1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2008 20:44 #722905 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Kop van je 460 zolang overzetten?:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2008 22:33 #722913 door V300 register
Hm deze foto's geven wel n hoop inzicht voor de nono - hoe zo'n blok nou in zn werk gaat / er uit ziet.

Ik zou aan de volgende voors en tegens denken voor het reviseren van te voren

1. je gaat 'm wel reviseren - maar dr is nog iets fout en je blok loopt door iets naar de klote. dubbel werk, dubbel zoveel kosten dus niet zo slim

2. je gaat 'm wel reviseren dan weet je dat alles goed is. kost wel wat geld maar als je 'm sportief gaat gebruiken wel zo handig

3. je gaat 'm niet reviseren - als er dan wat mis gaat is het niet zo'n ramp dan kan het alsnog - beter voor de kosten.

4. je gaat 'm niet reviseren - maar dr zijn een aantal dingen niet helemaal top waardoor je ivm het sportieve gebruik iets kapotmaakt en je het beter wel had kunnen doen.

Eens/oneens?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2008 00:11 #722921 door V300 register
In principe heb ik 3 problemen:
- Ik verlies koelvloeistof
- Er zit ergens een tikkie in
- De motor loopt onregelmatig

Het laatste euvel zit hem volgens mij in het feit dat de Luchtmassameter te dicht bij de dump-valve zit. Wanneer je het gas loslaat blaast de dumpvalve een flinke hoeveelheid in de luchtslangen. Door de wervelingen die dit teweeg brengt raakt de LMM over de "zeik" en daardoor wordt er niet goed ingespoten.

Het tikkie kwam hopenlijk door slecht afgestelde kleppen. Ik heb ze allemaal nog nagemeten maar ze waren allemaal binnen de tolerantie. Dus nog eens even goed kijken waar het tikken vandaan komt.

Het verliezen van de koelvloeistof is m'n grootste probleem. Even een ietwat deskundigere maat van me erbij gehaald. We hebben geconstateerd dat de koppakking aan het schuren is geweest. Dit komt door het uitzetten en krimpen van het onderblok en de kop. Dit is te wijten aan de temperatuurveranderingen die het blok ondervindt. De kop is van aluminium en het onderblok is van gietstaal. De meeste mensen weten wel dat aluminium meer uitzet en krimpt dan staal. Hierdoor is de koppakking gaan schuren. Hierdoor is vermoedelijk het probleem ontstaan. Daarbij hebben we ook nog geconstateerd dat hoogstwaarschijnlijk de cilinderkop krom is. Morgen ga ik 't 1 en ander demonteren om te kijken of dit daadwerkelijk zo is. Zo ja, dan moet de kop gevlakt worden. Ik heb zo m'n connecties dus dat moet wel goedkomen. Als ik dan toch bezig ben dan zal ik de kleppen ook netjes inschuren indien nodig. Ook meteen de klepkeerringen controleren op olielekken. De koppakking wordt in ieder geval nieuw besteld.

Ik ga morgen zelf proberen de kop af te persen. Dit schijnt vrij gemakkelijk te zijn. Je moet gewoon proberen alle koelwatergaten dicht te houden en er dan druk op te zetten met compressor. Daarna ga je met een plantenspuit met zeepsop sproeien om te kijken of er nergens een lek zit.
In principe is het afdichten heel simpel. Ik pak een oude binnenband van m'n motor, knip die doormidden en leg die over de koelkanalen heen. Plankje d'ronder en de boel opklemmen met een paar lijmklemmen. Daarna op een tule een verloop maken zodat de drukregelaar van de compressor erop past en dan de boel onder een druk van 2 bar zetten ofzo.

Wanneer de kop dan lekvrij is moet het euvel te maken hebben met de koppakking. Dan moet eventueel de kop worden gevlakt en kan de boel, samen met een nieuwe koppakking, in elkaar worden gezet. Daarna kunnen we de APK-puntjes bestrijden. De deadline voor donderdag is dus nagenoeg onhaalbaar. Helaas, volgende keer beter.

@ stefan:
Het gehele blok reviseren is te duur. Ik draai liever dit blok in de soep en koop 't ander blok. Da's een stuk goedkoper.
Daarnaast is het maar net hoe ver je wilt gaan.
De turbo is nog goed en ook de cilinderbussen (en zuigers enz) lijken nog heel goed. Daarnaast zit er een nieuw distributieriem op (knetterduur) en nieuwe olie/oliefilter/luchtfilter enz.
't blok heeft zo'n 170.000km gelopen. Valt nog best mee. Daarbij komt hij uit een 460; een redelijk luxe wagen. Deze zal niet zo afgetrapt zijn als een zelfde blok in een 480. Ik heb aardig wat vertrouwen in het blok. Oliedruk heeft hij maar zat (meer dan m'n rijdende 460). Dus dat zit ook gewoon goed.
Ik zit dus alleen met een tikje en koelwaterverlies. Die problemen ga ik dus oplossen en meer niet (tenzij ik natuurlijk andere vitale delen tegenkom die aan vervanging toe zijn)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2008 08:52 #722925 door V300 register
Helder!

Wel jammer dat dit toch blijkt - maarja opgelost straks is opgelost. Goodluck :). Maak je foto's?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2008 11:33 #722933 door V300 register
Waar dumpt de dumpvalve z'n lucht? In de buitenlucht? Naar de turboslangen, voor de LMM of na de LMM?
Wat voor dumpvalve is het? Aftermarket of originele CBV opstelling?
Plaatsing van de dumpvalbe/CBV is cruciaal bij een motormanagement dat met een LMM werkt.
De LMM raakt waarschijnlijk niet zozeer van slag door de werveling, maar door de extra hoeveelheid lucht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2008 18:58 #722957 door V300 register
Buis, nog iets dat ik nu lees/ me opvalt.

Je moet de kop verwarmen om een evt. scheur te kunnen vinden. Dit is eigenlijk alleen goed te doen in een warm water bad (80 gr. bv is genoeg)

Overigens denk ik niet dat een klep die binnen z'n tolerantie (klepspeling) zit gaat tikken. Ookal is het de maximale tolerantie. Welke tolerantie heb je eigenlijk voor een 440T?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2008 19:05 #722959 door V300 register
De dumpvalve zit na de luchtmassameter. Net zoals dat origineel bij de 460 het geval is.
Zo heb ik hem dus bij mijn 343 ook geplaatst. Normaal zit er echter echter nog een stuk buis tussen de dumpvalve en de LMM van een centimetertje of 40. In het geval van m'n 343 zit er tussen de dump-valve en de LMM slechts een centimeter of 7.

Vanavond eens kijken of de kop vlak is. Misschien nog effe de kleppen inschuren nu de boel toch openligt. De koppakking heb ik al. Hadden ze op voorraad bij APS in Breda. Kosten: slechts 30 euro's.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2008 09:50 #723094 door V300 register
Heb 2 dagen vrij gekregen van de baas :)
De koppakking is vervangen; de kop staat weer in elkaar.
Heb meteen maar effe goed te tijd genomen om de kleppen netjes in te schuren. Slijpen mag niet. Er zit namelijk een harde laag op de klepzittingen. Wanneer je ze gaat slijpen komt deze er af.
Nu nog "even" alles nog aansluiten en we kunnen weer rijden......

Foto's volgen nog.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2008 09:51 #725757 door V300 register
Chapeau, goed bezig:)

De kop was dus nog vlak?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-08-2008 14:38 #725786 door V300 register

slb_340;66109 schreef : Chapeau, goed bezig:)

De kop was dus nog vlak?

Jep, de kop was nog vlak, kleppen zijn ingeschuurd, nieuwe koppakking en 't beestje loopt weer!
Nu alle APK-afkeurpunten bestrijden en hij kan weer voor de APK. Zal wel halverwege deze week worden.

Driften doetie wel :yesyes: en niet zo'n beetje ook :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC