1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb maar een beetje de originele uitlaat nagemaakt
De zelfbouw-auspuff........zonder downpipe
Op het werk een middagje aan het beunen geweest:
- 3 uitlaatophangbeugels
- radiateurophangbeugels
- intercoolerophangbeugels
- die rubberen flappen komen tussen het chassis en de radiateurs te zitten
Koelfan omgebouwd, ben er zeker 2 minuten aan bezig geweest:
Zo issie origineel
Zo issie omgedraaid. Ben alleen nog benieuwd of ik genoeg plaats heb voor de koelfan.
Een hoopje kabelboom van de 460. Nog effe uitzoeken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Morgen op school een spoedcursus TIG-lassen volgen; kan ik meteen mooi m'n inlaatspruitstuk omlassen. Vanavond eventjes de boel voorbereid:
Voetplaatje waar straks het gashuis op komt
Een stuk pijp in verstek gezaagd
Niet dezelfde vorm dus
Past niet.
Waarschijnlijk ga ik morgen eerst de verstekgezaagde stukken buis aan elkaar lassen waarna ik de uitmonding op het spruitstuk op maat ga slaan. Zo wordt de overgang geleidelijker en is het beter dicht te lassen.
Het originele gasklephuis wordt erafgezaagd en dichtgelast.
Aangezien morgen m'n benzinetank van m'n auto leeg is en m'n banksaldo 0,00 bedraagd, zal ik weer met de motor naar m'n stage moeten

Eerst die afgebroken demper maken dus :halo:
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Daarna maar meteen voor de eindopdracht gegaan:
Inlaatspruitstukkie omlassen!
Eerst effe langs de 343 gereden om de boel te passen. Spruitstuk erop.....
Zo moetie komen......
Eerst alle ringen aan elkaar gelast
Daarna de buis in de goede vorm geslagen op een aanbeeld en aan het spruitstuk gelast.
Op de plaats waar origineel het gasklephuis gemonteerd zit heb ik de boel afgezaagd en een plaat opgelast.
Toch niet slecht voor een eerste TIG-laswerkje dacht ik zo :nono:.
Dadelijk gaan we eens door met de uitlaat. Effe de beugeltjes eraan lassen dan is die ook weer eens klaar. Ook waarschijnlijk de intercooler en radiateur ophangen. Daarna gaan we weer door met de kabelboom.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
heb wel eens gehoord dat TIG lassen best moeilijk is... moet zeggen dat het er ?rg goed uitziet dan!!
ga je nog veel tijd besteden aan het "de-uglyfy-en" van de lassen?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
grote gaten smelten is simpel genoeg, mooi dicht vloeien is een tweede..
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;47941 schreef : heb je dat zelf gedaan???
heb wel eens gehoord dat TIG lassen best moeilijk is... moet zeggen dat het er ?rg goed uitziet dan!!
ga je nog veel tijd besteden aan het "de-uglyfy-en" van de lassen?
Ik kan niet ontkennen dat het 1 van de moeilijkste lasmethode is.
De moeilijkheid zit hem vooral in de vaste hand (die ik totaal niet heb; ik begin namelijk altijd best hevig te trillen

Je moet altijd zorgen dat je stekend last. Daarnaast moet je de toorts in een hoek met 70 graden houden met het te lassen oppervlak. Daarbij moet je de toevoerdraad ongeveer 10 graden ten opzichte het te lassen vlak houden. Eerst een smeltbad creeeren, daarna de toorts terugbewegen, draad in het smeltbad toevoegen, daarna snel de toorts terug boven het smeltbad voordat deze stolt en langzaamaan het vloeibare metaal door laten vloeien. Dan begint het weer opnieuw. Daarnaast moet je er nog eens voor zorgen dat de vlamboog zo klein mogelijk blijft maar mag je het smeltbad weer niet raken. Ook wil je met je toevoerdraad de elektrode van de lastoorts niet raken, dan krijg je namelijk een flinke schok weet ik uit ervaring :crazy1:.
Kortom, er zijn heel veel dingen om op te letten. Een vlak oppervlak is dan nog goed te doen. Aangezien bij mij alle lassen rondlopen, was het nog best een karwei; ben er de gehele middag aan bezig geweest tot 6 uur.
Daarbij moet je bij aluminium tussendoor nog afkoelen. Wanneer je dit niet doet is de kans dat het aluminium door gaat zakken vrij groot. Dit heb ik ook al enige keren meegemaakt

Ach, volgens mij is het spruitstukkie wel luchtdicht. Volgens de helpende docent zal hij heus wel een bar of 3 aankunnen.
Ik ga overigens de las niet meer bijwerken. Als ik nu een proffesionele lasser was en ik er zeker van was dat de inbranding goed was dan had ik de lassen wel weggeslepen. Ik ben bang dat wanneer ik dat nu zou doen, de sterkte van de las in het geding komt.
@ PP:
Jammergenoeg heb ik thuis geen TIG-apparaat, ik heb het namelijk op school gelast. Anders had ik graag nog iets voor je willen betekenen. Ik zou zeggen: als je de kans krijgt om het te proberen, ga je gang. Je leert er veel mee. Als je TIG kunt lassen dan kun je overal mee lassen.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;47967 schreef : papier is geduldig, zeggen ze dan...
grote gaten smelten is simpel genoeg, mooi dicht vloeien is een tweede..
Uitleg alsin: demo.
Een docent was 2 ligfietsen aan het knutselen, en laste al het aluminium op deze manier. Heb ik een aantal keer bij staan kijken, en op een gegeven moment ging hij uitleg geven