Bokken, afslaan, geratel...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Dutchie;62877 schreef : Nee, natuurlijk niet... :nono:
Als de motor nog warm is, heb je kans dat er nog olie in het blok zit wat nog naar het carter moet terugstromen. Dus krijg je een vertekend beeld
altijd, oliepomp zit op de krukas aangesloten en begint gelijk de olie overal heen te pompen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Dutchie;62873 schreef : Teveel olie is zeker niet het geval, daar pas ik wel voor op
Een vacuumlek zou wel kunnen, maar ik vind het vreemd dat ie dan niet elke keer afslaat bij stationair... Die slangen ga ik sowieso natuurlijk even nakijken, moet er deze vakantie mee naar Tsjechi?!
Toen ie afsloeg, kon ik dat daarna corrigeren met de choke, maar toen zwiepte de toerenteller verschrikkelijk tussen de 500 toeren en de 1500 toeren, heel vreemd... :no_comment:
vlotterdekselpakking & valse lucht bij je carburateur!
(spreek uit ervaring, had ik ook bij mijn auto)
overigens ook bijna dezelfde symptonen, bij mij ging hij spontaan zweven tussen 500 en 2500 toeren...
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Destijds regelmatig als oplossing gebruikt voor rottig stationair lopen.
- V300 register
- Verbannen
-
Dan zit alle olie nog in het carter..
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
setsunakaede;62984 schreef : Ik had altijd begrepen dat je auto inderdaad minimaal een minuut of 10 uit moest staan voordat je ging peilen. --> "koude" motor dus.
na een minuut of 10 is ook niet goed, de motor is nadat hij op bedrijfstemperatuur is minstens een uur na uitzetten nog steeds op bedrijfstemperatuur.
olie zet wat uit als hij warm word en daarom moet je niet bij warme motor pijlen, dat geeft een vertekend beeld.
als ik m'n olie peil dan doe ik dat nadat ik op zn minst een nacht m'n auto niet gebruikt heb, in mijn ogen de beste manier.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Harry, zit er al een beetje vooruitgang in?
- V300 register
- Verbannen
-
Ja, EN .. dat er dan gewoon olie in je blok zit nogsteeds natuurlijk he

Ja Henri, hoe staat het ermee?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Klopt, na 10-15 minuten is bijna alle olie al wel naar onderen gelopen. Op dat moment is de olie waterdun dus dat zit zo onderin.setsunakaede;62984 schreef : Ik had altijd begrepen dat je auto inderdaad minimaal een minuut of 10 uit moest staan voordat je ging peilen. --> "koude" motor dus.
Na 15 minuten of na een nacht maakt niet zoveel meer uit, probeer maar eens. Tussen minimum en maximum zit volgens mij een hele liter verschil. (B200) dus als het een mm verschilt tussen warm of koud maakt het echt niet uit.
Je moet hem in ieder geval niet lopend (duh...) of direct na het stilzetten peilen.