Bokken, afslaan, geratel...
- V300 register
- Verbannen
-
Ik dacht misschien iets van.. dat ie heel even te weinig spanning van de accu/dynamo krijgt - maar dan zou je dat 's ochtends ook moeten merken met starten denk ik dat ie leeg is.. en dat is niet t geval he?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Afijn, maadag ga ik terug naar het Nederlandse, en dan heb ik nog een paar dagen vrij.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wat er gebeurt, is dat de motor af en toe afslaat als je remt en tot stilstand komt. Starten daarna is lastig, er is dan veel gas nodig om de motor aan de praat te houden, en ik moet de choke gebruiken. Dat is nogal lastig, omdat je bij een vario niet meer dan 1200 toeren mag maken om hem opnieuw in D te zetten.
Raar is ook het geratel wat we de hele tijd horen. Als je rollend tot stilstand komt, horen we een ratelend geluid. Het lijkt uit de buurt te komen van de koppeling. Ik vermoedde eerst dat het een lager is, maar misschien zou het zo kunnen zijn dat de koppeling blijft hangen ofzo... Misschien heeft het met elkaar te maken? Je hoort het ook als je gas geeft in Neutraal. Dus misschien is het toch niet de koppeling?
Die ontkoppelaar, het kastje aan het linkervoorscherm, wat hoort ie te doen? En is hij te controleren?
Ons vermoeden is dus dat de koppeling blijft hangen bij remmen, en dat ie daardoor de motor laat afslaan. Alleen lijkt dat dus ook weer niet te kloppen, omdat de motor daarna haast niet meer aan wil slaan. Of hij slaat aan, en gelijk weer af.
Rara, wat is dit

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Dutchie;66120 schreef : Maar volgens mij heeft het niks te maken met grotere stroomafname.
Wat er gebeurt, is dat de motor af en toe afslaat als je remt en tot stilstand komt. Starten daarna is lastig, er is dan veel gas nodig om de motor aan de praat te houden, en ik moet de choke gebruiken. Dat is nogal lastig, omdat je bij een vario niet meer dan 1200 toeren mag maken om hem opnieuw in D te zetten.
Raar is ook het geratel wat we de hele tijd horen. Als je rollend tot stilstand komt, horen we een ratelend geluid. Het lijkt uit de buurt te komen van de koppeling. Ik vermoedde eerst dat het een lager is, maar misschien zou het zo kunnen zijn dat de koppeling blijft hangen ofzo... Misschien heeft het met elkaar te maken? Je hoort het ook als je gas geeft in Neutraal. Dus misschien is het toch niet de koppeling?
Die ontkoppelaar, het kastje aan het linkervoorscherm, wat hoort ie te doen? En is hij te controleren?
Ons vermoeden is dus dat de koppeling blijft hangen bij remmen, en dat ie daardoor de motor laat afslaan. Alleen lijkt dat dus ook weer niet te kloppen, omdat de motor daarna haast niet meer aan wil slaan. Of hij slaat aan, en gelijk weer af.
Rara, wat is dit
vacuumvervroeger die niet goed werkt/blijft hangen,
bdp sensor die los zit of niet goed werkt,
stationairsproeier die niet goed werkt
de ontkoppelaar is de leiding die van het emvk naar onderen gaat, vervolgens in een wit kastje verdwijnt (de ontkoppelaar) en daarna met een leiding naar de koppelingsbalg gaat. er valt te controleren of deze het vacuum doorgeeft onder een bepaald toerental, leiding bij koppelingsbalg losnemen, en dan moet je gelijk vacuum hebben, let hierbij op dat je de versnellingsbak in N zet!!! verhoog je het toerental dan valt het vacuum weg.
ik denk eerlijk gezegd stationairsproeier met een verstoppend kanaaltje of de vacuumvervroeger, mocht het de stationairsproeier zijn, reinig gelijk de brandstoffilters en plaats eventueel een extra filtertje en reinig ook de andere sproeiers en vlotterkamer om evt andere vuildeeltjes gelijk te verwijderen.
- V300 register
- Verbannen
-
De tips die je geeft, zijn idd waardevol om even te controleren. Maar de bovenste tips zijn nu lastig... Zit in Tsjechi?, en heb niet echt sleutelruimte ofzo... Ik ga wel even kijken of er koppelvacuum is. Ik laat het zo even weten!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het is het dunne (5mm) luchtleidingkje dat van de bobine naar de carburateur loopt, als de koppeling aan de carburateurzijde hard geworden is, gaat hij daar vacuum lekken en daardoor kan hij het ontstekingstijdstip niet op het juiste moment vervroegen.
idd lastig dat je nu in tsjechie zit, maar er zal daar vast ook wel een klein gereedschapssetje tot je beschikking gesteld kunnen worden? rateltje met dopje 8 en 10 voor het luchtfilterhuis, en steeksleutel 14/15 om de stationairsproeier los te halen, eventueel een fietspomp of nog liever een compressortje om het stationairsproeierkanaaltje ff door te blazen, that's all you need
- V300 register
- Verbannen
-

Ehm... we hebben net het koppelingsvacuum gecontroleerd door het slangetje los te maken van de koppelingsbalg. Vinger erop bij stationair toerental = vacuum. Vinger eraf = afslaan (maar dat zal wel normaal zijn?) Gas geven = vacuum, iets minder dan bij stationair. Laat de ontkoppelaar dan steekjes vallen?
Net bij het afzetten van de motor viel het me ineens op dat ie ergens wel erg veel lucht liet weglekken bij de EMVK. Is dat normaal? Ik kan me namelijk niet herinneren dat me dat ooit eerder is opgevallen...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
goh wat zo'n vakantie in turkije allemaal niet met je doet:)
- V300 register
- Verbannen
-

Hey Anjo, alvast hartstikke bedankt voor je hulp!