van 0,3 naar 1 Bar opgeschroefd (Rica Chip) resultaat van 135 naar 215 PK(*. De parameters voor de inspuiting zijn hierbij wel veranderd.
(*Dit schijnt de grens te zijn om hem "heel" te laten.
Hij komt alleen maar op de 1 Bar bij volgas en vol acceleren. Als je met verstand rijdt, is een begrenzing op 1,5 Bar voor die paar seconden volgens mij geen probleem.
Andre

Moderators: Jerry Stam