Het grote Politiek Topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2010 11:18 #836640 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote Politiek Topic
Ja dat was wel een gemene twijfelvraag! Kun je nagaan hoe vaak die fout wordt gemaakt in de nieuwsgaring...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 15:09 #849552 door V300 register
Zoals collegegelden verhogen na het 6e leerjaar naar 5000 euro...

Dan ben ik benieuwd of sommige en dan vooral universiteiten het nog wel uit houden... Je hebt zeer moeilijke opleidingen waar iedereen veel uitloopt namelijk...

Voor zware technische studies. Waar de studieduur wel eens waar 4 of 5 jaar is maar de studenten al gau 6 a 7 jaar over de opleiding doen... Kost ze eventjes 10000 euro. Plus de beurs terug betalen of hankelijk van in of uitwonend zeg gemiddeld ook 6000 euro... Ik weet niet of dit het gewenste effect heeft. Het idee is goed maar zou 1000 a 1500 moeten zijn extra ipv 3000. Dan is de prikel er ook alleen niet om te stoppen of om de opleiding maar niet te doen.

Maar goed, we zullen zien wat het allemaal wordt, en ook wat betreft de brandstofacczijns. Die mogen gerust omhoog met 5 a 10 cent wat mij betreft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 16:00 #849554 door V300 register
heuh, wat een prijzen seg!
In belgie bedraagt het inschrijfgeld voor hogeschool en unief max 600 euro... Dat is echt helemaal gelimiteerd. Ongeacht welke studie je ook doet, hoe lang deze ook zou duren!
6000 euro per jaar vind ik er echt helemaal driedubbel en dik over!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 16:41 #849555 door V300 register
Dan moet de universiteit dat aanpassen; de studieduur verlengen of de studie makkelijker maken. Een studie zou een studie moeten zijn, je krijgt immers dezelfde titel (master).

Ben wel blij dat mijn VAN uit '84 is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 17:05 #849558 door V300 register
Dat is het probleem je kunt een studie niet makkelijker maken, dan krijg je dat in holland verhaal. En dat een diploma van voor bijvoorbeeld 2012 veel meer waard is dan na... terwijl het dezelfde opleiding is...

Ow in Holland media mmm nau aan dat diploma hebben wij juist nu geen behoefte...

Maar goed we dwalen een beetje af, ben benieuwd wanneer de moderator ingrijpt.... en ze naar de cafe discussie verplaats haha

Overigens en dat is wel verpant de enige die ze wel (maar ook niet altijd) dat soort opleidingen binnen de tijd (of vrijwel) weten af te ronden zijn de chineezen maar die leren alleen maar, en feesten en andere zaken staat niet in hun woordenboek... Dus theoretisch kan het wel, maar de overheid krijgt dat hier niet zo voor elkaar. Tenzij ze ook dezelfde politiek zoals in china gaan willen bedrijven. Van de andere kant zijn dat natuurlijk wel de meest slimme chineezen die hier zulke opleidingen doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 22:29 #849579 door V300 register
ha, ik heb vandaag een bewijs ontdekt dat dit niet altijd zo is;

mijn vader verhuurt een appartement in de regio rotterdam aan een chinese IB student, en vandaag hadden ze een gesprekje over eventuele verlenging van het contract. Dat is nodig, omdat ie studievertraging heeft! :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 23:05 #849588 door V300 register
Tja maar goed het is een stom idee. Je zult mensen van opleidingen afhouden, en dat kost de overheid ook geld. Denk maar aan minder belasting inkomsten iemand die minder verdiend later zal 40 werkjaren minder belasting betalen.

Nee nu een willekeurige technische studie:

30% vertrekt in het eerste jaar (krijgt dus ook geen bsa mee maar zijn "vrijwillig" opgestapt)

15% krijgt negatief bsa.

55% gaat naar het tweede jaar waarvan daar ook nog eens extra "afstroom" van 10 a 15% op zit.

Kortom 45% slaagt wat het eerste jaar binnenkomt maar dan ook nog eens met een aantal jaren vertraging.

De mensen die het eerste jaar zijn opgestapt hebben dus al 1 jaar extra vertraging opgelopen...

Zo,n studie kiest dadelijk niemand meer als die het risico loopt zijn studie niet te halen en 10000, euro,s kan terug betalen...

Een gemiddelde hbo student loopt al 6 maanden uit bij een makkelijke studie. Anders is het al snel 1 jaar....

Nee dat terug betalen van de beurs is echt stom maak er dan 2 jaar basisbeurs van ipv 3 dat is dan nog slimmer dan heb je het ook voor elkaar.

In elkgeval wordt de instroom van dat soort opleidingen kleiner waardoor men per student veel meer kwijt is...

Ook zal het bedrijfsleven dan juist buitenlanders moeten laten komen. En die hoeven hier niet persee te werken of belasting te betalen...

Kortom slim idee van het CDA

Wat je zou kunnen doen is een verhoging van 1000 a 1500 euro dan bereik je wel het gewenste effect maar geen afschrik effect om maar niet met de studie te beginnen.... En dan zonder terug betalen beurs.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2010 20:13 #849812 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het grote Politiek Topic
Niet zeuren over studievertraging. Als ik om me heen allemaal zie/hoor wat er aan evenementen georganiseerd wordt, vind ik het niet zo gek dat de helft in het eerste jaar afvalt of de propedeuse niet haalt.

Dat je wilt feesten, prima. Maar neem dan waardig je verlies. Als je niet wilt lappen, moet je gewoon hard doorwerken. Simpel. Je krijgt ook ruim de kans om ??n keer een verkeerde studiekeuze te maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-10-2010 23:45 #849868 door V300 register
Te kort door de bocht, das alles wat ik erop te zeggen heb.

Ik voel weer een politieke discussie aankomen......hou je in Steven, hou je in :no_comment:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-10-2010 10:04 #849872 door V300 register
Ik vind dat Joost gelijk heeft. Je kunt best de prioriteit stellen om je sociaal leven en organisatieskills te verbeteren maar dan moet je in acht nemen dat je studie er onder gaat lijden. Time-management is immers ook een belangrijke les in je studietijd.
In deze context zal ik overigens helemaal niet beginnen over afschaffing van stufi waar ik het ook ontzettend mee eens ben. Oeps nu doe ik het toch. :crazy1:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC