Recessie?

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-11-2008 16:29 #738150 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Recessie?
Zelf merk ik nog niks van de crisis.. ik studeer nog en heb zelfs sinds 3 weken een bijbaantje :)
Maar mijn pa begint het wel al te merken.. vorige week heeft hij al 3 dagen verlof moeten nemen en vandaag hoorde ik dat hij de rest van de week (2 nachten dus, hij had nachtdienst) ook vrij heeft..
Hij werkt bij Emcon, en daar maken ze uitlaten voor onderandere DAF in Eindhoven, maar ook voor ford in Belgi? geloof ik..
En deze kerst gaan ze 2 weken dicht.. dit worden de eerste feestdagen sinds 2 jaar dat hij weer eens thuis is! Normaal was hij altijd met kerst en pasen werken.. Dus dat is nogal een verschil...

En over die discussie over olie en groene energie... Ik kreeg 2 jaar terug op gym-5 een vak genaamd Algemene NatuurWetenschappen.. een saai vak dat verplicht is door de overheid, waarin onderandere vertelt werd hoe het milieu ervoor stond.. allemaal natuurlijk eenzijdige informatie.. we moesten zelfs naar de film van Al Gore in de bioscoop! :no:
Het is naar mijn mening puur een geld kwestie.. want denk maar eens na, wat als we allemaal onze eigen zonnecellen op het dak hebben en voor een groot deel zelfvoorzienend zijn.. Dan verdienen essent en dergelijke toch niks meer.. en dat willen ze natuurlijk niet.. de mogelijkheden zijn er al jaren..
En de oplossing is ook simpel: verplicht gewoon op elk nieuwbouw huis zonecellen, zodat ze voor een deel in eigen stroom voorzien. Bouw voor de rest een aantal grote windmolenparken in zee (zijn ze al mee bezig, maar het gaat heeeeeeeeeeel langzaam..:zzz:) En laat grote bedrijven ook zonnecellen plaatsen op hun daken.. Hetzelfde geldt voor scholen en andere overheidsinstellingen. Dan kunnen we voor een groot deel al zelf in stroom voorzien. Sluit nog een paar accu's aan, zodat je in de avond ook kunt leven van de stroom die overdag wordt geproduceerd, en je moet al een heel eind komen. Als we dat eens in alle westerse landen deden.. ik zeg niet dat we 100% van zonne-energie kunnen leven, maar we kunnen wel ons gebruik van olie erdoor beperken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 21:38 #738202 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Recessie?

v0lv0freak;76489 schreef :
En over die discussie over olie en groene energie... Ik kreeg 2 jaar terug op gym-5 een vak genaamd Algemene NatuurWetenschappen..

G-5? Zeker weten? Ik had 't in G-4. Enorm nutteloos vak inderdaad. Een kruising tussen scheikunde, natuurkunde en biologie. Naast de enorme hoeveelheid geestdodende stof was het volstrekt overbodig in een klas waarvan 90% een Natuurprofiel heeft...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2008 21:56 #738212 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Bij ons merk je het ook wel. We rijden voor de corus in arnhem, en daar hebben ze momenteel weinig werk. Maandag ben ik pas om 12.45 uur begonnen. Heb toen maar 4,5 uur gewerkt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2008 08:21 #738244 door V300 register
Ik merk bij collega's dat ze problemen hebben om hun huis te verkopen, en dat hypotheekverstrekkers erg goed nadenken voor ze geld uitlenen. Kleine risico's kunnen al genoeg zijn om een hypotheek te weigeren.

Zelf was ik met mijn hypotheekofferte n?t voordat de kredietcrisis zich aandiende, dus ik heb er eigenlijk weinig van gemerkt. Ik heb een vast contract en ben (soort van) gemeenteambtenaar dus relatief veel zekerheid zegmaar ;)

Verder ga ik me zelf absoluut niet drukmaken om de crisis of een recessie. We hebben de hypotheek qua hoogte en vorm (85% spaar, 15% afl.vrij, 30 jaar vast tegen redelijke rente) veilig gekozen, en op de huizenprijzen heb je verder toch geen invloed. We'll cross that bridge when we get there...

Ook heb ik zelf relatief weinig spaargeld (nu niet meer, lang leve m'n nieuwe huis :D ) en heb ik ruim voldoende vertrouwen in de overheid. Zelfs als je je geld op een bank in IJsland parkeert krijg je je centen terug, dus dan zal het bij de Postbank/ING ook wel goed gaan ;)

Oftewel, no worries hier ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2008 12:30 #738276 door V300 register
Moeite huis te verkopen, ja dat heb ik ook :(.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 12:34 #738277 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Recessie?
En dan komen er ook vreemdelingen, die verdwaald zijn zeker aan de kade van Almere............

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 14:34 #738289 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Recessie?
Ik merk er nog weinig van moet ik zeggen.
Ik heb het drukker dan ooit en dat zal ook wel zo blijven.
Alle superdure high-tec gevels die wij de afgelopen tijd ontwikkeld hebben voor veel geld komen straks dan weer bij ons terug omdat het goedkoper moet vanwege de crisis. Dubbel verdienen aan hetzelfde project dus! ;D

setsunakaede;76346 schreef : Ik denk dat je een leuke besparing kan krijgen door frituurvet enzo te hergebruiken in diesel. ... maar het bespaart een hoop afval en het levert wellicht een extra zakcentje op voor de snackbarharses ;)

Dat werkt inderdaad prima qua afvalbeperking. Alleen krijg je in de file wel een enorme honger van al die frietvetstokers! :D

setsunakaede;76343 schreef : Bio-brandstof is op kleine schaal wellicht een optie, maar op wereldniveau niet handig. We hebben een veelvoud aan aardes nodig om voldoende gewas te kweken voor de wereldvraag aan benzine....

Biobrandstof hoeft niet alleen van oppervlaktegewassen te komen he. Biobrandstof maken van algen is in opkomst Doordat deze compact zijn en zeer compact verbouwd kunnen worden (meerdere waterbakken boven elkaar, desnoods in complete flatgebouiwen) is de opbrengst per m2 veel hoger als van oppervlaktegewassen. Momenteel is de hoeveelheid biodiesel uit algen per m2 6 keer hoger als van het veelgebruikte koolzaad. Dan hebben we in combinatie met andere energiebronnen zoals zon, water en wind misschien toch genoeg aan 1 aarde... :D De algen-biodieselproductie levert tevens nog een aantal bruikbare en verkoopbare restproducten op zodat de prijs omlaag kan. Afvalverwerkingscentrales, boerderijen etc, produceren ook Biogassen. Kwestie van opvangen, opslaan en distribueren. Zodra de olie echt schaars wordt komen er steeds meer en betere productiemethoden voor alternatieve brandstoffen.

Erik;76347 schreef : Blijft dus over: zonnepanelen op het dak, energieterugwinsystemen (bijv. tijdens remmen) in de auto en auto op electrisch. Dus de motorruimte komt er iets anders uit te zien.

Prima, zolang ik maar een brullende, benzineverslindende en vervuilende Redblock in het vooronder heb mag er best een electromotortje bij!

Ovlov 3.6L;76379 schreef : om effe terug te komen op het koppel. Inderdaad is dat bij een elektromotor ten eerste groter, en ten tweede ligt de koppel-toeren-kromme vele malen gunstiger.

Kromme? Dat is gewoon een vlakke lijn hoor! :D

v0lv0freak;76489 schreef : verplicht gewoon op elk nieuwbouw huis zonecellen, zodat ze voor een deel in eigen stroom voorzien. En laat grote bedrijven, scholen en andere overheidsinstellingen ook zonnecellen plaatsen op hun daken..

Zonnepanelen zijn nog steeds heel erg duur en het duurt lang voordat ze hun aanschafprijs terugbetaald hebben in de besparingen. Wind is in NL een betere bron van energie als zon zolang de panelen niet n?g effectiever en wat goedkoper worden.

Jeetje wat een enorme post is dit geworden! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2008 15:03 #738290 door V300 register

Bodejodel;76631 schreef : (...)

Dat werkt inderdaad prima qua afvalbeperking. Alleen krijg je in de file wel een enorme honger van al die frietvetstokers! :D
(...)

...en dat is dan weer goed voor de omzet van de snackbars en benzinestations, dus weer goed voor de economie. En zo zijn we, via een hoop technisch geleuter over oprakende fossiele brandstoffen, weer terug bij waar het topic eigenlijk over ging: de economie!
Het is dus heel simpel: als alle dieselrijders frituurvet gaan bijmengen is de economie zo weer op orde :D

(Altijd leuk, veeel te kort door de bocht redeneren ;) )

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 15:54 #738296 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Recessie?
Komen de patatjes en frikandellen dan kant en klaar uit de uitlaat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-11-2008 15:57 #738297 door V300 register
Neeeee, dat zou weer slecht zijn voor de economie. Kunnen de snackbars net zo goed gelijk sluiten, als de snacks op de snelweg voor het oprapen liggen :p

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC