Bokken, afslaan, geratel...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2008 15:28 #720393 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken, afslaan, geratel...
Ik zeg het toch :P N?t snel genoeg, maar je moet geen grote haast hebben of wilde toeren uithalen. Inhalen op provinciale wegen kan bijvoorbeeld best, met goed vooruit kijken (kan sowieso nooit kwaad), in z'n drie en niet bang zijn voor hoge toeren. Verder op de snelweg een beetje zien te anticiperen om onnodig afremmen en (dus) accellereren te voorkomen. Maar desondanks absoluut geen straf om te rijden en meestal echt wel voldoende gemotoriseerd. In gehaast provinciaal spitsverkeer (Alkmaar -> Hoorn over overwegend provinciale weg) kan ik prima meekomen in ieder geval :) En hij is bovendien een stuk zuiniger dan de 2-liter, tegenwoordig ook zeker niet onbelangrijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2008 19:15 #720408 door V300 register

twkuiper;63096 schreef : En hij is bovendien een stuk zuiniger dan de 2-liter, tegenwoordig ook zeker niet onbelangrijk.

Dat staat vast. En 130 in z'n 5 gaat prima.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2008 00:37 #720441 door V300 register
2e trap gaat vaker klemmen als de motor een tijd aan de kant gelegen heeft.

kun je rijstijl etc de schuld van gaan geven (wat volgens mij niet de bedoeling was, ik denk dat Erik het meer algemeen bedoelde)

Maar in principe heeft juist iemand die veel en vaak volgas rijdt er het minste last van... ook rijden met alleen de 1e trap vind ik een beetje raar; dan kun je net zo goed een B14.3 gaan rijden ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-07-2008 15:47 #720527 door V300 register
Kan er best mee te maken hebben dat zo'n motor lui wordt ook ja. Wat wouter zegt zit wel wat in..

Veel technici raden dan ook aan vooral op opritten af en toe met warme motor door te trekken in de toeren en veel gas te geven.

Als je ?ltijd rustig rijdt, onder de 2500 toeren blijft etc krijg je meer vuil etc afzetting in de cilinders - en het verhaaltje wat Wouter heeft opgeschreven hierboven etc..

Voor een motor goed: Af en toe volle belasting
Optijd onderhoud
Lange afstanden (met warme motor rijden)

Slecht voor een motor:
Altijd laag in de toeren rijden
Nooit belasten
Warm laten draaien ?

Misschien kan iemand is zo'n boekje of word-documentje voor dummies (no offence) schrijven met tips hoe je auto t efficientst/best te rijden etc..

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 17:09 #720541 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bokken, afslaan, geratel...
[arro modus] zal ik die ff schrijven? [/arro modus] ik trek m'n vario altijd in toeren maar nooit in 't rode, altijd net ertegenaan. warm laten draaien begin ik niet aan, ik rij rustig weg met een tikje choke en blijf onder de 3500 toeren tot zowieso m'n koelwater op temperatuur is, daarna trap ik altijd wel een paar x door tot de 5500/5800 toeren.

resultaat na ca 10000 km en goed onderhoud: een superfel blokje wat al het vermogen dat ie heeft geeft wanneer je het vraagt, ook zonder kickdown goed trekt vanaf onder en een motortje dat me nog nooit in de steek heeft gelaten! zelfs de olie die er 600 km geleden uitkwam en er een goede 10000 km in heeft gezeten was nog bijna doorzichtig ipv aangekoekt zwart.

zolang 't carburateurtje vast blijft zitten (tegenwoordig controleer ik dat elke tankbeurt) rijd hij geweldig!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 22:40 #720579 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Bokken, afslaan, geratel...
Als het goed is krijg je een vario toch niet in het rood?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 23:19 #720592 door Anjo van den Akker
met kickdown erbij wel..., makkeluk. als je vanaf constant 80 kmh plankgas geeft + kickdown erbij rukt ie eerst de toerenteller omhoog en daarna accelereert hij meer. onder die snelheid heb je direct voordeel van de kickdown.
btw, het rode zonder kickdown te gebruiken tik je aan rond de 160/165 kmh, net ff uitgeprobeerd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2008 04:19 #720604 door V300 register
heb jij een vacuumbuffer dan?

bij volgas is er nl. geen vacuum, dus kan de kickdown enkel het opschakelvacuum uitschakelen.

m.a.w. onder de 120 per uur krijg je een vario niet boven de 5000 toeren zonder aanpassingen aan de vacuumregeling.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 19:06 #720652 door Anjo van den Akker
n?g geen vacuumbuffer, heb een terugslagklep (zelfde idee als rembekrachtiger) geplaatst op de voedingsleiding van emvk en ontkoppelmechanisme.

met de kickdown erbij kan ik vanaf 80 kmh al in het rode z?jn.

ff tussedoor, wat dat vacuumbuffer betreft, een 5 liter luchttank is zeker teveel van het goede, omdat je dan de vacuumdruk in die buffer nooit hoog genoeg krijgt? wat word meestal gedaan qua formaat tank? ben ik wel benieuwd naar, 5L luchttankjes kan ik zo bij terberg ritselen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-07-2008 19:09 #720653 door V300 register
beetje veel ja. 2 liter is zat. op de coupe heb ik volgens mij minder dan 1l en dat merk je ook al goed.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC