Stationairprobleem 343 1982

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 19:42 #725694 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stationairprobleem 343 1982

volvofiel;66032 schreef : Doar bunt zi-j dan:

Wat is nummer 1? Nummer 2 is het uiteinde van de rembekr. slang

1 ontluchting van de vlotterkamer.

daar hoef je hem niet af te doppen, daar komt het vacuum niet vandaan, zowieso niet afdoppen maar gebruiken.

dit is bij de vario w?l de rembekrachtigeraansluiting,

ik zie een mooie vacuumleiding zitten!, met zo te zien een nieuwe slang, dit is de hoofd-vacuum voeding en dit is niet origineel meer. bij mijn vario was dit al een klein stukje slang, dan een T-stukje, en dan de dunne leiding naar het carterontluchting (met de restrictie) en de andere naar het emvk,
grote kans dat hier dus een t stuk aan hoort met de aansluiting van de rembekrachtiger. mijn gok is nu dat dit prachtige slangetje dat nu vervangen is, geen restrictie met zich meedraagt waardoor de motor nu beroerd loopt.

trek dit slangetje eraf en laat het loos hangen, duw een los stukje van die mooie slang op deze aansluiting, vouw het na 20 cm helemaal dubbel en plak de boel dan vast (dus echt een knik in de slang) nu is dat luchtdicht en probeer dan nog maar eens of er wat mee is.

De open aansluiting is voor de slang van het spruitstuk, maar waar is de dichte voor?
de dichte is loos, en word niet gebruikt. de open is atmosfeerdruk en gaat NIET naar het spruitstuk. bij de vario versies is deze open aansluiting de vacuumretour.

er zit nog steeds een plof in de uitlaat, en dat duid direct op een of meerdere cylinders die niet goed meedoen, hoe dat komt?, OF ontsteking, OF carburateur, OF vacuum, OF combinaties van deze 3.

de doorzichtige slang is de leiding naar de ontkoppelaar, die jouw handbak niet heeft.

daar heb ik m'n extra benzinefiltertje zitten

en zeker weten dat de bougiekabels goed aangesloten zijn?? de volgorde is ietwat verwarrend

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 19:54 #725698 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stationairprobleem 343 1982
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Bougies zijn goed aangesloten.

Welke 'mooie vacu?mleiding' bedoel je? Die slang die vanaf de voet van de carb loopt? Dat is de restrictieslang waar nauwelijks lucht doorheen te blazen is (gecontroleerd!).
Moet daar dan een t-stuk in?

En wat nu te doen met de slang die vanaf het inlaatspruitstuk loopt? Die had ik aangesloten op die open aansluiting, maar dat moet dus niet?
Die hing laatst los te bungelen en er kwam rook en pufjes uit.

Edit: dit stuk snap ik dus niet helemaal:

ik zie een mooie vacuumleiding zitten!, met zo te zien een nieuwe slang, dit is de hoofd-vacuum voeding en dit is niet origineel meer. bij mijn vario was dit al een klein stukje slang, dan een T-stukje, en dan de dunne leiding naar het carterontluchting (met de restrictie) en de andere naar het emvk,
grote kans dat hier dus een t stuk aan hoort met de aansluiting van de rembekrachtiger. mijn gok is nu dat dit prachtige slangetje dat nu vervangen is, geen restrictie met zich meedraagt waardoor de motor nu beroerd loopt.

trek dit slangetje eraf en laat het loos hangen, duw een los stukje van die mooie slang op deze aansluiting, vouw het na 20 cm helemaal dubbel en plak de boel dan vast (dus echt een knik in de slang) nu is dat luchtdicht en probeer dan nog maar eens of er wat mee is.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:07 #725701 door Anjo van den Akker

volvofiel;66049 schreef : Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Bougies zijn goed aangesloten.

blijkbaar eerst niet anders had je ook geen backfire:humor:

Welke 'mooie vacu?mleiding' bedoel je? Die slang die vanaf de voet van de carb loopt? Dat is de restrictieslang waar nauwelijks lucht doorheen te blazen is (gecontroleerd!).
Moet daar dan een t-stuk in?

En wat nu te doen met de slang die vanaf het inlaatspruitstuk loopt? Die had ik aangesloten op die open aansluiting, maar dat moet dus niet?
Die hing laatst los te bungelen en er kwam rook en pufjes uit.

Edit: dit stuk snap ik dus niet helemaal:

[/color]

ja die bedoel ik, als daar een restrictie in zit dan is het goed. het gaatje van die restrictie is maar 0,5 tot 1 mm groot dus dat klopt dat er amper lucht doorheen te blazen valt, euh..

die hoofdvacuumaansluiting is niet voor niets de hoofd vacuumaansluiting, beetje zinloos om daar dan alleen een slangetje met een restrictie op aan te sluiten...

probeer in ieder geval even een los stuk slang aan die hoofdvacuumleiding te zetten waar je nu het slangetje van die restrictie op hebt zitten, en vouw deze dubbel om hem af te doppen. als hierna de motor goed loopt dan weet je waar het probleem zit. en let op, dat is alleeen een testmethode, op die manier absoluut niet gaan rijden!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:25 #725703 door 16673-dummy
Ok?, als ik 't goed begrijp moet ik de restrictieslang op het T-stuk laten zitten, maar van de voet van de carburateur afhalen.
Op die aansluiting aan de voet moet ik een los stukje slang aansluiten en deze dubbelvouwen.

-Wat moet er dan gebeuren met die restrictieslang? Laten hangen?
-Wat moet er dan gebeuren met de slang van de rembekrachtiger?
-Wat moet er dan gebeuren met deze slang:

Effe wachten, maak even een foto

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:29 #725704 door Anjo van den Akker
ik had het over een test, en niet een permanente oplossing.

mijn gedachte is:
dat er een los stukje slang van de hoofdaansluiting van vacuum(dus aan de carburateur) naar een T stukje gaat, en van het T stukje gaat er een aansluiting naar de rembekrachtiger en de andere heeft de restrictie voor het carterontluchting gebeuren.

alleen moet er ff een handbak maestro zijn die dit kan ondersteunen, bij de vario zit het toch echt anders, en na turkije is m'n geheugen ff niet al te best...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:34 #725705 door 16673-dummy
Ok?, nu snap ik het.
Maarre, loopt de motor wel als ik die restrictieslang en rembekrachtigerslang los heb hangen?

Nog even de foto's:

Waar moet deze slang aan vast?

Even de "voet" van die slang:

De rood omrande slang is de restrictieslang en in het gele deel zou dus een T-stuk moeten komen

En de slang die aan onderstaand stuk zit, is dus total-loss verklaard van binnen. Daar maak ik een nieuw slangetje op.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:38 #725706 door Anjo van den Akker
losse slang die je nu op je luchtfilterhuis aangesloten hebt zit aan het inlaatspruitstuk, dit is dus ook vol vacuum,

bij deze hebben we de oorzaak in vacuum gevonden, als de motor eerst gaat proberen vacuum te zuigen uit het luchtfilterhuis en vervolgens word dit vacuum vanuit het inlaatspruitstuk weer gedumpt in het luchtfilterhuis, kortom er word nix met het vacuum gedaan en de motor loopt slecht.

slang vanaf inlaatspruitstuk naar rembekrachtigerleiding brengen en alles werkt weer zoals het hoort. ik denk dat de lengte ook weer goed uitkomt als je de slang ong tussen carburateur en kleppendeksel legt.

in dit geval hoeft er dus geen extra t-stukje geplaatst te worden.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:45 #725707 door 16673-dummy
Enorm bedankt Anjo! Geweldig!:worship::worship::worship:

Ik ga dit morgen meteen proberen!!

:wave:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 20:52 #725709 door Anjo van den Akker
de hamvraag is of dit op elkaar passend valt te maken of dat er iets afgebroken is oid..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 22:16 #725715 door 16673-dummy
Ik heb 't koppelstukje van de rembekr. slang eraf gepeuterd (was echt uitgedroogd) en daar zit een heel mooi aansluitnippeltje onder die, als het goed is, heel goed passend te maken is op die andere slang.

Bovendien, als het een vacu?msysteem is zou het elkaar alleen maar aanzuigen en elkaar niet 'afstoten' door druk naar buiten.
In ieder geval; ik ben een stuk beter in dingen passend maken dan het probleem an sich te vinden:)

We zullen het zien morgen!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC