1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Draai 't oliefilter niet te vast, anders krijg je 't de volgende keer niet meer los.
Gisteren bij het monteren van de sandwichtplate eerst 2 keer de oliefiltertang kapot gedraaid, daarna heb ik 't filter los moeten krijgen met een beitel en een grote hamer. Resultaat: oliefilter aan gort en zo krom als een hoepel. Zeker een uur aan bezig geweest :+
- V300 register
- Verbannen
-
Met een tang krijg ik m er 9 vd 10x al af, en anders kun je er een ouwe schroevendraaier in slaan en draaien:+
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;76108 schreef : Je moet em nooit met een tang vast zetten of iets dergelijks. Gewoon schuurpapiertje erom en zo strak doen als je hem met de hand krijgt.
Met een tang krijg ik m er 9 vd 10x al af, en anders kun je er een ouwe schroevendraaier in slaan en draaien:+
Vorige keer had ik hem ook met de hand vastgezet. En natuurlijk netjes een oliefilmpje op de rubberen ring gemonteerd. Helaas toch iets te vast.........
Ach, zo duur is zo'n filtertje ook weer niet.....
- V300 register
- Verbannen
-
Vanavond:
- oliekoelert gemonteerd en een oud olielekje opgelost (de oliedrukmeter zat namelijk los :yummie:)
- effe bijna 2 liter motorolie erbij gekapt :yummie:
- nieuwe o-ring in de tankdop gedaan; de oude was stuk. Hopenlijk issie nu wat zuiniger :+
- diff bijgevuld (ik wist dat hij wat olie lekte

- aandrijfasbouten weer eens een keer aangetrokken. Waren weer een beetje losgelopen
- olietemperatuurmeter aangesloten (en die werkt nu :yesyes:)
- kapotte schakelaar van een koelfan vervangen
- kuipstoel een stukje naar voren gezet
- rechterspiegel eindelijk weer een gemonteerd (had ik er 2 jaar geleden afgehaald voor de APK omdat deze kapot was)
- effe algemene inspectie gedaan onder de auto kijken of er geen bouten los zijn gaan staan en of de aandrijfas al aan vervanging toe was.
Hij is bijna klaar voor komende zaterdag (driftschool!!!). Wat enkel nog moet gebeuren:
- gordel voor de passagier in orde maken (zo gedaan)
- een verontrustend puntje:
Het bovenste veerpootrubber van de linkerveerpoot is afgescheurd.
M'neige druk om maken of niet?
Edit:
En vraag nummero 2: Waar kun je zo'n compressortje op 12V vandaan halen (met zo'n sigarette-aansluit-stekker) om m'n banden mee op te pompen?
- V300 register
- Verbannen
-
Zo!
Wat was het een prachtige dag gisteren!
Was om 6 uur opgestaan, rustig gegeten, de laatste spullen gepakt om naar Lelystad te rijden:naar het Midland Circuit.
Nog even een laatst blik geworpen op teletekst en ergens voelde ik de zin iets minder worden: er werd de hele dag kloteweer voorspelt.
Ach, betaald is betaald, dus om 7 uur gewoon weggereden met de 343T afgeladen met allerlei gereedschap, banden en reserve-onderdelen.
Na 100km rijden voelde ik mezelf toch al wel gebroken (dankzij de oncomfortabele kuipstoel), dus even gestopt bij een tankstation. Daar meteen de tank volgegooid en een jerrycan gevuld (voor het geval dat ik extra benzine nodig zou mogen hebben). Meteen de banden op druk gezet: 2 goede michilins op 1,8 bar (voor de voorkant) en 3 sets (achterbanden van minder kwaliteit) op 4 bar gezet.
Op naar Lelystad! Het weer begon ineens te verslechteren en in no-time reed ik ineens over een pak sneeuw! Het meeste verkeer waagde zich niet aan de linkerbaan en bleven netjes rechts rijden met een gangetje van 60km/h. Mooi! Dan had ik dus alle ruimte om lekker links te blijven plakken met 100.
Om 9 uur was ik aangekomen op 't Midland. 140km op de teller en een kwart tank benzine opgereden. Hier en daar een praatje gedaan met diverse andere beginnende drifters. In totaal waren er zo'n 20 auto's schat ik. Het meeste natuurlijk BMW, maar ook een Maserati met een 2.5l twinturbo en 2 dikke Mitsubishi's Lancer Evo 6 & 7: gekkewerk! Ik voelde mezelf een beetje "voor lul staan" met de volvo. Er kwam zelfs iemand met een reactie: "Wat moet je hier met een voorwielaandrijver?". Ik heb hem maar vriendelijk uitgelegd dat het toch ECHT een achterwielaandrijver was

Meteen goede banden gemonteerd, nu was het tenminste even droog. Om kwart voor 10 was de briefing en om kwart over tien mocht ik eindelijk de baan op.
Eerste bocht rustig gereden, gewoon eens om aan te voelen hoeveel grip de baan heeft. De tweede bocht dwarsgegooid wat meteen resulteerde in een spin. Ik was niet de enigste. Sommige haalden onderhand de eerste meters van de bocht niet eens. Het was tricky: de binnenbocht had veel grip, maar hoe verder je naar buiten kwam, hoe meer sneeuw en hagel en dus hoe gladder het was. Ook met het opvangen van de auto moest je uitkijken, in de buitenbocht lagen bulten waarmee je je carterpan weleens zou kunnen beschadigen en aan de binnenkant lag er gras. Daar wou je ook niet inkomen, want dan zat je meteen vast in het moeras.
Afijn, na een half uur kreeg ik hem al goed door. Allebei de bochten kwam ik dwars door. In de tweede versnelling, welke eigenlijk te kort was maakte de motor ontzettend veel toeren. Ik zat constant in de toerenbegrenzer.
Op gegeven moment in de 3 proberen. Het nadeel was dat de motor nu op een te laag toerental zat: te weinig turbodruk en dus te weinig vermogen. Flink smijten met het stuur zorgde ervoor dat de auto wel uitbrak. In het begin ging het een beetje oncontroleerbaar maar ook dit verbeterde. Toen ik de bochten, in z'n 3, onder de knie had, was het tijd voor het volgende truucje (iets wat velen nog onmogelijk verklaarde). Overschakelen tijdens de drift. Het voordeel was dat ik dan in z'n 2de versnelling genoeg vermogen had om de auto uit te laten breken en daarna op een hogere versnelling de bocht uitkwam en hem dus langer dwars kon houden. In de tweede versnelling kwam ik aan, vol het gas in, de kont breekt uit, tegensturen tot stuurlock, gauw de koppeling in, volgende versnelling, optijd het gas er vol in (in verband met het turbogat) en koppeling los laten komen. De eerste keer dat ik het probeerde kwam ik meteen met stuurlock de bocht uit en bleef gigantisch lang dwars. Duimpje omhoog bij de instructeur! Nog even net een paar klappen van de toerenbegrenzer maakte de drift een lust voor het oog. Geweldig gevoel! Dit wou ik dus meer proberen. Op gegeven moment had ik het helemaal door. Tijd voor de volgende stap: het linken van de bochten: dit wil zeggen. Van de ene bocht constant doordriften in de volgende bocht. Je komt dan dwars uit de bocht, gooit hem de andere kant op, gooit hem weer terug en beland dan in de volgende bocht. Bij deze transitie kwam de instabiliteit van de volvo om de hoek kijken; de auto sloeg van de ene bumpstop in de andere. de auto was bijna niet op te vangen. De instructeur vertelde me dat ik beter wat aan de wielophanging kon doen. Beter dan zo door te gaan en constant te spinnen (bovendien kreeg de ophanging ook flinke klappen te verduren). Het is echter welgeteld 1 keer goed gegaan. Misschien zou het helpen dat ik achter banden met minder grip zou leggen. Andere banden opgezocht, eronder gelegd; op de baan kwam ik erachter dat ik alleen maar meer grip had. Toch even lekker geprobeerd. Het viel me op dat de snelheid wel een stuk hoger lag ineens. Ik liep op enkele BMW's al aardig in terwijl ik meer hoek maakte. De auto was beter controleerbaar in de bochten, het linken van de bochten ging echter nog slechter, dus hier heb ik niet meer op geoefend. De bochten werden steeds langer. Ik kon ik steeds beter de ideale rijlijn aanhouden: beginnen aan de buitenbocht daarna met het neusje van de wagen langs de pionnen aan de binnenbocht en daarna met de kont over het uiteinde van de baan steken. Ik lukt het zelfs op gegeven moment "verdwaalde" pionen (midden op de baan) te ontwijken. Wanneer er af en toe iemand voor m'n neus spinde heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bocht uit te remmen. Dit wil zeggen: je auto niet op motorvermogen dwars te houden maar juist door de voorwielen af te remmen (waardoor je verder uitbreekt en tevens de snelheid eruit haalt).
Op gegeven moment begon ik hem dan toch te knijpen............ik merkte dat ik steeds minder vermogen had in de bochten en had daardoor moeite om in een drift te komen. Raar. Totdat ik naar de turbodrukmeter keek, deze kwam lang niet ver genoeg. Dat kon maar 1 ding betekenen: er lekt turbodruk weg. Vantevoren wist ik dat de turbo aan de uitlaatkant gescheurd was;ik vreesde dus dat de turbo doorgescheurd zou zijn. Heb de wagen stilgezet en even gekeken. De turbo was niet verdergescheurd, maar waarom verloor hij dan toch die turbodruk? Niks te zien. Geen slang lek oid. Dus maar doorgereden. Het driften ging steeds minder goed omdat ook de baan lichtjes opdroogde. Het was het einde van de dag, dus nu moest ik me focussen op het thuiskomen. Nog een paar keer alles gecontroleerd maar niets kunnen vinden. Uiteindelijk ben ik om 17 uur m'n spullen gaan pakken en ben om half 6 naar huis gereden. Op de snelweg toch nog eens getest: en ja hoor: volle bak turbodruk. Het probleem bleek verdwenen te zijn als sneeuw voor de zon (hoe toepasselijk

Gisterenavond bedacht ik me ineens dat het de ECU was, die de turbodruk terugregelde. Het blok is namelijk uitgevoerd met een extra temperatuursensor. Wanneer de motor te warm wordt regelt hij de turbodruk terug via de turbodrukregelklep. Hierdoor heeft de motor minder vermogen en heb je dus minder warmteontwikkeling waardoor de motor dus een stuk minder snel warmloopt. Veiligheid dus.
Al met al een leuke dag geweest. Helaas heb ik van de organisatie weinig goede tips ontvangen; dat was voor mij een tegenvaller. Alle verbeteringen die ik hebt geboekt deze dag, was puur uit de praktijkervaring die ik die dag had opgedaan en de theoretische voorkennis die ik heb (met andere woorden: ik heb wel de kennis, maar heb simpelweg nog veel te weinig praktijkervaring waarbij ik dit heb toegepast). Gelukkig heb ik ook veel anderen heel goed kunnen helpen met tips over stuurgedrag, oefeningetjes en vooral de bandenkeuze en bandenspanning. Dit vond ik zelf ook wel heel leuk.
Naar mijn mening is het een goede cursus voor de beginner, maar iemand die als vaker op circuit gedrift heeft zal er een stuk minder opsteken.
Voor diegene die er over denken om te beginnen met driften of er slechts kennis mee willen maken: www.driftcursus.nl ! Zeker een aanrader!!!
Nu wordt het voor mij een kwestie de auto aanpassen zodat hij doet wat ik wil, dus: meer stijfheid, minder bodyroll.
- dubbele bladveren achter, geen hulpveren meer
- andere koni's achter
- voor stijvere veren
- achter stabilisatorstang
Dit zijn toch echt de belangrijkste punten.
Extra motorvermogen: dat komt later nog wel

- V300 register
- Verbannen
-
Zo te lezen is het leuk geweest en geen mankementen aan de auto, da's altijd goed!
grtss
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;76447 schreef : - een verontrustend puntje:
Het bovenste veerpootrubber van de linkerveerpoot is afgescheurd.
M'neige druk om maken of niet?
Bij mij zijn de rubbers aan beide kanten in iets mindere mate gescheurd, geen enkel probleem voor de APK.
Maarre, waarom maak je er een kapotte spiegel op??
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb vorige week nog een ander spiegeltje kunnen scoren. En je moest voor de driftcursus 2 spiegels hebben; dus zodoende

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-