Recessie?

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 16:34 #738043 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Recessie?
Voordat die oliesjeikjes hun olie niet verkocht hebben, zorgen ze er wel voor dat alternatieve brandstoffen van de markt blijven, goedschiks of kwaadschiks. Al is dat aan het veranderen.

Denk maar eens aan jaren terug toen in Amerika een revolutionaire elektrische auto werd uitgevonden. Immens populair (nee, niet de Prius). Ineens werden deze dingen massaal opgekocht en in de doofpot gestopt. Waarom? Omdat de olieboeren anders geen inkomsten meer hebben.

Ellebogenwerk, en wie de meeste ellebogen heeft, wint.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 18:52 #738051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Gas is de beste optie. Want bijna de hele wereld rijdt in auto's die gemaakt zijn voor benzine. En deze motoren kan je op gas zetten. Je kan er geen elektro auto van maken.
En omdat de hele wereld nog op benzine rijdt zal het nog even duren voordat dit niet meer kan, denk ik dan.
Ik moet trouwens denken aan enkele films in de jaren '80 waar men in een bijna vergane wereld op jacht was naar benzine. Mel Gibson speelde er in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 19:22 #738057 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
waarom het zo slecht gaat met de economie:

video.google.nl/videosearch?q=Money+as+Dept&emb=0&aq=f

dit is allemaal begonnen in amerika. omdat wij westerlingen en oosterlingen veel geld investeren in o.a ook amerikaanse bedrijven zijn we de pineut dat geld minder waard wordt. je verliest je geld als de koers daald. (inflatie). geld wordt minder waard. je kan minder besteden of uitgeven. (lenen). omdat er minder geleend kan worden kan er minder uitgegeven worden. dus consument verliest vertrouwen in bedrijven en of instanties.

men spreekt van een recessie als de overheid 2kwartalen achter elkaar "verlies" draaid.

wat merk je hier van. ik als stagiare ben ontslagen op mijn plek. ben nu hard op zoek naar een andere locatie. gelukkig zijn er meerdere bedrijven die staan te springen om goedkope krachten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 20:33 #738074 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?

Ovlov 3.6L;76355 schreef : Het mooie van olie is dat er zoveel van is. Er zijn maar weinig andere brandstoffen die zo veelvuldig beschikbaar zijn als olie. Dit gaat echter veranderen wanneer de olie schaarser wordt. In werkelijkheid zijn we nog niet eens op de helft van de totale olievoorraad. Het probleem is echter dat de hoeveelheden (de olie- en gasbellen) steeds kleiner worden. Hierdoor wordt het steeds duurder om deze op te boren. Daarnaast wordt dit nog eens flink aangedikt door de olieboeren die stiekemaan hun kraantjes lekker ver gesloten houden. Hierdoor stijgt de vraag harder dan het aanbod: de olieprijs gaat omhoog. Is dit echt zo? Ja dit is echt zo. Ik werk zelf bij een bedrijf wat zijn producten levert aan de olie-industrie. Wat met opvalt bij bedrijven in die sector: ze werken allemaal uiterst in-efficient en de mensen krijgen veel betaald. Logisch: er is geld genoeg!
Voor deze sector ligt echter wel een gevaar op de loer (welke steeds belangrijker wordt): concurrentie, ofwel; alternatieve brandstoffen zoals bio-brandstoffen en elektriciteit. Het nadeel van biobrandstoffen is:
1. De winning van deze brandstoffen is nog niet echt rendabel
2. Het kost veel oppervlakte om de producten te verbouwen
3. Hierdoor gaat het ten koste van de voedselwinning (en dat terwijl er al een voedselschaarste is in veel landen)

Elektriciteit zou een andere goede energievorm zijn. Jammergenoeg is het, technisch gezien, moeilijk om te transporteren. Vandaar dat de waterstofeconomie in het leven is geroepen (welke steeds belangrijker wordt). In principe is waterstof geen duurzame brandstof. Het is slechts een opslagmethode om energie op te slaan (ofwel: je kunt kunt het zelf maken door water te elektrolyseren; dan krijg je waterstof en zuurtstof. Wanneer je deze stoffen weer bij elkaar voegt krijg je weer elektrische energie of, wanneer je het verbrand, krijg je warmte-energie).
De energie die nodig is om waterstof te maken zou je kunnen verkrijgen door duurzame energiebronnen zoals: Windenergie (windmolens), water-energie (stuwdammen), zonne-energie (zonnepanelen) en kernfusie (en dus niet de gebruikelijke kern-energie).

Vorig jaar is berekend dat het loont om op waterstof te gaan rijden wanneer de benzineprijs boven de 2,50 euro/liter uit zou komen. Dit omslagpunt komt steeds lager te liggen. Op dat moment zou dit een explosieve groei kunnen betekenen in de waterstofeconomie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de oliemaatschappijen er alles aan zullen doen om hier verandering aan te brengen. Dit kunnen ze doen door:
- de brandstofprijs omlaag te brengen (hierdoor zullen ze efficienter moeten gaan werken)
- opkopen van projecten omtrend de waterstofeconomie. Dit om hun bedrijf economisch gezien veilig te stellen.

Ik ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren............ :crazy1:

Edit: @ Diede,
Ik denk voor dat de nieuwere auto's op waterstof zullen gaan rijden. Een dergelijk ombouw voor (onze) oudere auto's lijkt me technisch gezien zeer onwaarschijnlijk. Ik denk dat biobrandstof dan een uitkomst zou kunnen bieden. Natuurlijk is er nooit genoeg van deze biobrandstof dat iedereen er op kan rijden. Vandaar dat nieuwere auto's op waterstof zullen gaan rijden. Dan zal het ook wel vaker gaan regenen vanwege hun H2O uitstoot :+

En wat dacht je van driften met een elektrische wagen :wtf:. K moet d'r niet aan denken.


goed verhaal alleen is dit niet de orzaak. het klopt dat het omslag punt zo hoog ligt. dit komt ook omdat zowel waterstof als elektrisiteit in een auto nieuwe technologieen zijn. hier is veel in geinvesteerd. deze kosten moeten betaald worden. door ons.

vb. kijk eens naar de prijs voor een eerste dvd speler en wat een dvd speler nu kost.

wat maakt het dan aantrekkelijker om over te stappen op een andere energiebron.

Rendement benzinemotor 25%
Rendement dieselmotor 40%
Rendement van een electromotor 80%

een elektromotor is dus meer dan 3x efficienter dan een benzine motor. dit rest maar op een ding en dat is elektrisiteit opwekken. en dit kan dus uit water. en water hebben we genoeg. nu is het ook zo dat je alleen h2o overhoud. dit zorgt niet voor meer regen! in landen waar nu veel water is regent het toch ook niet meer. dit is een klimaatverschijnsel.

Nederland ligt aan de zee en de wolken die boven zee ontstaan drijven het land in. Je zou dus denken dat we in een land wonen waar het vaak en veel regent. Maar dat valt reuze mee. In ons land valt gemiddeld zo?n 700-800 mm regen per jaar. In de Alpen valt per jaar 1500 tot 4000 mm neerslag (regen en sneeuw). Dat is dus heel wat meer.
De natste plek op aarde is de berg Wailaleale op Hawa?, met een gemiddelde van 11.940 mm regen per jaar. Dit is gelijk aan een gebouw met drie verdiepingen. Gemiddeld regent het er 350 dagen per jaar.


shell heeft het octrooi al aangevraagd op de waterstofmotor. nu bijna 60 jaar geleden. een octrooi houd maar aan voor 50 jaar. dus de teckniek mag weer "opnieuw" worden uitgevonden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 21:45 #738085 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Dat Money is Debt-filmpje dat je laat zien geeft de politieke hartekreet 'U moet geld blijven uitgeven' eigenlijk de enige juiste vertaling: 'U moet blijven lenen'. Het is heel ironisch, maar wel waar, dat de rijkste mensen op aarde de meeste schulden hebben...

Ik zeg: stiff 'em.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 21:57 #738088 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
rendementscijfers van alleen de motor zeggen ook niet alles.

als je het rendement van het transport en opslag van energie (calorische waarde) van benzine/diesel met dat van electriciteit gaat vergelijken...

rendementsverbetering van accu's, waterstofcellen etc, kan waarschijnlijk allemaal nog verbeterd worden, zodat dit probleem verkleind wordt. Maar de fysische eigenschappen van waterstof maken gewoon dat het een heel moeilijk goedje is om te bewaren en transporteren.

en daarbij; elektriciteit kun je NIET uit water opwekken.... wel uit waterkracht natuurlijk. maar je kunt water alleen gebruiken om het om te zetten naar waterstof (dat is dus het H2 gedeelte van H2O)

2x H2O + een stoot electrische energie = 2x H2 + 1x O2

De 2x H2 kun je vervoeren, tanken, etc. Allemaal heel moeilijk, maar het kan.

dan zit je dus met H2 in de auto; daar heb je een brandstofcel, die de bovenstaande reactie andersom laat plaatsvinden:

2x H2 + 1x O2 = 2x H2O + een stoot electrische energie


het lullige is dus dat je bij deze methode veel vaker 'enig' verlies hebt door een rendement onder de 100%

- het maken van stroom (waterkracht, kernenergie, wind / zonne energie - of in een ouderwetse kolencentrale.. w?g milieuwinst)

- het omzetten van de stroom in waterstof
- het koel houden en comprimeren van het waterstof
- het omzetten van het waterstof in stroom

- en dan als laatste nog eens een keer de omzetting van stroom in kracht, met een rendement van slechts 80%.

dit is dus het enige echte grote voordeel van treinen/tram/metro boven wegtransport. De energie wordt niet "meegenomen" maar aangevoerd via bovenleidingen; wat een veel hoger rendement in de totale keten geeft.

ga je dit verhaal bekijken met een Accu auto in gedachten, worden de verliezen in de "tussenketen" (alles tussen productie en elektromotor in) helemaal belachelijk, onacceptabel, bizar groot. dat werkt voorlopig ?cht niet....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 23:13 #738106 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Recessie:

JA of NEE?

JA, toch wel. Zoals veel weten werk ik bij Chrysler. De fabrieken zijn dicht en blijven nog een tijd dicht. We kunnen geen auto's bestellen maar moeten in de voorraad zoeken en zoeken, maar niet alle uitvoeringen staan er.

Geld moet blijven rollen. Dan blijven banen behouden en blijven mensen geld kunnen uitgeven!

Maargoed, voor zover mijn berichtje over 'de recessie'

Veel mensen zeggen; amerikaanse autoindustrie speelde niet in op de markt. Maar Europa is zo'n klein percentage voor ze - en als je ziet dat de Caliber & Patriot & Journey echt goed verkopen, is dat best knap. Europese motoren etc.

En in USA is de markt totaal anders.

Maargoed, onderhand loopt de verkoop wel terug. Want:

Niet de goeie auto op voorraad, kan een bezwaar zijn.
Veel financieringen worden afgekeurd, lost orders.
Daarbij loopt de verkoop algemeen ook terug omdat mensen ' bang' zijn om geld uit te geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2008 23:37 #738107 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Mensen zijn niet bang om geld uit te geven, ze zijn kritischer op wat ze kopen. Reken er maar op dat mensen nog steeds grote aankopen zullen doen, maar dat er meer en meer op zekerheid en duurzaamheid (i.e. kwaliteit, niet zozeer luljeu) gelet zal worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2008 10:31 #738124 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
Elke tijd heeft zijn eigen oplossing...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-11-2008 12:58 #738133 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
@Jeroen: :D


Niels, daar heb je wel gelijk in. Gelukkig izjn onze producten een stuk zuiniger dan ' vroeger' en LPG loopt als een tierelier. Wachttijd voor inbouw is zo'n 3 maanden... :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD