Ander filter makkelijk
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;28414 schreef : Frans,
Wat voor buis heb je hier nu voor gebruikt? Ik haalde een pvc afvoerbuis (90 graden bocht) van 70mm maar deze paste niet, wel op de LMM maar alleen als ie omhoog stak:D Gat in motorkap dus;)
Doeke
Ik sta bekend als "nogal handig" maar voor anderen wat onduidelijk.
Met je eens, het is lastig lezen.
Maar ze passen niet zonder aanpassingen te maken.
- Je heb een gewone ?n een flauwe bocht nodig plus klein stukje pijp.
70 mm.
- Je maakt ze aan elkaar vast met dikkere, 7.5, uiteindes. Doormiddel van het rechte stukje pijp.
- De smallere uiteindes gaan op de carb en op de filter.
Maar dat gaat niet zomaar. De uiteindes, dat stukje vanaf ribbel, moet je korter maken. Dan gaat het passen.
Je kan ook een kleinere filter kopen. Ik deed het toen zo en anderen deden het op andere manier met andere filter. Sommigen verplaatsten ook de geheel carb een stukje naar achter.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Of heeft dat nadelen ivm vocht? Of dat ie er ineens afflikkerd;)
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Onder in de motorruimte lijkt me toch een aardig aantal graden koeler dan bovenin...
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;28633 schreef : Niemand die dat weet? Zo laag mogelijk in de motorruimte, lijkt me het beste. De warme lucht van de motor stijgt immers omhoog, dus net onder de kap lijkt me dan minder geschikt. Het idee wat ik had, was om het filtr vrij laag te hangen, eronder een schild tegen eventueel vocht (al komt ie niet z? laag) en een flexibele aanvoerslang voor meer koude lucht. Die aanverslang staat dan naar beneden gericht, maar niet direct op het filter (ivm vocht en vuil).
Onder in de motorruimte lijkt me toch een aardig aantal graden koeler dan bovenin...
Ik heb m ook wat meer onderin de motorruimte geplaatst, direct op de luchtmassameter, ik heb het steuntje waar de luchtmassameter op zit iets verbouwd zodat het allemaal past, het filter zit nu op een plaats waar mooi veel frisse lucht komt. voor het vocht en vuil moet ik nog zien of het zo gaat of dat ik nog een schildje moet maken.
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;28633 schreef : Zo laag mogelijk in de motorruimte, lijkt me het beste. De warme lucht van de motor stijgt immers omhoog, dus net onder de kap lijkt me dan minder geschikt.
Onder de motorkap is zoveel werveling, dat die warme lucht al gauw weg is, hoor. Tenzij je alle hoeken en gaten dicht gaat stoppen. Maar als je ziet hoeveel warmte er alleen al door de motorkap zelf verloren gaat, lijkt me dit echt geen probleem :no_comment:
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Dit is em: www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=57-0047
Nu heb ik het filter even gauw schoongemaakt, uitgeklopt en met de stofzuiger eroverheen. Ik heb nog geen reinigingsset gekocht, want ik wilde eest zien of het uberhaupt wel wat was, voordat ik verdere investeringen doe.
Ik heb het filter aangesloten op het eind van de betaande buis. Dus het oude filterhuis + koppelstuk met buis weggehaald, en het K&N filter op de buis gezet. Goed vastgezet zodat ie niet ging hangen ofzo, of ergens tegenaankomt wat niet de bedoeling zou zijn. Bij het starten merkte ik in eerste instantie niet zoveel. Hij hing in de directe wind die de ventilator blaaste(dus bij een warme motor in een warme luchtstroom!

Tijdens het rijden merk je wel dat er iets 'anders' is. Als je het niet zou weten zou je niet kunnen aangeven wat het is, wat er anders is. Het motorgeluid, klinkt wat luider, al kan ik niet echt horen dat dat door het luchtfilter komt. Als je tijdens het rijden het gas diep intrapt om te accelereren, dus echt helemaal intrappen, d?n hoor je hem grommen. Dit is alleen in een beperkt toerental en klinkt wel leuk maar niet echt 'vet' ofzo, al hoor je het echt wel. Bij normaal rijden/reizen vond ik het geluid minder mooi dan met het originele filter(huis), dat klinkt gewoon comfortabeler. Voor lange afstanden is het originele filterhuis meer geschikt denk ik, stiller in de auto.
Qua prestaties merkte ik het wel. Met het K&N filter pakte ie veel beter op. Bij het volledig intrappen van het gas kreeg ik (in een bepaald toerengebied) een veel grotere 'push' in m'n rug dan bij gebruik van het normale filter. Ik heb dus wel het idee dat ie sneller accelereert.
Uiteindelijk heb ik het originele filter weer teruggezet. Ten eerste had ik daar n?t een nieuw filter voor gekocht(Fiaam, lag volgens mij al jaren in die winkel, is dat een beetje goed spul?) en ten tweede ga ik over 3 weken op vakantie naar zweden. Ik verwacht rond de 3000km te reizen en dan is een stillere auto wel prettiger. Ik denk dat het geluid van een open luchtfilter je op lange afstanden gaat irriteren. Na het terugplaatsen van het originele filter(huis) merkte ik toch wel dat ie minder rap weg was.
Conclusie: Met de Elandrun en Clubspecial Zandvoort komt ie weer tevoorschijn!:groovy:
Vragen die ik nog heb over dit alles:
- Zou het echt schelen qua geluid en prestaties als ik het filter direct op de LMM aansluit, dus tussen de accu en de koplamp? Wordt het geluid iets sportiever?
- Maakt het filter nog veel uit het verbruik van de auto? Zuiniger, zuipen?
- Het goed reinigen van het filter, dus met zo'n echt reinigingssetje, zou dat nog veel uitmaken?
- Is zo'n Fiaam filter voor in het originele filterhuis wel goed? Ik heb het idee dat Fiaam nogal 'goedkoop' spul is...
gr doeke
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Je krijgt iets meer geluid als je hem direct op de LMM aansluit. Daar had ik de mijne zitten en bij elke beweging van het gaspedaal hoordje je hem goed brommen. Toen hij nog aan de rechterkant zat hoorde je hem minder. Logisch, een bocht dempt geluid door reflectie.Doeke Dobma;28803 schreef : Vragen die ik nog heb over dit alles:
- Zou het echt schelen qua geluid en prestaties als ik het filter direct op de LMM aansluit, dus tussen de accu en de koplamp? Wordt het geluid iets sportiever?
Omdat de motor iets minder moeite hoeft te doen om de lucht aan te zuigen zou hij fractioneel zuiniger moeten zijn, maar ik denk dat je er niet veel van merkt. Je wilt hem tenslotte af en toe wel eens horen grommen, en dat kost benzine. Waarschijnlijk ga je er minder zuinig van rijden...Doeke Dobma;28803 schreef : - Maakt het filter nog veel uit het verbruik van de auto? Zuiniger, zuipen?
Ja, dat is zelfs essentieel voor de werking. Het reinigen lukt je vast ook wel zonder het reinigingsmiddel, maar het filter filtert bijna niet als je het filter niet in de olie zet.Doeke Dobma;28803 schreef : - Het goed reinigen van het filter, dus met zo'n echt reinigingssetje, zou dat nog veel uitmaken?
Als het filter niet vet is blijft het stof niet plakken en gaat het er dwars doorheen.
Een schoon K&N filter flowt beter als een papieren filter. Een vies K&N filter flowt slechter als een papieren filter. Schoon en vet houden dus!
Werkt prima, gewoon af en toe even uitkloppen en je kunt er duizenden km's mee toe.Doeke Dobma;28803 schreef : - Is zo'n Fiaam filter voor in het originele filterhuis wel goed? Ik heb het idee dat Fiaam nogal 'goedkoop' spul is...
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik ga nu op zoek naar een reingingssetje, voor een leuke prijs? Hoe gaat dat in z'n werk? Eerst in een bak met water, of water met afwasmiddel ofzo? En met wat voor olie kun je hem dan inspuiten? Moet dat pers? K&N filterolie zijn of is er ook iets huishoudelijks wat je ervoor kunt gebruiken?:yeah:
Ik heb (voor de zoveelste keer)onder de kap gekeken, wat voor bevestigingsmogelijkheden er zijn. Als ik de steun van de LMM kleiner maak(lager) en daar een plaatje op zet, kan ik de LMM ook verder omlaag zetten. Hij staat nu immers een beetje schuin omhoog. Dus LMM horizontaal of een beetje naar beneden zetten, zo ver mogelijk naar achteren, totdat het K&N filter er direct op past, dus zonder bocht/tussenstukken. Op het oog komt het filter dan recht voor de ronde luchtinlaat op het front. Lijkt me wel een goed plan. Tussen het filter en de motor dan nog een hitteschildje van aluminium, en misschien de koude lucht van de luchtinlaat een beetje 'sturen' met een aluminium plaat of buis, zodat de koude lucht rond het filter blijft.
Wat denken jullie daarvan, haalbaar? Goed idee?