Ander filter makkelijk
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;48700 schreef : erg weinig, want een correct berekend luchtfilter heeft genoeg doorlaat om de motor zijn maximum vermogen te laten halen.
een vervuild filter is natuurlijk geen goede vergelijking; appels met peren.
overigens kan een 'open' filter zelfs vermogensverlies geven, omdat bij veel carburateurs de sproeierbezetting berekend is op een lichte drukval over het filter, wat invloed heeft op de mengselrijkheid.
beweringen over toename motorvermogen zijn dus per definitie dikke duim, tenzij je eea op een motortestbank hebt kunnen beproeven (en de sproeiers dus aangepast zijn op de nieuwe situatie)
... Of als je een injectieblok hebt, want dan spuit ie gewoon meer in en bevriest ie ook vast niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Power-filter = sjonnieapparatuur.
Vette shit dus

Maar technisch gezien meestal alleen maar nadelen

- V300 register
- Verbannen
-
Als ik dus de originele luchtinstallatie afkoppel ter hoogte van de LMM en daar een powerfilter op knutsel en de PulseAir afdop ter hoogte van de rode cirkel op de foto (foto is "geleend" van Frans) dan moet alles goed zijn? Waarmee hebben jullie de PulseAir afgedopt? Foto's misschien? Verder zitten er geen aftakkingen aan de orginele luchtinlaat. Ook niks van de EGR, dus daar zou ik dan toch ook niks mee hoeven doen?
- V300 register
- Verbannen
-
de EGR moet je dichtmaken dmv een dicht plaatje op je inlaatspruitstuk, je kijkt er op deze foto recht op, iets boven het midden van de foto.
een stalen (geroeste) leiding die vanaf de onderkant/achterkant van het blok komt, een bocht maakt en dan met een 2-gats flens op je spruitstuk zit.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
dan zuigt je motor bij lichte deellast een deel uitlaatgas terug; dit geeft een lager NOx percentage in de uitlaatgassen, maar ook vervuiling van het inlaatcircuit.
bij stationair en vollast is er niets aan de hand; dan is de EGR uitgeschakeld
2) als de EGR klep begint te lekken zoals die bijna altijd doet:
- bijna continu bijmenging van uitlaatgas; minder soepele motor, veel vervuiling, hoger verbruik.
- V300 register
- Verbannen
-
Vooral dat stukje over de (bijna altijd) kapotte EGR klep en het doordoor hogere verbruik spreekt me wel aan. Nu weet ik natuurlijk dat je niet moet zeiken over het verbruik als je een Volvo (300) koopt, en dat doe ik ook niet, maar ik vind het toch leuk om het maximale eruit te halen. Ik rij nu gemiddeld 1op8 en als het onder het vriespunt is soms 1op6,5. Ik rij bijna altijd 'normaal' en dat is schakelen bij 3000tpm. Ik tank ook altijd Total Excellium 98. Hierdoor rijdt ze al wel wat zuiniger. Misschien kan het verbruik nog wat beter door die EGR af te sluiten? Maar nu las ik ook ergens anders weer op het forum dat het afsluiten van de EGR alleen zinvol is als deze kapot is...
ThomasD;4336 schreef : m.a.w. het afsluiten van de EGR is allen zinvol bij rotte stationairloop en heeft verder niet echt voordeel. (Maw, als ie stationair goed loopt, dan gewoon vanaf blijven).
Zoiets?
Howel....het verlagen van de verbrandingstemperatuur leidt toch tot vermogensverlies (poeh, thermodynamica....lang geleden) ?
Mijn stationaire loop is nog heel mooi (al zeg ik het zelf:D) dus dat zou betekenen dat ik er van af moet blijven. Als ik hem zou gaan afsluiten, heeft dit nog gevolgen voor de APK ivm uitstoot? Heeft iemand misschien foto's van zijn/ haar oplossing?
- V300 register
- Verbannen
-
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb overigens een injectie met open luchtfilter.