1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 15:54 #696225 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Tuurlijk zal het systeem zijn beperkingen hebben. Logisch voor dat geld. Daarnaast weet ik wel dat megasquirt best aardig uit te breiden is en het is, voor iemand die een beetje elektrotechnisch is aangelegd, goed te begrijpen.

Ik denk persoonlijk dat ik er wel baat bij heb om gebruik te maken van zo'n systeem, dus waarom niet? 't is en blijft een hobbyproject waar ik wat van wil leren.

HET grote voordeel van MegaSquirt vindt ik dan ook dat het een, redelijk, veelgebruikt systeem is. Er is dus nogal wat info over te vinden.

Inderdaad, wat je zegt, een 5 cilinder zal niet gemakkelijk te programmeren zijn. Zelfs bij een 6 of 8-cilinder kom je al tegen een aantal problemen gelopen. Gelukkig heb ik daar met m'n 4-cil niet zo'n last van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 16:54 #696237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
dat punt zie ik ook wel ja. waarschijnlijk is het voor een simpele 4-cilinder een zeer goed systeem.

maar je moet wel die lyrische teksten op de website met een korrel zout nemen, dus :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 17:41 #696249 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

antiekeradio;45565 schreef : dat punt zie ik ook wel ja. waarschijnlijk is het voor een simpele 4-cilinder een zeer goed systeem.

maar je moet wel die lyrische teksten op de website met een korrel zout nemen, dus :+


Idd, soms heb ik weleens last van vlagen van enthousiasme. Maar als je dan verder gaat kijken blijkt er nog een addertje onder het gras te zitten ;).

Een gewone 4-cilinder is bijvoorbeeld gemakkelijk aan te sturen. Komt er een turbo op, dan wordt het schijnbaar al een stuk complexer. Vooral als je de turbo-druk ook nog met de MegaSquirt wilt gaan regelen.
Ach, we kijken wel waar het schip strand!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 19:04 #696258 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Is helemaal niet complex hoor.. Niet complexer dan een non turbo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 22:29 #696298 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
je moet wel een andere spruitstukdruksensor hebben....

(eentje die zowel onder-als overdruk kan meten)

die dingen heten volgens mij Manifold Absolute Pressure ofwel MAP sensors.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 22:36 #696302 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

antiekeradio;45626 schreef : je moet wel een andere spruitstukdruksensor hebben....

(eentje die zowel onder-als overdruk kan meten)

die dingen heten volgens mij Manifold Absolute Pressure ofwel MAP sensors.



Jij hebt hier al een hele hoop meer verstand van als ik zie ik wel.
Inderdaad, je hebt gelijk. Als ik me niet vergis vervalt dan de luchtmassameter toch?
Moet ik dan ook niet aan een breedband-lamba-sonde gaan denken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 22:48 #696305 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
een breedband sonde is altijd beter.

Je weet niet alleen of het mengsel te rijk is of te arm, maar ook hoe ver het er naast zit.

dus niet alleen 'te hoog' of 'te laag' zoals bij een smalband.

bijkomend voordeel is dat je de inspuiting kunt tunen op een niet-stoichiometrische waarde (bijvoorbeeld 1 op 13) wat handig is voor het pieken van het maximale vermogen.


een luchtmassameter geeft weerstand in het inlaatcircuit, op dat punt is een MAP sensor dus zowieso beter. Ik vermoed ook dat een MAP sensor ook 'elektrisch' beter is, dus een snellere respons op het lopen van de motor.
maar; het zou kunnen dat als je een LMM gebruikt, je geen speciale dingen hoeft te doen om het met een turbo te laten werken.
(wel opletten op dumpvalve, etc)


bij gebruik van MAP sensor hoef je niet naar de dumpvalve te kijken omdat je dan achter het gaspedaal meet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2008 23:37 #696309 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik zie ineens een oplossing om m'n dump-valve dus af te laten blazen naar buiten toe (psssssjjjjjjjjttttt).
Dus ik heb nodig:
- breedband lambda
- MAP-sensor
- MegaSquirt I V3.0
- iets om m'n turbodruk te regelen.......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2008 14:01 #696322 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
ik weet niet zo goed hoe een turbodrukregeling door MS aangestuurd kan worden.

kan een turbodrukregeling niet gewoon mechanisch? (drukbalg die bij te hoge druk de wastegate open zet)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2008 18:01 #696342 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Het lijkt mij dat dat er wel moet zijn, 20 jaar geleden hadden ze vast nog geen computer die dat regelde..

(yeah, kijk is wat er in t klein onder mn naam staat:D)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD