Ander filter makkelijk
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-03-2008 10:17 #702362
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
Kijk dat soort cijfers haal ik nou nooit, en wat ik al zei, ik rij bijna altijd 'normaal'. Korte stukken van <5km rij ik ook nooit, dat vind ik zonde van mijn vehikel. Zou het aan die EGR kunnen liggen dan? Kan ik dat testen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-03-2008 00:18 #702413
door V300 register
in de begintijd van de injectiesystemen (zeker de jaren '60 en '70 mercedessen met "kugelfischer" injectie) was injectie puur iets voor power.
door het weglaten van de vernauwing met sproeiers, kun je een veel grotere gasklep gebruiken en een groter inlaatvolume. het vermogen bij hogere toerentallen wordt daar dus flink door verbeterd.
pas later kwamen ze er met de elektronische injectie (waarvan de LE-jetronic een van de eerste generaties is) achter dat je niet alleen richting maximaal vermogen, maar ook richting minimale uitstoot kunt gaan tunen, en door toenemende regelgeving werden ze daar ook steeds meer toe gedwongen.
het einde van het 300-tijdperk was dan ook zo'n beetje het einde van de carburateurtijd, omdat het vanaf 1992 (en helemaal vanaf 1994) zonder injectie gewoon niet meer mogelijk was om aan de uitstootcijfers te voldoen.
Als je puur gaat kijken naar verbruikscijfers (en dat is dus niet precies hetzelfde als uitstoot van schadelijke gassen) kon je in die vroege ontwikkelingsfase van de injectie inderdaad nog steeds betere cijfers halen dan met injectie. De carburateurversie zal waarschijnlijk op momenten dat de motor het kan hebben armer lopen dan een injectiecomputer OK vindt;
en daarbij; het extra vermogen van de injectie kost gewoon veel brandstof, omdat het blok op vollast gewoon geen optimaal rendement haalt...
Lucluc;49366 schreef : Ik hoor altijd van die absurd hoge verbruikscijfers...... Ik haal gemiddeld 1 op 13 met m'n 360 carburateur. Ik dacht juist dat brandstofinspuiting een gunstiger verbruik bewerkstelligde, maar het omgekeerde lijkt eerder waar.
in de begintijd van de injectiesystemen (zeker de jaren '60 en '70 mercedessen met "kugelfischer" injectie) was injectie puur iets voor power.
door het weglaten van de vernauwing met sproeiers, kun je een veel grotere gasklep gebruiken en een groter inlaatvolume. het vermogen bij hogere toerentallen wordt daar dus flink door verbeterd.
pas later kwamen ze er met de elektronische injectie (waarvan de LE-jetronic een van de eerste generaties is) achter dat je niet alleen richting maximaal vermogen, maar ook richting minimale uitstoot kunt gaan tunen, en door toenemende regelgeving werden ze daar ook steeds meer toe gedwongen.
het einde van het 300-tijdperk was dan ook zo'n beetje het einde van de carburateurtijd, omdat het vanaf 1992 (en helemaal vanaf 1994) zonder injectie gewoon niet meer mogelijk was om aan de uitstootcijfers te voldoen.
Als je puur gaat kijken naar verbruikscijfers (en dat is dus niet precies hetzelfde als uitstoot van schadelijke gassen) kon je in die vroege ontwikkelingsfase van de injectie inderdaad nog steeds betere cijfers halen dan met injectie. De carburateurversie zal waarschijnlijk op momenten dat de motor het kan hebben armer lopen dan een injectiecomputer OK vindt;
en daarbij; het extra vermogen van de injectie kost gewoon veel brandstof, omdat het blok op vollast gewoon geen optimaal rendement haalt...
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2008 15:21 #702436
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ander filter makkelijk
Nu zijn veel motorblokken in essentie niet veel veranderd ten opzichte van "vroeger". Kan je je volstaan met andere "randapparatuur" en het inbouwen van bijv. bdp en andere sensors?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-03-2008 16:56 #702444
door V300 register
voor een groot deel wel ja.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-03-2008 10:27 #702526
door V300 register
OK even een samenvatting wat er moet gebeuren bij het monteren van een power filter op een B200EA met PulseAir en EGR (??n van de montageopties):
- Originele luchtaanzuig installatie afkoppelen bij LMM.
- Power filter monteren direct op LMM.
- Mini filter (bijv. carterontluchtingfilter zoals hier afgebeeld ) monteren ter hoogte van de rode cirkel op de foto:
- EGR leiding op inlaatspruitstuk afkoppelen en afsluiten met een plaatje of leiding doorzagen en dichtknijpen (minder fraai).
- EGR leiding op uitlaatspruitstuk afkoppelen en afdichten met een mof (welke weet ik nog niet...)
- EGR klep (eventueel) weghalen en carterontluchting weer vastzetten.
- Slang tussen inlaatspruitstuk en EGR afsluiten met schroef 191026-4 (bedankt Fran?ois)
Nu zou PulseAir het nog moeten doen, de EGR zou afgesloten moeten zijn en het blokje kan beter ademen (voor- en nadelen over modificatie in het midden gelaten).
Of ben ik nog wat vergeten/ heb ik wat verkeerd...
- Originele luchtaanzuig installatie afkoppelen bij LMM.
- Power filter monteren direct op LMM.
- Mini filter (bijv. carterontluchtingfilter zoals hier afgebeeld ) monteren ter hoogte van de rode cirkel op de foto:
- EGR leiding op inlaatspruitstuk afkoppelen en afsluiten met een plaatje of leiding doorzagen en dichtknijpen (minder fraai).
- EGR leiding op uitlaatspruitstuk afkoppelen en afdichten met een mof (welke weet ik nog niet...)
- EGR klep (eventueel) weghalen en carterontluchting weer vastzetten.
- Slang tussen inlaatspruitstuk en EGR afsluiten met schroef 191026-4 (bedankt Fran?ois)
Nu zou PulseAir het nog moeten doen, de EGR zou afgesloten moeten zijn en het blokje kan beter ademen (voor- en nadelen over modificatie in het midden gelaten).
Of ben ik nog wat vergeten/ heb ik wat verkeerd...
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2008 10:55 #702527
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Ander filter makkelijk
Let er wel op dat een open luchtfilter vaak niet direct op de LMM kan, omdat de ruimte daar te klein voor is. Ik heb op een gegeven moment de steun van de LMM helemaal verbouwd zodat het wel past, maar dan komt er heel veel vuil en vocht in je filter omdat ie dan recht voor de opening in het front (naast radiateur) zit. Je kunt de LMM laten zitten waar die zit en bijv. zoals ik heb gedaan 2 PVC bochten van 45 en 90 graden tussen de LMM en het filter zetten. Dan komt het filer mooi tussen de accu en de koplamp, daar is precies genoeg ruimte voor. Werkt uitstekend.
Beetje onduidelijke foto's, maar zo heb ik het:
Beetje onduidelijke foto's, maar zo heb ik het:
Moderators: Mark Smeets