1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Ik denk persoonlijk dat ik er wel baat bij heb om gebruik te maken van zo'n systeem, dus waarom niet? 't is en blijft een hobbyproject waar ik wat van wil leren.
HET grote voordeel van MegaSquirt vindt ik dan ook dat het een, redelijk, veelgebruikt systeem is. Er is dus nogal wat info over te vinden.
Inderdaad, wat je zegt, een 5 cilinder zal niet gemakkelijk te programmeren zijn. Zelfs bij een 6 of 8-cilinder kom je al tegen een aantal problemen gelopen. Gelukkig heb ik daar met m'n 4-cil niet zo'n last van.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
maar je moet wel die lyrische teksten op de website met een korrel zout nemen, dus :+
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;45565 schreef : dat punt zie ik ook wel ja. waarschijnlijk is het voor een simpele 4-cilinder een zeer goed systeem.
maar je moet wel die lyrische teksten op de website met een korrel zout nemen, dus :+
Idd, soms heb ik weleens last van vlagen van enthousiasme. Maar als je dan verder gaat kijken blijkt er nog een addertje onder het gras te zitten

Een gewone 4-cilinder is bijvoorbeeld gemakkelijk aan te sturen. Komt er een turbo op, dan wordt het schijnbaar al een stuk complexer. Vooral als je de turbo-druk ook nog met de MegaSquirt wilt gaan regelen.
Ach, we kijken wel waar het schip strand!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
(eentje die zowel onder-als overdruk kan meten)
die dingen heten volgens mij Manifold Absolute Pressure ofwel MAP sensors.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;45626 schreef : je moet wel een andere spruitstukdruksensor hebben....
(eentje die zowel onder-als overdruk kan meten)
die dingen heten volgens mij Manifold Absolute Pressure ofwel MAP sensors.
Jij hebt hier al een hele hoop meer verstand van als ik zie ik wel.
Inderdaad, je hebt gelijk. Als ik me niet vergis vervalt dan de luchtmassameter toch?
Moet ik dan ook niet aan een breedband-lamba-sonde gaan denken?
- V300 register
- Verbannen
-
Je weet niet alleen of het mengsel te rijk is of te arm, maar ook hoe ver het er naast zit.
dus niet alleen 'te hoog' of 'te laag' zoals bij een smalband.
bijkomend voordeel is dat je de inspuiting kunt tunen op een niet-stoichiometrische waarde (bijvoorbeeld 1 op 13) wat handig is voor het pieken van het maximale vermogen.
een luchtmassameter geeft weerstand in het inlaatcircuit, op dat punt is een MAP sensor dus zowieso beter. Ik vermoed ook dat een MAP sensor ook 'elektrisch' beter is, dus een snellere respons op het lopen van de motor.
maar; het zou kunnen dat als je een LMM gebruikt, je geen speciale dingen hoeft te doen om het met een turbo te laten werken.
(wel opletten op dumpvalve, etc)
bij gebruik van MAP sensor hoef je niet naar de dumpvalve te kijken omdat je dan achter het gaspedaal meet.
- V300 register
- Verbannen
-
Dus ik heb nodig:
- breedband lambda
- MAP-sensor
- MegaSquirt I V3.0
- iets om m'n turbodruk te regelen.......
- V300 register
- Verbannen
-
kan een turbodrukregeling niet gewoon mechanisch? (drukbalg die bij te hoge druk de wastegate open zet)
- V300 register
- Verbannen
-
(yeah, kijk is wat er in t klein onder mn naam staat:D)