Ander filter makkelijk

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2008 15:04 #702085 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk

antiekeradio;48700 schreef : erg weinig, want een correct berekend luchtfilter heeft genoeg doorlaat om de motor zijn maximum vermogen te laten halen.

een vervuild filter is natuurlijk geen goede vergelijking; appels met peren.

overigens kan een 'open' filter zelfs vermogensverlies geven, omdat bij veel carburateurs de sproeierbezetting berekend is op een lichte drukval over het filter, wat invloed heeft op de mengselrijkheid.


beweringen over toename motorvermogen zijn dus per definitie dikke duim, tenzij je eea op een motortestbank hebt kunnen beproeven (en de sproeiers dus aangepast zijn op de nieuwe situatie)


... Of als je een injectieblok hebt, want dan spuit ie gewoon meer in en bevriest ie ook vast niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2008 15:47 #702088 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
ja, dat zou kunnen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2008 18:00 #702095 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
Ofterwel:
Power-filter = sjonnieapparatuur.

Vette shit dus :)
Maar technisch gezien meestal alleen maar nadelen :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2008 11:35 #702244 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
Even nog to the point...
Als ik dus de originele luchtinstallatie afkoppel ter hoogte van de LMM en daar een powerfilter op knutsel en de PulseAir afdop ter hoogte van de rode cirkel op de foto (foto is "geleend" van Frans) dan moet alles goed zijn? Waarmee hebben jullie de PulseAir afgedopt? Foto's misschien? Verder zitten er geen aftakkingen aan de orginele luchtinlaat. Ook niks van de EGR, dus daar zou ik dan toch ook niks mee hoeven doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2008 17:09 #702264 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
op dat slangetje in de rode cirkel zet je een mini filtertje.


de EGR moet je dichtmaken dmv een dicht plaatje op je inlaatspruitstuk, je kijkt er op deze foto recht op, iets boven het midden van de foto.

een stalen (geroeste) leiding die vanaf de onderkant/achterkant van het blok komt, een bocht maakt en dan met een 2-gats flens op je spruitstuk zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-03-2008 23:12 #702298 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
...En wat gebeurd er als ik de EGR niet dichtmaak en gewoon laat zoals ie is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 05:34 #702302 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
1) als de EGR klep nog goed werkt:

dan zuigt je motor bij lichte deellast een deel uitlaatgas terug; dit geeft een lager NOx percentage in de uitlaatgassen, maar ook vervuiling van het inlaatcircuit.

bij stationair en vollast is er niets aan de hand; dan is de EGR uitgeschakeld


2) als de EGR klep begint te lekken zoals die bijna altijd doet:

- bijna continu bijmenging van uitlaatgas; minder soepele motor, veel vervuiling, hoger verbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 23:50 #702348 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
OK bedankt Wouter.
Vooral dat stukje over de (bijna altijd) kapotte EGR klep en het doordoor hogere verbruik spreekt me wel aan. Nu weet ik natuurlijk dat je niet moet zeiken over het verbruik als je een Volvo (300) koopt, en dat doe ik ook niet, maar ik vind het toch leuk om het maximale eruit te halen. Ik rij nu gemiddeld 1op8 en als het onder het vriespunt is soms 1op6,5. Ik rij bijna altijd 'normaal' en dat is schakelen bij 3000tpm. Ik tank ook altijd Total Excellium 98. Hierdoor rijdt ze al wel wat zuiniger. Misschien kan het verbruik nog wat beter door die EGR af te sluiten? Maar nu las ik ook ergens anders weer op het forum dat het afsluiten van de EGR alleen zinvol is als deze kapot is...

ThomasD;4336 schreef : m.a.w. het afsluiten van de EGR is allen zinvol bij rotte stationairloop en heeft verder niet echt voordeel. (Maw, als ie stationair goed loopt, dan gewoon vanaf blijven).

Zoiets?

Howel....het verlagen van de verbrandingstemperatuur leidt toch tot vermogensverlies (poeh, thermodynamica....lang geleden) ?


Mijn stationaire loop is nog heel mooi (al zeg ik het zelf:D) dus dat zou betekenen dat ik er van af moet blijven. Als ik hem zou gaan afsluiten, heeft dit nog gevolgen voor de APK ivm uitstoot? Heeft iemand misschien foto's van zijn/ haar oplossing?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-03-2008 00:05 #702353 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ander filter makkelijk
Ik hoor altijd van die absurd hoge verbruikscijfers...... Ik haal gemiddeld 1 op 13 met m'n 360 carburateur. Ik dacht juist dat brandstofinspuiting een gunstiger verbruik bewerkstelligde, maar het omgekeerde lijkt eerder waar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 09:07 #702361 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Ander filter makkelijk
Ik rij in de winter bij normaal gebruik gemiddeld 1 op 10, in de zomer 1 op 12. Ik ben er wel achter dat het heel erg scheelt of je korte of langere stukken rijd. Veel korte stukjes < 5km betekend 1 op 8, of slechter. Wat langere stukken haal je gauw 1 op 10. In mijn vakantie naar zweden, veel lange stukken, haalde ik 1 op 12, zonder erg zuinig te rijden ofzo.
Ik heb overigens een injectie met open luchtfilter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD