Recessie?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 09:03 #737988
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Recessie?
3000 jaar??? Waar haal je die vandaan?
De laatste keer dat ik daar een prof over hoorde babbelen (okee, dat was 5 jaar terug, toen ik nog aan de TU studeerde) lag het eerder in de richting van 30. Kolen en gas iets meer, maar allemaal niet of nauwelijks langer dan een eeuw maximaal.
De laatste keer dat ik daar een prof over hoorde babbelen (okee, dat was 5 jaar terug, toen ik nog aan de TU studeerde) lag het eerder in de richting van 30. Kolen en gas iets meer, maar allemaal niet of nauwelijks langer dan een eeuw maximaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 09:15 #737989
door V300 register
Misschien zullen we nog 3000 jaren olie vinden. Maar het moment dat er meer vraag is naar olie dan dat er aanbod is(en dus de prijzen omhoog schieten), gaat echt niet lang meer duren. Ik heb er een onderzoek gedaan in 2006. Dit effect heeft ook een naam...Maar dat ben ik even kwijt:+ . Dit evenwichtspunt zou volgens verscheidene onderzoekers tussen de 10 en 50 jaar bereikt worden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 09:24 #737991
door V300 register
Denk even na: er is heeeel veeeel belang bij om ons te doen geloven dat het bijna op is. De laatste restjes kunnen ze dan extra duur verkopen. Schaarste drijft de prijs op.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 09:28 #737993
door V300 register
Heb je er ook aan gedacht dat de productie ook duurder is geworden?
Er zijn oude kolenmijnen heropend omdat het winnen van kolen inmiddels weer economisch lonend is geworden. En dat is niet (alleen) omdat de techniek op dat gebied nou zo vooruit is gegaan hoor!
Er is inderdaad veel belang bij om ons dat soort dingen te doen laten geloven. Punt is alleen, dat er ook een enorme kern van waarheid in zit.
Er zijn oude kolenmijnen heropend omdat het winnen van kolen inmiddels weer economisch lonend is geworden. En dat is niet (alleen) omdat de techniek op dat gebied nou zo vooruit is gegaan hoor!
Er is inderdaad veel belang bij om ons dat soort dingen te doen laten geloven. Punt is alleen, dat er ook een enorme kern van waarheid in zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 09:45 #737999
door V300 register
Dus???? We zijn te afhankelijk geworden van olieboeren, banken en beursen. Op het moment dat ?ns geld niet meer rolde zoals deze multi's wilden, stortte de echte economie in... Ze zijn nu de grip op ons kwijt, dat moet zo blijven.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 10:15 #738001
door V300 register
Helemaal mee eens. Daarom ben ik het dus ook niet eens met Luc's standpunt dat hij zich er niet druk over maakt omdat er nog zoveel olie zou zijn (wat er dus niet echt meer is...).
Even een zijsprongetje op deze hele discussie, een lekkere fantaseer-er-maar-op-los-vraag:
-Hoe kunnen wij zorgen dat we strax ook nog lekker in ons volvootje kunnen rijden, als er geen benzine meer is / de benzine te duur wordt? Gafe technische antwoorden zijn een pr?
Even een zijsprongetje op deze hele discussie, een lekkere fantaseer-er-maar-op-los-vraag:
-Hoe kunnen wij zorgen dat we strax ook nog lekker in ons volvootje kunnen rijden, als er geen benzine meer is / de benzine te duur wordt? Gafe technische antwoorden zijn een pr?

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2008 10:37 #738005
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Recessie?
Tank en leidingen ombouwen zoals ook bij de Ford Focus (bijvoorbeeld in Zweden) is gebeurd om hem op bio-brandstof te laten rijden.
Volgens Center Novem is de olie- en gas voorraad in 2040 wel ten einde. Daarvoor moeten we dus alternatieve energie hebben.
Volgens Center Novem is de olie- en gas voorraad in 2040 wel ten einde. Daarvoor moeten we dus alternatieve energie hebben.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 10:41 #738008
door V300 register
Bio-brandstof is op kleine schaal wellicht een optie, maar op wereldniveau niet handig. We hebben een veelvoud aan aardes nodig om voldoende gewas te kweken voor de wereldvraag aan benzine.
What about een electromotor/dynamo (zoiets als op die hybride bakken zit) op de aandrijfas? Met een schakelaar die de dynamo-modus aan zet bij remmen, en een soort kickdown op het gas zodat je bij heftig accelereren die electromotor als hulpje hebt? (fantasiemodus staat volop aan
)
What about een electromotor/dynamo (zoiets als op die hybride bakken zit) op de aandrijfas? Met een schakelaar die de dynamo-modus aan zet bij remmen, en een soort kickdown op het gas zodat je bij heftig accelereren die electromotor als hulpje hebt? (fantasiemodus staat volop aan

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 10:51 #738010
door V300 register
Ook daar heb ik ooit eens een onderzoek naar gedaan. Precieze cijfers weet ik niet meer. Maar ik meen dat als je 6% van de bussen in het OV wil laten rijden op PPO, je nederland op elke vierkante meter moet volbouwen met plantjes.
Er zijn nog enkele andere biobrandstoffen. Maar de meeste zijn gebaseerd op dieselmotoren...
Er zijn nog enkele andere biobrandstoffen. Maar de meeste zijn gebaseerd op dieselmotoren...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2008 10:55 #738011
door V300 register
Ik denk dat je een leuke besparing kan krijgen door frituurvet enzo te hergebruiken in diesel. Niet dat het zoden aan de dijk zet bij het terugdringen van de behoefte aan nieuwe olie, maar het bespaart een hoop afval en het levert wellicht een extra zakcentje op voor de snackbarharses

Moderators: Mark Smeets